Yois111 Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Hva er fordeler/ulemper med FAT32? Hva er fordeler/ulemper med NTFS? Hva bør jeg velge? Lenke til kommentar
Falconer Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Jeg gjør det enkelt: http://www.anandtech.com/guides/viewfaq.html?i=63 God lesning Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 (endret) *slette* Endret 13. januar 2004 av stigfjel Lenke til kommentar
feed Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Ntfs er best, eneste negative er at du ikke finner den i dos (etter min mening). Det er sikrere, kjappere, bedre kryptering og komprimering enn fat32. Gå for ntfs =) Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Riktig at DOS ikke leser NTFS partisjoner, men hva i all verden skal du med DOS? Leses av MS-DOS Prompt som er innebygget i Win XP og Win 2k...... Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Det finnes ingen grunn til å velge FAT32. Bruk NTFS. Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 (endret) Hva man skal med DOS? Den dagen disken går til helheim og du prøver å få tilgang til partisjonen med en rescuedisk, DA trenger man DOS. En annen ting er at tilgang til NTFS-partisjoner fra Linux er rimelig shady, og her er det helt klart best å benytte FAT32 om du skal bruke flere operativsystemer. Endret 13. januar 2004 av transistorbass Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Hva man skal med DOS? Den dagen disken går til helheim og du prøver å få tilgang til partisjonen med en rescuedisk, DA trenger man DOS. En annen ting er at tilgang til NTFS-partisjoner fra Linux er rimelig shady, og her er det helt klart best å benytte FAT32 om du skal bruke flere operativsystemer. Man har da alltids mulighet til å sette inn disken i en annen maskin, eller bruke rescueconsole på win2k/XP-cden for å fikse data. Ser derfor absolutt ingen grunn til å bruke FAT32. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Hva man skal med DOS? Den dagen disken går til helheim og du prøver å få tilgang til partisjonen med en rescuedisk, DA trenger man DOS. En annen ting er at tilgang til NTFS-partisjoner fra Linux er rimelig shady, og her er det helt klart best å benytte FAT32 om du skal bruke flere operativsystemer. Man har da alltids mulighet til å sette inn disken i en annen maskin, eller bruke rescueconsole på win2k/XP-cden for å fikse data. Ser derfor absolutt ingen grunn til å bruke FAT32. Tja vil nå si at eg bruker fat32 på partisjon c, det kommer eg til å forsette med. Fat32 er raskere en ntfs, har ntfs på disk d og f. Lenke til kommentar
tbend Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Tja vil nå si at eg bruker fat32 på partisjon c, det kommer eg til å forsette med. Fat32 er raskere en ntfs, har ntfs på disk d og f. fat er ikke raskere nei... med NTFS merket jeg med en gang forskjellen.... Lenke til kommentar
-Enigma- Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Hvis du kjører med flere opprativsystemer er det fint å ha en disk som er Fat32 sånn at du kan få kommet deg inn på den hvis du har for.eks. Linux finner den ikke ntfs disken!! Lenke til kommentar
feed Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Det finnes faktisk noen "old-schools" som bruker dos enda. Kanskje ikke så veldig populært i nåtid, men er etter min mening helt ok ved bruk av enkle operasjoner som oppretting/navngiving/sletting etc. av filer og mapper. I mitt tilfelle hadde jeg setup-filene til win2k på en harddisk [fat32] slik at jeg ved format enkelt kunne installere fra en harddisk, da mye kjappere enn fra cd-rom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå