BadCat Skrevet 14. juni 2023 Del Skrevet 14. juni 2023 (endret) Bøndene får ikke redelig betalt. Hvem mellommannen selger til er likegyldig. Endret 14. juni 2023 av BadCat 1 1 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 14. juni 2023 Del Skrevet 14. juni 2023 BadCat skrev (9 timer siden): Bøndene får ikke redelig betalt. Hvem mellommannen selger til er likegyldig. Bøndene får betalt av mellomleddet, derfor er det en avsporing og bruke bøndene som et argument for hvorfor man skal la være å boikotte Mondelez som ignorerer Russlands krigforbrytelser og folkerettsbrudd. 2 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 14. juni 2023 Del Skrevet 14. juni 2023 3 hours ago, GP950mAh said: Bøndene får betalt av mellomleddet, derfor er det en avsporing og bruke bøndene som et argument for hvorfor man skal la være å boikotte Mondelez som ignorerer Russlands krigforbrytelser og folkerettsbrudd. Samtidig som det bør kommuniseres at kakaobonden utnyttes og fortjener bedre lønn for arbeidet sitt, uten at de dermed er alene om det, eller at det er voldsomt relevant i konteksten av Ukraina-krigen, så ville jeg se på det som positivt dersom Norske forbrukere ble mer bevisst også dette. 4 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 14. juni 2023 Del Skrevet 14. juni 2023 Elkjøp har tatt til fornuft og avblåser boikotten. Skadekontroll, skulle man tro. Det slo ikke så populært ut med boikott blant folk flest. Typisk for nordmenn er at de kun er med når vinden blåser riktig vei og snur med vindretninga. https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/6489e2630cd2b86c37206b63/elkjop-avblaser-boikotten-av-freia 4 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 14. juni 2023 Del Skrevet 14. juni 2023 Simen1 skrev (21 timer siden): Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet. Helt greit med litt boikott og forbrukermakt for å presse fram endringer, men man må jo ikke være 100% konsekvent for å drive fram et press som fører til endringer. Mondolez/Freia får kjørt seg denne gangen, så får vi ta de andre merkene litt sånn som det kommer. Regner med endringer hos Mondolez, så vi kan skifte fokus til neste på lista. Mondelez eies av amerikansk finanskapital. Om Freia nasjonaliseres, eller den russiske avdelingen gjør det, påvirker det uansett ikke Russlands skatteinntekter fra virksomheten i Russland. Med forbehold om at det kan finnes bedre utfall av denne "boycotten" man kan håpe på, noe jeg ikke tror, så er det en boycott som ikke har noen effekt på sitt uttalte formål. Den eneste "effekten" er altså at endel nordmenn får utløp for sitt gode hjerte, noe som for all er greit nok, men som man vel kan mene at det finnes nok av nyttigere områder for. 1 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 14. juni 2023 Del Skrevet 14. juni 2023 BadCat skrev (1 time siden): Elkjøp har tatt til fornuft og avblåser boikotten. Skadekontroll, skulle man tro. Det slo ikke så populært ut med boikott blant folk flest. Typisk for nordmenn er at de kun er med når vinden blåser riktig vei og snur med vindretninga. https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/6489e2630cd2b86c37206b63/elkjop-avblaser-boikotten-av-freia Bra at flere ser idiotien. Spesielt Elkjøp, som fortsette å selge haugevis av ting fra andre selskaper på akkurat samme svarteliste. 5 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 15. juni 2023 Del Skrevet 15. juni 2023 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5Bk2Pz/flyselskap-snur-i-freia-boikott Enda flere tar til fornuft. Denne boikotten var feil fra starten av, og det er bra stadig flere selskaper ser det. Joda, Freia burde aldri blitt boikottet til å begynne med, men det er i det minste bra at flere og flere selskaper ser at det var skivebom og nå avslutter. Dessverre er det fremdeles flere igjen som trolig er for flau til å innrømme at de gjorde en tabbe til å begynne med. 6 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 15. juni 2023 Del Skrevet 15. juni 2023 Kajac skrev (2 timer siden): Dessverre er det fremdeles flere igjen som trolig er for flau til å innrømme at de gjorde en tabbe til å begynne med. 1 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. juni 2023 Del Skrevet 15. juni 2023 fra Vekkelsesmøte i Sarons Dall? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. juni 2023 Del Skrevet 15. juni 2023 Kajac skrev (2 timer siden): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5Bk2Pz/flyselskap-snur-i-freia-boikott Enda flere tar til fornuft. Denne boikotten var feil fra starten av, og det er bra stadig flere selskaper ser det. illustrerer i grunn hvor mektig presset om å være politisk korrekt har blitt i samfunnet, man er livredd for å ikke innta "rett standpunkt" fortest mulig for sitt eget image skyld. Jeg kalte det massesuggesjon når dette begynte ta av, og det var jaggu rett beskrivelse. 4 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 15. juni 2023 Del Skrevet 15. juni 2023 24 minutes ago, Mr.M said: illustrerer i grunn hvor mektig presset om å være politisk korrekt har blitt i samfunnet, man er livredd for å ikke innta "rett standpunkt" fortest mulig for sitt eget image skyld. Jeg kalte det massesuggesjon når dette begynte ta av, og det var jaggu rett beskrivelse. Og selv på dette forumet ser man hvor mange som lar seg rive med, alt for å fremstå mer moralsk enn alle andre. Det virker som det har blitt en slags konkurranse om hvem som er mest poltisk korrekt. All fornuft forsvinner ut vinduet om man kan score noen moralpoeng. 4 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 15. juni 2023 Del Skrevet 15. juni 2023 Mr.M skrev (2 timer siden): illustrerer i grunn hvor mektig presset om å være politisk korrekt har blitt i samfunnet, man er livredd for å ikke innta "rett standpunkt" fortest mulig for sitt eget image skyld. Jeg kalte det massesuggesjon når dette begynte ta av, og det var jaggu rett beskrivelse. Jepp, dessverre blitt sånn. Bunnpris er de eneste fornuftige her, som helt fra starten av sa at en boikott var helt uaktuelt. Alle de andre, som krevde møter med politikere og whatnot, eier jo ikke ryggrad. Det er en helt ekstrem frykt for å skille seg ut eller stå for egne meninger. Ironien, nå når man vet litt mer om saken, er jo at de som kastet seg på boikotten for å redde eget skinn nå fremstår som skinnhellige idioter i stedet. Heldigvis virket det som om folk flest forstod at boikott av Freia var helt meningsløst. Lenke til kommentar
myvota Skrevet 15. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2023 (endret) Spiller sikkert ingen rolle, Mondelez har gitt etter for press: https://www.reuters.com/business/retail-consumer/mondelez-plans-separate-russia-operations-by-year-end-2023-06-15/ Årsaken til at en valgte å utføre snu operasjon, er at en ikke helt annerkjenner ukrainas svarteliste. En forholder seg til EUs og Norges svarteliste - antakeligvis for å ha noe å gå på, når det gjelder sanksjoner. En kan ikke sanksjonere alt på en gang. Endret 15. juni 2023 av tiavo 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 15. juni 2023 Del Skrevet 15. juni 2023 Boikott funker, nå blir det i hvert fall noen endringer https://www.nrk.no/urix/mondelez-vil-skilje-ut-verksemda-i-russland-1.16448708 2 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 15. juni 2023 Del Skrevet 15. juni 2023 Snikpellik skrev (2 timer siden): Boikott funker, nå blir det i hvert fall noen endringer https://www.nrk.no/urix/mondelez-vil-skilje-ut-verksemda-i-russland-1.16448708 Funker og funker, fru Blom... Det som skjer er eksakt det jeg spådde: Mondelez må selge sin russiske aktivitet, som med stor sannsynlighet vil eies av russere. Kanskje en ogligark står klar til å overta? Produksjon vil altså fortsette. Russerne får sine varer, og ingen merker noe til at nye eiere har overtatt produksjonen. Ikke blir det mindre penger til krigen heller, dessverre. 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 15. juni 2023 Del Skrevet 15. juni 2023 (endret) qualbeen skrev (23 minutter siden): Funker og funker, fru Blom... Det som skjer er eksakt det jeg spådde: Mondelez må selge sin russiske aktivitet, som med stor sannsynlighet vil eies av russere. Kanskje en ogligark står klar til å overta? Produksjon vil altså fortsette. Russerne får sine varer, og ingen merker noe til at nye eiere har overtatt produksjonen. Ikke blir det mindre penger til krigen heller, dessverre. Hæ? Mondelez har ingen planer om å selge eller legge ned produksjonen i Russland, og det er heller ikke noe de "må". Det er ikke dette de har annonsert i dag. Det de skal gjøre før årsskiftet er å skille virksomheten i Russland fra den øvrige. https://www.mondelezinternational.com/News/Statement-on-our-Operations-in-Russia Jeg tror, som NHH-professoren også er litt inne på her, at effekten av dette vil vanskeliggjøre det enda mer for internasjonale omdømmeavhengige selskaper å investere i Russland. Fordi eksponering i Russland skader omdømmet så massivt, er det så risikabelt at få vil synes at det er verdt det. Endret 15. juni 2023 av Snikpellik 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 15. juni 2023 Del Skrevet 15. juni 2023 (endret) Snikpellik skrev (1 time siden): Hæ? Mondelez har ingen planer om å selge eller legge ned produksjonen i Russland, og det er heller ikke noe de "må". Det er ikke dette de har annonsert i dag. Det de skal gjøre før årsskiftet er å skille virksomheten i Russland fra den øvrige. https://www.mondelezinternational.com/News/Statement-on-our-Operations-in-Russia Jeg tror, som NHH-professoren også er litt inne på her, at effekten av dette vil vanskeliggjøre det enda mer for internasjonale omdømmeavhengige selskaper å investere i Russland. Fordi eksponering i Russland skader omdømmet så massivt, er det så risikabelt at få vil synes at det er verdt det. Her gikk det nok litt fort i svingene for deg. Fra artikkelen du linker til: "De sier at de skal skille ut den russiske delen, og det betyr at de antakelig vil forsøke å finne noen som kan kjøpe virksomheten. Det kan ta tid. Det er vanskelig å si nå hvor mye de vil tape, spår professoren." Mondelez selger med tap, en russisk investor kjøper på billigsalg og virksomheten opprettholdes akkurat som før. Der fikk Russland den, hipp hurra. Den norske selvgodheten seirer igjen. Endret 15. juni 2023 av Aiven Lenke til kommentar
0laf Skrevet 15. juni 2023 Del Skrevet 15. juni 2023 Aiven skrev (7 minutter siden): "De sier at de skal skille ut den russiske delen, og det betyr at de antakelig vil forsøke å finne noen som kan kjøpe virksomheten..." Og skulle de .. helt tilfeldigvis ... ikke få solgt, så er det "business as usual", men uten at det påvirker Mondelez, de har jo prøvd liksom, og nå er det "noe helt annet", skilt ut osv. Same same, but diffelent .... dette vil ikke ha noen betydning for Russlands krigsføring, i beste fall blir det som tidligere, i verste fall ender det opp i russiske hender, med mer penger i kassa til Putin. Totalt bortkastet tid og spalteplass. 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 15. juni 2023 Del Skrevet 15. juni 2023 (endret) Aiven skrev (19 minutter siden): Her gikk det nok litt fort i svingene for deg. Fra artikkelen du linker til: "De sier at de skal skille ut den russiske delen, og det betyr at de antakelig vil forsøke å finne noen som kan kjøpe virksomheten. Det kan ta tid. Det er vanskelig å si nå hvor mye de vil tape, spår professoren." Mondelez selger med tap, en russisk investor kjøper på billigsalg og virksomheten opprettholdes akkurat som før. Der fikk Russland den, hipp hurra. Jeg leste det som at @qualbeen hevdet Mondelez må selge sin russiske aktivitet nå, men kanskje du har rett. Det er ikke tilfelle nå, eller den uttalte planen til Mondelez. Planen er videre drift i Russland. Det kan være de blir nødt til å selge på sikt, noe som ville vært veldig bra. Vi ser jo hvor dårlig det har gått med virksomhet russerne har nasjonalisert og forsøkt å erstatte med egne merkevarer, mens kompetansen stikker ut av landet. For eksempel bilindustrien post full invasjon. 0laf skrev (9 minutter siden): Same same, but diffelent .... dette vil ikke ha noen betydning for Russlands krigsføring, i beste fall blir det som tidligere, i verste fall ender det opp i russiske hender, med mer penger i kassa til Putin. Totalt bortkastet tid og spalteplass. Jeg tror ikke mange, om noen, mener Mondelez alene betyr noe som helst i praksis for Russlands krigføring. Det er helheten som har betydning. Når over 1000 selskaper trekker seg ut på kort tid har det stor betydning for enhver økonomi. Dersom et gigantselskap som Mondelez tvinges ut har det nok også en signaleffekt til andre selskaper. Den eneste positive effekten for Russland jeg kan se av internasjonale selskaper slutter å investere er om Putin bruker dette som en del av "oss mot verden"-retorikken i sin propaganda. Men jeg tror folk er mer opptatt av merkevarer enn at det funker så godt. Endret 15. juni 2023 av Snikpellik 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 15. juni 2023 Del Skrevet 15. juni 2023 Snikpellik skrev (2 minutter siden): Jeg tror ikke mange, om noen, mener Mondelez alene betyr noe som helst i praksis for Russlands krigføring. Det er helheten som har betydning. Når over 1000 selskaper trekker seg ut på kort tid har det stor betydning for enhver økonomi. Mitt problem med denne aksjonen er at jeg ikke tror hverken uttrekking, eller fortsatt eierskap har noe å si for russisk økonomi. La meg bruke Freia som eksempel, siden jeg tror det blir samme sak: Om Mondelez selger Freia til norske eiere igjen har det ikke mye å si for norsk økonomi, annet enn at disse antakelig vil betale mer selskapsskatt til Norge og bruke mer penger i Norge. Hvis man ønsket å påvirke krigen, så har man i beste fall ikke oppnådd noe, i verste fall styrket Russland. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå