Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Feil etter oljeskift. (NYTT: Problem funnet). Hjelp! Ford diesel 2016.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mercruiser skrev (33 minutter siden):

Høres ut som lavt oljetrykk. Er du sikker på at oljen er riktig? Hvilken type bruker du? Det er gjerne slik at motorer som har gått litt liker litt tykkere olje. 

70 000 km er vel ikke så mye. Bruker Castrol sin 0w 30 til Ford diesel. Som er akkurat det man skal ha. Castrol Magnatec Stop-start D 0W-30

Har en ubrukt kanne 5w 30 som var til min forrige eldre Ford diesel som var fra 2007. Tok ikke sjansen på å bruke den.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Oljelampe etter oljeskift. Hjelp! Ford diesel 2016.
  • plankeby endret tittelen til Feil etter oljeskift. (NYTT: Problem funnet). Hjelp! Ford diesel 2016.
kremt skrev (1 time siden):

Mekkern hadde rett som jeg trodde fra første stund. ALDRI overse  et rødt varsellys. Det er alltid en grunn. Jeg håper du ikke kjørte motoren lenge med dette problemet.

Nei. Bare rygget og kjørte inn på gardsplassen, sakte og kun noen 10 metere. Da jeg merket at oljelampe ikke slukket. På flat vei uten stor akselerasjon eller større rusing.

Helt enig, jeg vil aldri tøye et rødt varsel.

Takker for innspill. Av nysgjerrighet, hvilken funksjon har dette hullet. Før i tiden var det ingen slike tapper. Man skrudde på hele boksen, av utseende gassbeholder til camping (billedlig). 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (19 minutter siden):

Kan du stappe filteret inn i hullet før du skrur på lokket? 

Det skal være mulig, er litt mer klønete. Prøver det neste gang. Det er et rillesystdm som gjør at piggene skal treffe hullet når lokket skrus til. Samme system på tidligere bil. Veldig overrasket på dette. Men, alt kan jo skje...

Merker meg at oljen fort blir mørk. Kom til å tenke på: Er det lurt å fylle billig olje og filter. La motor gå på tomgang litt, så tappe oljen og så i med olje og filter man skal bruke videre? Da får man jo renset motor litt...

Bruker oljefilter fra Bosch. Noen andre gode filter over disk?

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Flushing av motor er ikke vits med mindre det har skjedd noe ekstraordinært som tilsier at du må skylle ut av den. Så lenge du har vært flink med oljeskift så er det bare å fortsette med det.

Svart olje er helt normalt, det er bare sot. Det kan være grunn til mistanke om den blir veldig fort sort og veldig mye sort, men det er ikke noe jeg ville hengt meg opp i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (9 timer siden):

Flushing av motor er ikke vits med mindre det har skjedd noe ekstraordinært som tilsier at du må skylle ut av den. Så lenge du har vært flink med oljeskift så er det bare å fortsette med det.

Svart olje er helt normalt, det er bare sot. Det kan være grunn til mistanke om den blir veldig fort sort og veldig mye sort, men det er ikke noe jeg ville hengt meg opp i.

Oljeskift følges slavisk hver sommerstart. Ikke noe ekstraordinært nei. Liker å være litt føre var på vedlikehold, slik at mulige feil ikke skyldes mangel på vedlikehold. Er mye småkjøring.

Hvis flushing er mest placebo for bileier, bruker jeg ikke tid på det.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Den gamle 1.6 psa dieselen hadde problemer med at den tettet seg i oljekanaler og siler. Dette var nok mest pga konstruksjonen og veldig lange skift intervall på 30 tusen km. Jeg tenker det kan være greit å holde seg til intervaller på 10-15 tusen for å være føre var. Man merker gjerne ikke problemer før bilen har gått 100-150 tusen men da kan det være for sent.

Typisk symptom på gamle psa motoren var turbo som gikk etter feks 200 tusen. Så ble den byttet men varte bare et par måneder pga den fikk dårlig smøring. Da måtte man enten bytte motor eller skrote bilen. Men jeg vet også om slike psa motorer som gikk 300-350 tusen med lite problemer. Da helst med mye langkjøring og tettere oljeskift. Hvis du undersøker filteret etter du byttet kan du se hvor skittent og tett det er, kan være en god indikator på om intervallet er passende eller langt. 

 

 

 

Lenke til kommentar

Satt i nytt filter. Ingen tegn til noe feil og ingen lamper av noen art. 

Kjørte jo ikke tur med bilen. 

Var allikevel en skremmende opplevelse, mest fordi jeg har hatt mye ekstrem uflaks siste årene. Hinsides mye uflaks, at livet og økonomien er snudd opp ned.

Men, ville være litt merkelig om en slik feil at en plasttapp ikke treffer vil kollapse motoren eller noe ved start og litt tomgang. Jeg hadde litt tomgang i tro om at oljetrykk trengte å bygge seg opp etter skift eller noe. 

Heretter plasserer jeg filteret i først. Har gått fint på denne og forrige bil før, med den tappen. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (22 timer siden):

Merker meg at oljen fort blir mørk. Kom til å tenke på: Er det lurt å fylle billig olje og filter. La motor gå på tomgang litt, så tappe oljen og så i med olje og filter man skal bruke videre? Da får man jo renset motor litt...

Noen år siden nå, men når jeg livnærte meg av å skru på dieselmotorer så flushet vi aldri. Oljen blir for svart, det er for du aldri får ut all den alle oljen. Det gjør lite, det er stoff i oljen som renser motoren. Du bør være obs på om oljen plutselig blir tynnere, lysere eller hvit/vanilje. Ellers er det bare å følge produsentens anvisninger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...