Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Salg av avskiltet bil


Femtekolonne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Femtekolonne skrev (På 12.6.2023 den 20.01):

Kjøper var åpen om at han ønsker å kjøpe den som vrak, men bruke den med skiltene da det ikke drar til seg oppmerksomhet. Det går jo fint helt til noe skjer. Jeg lurer på om jeg kan selge en ikke godkjent bil med skilter.

du gjør deg selv juridisk medskyldig når du mot bedre vitende og selvsyn ser at vedkommende kjører ut av gårdsplassen din uten at omregistrering er gjennomført. (å bare melde inn eierskifte er ikke tilstrekkelig) og til overmål har du ikke tatt av skiltene, bilen er ikke EU-godkjent, og uforsikret. 

Den eldgamle formuleringen vedr. eierskifte gjelder fortsatt "kjøretøyet kan ikke tas i bruk før det er omregistrert på ny eier"

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

du gjør deg selv juridisk medskyldig når du mot bedre vitende og selvsyn ser at vedkommende kjører ut av gårdsplassen

Hva i alle dager baserer du jussen din på, har du noe lovverk å vise til? Utgjør det eventuelt en forskjell om tidligere kjøretøyeier eier eller leier den aktuelle gårdsplassen?

Du er da ikke medskyldig når en annen kjører sin egen bil ulovlig. Like lite som jeg er medskyldig når du fyllekjører med din bil.

Mr.M skrev (1 time siden):

og til overmål har du ikke tatt av skiltene

Dette kravet utgikk 12. september 2022 om jeg ikke husker feil dato.

Mr.M skrev (1 time siden):

"kjøretøyet kan ikke tas i bruk før det er omregistrert på ny eier"

Dette er noe den aktuelle føreren og eventuelt eieren av kjøretøyet må forholde seg til. Det åpner selvfølgelig ikke opp for fisking i kjøretøyets tidligere eierhistorikk.

Endret av X10anT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
X10anT skrev (2 timer siden):

Dette kravet utgikk 12. september 2022 om jeg ikke husker feil dato.

det vet vi, men da må de sette deg inn i intensjonen og ordlyden fra Statens Vegvesen i den forbindelse.

Når du avregistrerer bilen på den måten så opphører forsikring og du har et særlig ansvar for at skiltene ikke blir benyttet før det formelle er på plass igjen. Til "eget bruk" kan du la bilen stå permanent parkert med skilter påskrudd, men du har ikke lov å overlate bruken til andre før de har rettmessig lov å benytte de. I praksis vil det si at kjøper må ordne omregistrering og ny forsikring. Hvis ikke de vil det, skal du skru av skiltene og de får heller ordne seg prøveskilt eller ta med bilen på henger.

Lenke til kommentar
X10anT skrev (3 timer siden):

Hva i alle dager baserer du jussen din på, har du noe lovverk å vise til? Utgjør det eventuelt en forskjell om tidligere kjøretøyeier eier eller leier den aktuelle gårdsplassen?

selvsagt ikke, poenget her er at selger mot bedre vitende overlater skiltene til en han vet ikke har lov å benytte de pga. manglende forsikring. Da vil jeg påstå du i høyeste grad er juridisk medskyldig, og kan risikere økonomiske ubehageligheter.

Jeg begriper ikke (i liket med mange andre her) at noen i hele tatt tør gamble med dette.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

poenget her er at selger mot bedre vitende overlater skiltene til en han vet ikke har lov å benytte de pga. manglende forsikring. Da vil jeg påstå du i høyeste grad er juridisk medskyldig

Selger har solgt eiendelen, og har ikke lenger råderett over verken kjøretøy eller kjennemerker.

Dette er et jussforum og i utgangspunktet ikke en plass for enkeltindividers moralpereken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det at kjøper sier at han skal jukse før du selger bilen er vel noe av problemet her. 

Hvis noen sier at de skal kjøpe ett balltre fordi de skal banke noen og du selger balltre til dem, så er det åpenbart at du vil anses som medskyldig. Hvis noen kjøper at balltre for å bruke det til sport (eller later som om de skal bruke det til sport) og så bruker det til å banke noen så vil du normalt sett gå fri. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...