Bjørn Seth Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Hei.... Skal kjøpe inn utstyr til et mindre kontorbygg og er i tvil hvilke komponenter jeg bør velge. 4-5 kontorer skal kobles sammen i et trådløst nettverk som kobles til felles skriver og bredbånd. Hadde tenkte å kjøpe hos komplett. Er usikker på de forskjellige trådløs nettverks standard'ene. Håper noen kan hjelpe meg valg av utstyr og komme med gode råd.... mvh Bjørn. Lenke til kommentar
Rent2Kill Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Hvor mye penger har du tenkt og legge i dette? Det er ikke alltid lurt og bruke det billikste. Det er laget for privat market og ikke like stabilt. Men etter mine erfaringer med utstyr, er det SMC, 3Com, (D-Link) som kan være en bra løsning. Det er nye utstyr som bruker 2,4 GHz. eks. mikrobølge ovner. Og dette kan lage ustabilitet i systemet. (Det er grunnen til at jeg venter en stund enda.) Det er laget noen løsninger som bruker 5 GHz, men dette er ikke kommet for fult på markedet enda og er litt dyrt. Men mage firma har WLan som hoved nett mot klienter. (Ambefaler ikke bruk av tråløst mot server og annet felles utstur som skrivere, plottere osv.) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Wlan er jo SVÆRT usikkert med mindre du bruker VPN, WEP holder ikke. dvs. alle med trådløsyt nettkort +minimalt med peil kan greie å lese all ukryptert mail, følge med på internettsider +++ Lenke til kommentar
@b Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Wlan er jo SVÆRT usikkert med mindre du bruker VPN, WEP holder ikke. Er 256-bit WPA kryptering bedre enn 128-bit WEP? Og hvordan er WPA i forhold til VPN? Lenke til kommentar
Bjørn_Seth Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Takker for svara... det jeg hadde tenkt var å ha en router med firewall som hadde både porter til kabel og trådløst, slik at en kan koble skriver og utstyret til bredbåndsleverandør til med kabel, mens maskinene som kobles til er trådløse. Men som jeg sa tidligere har jeg lite peiling på trådløst nettverk. Skulle hatt en laserskriver i 5-10000 klassen, ser det selges skrivere med nettverkskort, så en trenger vel ikke server til dette. Det trådløse nettverks utstyret må selfølgelig være stabilt, finnes det ikke noe som dere mener er godt nok, så må en vel bare legge kabel. Hva bør jeg ha? mvh. Bjørn Lenke til kommentar
chma Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Betaler du får du noe som er så sikkert at sykehus kan bruke det. Les litt på cisco.com så ser du hvorfor de er litt dyrere og MYE bedre enn alle andre i nettverks verden(hvertfall nesten..). Problemet er bare at det koster så det svir sikkelig. IKKE spar for mye penger på dette, dlink er ikke bra nok til dette kort og godt. Ville sett på cisco, 3com & Sonicwall sin, med mindre jeg er blitt senil så er vel disse de eneste som kan tilby veldig avanserte aksesspunkter som er ganske nære kablet sikkerhet. Lenke til kommentar
fredster Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Jeg tenkte bare å minne om at forsikringsselskapene kan være ganske så vanskelige å ha med å gjøre hvis ikke alle punkter i vilkårene er dekket skikkelig opp. Derfor denne noe lange og kjedelige (men dog viktige) informasjonen: If... sine vilkår Sikring av elektronisk utstyr. Utstyret skal på 230V-400V-, signal- og telesiden være beskyttet mot overspenning, nettstøy samt mot variasjon/brudd i nettspenningen. Utførelse: På 230V-400V-siden skal det være installert - grovvern i sikringstavle for utstyret - finvern i form av avbruddsfri strømforsyning (UPS). Batterikapasiteten må være tilstrekkelig, slik at hovedmaskiner, servere og PC'er kan tas ned kontrollert. På signal- og telesiden skal det være installert - vern på telelinjer - vern mellom utstyrets hovedkomponenter. Jording skal utføres etter leverandørens anvisning og i samsvar med Produkt- og Elektrisitetstilsynet på 230V-400V-, signal- og telesiden. Gjensidige sine generelle forskrifter for maskiner/utstyr 1. Sikrede plikter å gjennomføre et vedlikehold som er i samsvar med leverandør/produsents brukerveiledning og den som betjener maskinen/utstyret må være kvalifisert til dette. 2. Hver hovedmaskin/server, styringsenhet og telefonsentral skal, både på strømnett- og signalsiden, være beskyttet med sekundærvern (finvern/pluggvern) mot induserte overspenninger og transienter som for eksempel er forårsaket av lynnedslag. Sekundærvernet må være godkjent av GjensidigeNOR Forsikring. En oversikt over hvilke overspenningsvern som er godkjent finnes på http://www.gjensidigenor.no/bedrift, velg "Veiledning" og deretter "Forebygge" under "Sikkerhet og lovpålegg". Hovedmaskiner/servere, styringsenheter og telefonsentraler skal være tilkoplet avbruddsfri strømforsyning (online UPS) slik at utstyret kan tas ned/slås av kontrollert. 3. Bygning/rom må være avlåst i henhold til Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnds regelverk. Beskyttelsesklassen er angitt på forsikringsbeviset. 4. Sikrede plikter å plassere EDB-anlegg på en slik måte at det ikke utsettes for skade ved utilstrekkelig eller feilkonstruert klimaanlegg, unormale driftstemperaturer, feilplasseringer eller uhensiktsmessig lagring av maskiner og programutstyr, innvirkning av gasser, støv eller rystelser Lenke til kommentar
Bjørn Seth Skrevet 22. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2004 Hei igjen... Fikk anbefalt dette utstyret fra komplett.no. PRINTER: HP LaserJet 1300N Trådløst bredbåndsrouter: SMC Barricade Wireless G 54 Mbps Trådløst kort til bærbare PCer: SMC EZ Connect Wireless G Cardbus 54Mbps 802.11g Trådløst kort til stasjonære PCer: SMC EZ Connect Wireless G PCI 54 Mbps 802.11g/b, avtagbar antenne Hva tror dere? Bjørn Lenke til kommentar
bjarneu Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Hei! Som jeg også har nevnt i en annen tråd blir trådløst utstyr godkjent av Wi-Fi. Etter som jeg ser har ikke SMC godkjent noe 802.11g produkter. Dette er enten fordi de ikke bestod testen eller ikke er testet. D-Link og Cisco har derimot godkjent 802.11g produkter. 802.11b produkter har de fleste merker fått godkjent. Hvor mye vekt man skal legge i denne godkjenningen er jeg ikke så sikker på. Men det er så vidt jeg vet er Wi-Fi Alliance den ledende organisasjonen som tester om trådløst utstyr fungerer som det skal. Bjarne Lenke til kommentar
chma Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 For å være på den sikre siden, kjøp utstyr som er WiFi godkjent. Trenger ikke være cisco...selv om de stort sett feier all konkuranse av banen uansett hva det gjelder.. 3com har bra priser sett i forhold til kvalitet og utvalg av tilbehør som antenner og pc kort. Lenke til kommentar
Bjørn Seth Skrevet 26. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2004 ok. takker nok engang for svar. BJØRN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå