Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye slitasje på clutch når man kveler bilen?


dan83

Anbefalte innlegg

Bare litt nysgjerrig på dette og om det er mindre slitasje på en clutch(dieselbil) å starte fra 1 giret uten å gi gass, ved å slippe clutchen rolig ut!? 

Føler også det er lettere å kvele bilen min nå en tidligere, så kanskje clutchen begynner å bli sliten, eller pleier det egentlig ikke være motsatt? 

Angrer litt for tiden at jeg ikke gikk for automat da det har blitt mer småkjøring en antatt, men manuelt har vel noen fordeler det også etter hva jeg har forstått!? 

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Start bilen normalt og ikke prøv på merkelige strategier som ikke er sunt for bilen. "Lettere å kvele bilen min nå enn tidligere" er noe ingen skal kunne si. Jeg kvelte sist en bil før jeg kjørte opp for 25 år siden.

Lenke til kommentar
dan83 skrev (55 minutter siden):

men manuelt har vel noen fordeler det også etter hva jeg har forstått!? 

Her er det veldig delte meninger.
Men nye moderne biler med moderne "automatkasser" er noe helt annet den ekte automatkasser fra 80tallet.
I en moderne bil er det en helt vanlig gierkasse, og ikke en gammeldags automatkasse med alle bakdelene denne har.
I en moderne bil er det et datasystem som styrer cluchen og valg av gir.
Så med mindre man er veldig sær er det ingen fordeler med gammeldags manuell gierkasse.
Og er ingen problemer å låse gir med slike kasser heller om man er redd for at bilen skifter midt i en glatt bakke.

Det er ikke for ingenting er store motormerker har kutta ut gamle gierkasser for moderne datastyrte kasser.
Om jeg ikke husker feil at vel til og med BMW slutta med gamle gierkasser.

Lenke til kommentar

En slitt kløtsj vil ikke gi de symptomene du beskriver men det stikk motsatte.

Når lamellene blir slitt så vil den først begynne å slure under tung belastning og når den er helt utslitt så skjer det ingenting når du setter den i gir og slipper ut kløtsjen.

Jeg har en gammel dieselbil med manuell og det er sjeldent at jeg slipper kløtsjen rolig ut eller slurer, kan også starte i andre eller tredjegir uten at det er nødvendig å slure. Trikset er å bruke minst mulig tid på pedalen og finne riktig turtall men det er en vanesak. 

Lenke til kommentar
dan83 skrev (2 timer siden):

 

Angrer litt for tiden at jeg ikke gikk for automat da det har blitt mer småkjøring en antatt, men manuelt har vel noen fordeler det også etter hva jeg har forstått!? 

Bil med manuell kan startes på trill ved flatt batteri eller defekt starter. 

 

Lenke til kommentar
On 6/12/2023 at 10:55 AM, Eskove said:

Her er det veldig delte meninger.
Men nye moderne biler med moderne "automatkasser" er noe helt annet den ekte automatkasser fra 80tallet.
I en moderne bil er det en helt vanlig gierkasse, og ikke en gammeldags automatkasse med alle bakdelene denne har.
I en moderne bil er det et datasystem som styrer cluchen og valg av gir.
Så med mindre man er veldig sær er det ingen fordeler med gammeldags manuell gierkasse.
Og er ingen problemer å låse gir med slike kasser heller om man er redd for at bilen skifter midt i en glatt bakke.

Det er ikke for ingenting er store motormerker har kutta ut gamle gierkasser for moderne datastyrte kasser.
Om jeg ikke husker feil at vel til og med BMW slutta med gamle gierkasser.

Man har fremdeles alle typene. Tradisjonell, som oftest med lock-up, CVT og DSG (inkl. varianter). Men så godt som alle er nå datastyrt. Muligens unntatt amerikanske fossilbiler. De ligger noen tiår etter resten av verden.

Manuelle girkasser er på vei ut siden ingen klarer å bruke de lengre, pluss at de som oftest er så pålitelige at de ikke tjener på oljeflushing, reparasoner og reservedeler til de.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 13.6.2023 den 13.23):

Man har fremdeles alle typene. Tradisjonell, som oftest med lock-up, CVT og DSG (inkl. varianter). Men så godt som alle er nå datastyrt. Muligens unntatt amerikanske fossilbiler. De ligger noen tiår etter resten av verden.

Manuelle girkasser er på vei ut siden ingen klarer å bruke de lengre, pluss at de som oftest er så pålitelige at de ikke tjener på oljeflushing, reparasoner og reservedeler til de.

Ja, hørt at manuelle girkasser har mindre problemer i lengden og er billigere å fikse, hvis det skulle skje noe. Var vel en av hovedårsakene til at jeg gikk for manuell, selv om jeg ønsket mest å ha automat egentlig. Men kanskje litt mindre "kjedelig" å kjøre med manuell da😄

Lenke til kommentar

Over tid vil automatkasser normalt sett påføre betydelig mer kostnader enn manuell. Et reelt praktisk eksempel, hadde en kunde som fortalte at han nettopp hadde fått reparert kassa på sin 7 år gamle Audi, kosta 80'000kr. Problemet var at det var hipp-som-happ hvilken del av kassa feilen satt i, så det kunne like gjerne IKKE bli bra, men koste nye 80'000 å reparere resten. Ny kasse mener jeg han sa kosta en 150'000kr. Da er et clutchbytte på en manuell til 5-25'000kr plutselig ikke såå ille likevel. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...