Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hvilke sjokolade er trygt å spise, uten å støtte opp Mondelez (som er på ukrainas boikott liste)?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Medlem skrev (1 minutt siden):

Norwegian, Turistforeningen, Hurtigruten, Hvilke andre firmaer og butikker ?

om et par dager er det nok enklere å liste opp de som ikke har hivd seg på bølgen.

jeg skal demonstrativt kjøre bygda rundt for å finne/kjøpe nasjonal-sjokoladen hos de som fortsatt står imot presset.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

jeg skal demonstrativt kjøre bygda rundt for å finne/kjøpe nasjonal-sjokoladen hos de som fortsatt står imot presset.

Når nasjonalfølelsen din er knyttet til et usunt produkt hvis hovedråvare ikke en gang vokser i samme verdensdel.

Kanskje vi skal kalle dette for kapital-nasjonalisme? Hvor en nasjons identitet baseres på hvilke varer og tjenester som produseres? Hvis du absolutt skal knytte nasjonalfølelse til noe usunt så finner du nok mer av norsk kulturarv i et glass med stupøl enn i en plate Freia melkesjokolade.

Endret av O3K
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Panikken sprer seg:

https://e24.no/naeringsliv/i/LldBE9/mondelez-norge-oensker-dialog-med-regjeringen

Mondelez ønsker at regjeringen skal blande seg inn i en forbrukerstyrt boikott. Lykke til med den.

Legg merke til den klassiske unnskyldningen fra Mondolez Norge-sjefen: Det er ikke bare vi, flere andre gjør det samme (ordrett sitat: "Faktum er at internasjonale leverandører som står bak en betydelig del av dagligvarene i Norge, fortsatt opprettholder virksomhet i Russland i varierende grad, uten å bryte sanksjoner. Dette må tas i betraktning når vi går videre".) Jeg vet ikke helt, men kan se ut som at han forventer at praksisen med opprettholdelse av produksjon i Russland er greit, fordi andre gjør det samme.

Et moralsk poeng her: Det er ikke greit å fyllekjøre, selv om andre gjør det samme. Blir man fersket, er man i trøbbel, selv om andre skulle slippe unna med det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
4 hours ago, Medlem said:

Støtte opp om bedrifter med anti-norske holdninger kan vi ikke. Spør etter "et lite stykke Norge" har man ikke melkesjokolade, velg en annen butikk :)

Det er flaut hvor enkelt det er for amerikanske konsern å tvinne nordmenn rundt lillefingeren ved å kjøpe opp et norsk varemerke og appellere til nasjonalfølelsen i markedsføringen.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (På 10.6.2023 den 14.31):

Selv om det er trist så utplasserer hvert fall ikke kakaobonden atomraketter i Europa og truer verdens eksistens for å gjøre urettmessig krav på landområder..

Men det er jo behagelig å tenke man ikke trenger å gjøre noe siden man ikke kan fikse alt på én gang.

Hva med å bytte ut Freia med Fair trade-merkede varer eller andre produsenter som gjør større innsats for rettferdighet for første produksjonsledd?

Meg bekjent har hverken Freia eller Mondelez utplassert så mange atomraketter, heller 😉

Vi tillater aktiv handel med russiske fiskere. Hvorfor er dette greit, men at en sjokolade produsert i Oslo er fy-fy? Det eneste morselskapet gjør feil, er at de produserer og selger matvarer i Russland. 

Dersom de trekker seg ut, vil fabrikker og preposisjonslokaler bli overtatt på lokale russere etter få sekunder, og det eneste vi har oppnådd er å flytte overskudd og utbytte bort fra vestlige hender, og over i russiske hender. 

Jeg ser ikke at det kan ha ønsket effekt mtp krigen. Virkelig ikke!

differensialsperre skrev (14 timer siden):

Er det nødvendigivis en negativ ting om Mondelez selger Freia? 

Neida! Det må de gjerne gjøre. Jeg forstår bare ikke relevansen opp mot krigen. 

Jeg er gjerne med på å støtte kampanjer og boikotter for å få Freia over på norske hender igjen. Det hadde vært supert om bedriften hadde lokal forankring. 

Men det er uredelig å dytte Ukraina foran seg, og bruke det som parole for å oppnå ønsket norsk eierskap på Freia!

• Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (6 timer siden):

Hvorfor er dette greit, men at en sjokolade produsert i Oslo er fy-fy?

Årsaken er, som nevnt mange ganger at Mondelez er blitt plassert på Ukrainas svarteliste. Mange selskaper følger denne svartelista. Derfor.

Ingen boikotter Freia eller en fabrikk i Oslo, men Mondelez.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (25 minutter siden):

Årsaken er, som nevnt mange ganger at Mondelez er blitt plassert på Ukrainas svarteliste. Mange selskaper følger denne svartelista. Derfor.

Ingen boikotter Freia eller en fabrikk i Oslo, men Mondelez.

Hva med alle de andre selskaper som er på denne listen, da? Når skal vi starte boikott mot de?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Ankor skrev (8 timer siden):

Det er flaut hvor enkelt det er for amerikanske konsern å tvinne nordmenn rundt lillefingeren ved å kjøpe opp et norsk varemerke og appellere til nasjonalfølelsen i markedsføringen.

Jepp, temmelig "cringe". Men er ikke overrasket heller.

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (15 minutter siden):

Hva med alle de andre selskaper som er på denne listen, da? Når skal vi starte boikott mot de?

Hvem er "vi"? Du boikotter om du ønsker det selv.

Hva med de? De selskapene som boikotter Mondelez boikotter også de andre selskapene på lista.

https://sanctions.nazk.gov.ua/en/boycott/

Det fine med Mondelez er at de er ganske enkle å boikotte, og ettersom Freia er en så sterk og elsket merkevare her i Norge blir symboleffekten og oppmerksomheten på problemstillingen ekstra stor. Boikotten har allerede vært en suksess.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Boikotten har allerede vært en suksess.

jeg synes det er en flau og billig øvelse.

Kan godt være med på boikott av Russland jeg, ved å avstå ting, men dette blir for perifert. Det vil overhodet ikke påvirke krigs-økonomien til Putin eller forhold på bakken. Bare billig symbolpolitikk hele greia.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Mr.M skrev (5 minutter siden):

jeg synes det er en flau og billig øvelse.

Kan godt være med på boikott av Russland jeg, ved å avstå ting, men dette blir for perifert. Det vil overhodet ikke påvirke krigs-økonomien til Putin eller forhold på bakken. Bare billig symbolpolitikk hele greia.

Hvis det legges nok press på konsernet til å trekke seg ut av Russland vil det jo i høyeste grad påvirke krigs økonomien. Det kommer helt ann på det samlede presset fra andre land også. Hadde vi ikke gjort noen ting, ville det i hvertfall ikke skjedd noe. Så nei, "billig symbolpolitikk" er det ikke.

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (2 minutter siden):

Hvis det legges nok press på konsernet til å trekke seg ut av Russland vil det jo i høyeste grad påvirke krigs økonomien.

nei, ikke slik jeg har forstått omstendighetene. Det Mondelez produserer av næringsmidler med sitt navn på, vil bli erstattet av et med russisk merkenavn på. Samme som vil skje hvis Whirlpool tvinges trekke seg ut, -da vil kjøleskap og kjøkkenapparater erstattes av russisk produserte. For, vi kan anta at behovet og etterspørsel etter nevnte type produkter vil bestå i samfunnet, i begge tilfeller. Russerne har alt de trenger av kunnskap og råvarer til å produsere slikt. Det hele er "innenlands-økonomi", så de pengene Mondelez (eller Whirlpool etc.) genererer i lønninger og skatt til russiske staten, får bare annen avsender. Og til overmål, vil ikke evt. overskudd/profitt lengre bli tatt ut av landet til et internasjonalt selskap.

Med andre ord, det vanskelig å se at et slikt boikott-tiltak vil hjelpe Ukraina på noe vis.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Russland er per i dag en krigsøkonomi. All utenlandsk kapital inn i landet bidrar til krigsinnsatsen.

En kronikk fra postdoktor i bedriftsrøkonomi Uliana Gottlieb:

Sitat

Till skillnad från många andra företag har Mondelez som äger chokladtillverkaren Marabou stannat kvar i Ryssland. Bojkotta Marabou som bidrar till den ryska krigsmaskinen, skriver Uliana Gottlieb, filosofie doktor i företagsekonomi.

https://www.dn.se/insandare/bojkotta-marabou-som-bidrar-till-rysslands-krigsmaskin/

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...