Lasse69 Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Jeg har hatt en P4 3 Ghz en stund nå, og de siste dagene så har maskinen slått seg av stadig oftere pga varme. Jeg åpnet og fant en ulldott hvor prossessoren burde vært Så jeg besluttet å ha en vårrengjøring inni PC`en, jeg demonterte vifta (boxed vifte) og blåste rent vifte og maskin. Ved montering av vifta så bruker jeg Arctic silver 5, og setter på vifta, viftefestene er av plastikk og laget slik at når vifta er på plass så skal jeg lukke ned to håndtak oppå vifta for å låse den på plass. Den ene låser fint, men den andre er veldig stri, jeg åpner første igjen og sjekker at alt er på rett plass, det er det og jeg prøver nok en gang å låse vifta fast. Denne gangen prøver jeg å lukke begge håndtakene samtidig, jeg bruker nok litt makt, for idet det ene håndtaket klikker på plass, så knekker det andre håndtaket rett av.( merk: Disse var av plast, som nevnt tidligere) Optimist som jeg er så velger jeg å prøve å starte maskinen, for det ene håndtaket er jo låst på plass, og vifta sitter forholdsvis fast. Jeg kommer ca 10 sek uti boot sekvensen så slukner maskinen, neste forsøk slukner den etter 3-4 sekunder. og slik er den ennå, slukner etter 3-4 sekunder. Hva skyldes dette, har jeg skvist prosessoren, eller er det varmen som slukker maskinen da vifta tross alt ikke sitter skikkelig på ? Tro meg, jeg er bekymra nå, har liksom ikke råd til en ny 3Ghz sak til 2.500 nå rett etter jul. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Vil anta at det er dårlig kontakt med kjøler og CPU slik at den går seg varm og takket være sikringen på hovedkortet så slår det seg av før det skjer meir skade. Du kan ta av kjøler+vifte og undersøke prosessoren. Dersom det er mulig kan du jo prøve å halde nede kjøleren med handa slik at den får kontakt og sjå om den vil starte da. Det høyrest også ut som det var ein mistilpasning da du monterte kjøleren, de festene pleier å gå glatt når alt er som det skal. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Lite trolig at cpu er ødelagt, fordi de er såpass solide at en slik liten sak ikke har muligheten til å ødelegge noe. Intel har innebygd thermal sensor som gjør at den enten skrur ned hastighet eller skrur av maskinen hvis temp. blir for høy. Så du må nok belage deg på å kjøpe en ny kjøler til 2-300,- Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Du har neppe ødlagt cpu, denne har temp sensor så den slår seg av om temp blir for høy og det er nok det som skjer hos deg. Lenke til kommentar
Lasse69 Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 Takker for raske svar. Slapper litt mere av nå, selv om jeg sliter med å tilgi meg selv for maktbruk, jeg burde vite bedre. Som nevnt så var det boxed vifte som var på fra før, men jeg var ikke direkte fonøyd med den, prossessor lå på rundt 55 grader uten belastning, og 74-78 under load. Når jeg klokket den til 3,3Ghz så lå den på 65 grader uten belastning, og det er vel i høyeste laget uansett ? Når jeg i morgen handler meg ny vifte, er det noen spesielle kriterier jeg bør være obs på ? Vil i grunnen kjøre maskinen på minst 3,3 Ghz som standard. Jeg kommer til å handle vifte i en lokal databutikk, for jeg har ikke jo ikke tid til å vente et ekstra døgn. Men det er vel slik at jo større, jo bedre ? PS! Hvis dette hadde vært en AMD prossessor, kunne den ha blitt ødelagt av en slik episode ? Har hørt at de er mye mere sårbare da kjernen ligger "åpen" eller noe ? Grunnen til jeg spør er at jeg skal skifte 2 prossessorer på to av maskinene mine i morgen, og begge disse er AMD. (Og i så fall skal jeg bruke silkehansker under prossessen) PS 2 !! Jeg skal gi beskjed om hvordan det gikk etter jeg har montert ny vifte i morgen. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Jepp du hdde nok hatt større mulighet for å ødelagt noe om det var en xp ja. men på kjølerne til xp er det som regel et spor på ene siden der du setter et skruvjern trykker rett ned og bender litt ut, når du monterer igjen pass på at kjølern står beint på cpu da denne har skjøre kanter. Lenke til kommentar
Lasse69 Skrevet 16. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2004 Hei. Dere hadde rett heldigvis. Med ny vifte så var det bare sol og velstand Nå ligger jeg på 48 grader uten belastning på 3300Mhz og rundt 65 gader ved belastning, og det er jeg meget fornøyd med. Faktisk lavere temperatur nå enn på 3000 Mhz med den gamle vifta Lenke til kommentar
Litraphy Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Snipp snapp snute, så var eventyret ute. Fint at det gikk bra til slutt. P4 pleier å være en ganske hard nøtt å knekke. (Vanskelig å ødelegge) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå