Gå til innhold

Burde samfunnet/politiet ta bilen fra råkjørere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
lada1 skrev (4 minutter siden):

Apropos dette innslaget om råkjøring på offentlige veier:

https://www.nrk.no/osloogviken/reagerer-pa-kappkoyring-pa-e18_-_-set-oss-alle-i-eit-darleg-lys-1.16442972

Det er sikkert ikke første gang disse bedriver råkjøring. I Danmark har de visst begynt å ta bilen fra slike råkjørere. Burde en ikke gjøre det samme i Norge?

Politiet har allerde hjemmel til å beslaglegge biler fra rusede sjåfører og folk som kjører for fort, noe dommer fra høyesterett og lavere rettsinstanser har bekreftet. Vi burde gjøre som danskene og utvide det slik at politiet kan ta bilen fra flere.

Norges Automobil-Forbund (Naf) støtter forslaget fra Utrykningspolitiet (UP) om å beslaglegge kjøretøyene til ekstreme råkjørere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mye bedre å ta bilen i tillegg til å inndra førerkortet.

Gruppen vi snakker om har ofte bilen som statussymbol og «penisforlenger». Den er ofte finansiert av kriminalitet.

Det er altfor enkelt å la en nær venn være sjåfør eller å kjøre selv i den korte perioden man er uten «lappen». Boten har man offisielt sjelden midler til å betale.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Eddie_Peddie said:

Dette burde absolutt bli en realitet og benyttes ofte. Når folk stenger av veibanen og driver med kappkjøring burde de mistet lappen for alltid og aldri hatt lov til å eie en bil igjen.

Vel, det er så en ting, men de vil snart også ta bilen når du kommer fra 80 til 50-sone og uheldigvis overser et 50-skilt.  

Jeg syns vi skal passe på å bevare en form for proportionalitet i straffe i forhold til forbrytelsen. 

Å avsperre en motorvei på denne måten burde absolutt kvalifisere til fengelsstraff, men en livstidsstraff syns jeg er å gå for langt, ikke minst siden ingen ble skadd.  

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Inspector said:

Mye bedre å ta bilen i tillegg til å inndra førerkortet.

Gruppen vi snakker om har ofte bilen som statussymbol og «penisforlenger». Den er ofte finansiert av kriminalitet.

Det er altfor enkelt å la en nær venn være sjåfør eller å kjøre selv i den korte perioden man er uten «lappen». Boten har man offisielt sjelden midler til å betale.

Bilen burde bli tatt uansett hvem som kjører/eier den.  Låner jeg bilen min til deg og du råkjører og jeg mister bilen min pga at at du råkjørte (uten at jeg var med), så har vi enten en sak mellom oss eller du har en (regress-)sak med forsikring-selskapet mitt + mister førerkortet. Jeg, derimot, burde ikke miste førerkortet. Saken kan sammenlignet med at jeg lånte deg en verdigjenstand som du knuste. Den kan være forsikret eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Salvesen. said:

Ta lappen fra de, flagg skiltnummer i en database og ha automatisk skilta lesning i politibilene. Så om bilen blir passert av en politibil blir de automatisk oppfordret til kontroll av kjøretøy/fører.

Dette har de vel langt på vei allerede i dag? Mange politibiler med ANPR-kamera montert der ute nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skavold skrev (10 minutter siden):

Dette har de vel langt på vei allerede i dag? Mange politibiler med ANPR-kamera montert der ute nå.

er ikke kjent med utstyret i politibiler, men om de har tilsvarende utstyr så er det jo kjempe bra! Skulle gjerne hatt tilsvarende på bom passeringer også, at kjeltringer blir flagget osv. Men det bryter vell med privatlivets fred. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Rike folk har ofte dyre biler, å ta bilen i fra slike folk bryr de seg lite om.

Sant nok, men jeg mener å ha lest at bilene mange ganger er høyt belånte. Selv for bortskjemte drittunger svir det uansett å miste en bil til en million eller mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 minutter siden):

Sant nok, men jeg mener å ha lest at bilene mange ganger er høyt belånte. Selv for bortskjemte drittunger svir det uansett å miste en bil til en million eller mer.

Absolutt, men de hindrer de i liten grad å råkjøre. De kan kjøpe ett vrak som neste bil osv. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Absolutt, men de hindrer de i liten grad å råkjøre. De kan kjøpe ett vrak som neste bil osv. 

Konfiskering av bilen kommer itillegg til ordinær straff som bøter, fengsle og tap av førerkort. Fortsetter de da å bryte loven risikerer de lange fengselsstraffer.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er noen situasjoner der konfiskering av bil kanskje virker nyttig, men det er også litt skummelt hvis det plutselig blir vanlig praksis fra politiet. Altså må det være strenge krav til når det kan skje. Ser det har vært nevnt kombinasjoner av minimumshastighet og prosentantel over f.eks.

Altså å kjøre i 80 i 50-sonen burde ikke føre til konfiskering. Ei heller 150 i 100-sonen. Men kommer du i 200 i 100-sonen så burde det vel være greit å konfiskere. Så lenge loven begrenser når politiet kan gjøre det så er jeg for det. 

Salvesen. skrev (37 minutter siden):

Rike folk har ofte dyre biler, å ta bilen i fra slike folk bryr de seg lite om.

I alle nyhetssaker rundt dette der folk blir tatt så har jeg ikke sett noen rike. Det er gjerne helt vanlige folk som har en rask bil. Ikke noe Ferrari, Lambo eller Bughatti. De vil absolutt merke at bilen blir konfiskert. I tillegg til alt det andre som bøter, tap av førerkort og eventuell fengselsstraff. De rike som eier dyre raske biler putrer vel bare i trafikken vest for Oslo. Sikkert ikke vært over 150 km/t.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 minutt siden):

Det er noen situasjoner der konfiskering av bil kanskje virker nyttig, men det er også litt skummelt hvis det plutselig blir vanlig praksis fra politiet. Altså må det være strenge krav til når det kan skje. Ser det har vært nevnt kombinasjoner av minimumshastighet og prosentantel over f.eks.

Altså å kjøre i 80 i 50-sonen burde ikke føre til konfiskering. Ei heller 150 i 100-sonen. Men kommer du i 200 i 100-sonen så burde det vel være greit å konfiskere. Så lenge loven begrenser når politiet kan gjøre det så er jeg for det. 

I alle nyhetssaker rundt dette der folk blir tatt så har jeg ikke sett noen rike. Det er gjerne helt vanlige folk som har en rask bil. Ikke noe Ferrari, Lambo eller Bughatti. De vil absolutt merke at bilen blir konfiskert. I tillegg til alt det andre som bøter, tap av førerkort og eventuell fengselsstraff. De rike som eier dyre raske biler putrer vel bare i trafikken vest for Oslo. Sikkert ikke vært over 150 km/t.

Tviler på at det er noen sammenheng mellom penger og råkjørere i særlig stor grad. 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (14 minutter siden):

Det er noen situasjoner der konfiskering av bil kanskje virker nyttig, men det er også litt skummelt hvis det plutselig blir vanlig praksis fra politiet. Altså må det være strenge krav til når det kan skje. Ser det har vært nevnt kombinasjoner av minimumshastighet og prosentantel over f.eks.

Altså å kjøre i 80 i 50-sonen burde ikke føre til konfiskering. Ei heller 150 i 100-sonen. Men kommer du i 200 i 100-sonen så burde det vel være greit å konfiskere. Så lenge loven begrenser når politiet kan gjøre det så er jeg for det. 

Loven begrenser allerede dette i dag, ved å kreve at det skal være forholdsmessighet mellom straffbar handling og reaksjoner, se straffeloven § 29 annet ledd. 80 i 50-sonen og 150 i 100-sonen ligger normalt på et par titusener i bot, og strafferammen for brudd på vegtrafikkloven er bøter og inntil ett års fengsel. Det vil da raskt være uforholdsmessig å inndra et kjøretøy som har langt over botens verdi. 

Dette er for øvrig også grunnen til at dette ikke gjøres mer i dag. Straffenivået for fartsovertredelser er for lavt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Tviler på at det er noen sammenheng mellom penger og råkjørere i særlig stor grad. 

Godt mulig at det er null sammenheng, men jeg føler at råkjørere er ofte folk som tjener gjennomsnittlig med penger men gjerne kjøper seg raske biler (Audi, BMW). Gjerne drar på treff. Gjerne råner. Når jeg var yngre var jeg med disse, og som ungdom ofte gjør kunne jeg kjøre fort til tider. Når jeg rundt rundt 25 så forsvant det behovet (yay, ferdig utviklet hjerne). Men noen fortsetter også forbi denne alderen.

Poenget mitt var at selv de med litt over snittet dyre biler som kjører slik vil merke det på lommeboka  mener jeg. Kanskje man burde fått litt statistikk for å være sikker.

krikkert skrev (1 minutt siden):

Loven begrenser allerede dette i dag, ved å kreve at det skal være forholdsmessighet mellom straffbar handling og reaksjoner, se straffeloven § 29 annet ledd. 80 i 50-sonen og 150 i 100-sonen ligger normalt på et par titusener i bot, og strafferammen for brudd på vegtrafikkloven er bøter og inntil ett års fengsel. Det vil da raskt være uforholdsmessig å inndra et kjøretøy som har langt over botens verdi. 

Dette er for øvrig også grunnen til at dette ikke gjøres mer i dag. Straffenivået for fartsovertredelser er for lavt. 

Greit å høre. Håper eventuelle lovendringer rundt dette vil gjøre at de tar de som virkelig kjører farlig. Og ikke de som bare cruiser litt for fort på motorveien. Tror de fleste er enige om at man vil ha trygge veier. Og så kunne de gjerne vært litt strengere inne i byer. Her inne i Oslo så er det daglig idioter som råkjører og bråker selv midt på majorstuen. Mange som burde mistet lappen og gjerne inndratt bilen etter min mening. Livsfarlig, mye mer enn råkjøring på motorvei.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (41 minutter siden):

Greit å høre. Håper eventuelle lovendringer rundt dette vil gjøre at de tar de som virkelig kjører farlig. Og ikke de som bare cruiser litt for fort på motorveien. Tror de fleste er enige om at man vil ha trygge veier. Og så kunne de gjerne vært litt strengere inne i byer. Her inne i Oslo så er det daglig idioter som råkjører og bråker selv midt på majorstuen. Mange som burde mistet lappen og gjerne inndratt bilen etter min mening. Livsfarlig, mye mer enn råkjøring på motorvei.

Slå opp NIMBY. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...