Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Salg av avskiltet bil


Femtekolonne

Anbefalte innlegg

Familiebilen skulle ha pkk og da gikk vi over bilen først. Det viste seg å bli raske 25000kr i rep på en bil til 25000kr (i godkjent tilstand). Min kone er lei bilen så da avskiltet jeg den på nett. Nå var det en polakk her som kjøpte noe møbler og han ville også kjøpe bilen. Jeg har opplyst om feil og at det ikke lenger er lov å bruke den på vei, men det var ingen problemer da han var bilmekaniker (ansatt hos en av de store forhandlerne i Norge). Men så opplyser han om at intensjonen er å gjøre den kjørbar, men ikke eu-godkjenne den og bruke den til ett kortvarig (6mnd) prosjekt da den har hengerfeste. Han skulle kjøre til biltilsynet stoppet han. Har det noe å si for meg? Når vi har gjort opp kjøpet og meldt inn eierskifte så har ikke jeg mer med den bilen å gjøre? Den blir solgt som delebil/vrak fra min side.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med gyldig PKK en formalitet å betale trafikkforsikring og sette på skiltene.

Om fristen for PKK er gått ut så må den kontrolleres og evt fikses først.  Er den solgt som delebil er det prinsipielt ikke deres problem lenger.   Men hvis han gjør en nød-reparasjoner og kjører videre så spørs det hvilken historie han gir når han blir stoppet av biltilsyn/politi.

Du har også mulighet - gitt at han har signalisert kriminell adferd - til å tipse vegvesenet anonymt. https://www.vegvesen.no/om-oss/kontakt-oss/varsler-og-tips/ > Krimtips

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Svein M said:

Jeg vil tro at han kjører med prøveskilt da om den ikke er registrert. Men siden eierskifte er foretatt så har vel ikke dette med deg å gjøre, det er ny eier.

Nei, han var spesielt giret siden det var skilter. Regner vel med at det da ikke er stor sjanse for å bli tatt kontra prøveskilt som gjerne tiltrekker oppmerksomheten fra øvrigheten.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Rune_says said:

Med gyldig PKK en formalitet å betale trafikkforsikring og sette på skiltene.

Om fristen for PKK er gått ut så må den kontrolleres og evt fikses først.  Er den solgt som delebil er det prinsipielt ikke deres problem lenger.   Men hvis han gjør en nød-reparasjoner og kjører videre så spørs det hvilken historie han gir når han blir stoppet av biltilsyn/politi.

Du har også mulighet - gitt at han har signalisert kriminell adferd - til å tipse vegvesenet anonymt. https://www.vegvesen.no/om-oss/kontakt-oss/varsler-og-tips/ > Krimtips

 

Men kan jeg sende med skiltene om jeg selger som delebil? Jeg har jo kjørt bilen med defekt servo i 1,5år så det i seg selv utgjør ingen risiko. Men nå har den stått lenge og bakbremser er rustet i stykker. Nye bremser og brukt servo, som han sa han skulle kjøpe i Polen,koster ikke mange tusenlappene så jeg ble satt ut av at man gidder kjøpe deler, reparere og så unnlate pkk. Forsikring på bil er dyrt, men jaggu svir det om noe skulle skje uten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja er vel han det går utover økonomisk om han smeller med noen?

Regner med han gjør bilen kjørbar slik en god del biler som både er eu godkjent og har forsikring er. 

Så om det er det at du skal ha dårlig samvittighet så er jo ikke det på noen måte din feil om han kræsjer med noen. De han eventuelt kræsjer med får vel full utbetaling av forsikringen uansett. Er bare han som får milliongjeld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Femtekolonne said:

Underforstått at han ikke gidder ta pkk eller forsikre den. Du får vel ikke forsikret den uten pkk og det er vel der innsparingen ligger da pkk ikke er allverden. I mitt hode er det galskap å bruke en bil uten forsikring, men det er nå meg.

Jeg forstår egentlig ikke.
Så du har en bil stående, avregistrert med skilt
Du får muligheten til å selge den. Som f.eks delebil

Så du eller han lurer på hvordan salg av delebil foregår, og DU er nysjerrig på selve omregistreringen, mens han er litt nysjerrig på hvordan prøveskift/midlertidlig kjøredispansasjon fungerer???

Lenke til kommentar
4 minutes ago, del_diablo said:

Jeg forstår egentlig ikke.
Så du har en bil stående, avregistrert med skilt
Du får muligheten til å selge den. Som f.eks delebil

Så du eller han lurer på hvordan salg av delebil foregår, og DU er nysjerrig på selve omregistreringen, mens han er litt nysjerrig på hvordan prøveskift/midlertidlig kjøredispansasjon fungerer???

Jeg har hatt bilen stående da jeg vurderte å fikse den. Det har da blitt avslått og bilen har bare stått fordi jeg ikke har somlet meg til å ringe den lokale bilskroten som henter vrak. Kjøper var åpen om at han ønsker å kjøpe den som vrak, men bruke den med skiltene da det ikke drar til seg oppmerksomhet. Det går jo fint helt til noe skjer. Jeg lurer på om jeg kan selge en ikke godkjent bil med skilter. Men dette får jeg likevel svar på i morgen når biltilsynet åpner

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (12 timer siden):

Jeg har hatt bilen stående da jeg vurderte å fikse den. Det har da blitt avslått og bilen har bare stått fordi jeg ikke har somlet meg til å ringe den lokale bilskroten som henter vrak. Kjøper var åpen om at han ønsker å kjøpe den som vrak, men bruke den med skiltene da det ikke drar til seg oppmerksomhet. Det går jo fint helt til noe skjer. Jeg lurer på om jeg kan selge en ikke godkjent bil med skilter. Men dette får jeg likevel svar på i morgen når biltilsynet åpner

Ja, OK, trodde salget allerede var gjennomført og at han hadde fått med skiltene.  Enkleste hadde nok vært om du allerede hadde levert inn skiltene, så fikk det bli kjøpers ansvar/problem å få ut skiltene igjen når den evt var OK. 

Pass ellers på at omregistrering er gjort online i Vegvesen.no etter at du har fått betaling og før han får nøkkel.  Et salg jeg gjorde til en av våre nye landsmenn så betalte han cash, og hadde ikke bankID for å logge inn på Vegvesen.no og gjøre omregistreringen online.   Litt naivt lot jeg ham derfor kjøre hjem på min forsikring og bilen fortsatt i mitt navn.

Det gjorde at noen parkeringsgebyr og bompasseringer etterhvert havnet min vei...

Merkelig nok hadde han Vipps når jeg foreslo at han kunne betale for dette... Men man må jo ha BankID for å ha Vipps konfronterte jeg ham med da.  Fikk selvfølgelig svada svar og ingen penger.  Til slutt måtte jeg true med å melde bilen stjålet til politiet siden den fortsatt stod i mitt navn, og da først kom omregistreringen.   Han framstilte seg som fattig student, men drev faktisk med videresalg av biler.

Så vær obs på at det er kjøpere der ute som ser den norske modellen for gjensidig tillit som noe å utnytte 

Endret av Rune_says
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Selg bilen og registrer eierskifte online. Be kjøper om å opprette forsikring og betale omregistreringsavgift. Når du ser at bilen er omregistrert og står på kjøpers navn (dette kan du sjekke på vegvesenets sider) ser jeg ingen grunn til at man ikke kan overlevere nøkler og bil m/skilt. Bilen er nå kjøpers og hva han nå gjør skal ikke ha noe med selger å gjøre.

Som andre nevner, husk å si opp evt. bom- og parkeringsavtaler.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan det er etter de begynte med online avregistrering for litt over et halvt år siden. Men før dette, når man måtte fysisk levere skiltene for å avregistrere, risikerte man at man selv fikk smellen dersom den nye eieren kjørte med bilen og havnet i en ulykke eller ble stoppet i kontroll. En bil med skilter på måtte ha forsikring, og din forsikring ble stående helt til ny eiers forsikring trådde i kraft (dersom eieren i det hele tatt forsikret bilen). En omregistrering var heller ikke fullført før ny eier hadde betalt omregistrerings-avgift, som igjen krevde at bilen var registrert. Så om bilen var begjært avregistrert, og du solgte den med skilter, og ny eier havnet i en ulykke, var det potensielt ditt ansvar.

Derfor ble det alltid anbefalt å fysisk levere skiltene inn dersom bilen ikke var i forskriftsmessig stand. Ny eier kunne ikke få ut igjen skiltene før bilen var godkjent, forsikret og omregistrert, og du var da garantert trygg.

Igjen, vet ikke hvordan dette fungerer i dag, men for et år siden ville jeg aldri i min villeste fantasi valgt å selge en bil som ikke var godkjent, med skiltene på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Kajac said:

Igjen, vet ikke hvordan dette fungerer i dag, men for et år siden ville jeg aldri i min villeste fantasi valgt å selge en bil som ikke var godkjent, med skiltene på.

I dag kan man på vegvesenets hjemmesider sjekke om kjøper har forsikring og betalt omregistrering. Det bør derfor være enkelt å holde kjøretøyet tilbake til alt er i orden.

Lenke til kommentar

Tittet på Vegvesenets sider - og bekrefter vel risikoen ved å la kjøper overta bilen før salgsmeldingen er godkjent.  Da står selger fortsatt som ansvarlig for bilen (fartsbøter, P-bøter, bompenger og evt andre krav (finnes jo land der bileier bilr ansvarlig for betaling av fartsbøter uansett hvem som kjører bilen))

Sitat
Hva skjer hvis man ikke godkjenner salgsmelding?
Hvis kjøper ikke godkjenner salgsmeldingen i nettløsningen, vil selger fortsatt stå som ansvarlig for bilen. Dermed vil alle fremtidige krav knyttet til bilen gå til deg.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (31 minutter siden):

I dag kan man på vegvesenets hjemmesider sjekke om kjøper har forsikring og betalt omregistrering. Det bør derfor være enkelt å holde kjøretøyet tilbake til alt er i orden.

Jepp, men her har vel OP allerede gitt fra seg bilen? Og da løper det en solid risiko for OP dersom ikke det er noen store endringer i regelverket siden i fjor. 

 

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Det er mye svada i svarene her. Det er blant annet åpenbart at folk ikke kjenner til forskjellen på å "melde eierskifte" (salgsmelding) og på å fullføre en "omregistrering".

Det er faktisk så enkelt som at selger logger inn og leverer online eierskiftemelding på vegvesenets sider og venter med å levere fra seg bilen til kjøper har bekreftet med sin BankID. Da skal man ikke legge seg opp i om ny eier har forsikring eller ikke, ei heller om omregistreringsavgift er betalt.

Om selger har inngått en avtale med et bomselskap om at selger skal betale bompenger for det aktuelle kjøretøyet, så bør denne avtalen med fordel avsluttes så snart som mulig.

Endret av X10anT
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...