Gå til innhold

Hvilke sjokolade er trygt å spise, uten å støtte opp Mondelez (som er på ukrainas boikott liste)?

Anbefalte innlegg

Aiven skrev (21 minutter siden):

Mitt problem med denne aksjonen er at jeg ikke tror hverken uttrekking, eller fortsatt eierskap har noe å si for russisk økonomi.

La meg bruke Freia som eksempel, siden jeg tror det blir samme sak: Om Mondelez selger Freia til norske eiere igjen har det ikke mye å si for norsk økonomi, annet enn at disse antakelig vil betale mer selskapsskatt til Norge og bruke mer penger i Norge.

Hvis man ønsket å påvirke krigen, så har man i beste fall ikke oppnådd noe, i verste fall styrket Russland.

Ja, det er jo litt det jeg sier over. Ett selskap alene har ingen påvirkning, men over 1000 (det var tallet i fjor) har stor og da spesielt på lang sikt. Da forsvinner mye verdifull kompetanse ut av landet, men også mye folk som ønsker å få bruk for den kompetansen de besitter.

Russland sliter allerede nå med stor mangel på arbeidskraft på grunn av masseutvandringen etter den fulle invasjonen begynte. De har nå den høyeste arbeidsledigheten siden 1996. Nettopp fordi det ikke bare er å gjenvinne denne kompetansen eller etablere nye merkevarer som skal konkurrere med de folk kjenner og vil ha. Uten internasjonal kapital og næringskjeder i ryggen blir produktene gjerne også mye dyrere å produsere (f.eks. som vi ser i bilindustrien der utenlandske merkevarer er forsøkt erstattet med egne).

Om du leser mye russisk statlig media er dette noe som er veldig ofte omtalt der for tiden, og de legger mye av årsaken på sanksjonene og utenlandske selskaper som legger ned og alle som mister jobbene sine. Putin har også lansert et program for å motvirke dette.

(Mediene der nevner dog selvfølgelig ikke den andre store årsaken til økende mangel på arbeidskraft, nemlig massemobiliseringen og alle som dauer og skades meningsløst i krigen mot Ukraina...)

Mye håning av de som reiser ut av landet er det også. Det var en egen kampanje på tv nå hvor russere som har mistet jobben og/eller vil slippe unna mobilisering som drar til Georgia, Tyrkia og andre naboland stemples som landsforrædere.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (1 time siden):

Ja, det er jo litt det jeg sier over. Ett selskap alene har ingen påvirkning, men over 1000 (det var tallet i fjor) har stor og da spesielt på lang sikt. Da forsvinner mye verdifull kompetanse ut av landet, men også mye folk som ønsker å få bruk for den kompetansen de besitter.

Russland sliter allerede nå med stor mangel på arbeidskraft på grunn av masseutvandringen etter den fulle invasjonen begynte. De har nå den høyeste arbeidsledigheten siden 1996. Nettopp fordi det ikke bare er å gjenvinne denne kompetansen eller etablere nye merkevarer som skal konkurrere med de folk kjenner og vil ha. Uten internasjonal kapital og næringskjeder i ryggen blir produktene gjerne også mye dyrere å produsere (f.eks. som vi ser i bilindustrien der utenlandske merkevarer er forsøkt erstattet med egne).

Om du leser mye russisk statlig media er dette noe som er veldig ofte omtalt der for tiden, og de legger mye av årsaken på sanksjonene og utenlandske selskaper som legger ned og alle som mister jobbene sine. Putin har også lansert et program for å motvirke dette.

(Mediene der nevner dog selvfølgelig ikke den andre store årsaken til økende mangel på arbeidskraft, nemlig massemobiliseringen og alle som dauer og skades meningsløst i krigen mot Ukraina...)

Mye håning av de som reiser ut av landet er det også. Det var en egen kampanje på tv nå hvor russere som har mistet jobben og/eller vil slippe unna mobilisering som drar til Georgia, Tyrkia og andre naboland stemples som landsforrædere.

Det du skriver her, enten det stemmer eller ei, er ikke så relevant. Men for å tydeliggjøre hva jeg mener: Ja, i forhold til Russlands eksport og import er det åpenbart at det er potensiale for å ramme landet med sanksjoner.

Hvem som eier russiske Mondelez er ikke relevant, fordi det ikke virker å påvirke import og eksport slik saken er framstilt. Ønsker man å ramme Russlands økonomi er det der det er relevant å gjøre noe. Jeg antar at dette er grunnen til at norske myndigheter ikke så noe poeng med å boycotte Mondelez.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 timer siden):

Det de skal gjøre før årsskiftet er å skille virksomheten i Russland fra den øvrige.

slik tolker jeg det og.

De vil fortsatt eie virksomheten (i en litt annen struktur) så hva blir da den store forskjellen liksom "for russisk krigs-økonomi"?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (11 minutter siden):

slik tolker jeg det og.

De vil fortsatt eie virksomheten (i en litt annen struktur) så hva blir da den store forskjellen liksom "for russisk krigs-økonomi"?

Jeg tror nok ikke det blir noe forskjell. Som jeg jo også skriver i samme innlegg du siterer:

Sitat

Ett selskap alene har ingen påvirkning

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt, Mondelez er mor selskapet til freia. Freia har vel lite de skulle sagt angående hva mor selskapet gjør? Hvorfor boikotter vi da freia? Som produseres på rødeløkka i Oslo? Og primært selges til norske forbrukere?

• Liker 3
Lenke til kommentar
6 hours ago, Mr.M said:

slik tolker jeg det og.

Om jeg skjønner det rett, så eier da Mondelez International det "nye" underselskapet i russland, på samme måte som at de eier Mondelez Norge, som igjen eier Freia.

Omstokking av kortene og eieren av kortstokken er den samme.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...