Gå til innhold

Nå fanger Apples økosystem enda mer

Anbefalte innlegg

RadonReady skrev (På 14.6.2023 den 14.03):

Fun fact: iPhone-brukere er i snitt mer intelligente enn Android-brukere, som denne undersøkelsen på 27 millioner mennesker viser:

iPhone-vs-Android-people.jpg?format=jpg&

Det er ikke intelligens den tabellen viser, men inntekt. Den viser blant annet også at de som følger med på teknyheter foretrekker Android, samt at hvis man har en jobb innen tek/IT at man foretrekker Android. 

Det er ikke så rart man finner flere iPhone brukere i høyere betalte jobber. IPhone er dyrere enn Android og et statussymbol. 

Personlig så foretrekker jeg Ipad til nettbrett, Windows til PC, og Android til telefon. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RRhoads skrev (17 minutter siden):

Det er ikke intelligens den tabellen viser, men inntekt. Den viser blant annet også at de som følger med på teknyheter foretrekker Android, samt at hvis man har en jobb innen tek/IT at man foretrekker Android. 

Den tabellen er uansett søppel. Den er fra 2014, så ekstremt utdatert, og kun for USA. iPhone er mye mer populært i USA kontra mange andre land når det kommer til splitten mellom iPhone og Android så det er uansett ganske unyttig å sammenligne de med oss, selv om man skulle se bort i fra at den er utdatert.

RRhoads skrev (18 minutter siden):

IPhone er dyrere enn Android

Ganske meningsløs setning egentlig. Det finnes utallige modeller av både iPhone og Android. Hvilke av de sammenligner du med hverandre? Tar du topp iPhone mot topp Android så er de like dyre. Av og til er Android dyrere av og til er iPhone dyrere. Det kommer helt an på hvilken modell du ser etter. De har veldig få 1:1 modeller der de kan levere nøyaktig det samme.

S23-modellene ligger på ca samme pris når de er ny. De synker raskere i pris, men da synker også bruktverdien på de der iPhone holder seg mye bedre.

RRhoads skrev (24 minutter siden):

et statussymbol. 

Hvis man ser bort ifra barn og ungdom, altså under 20 år, er de virkelig det? Mulig jeg bare er heldig, men jeg har aldri møtt noen personlig som bryr seg om hvilken telefon man har i forhold til status. Jeg vet at det skjer på barne og ungdomsskoler, kanskje videregående også, der kan du bli mobbet eller ekskludert for å ikke ha iPhone. Men fra universitets-alder og opp så har jeg aldri hørt om det. Kanskje på BI, men der blir du mobbet for å ha ryggsekk så hva de sier påvirker ikke resten av samfunnet.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (4 minutter siden):

Hvis man ser bort ifra barn og ungdom, altså under 20 år, er de virkelig det? Mulig jeg bare er heldig, men jeg har aldri møtt noen personlig som bryr seg om hvilken telefon man har i forhold til status. Jeg vet at det skjer på barne og ungdomsskoler, kanskje videregående også, der kan du bli mobbet eller ekskludert for å ikke ha iPhone. Men fra universitets-alder og opp så har jeg aldri hørt om det. Kanskje på BI, men der blir du mobbet for å ha ryggsekk så hva de sier påvirker ikke resten av samfunnet.

Folk kjøper dyre biler og merke-klær. Det ville overraske meg stort om ikke valg av mobiltelefon er en del av vår underbevisste «se på meg hvor smart/rik/suksessfull/… jeg er»-strategi.

Evt at telefon er litt som dyr sminke: because I am worth it…

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 minutter siden):

Folk kjøper dyre biler og merke-klær. Det ville overraske meg stort om ikke valg av mobiltelefon er en del av vår underbevisste «se på meg hvor smart/rik/suksessfull/… jeg er»-strategi.

Evt at telefon er litt som dyr sminke: because I am worth it…

-k

Så klart, men selv dyre telefoner kan "hvem som helst" få råd til. De er ikke så dyre at man  ha masse penger for å kjøpe den, og det er veldig mye nedbetaling og tilbud osv man kan dra nytte av. Kontra en veldig dyr bil, der må du i alle fall ha nok penger til å få lån og betale for drift/vedlikehold. Ser du noen i Lambo eller Ferrari så har de litt penger, uavhengig om de har lånt eller cashet den helt ut.

Og jeg motsier ikke at noen sikkert tenker at de kjøper seg en iPhone for å virke som de har bedre råd, selv om Android kan koste mer, men jeg bare tror ikke at andre bryr seg. Kanskje jeg bare er heldig og ikke møter så mye på overfladiske folk 🤷‍♂️

Hvis jeg møter noen som tror at en iPhone er status så blir det kleint og jeg ville slitt med å se på de som en voksen og moden person. Spesielt siden jeg selv har iPhone og vet at det kun er en telefon og ikke noe status-greier.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (11 minutter siden):

Ganske meningsløs setning egentlig. Det finnes utallige modeller av både iPhone og Android. Hvilke av de sammenligner du med hverandre? Tar du topp iPhone mot topp Android så er de like dyre. Av og til er Android dyrere av og til er iPhone dyrere. Det kommer helt an på hvilken modell du ser etter. De har veldig få 1:1 modeller der de kan levere nøyaktig det samme.

https://www.komplett.no/category/21064/mobiler-klokker/mobiltelefoner?nlevel=10444§21064&sort=PriceDesc%3ADESCENDING&hits=48

14990,- vs 22190,-

Dyreste iPhone er 48% dyrere enn dyreste Android.

Ja, er klar over at det finnes forskjellige modeller. Enda flere modeller å velge i på Android enn iOS.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (5 minutter siden):

Så klart, men selv dyre telefoner kan "hvem som helst" få råd til. De er ikke så dyre at man  ha masse penger for å kjøpe den, og det er veldig mye nedbetaling og tilbud osv man kan dra nytte av. Kontra en veldig dyr bil, der må du i alle fall ha nok penger til å få lån og betale for drift/vedlikehold. Ser du noen i Lambo eller Ferrari så har de litt penger, uavhengig om de har lånt eller cashet den helt ut.

Og jeg motsier ikke at noen sikkert tenker at de kjøper seg en iPhone for å virke som de har bedre råd, selv om Android kan koste mer, men jeg bare tror ikke at andre bryr seg. Kanskje jeg bare er heldig og ikke møter så mye på overfladiske folk 🤷‍♂️

Hvis jeg møter noen som tror at en iPhone er status så blir det kleint og jeg ville slitt med å se på de som en voksen og moden person. Spesielt siden jeg selv har iPhone og vet at det kun er en telefon og ikke noe status-greier.

Det du egentlig sier er at du og de rundt deg har raus økonomi (eller et godt forhold til finansierings-bedrifter), mens 17-åringer ikke har det?

Det kan nok være sant. Samtidig så tror/håper jeg at det er mange voksne som ikke ser seg råd til en telefon til 15.000 i dag. Jeg kunne sikkert ha tatt meg råd til det men da må jeg prioritere ned noe annet - f.eks mengden penger jeg betaler til banken. Derfor gjør jeg ikke det. En annen kan prioritere annerledes og vise fram sin nye telefon med fint kamera.

Leketøys-entusiast som jeg er ville jeg nok ha sjekket den ut nysgjerrig, men jeg som deg ville nok fort føle det kleint hvis eieren fremstod som skrytete.

-k

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (2 minutter siden):

https://www.komplett.no/category/21064/mobiler-klokker/mobiltelefoner?nlevel=10444§21064&sort=PriceDesc%3ADESCENDING&hits=48

14990,- vs 22190,-

Ja, er klar over at det finnes forskjellige modeller. Enda flere modeller å velge i på Android enn iOS.

lol, hvis det er sånn du sammenligner så er det jo ikke rart. Så lenge et firma da leverer en sviiindyr utgave så er de generelt såpass mye dyrere? Hvis samsung slipper en versjon i ekte gull som koster 100k, så er da plutselig Samsung mye dyrere? 😛 

Apple sine oppgraderinger på lagringsplass er alt for dyre, det vet alle og det har vi nevnt flere ganger her. Men tar man de NORMALE størrelsene som 128 eller 256 så gir ting mye mer mening. Det er de som passer for nesten alle. Ekstremt få trenger 512gb+ på telefonen sin. Ekstremt få.

En 14 Pro Max og en S23 Ultra har ganske like priser når de er nye. En iPhone 14 og en S23 har ganske like priser. Det krever ikke mye å lage noen mer rettferdige sammenligninger. Ja det blir aldri helt likt, men måten du gjør det på er jo ubrukelig.

knutinh skrev (4 minutter siden):

Det du egentlig sier er at du og de rundt deg har raus økonomi (eller et godt forhold til finansierings-bedrifter), mens 17-åringer ikke har det?

Det kan nok være sant. Samtidig så tror/håper jeg at det er mange voksne som ikke ser seg råd til en telefon til 15.000 i dag. Jeg kunne sikkert ha tatt meg råd til det men da må jeg prioritere ned noe annet - f.eks mengden penger jeg betaler til banken. Derfor gjør jeg ikke det. En annen kan prioritere annerledes og vise fram sin nye telefon med fint kamera.

Leketøys-entusiast som jeg er ville jeg nok ha sjekket den ut nysgjerrig, men jeg som deg ville nok fort føle det kleint hvis eieren fremstod som skrytete.

Jeg sier bare at barn og ungdom er verre på mobbing og ting som status. Ett år er det klesmerke X som er in, et annet år er det klesmerke Y. Og klart siden barn sjeldent har egen jobb så er det jo opp til hvor god råd familien har, eller ønsker å ta seg råd, til hva de kan kjøpe. Og klart har de ikke råd til en topp iPhone har de ikke råd til en topp Android heller. Da blir det noe midt på treet. De eneste jeg har møtt som tror iPhone er status er barn/ungdom og randoms på forum.

Og du nevner 15000, men det er jo kun toppmodellene som koster så mye. Du kan fint få tak i en iPhone til langt under 10k, bare ikke nyeste toppmodellen. Og iPhone får jo oppdateringer lengre og fordi chippen er såpass rask i forhold til alle andre så holder ytelsen seg greit også selv med 1-2 år gamle modeller. Batteriet slet en del før, men de har i nyere år gjort en mye bedre innsats på batteritid.

Jeg ville aldri kjøpt en 1+ år gammelt (ny) Android, men jeg hadde ikke hatt noe problem å gjøre det med en iPhone.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (På 16.6.2023 den 14.32):

Det er ikke intelligens den tabellen viser, men inntekt.

Tabellen viser at iPhone-brukere i snitt har betydelig høyere utdannelse enn Android-brukere. Tabellen gjelder for USA, som er et land vi typisk liker å sammenligne oss med. iPhone-brukere er i betydelig overvekt når det gjelder "Have a graduate degree" (har universitetsgrad), og iPhone-brukere er i betydelig undervekt når det gjelder "Have only high school education" (har kun videregående).
Nå er det også slik at mer utdannelse fører til høyere intelligens, men den motsatte regelen er også gyldig; høy intelligens fører som regel til at man tar høyere utdannelse (sitat):
"It is correct to say that higher level of education leads to greater level of intelligence and also true the other way around"
https://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_and_education
https://www.psychologytoday.com/intl/blog/brainstorm/201806/how-much-does-education-really-boost-intelligence

Og dermed blir regelen at dess høyere intelligens, dess høyere utdannelse har man, og dess bedre betalt jobb og dess høyere inntekt får man. Det siste er altså et resultat av det første. Sånn er virkeligheten. Svelg den og la livet gå videre.

Sitat

Den viser blant annet også at de som følger med på teknyheter foretrekker Android, samt at hvis man har en jobb innen tek/IT at man foretrekker Android. 

Selvfølgelig, man trenger ikke universitetsutdannelse og doktorgrad for å drive med IT. Man trenger kun to-tre års ingeniørskole etter videregående. Jeg har sjøl ingen formell IT-utdannelse, annet enn det obligatoriske programmerings/IT-kurset som fulgte sivilingeniør-studiet på en av de naturvitenskapelig orienterte avdelingene på NTNU, men på tross av dette, så finner jeg meg av og til i en situasjon der det er jeg som lærer opp IT-konsulentene fra IT-avdelinga her på min arbeidsplass bestående av over 1000 ansatte, og ikke motsatt.

Sitat

Det er ikke så rart man finner flere iPhone brukere i høyere betalte jobber. IPhone er dyrere enn Android og et statussymbol. 

Feil.
1. Kan du dokumentere med f.eks masseundersøkelser at iPhone betraktes som et status-symbol? Eller er dette kun noe du synes? Synsing og subjektive oppfatninger man ikke kan underbygge er ingenting verdt her inne. Her gjelder kun uavhengige beviser og dokumentasjon.
2. iPhone foretrekkes av folk som bruker Mac fra før, pga uovertruffen sky-løsning og synkronisering, oppdateringsfrekvens- og varighet, samt generell kvalitet på maskinvare og på programmer/apper. Markedsandelen for Mac på f.eks universitetene/høgskolene er på rundt 70% blandt studenter og ansatte. Alt under dette punkt, samt at rakettforskere foretrekker Mac, dokumenterte jeg i mine forrige innlegg i denne tråden.

Sitat

Personlig så foretrekker jeg Ipad til nettbrett, Windows til PC, og Android til telefon. 

Personlige preferanser er ingenting verdt i en diskusjon om teknologi på generelt grunnlag, for da gjelder kun spesifikasjon mot spesifikasjon, samt tørre og kalde tall og fakta.
Du må gjerne fortelle hva du personlig foretrekker, men skal du fremstå troverdig, og skal det bli interessant for leserne, så bør du begrunne hvorfor du foretrekker det slik. La meg ta et eksempel på hvordan det skal gjøres, dvs med begrunnelse:

Jeg foretrekker iPhone fordi iOS er sikrere enn Android (noe myndighetene er nødt til å ta konsekvensen av), fordi apper generelt lanseres først for iOS, samt at oppdateringer og oppgraderinger kommer generelt først for iOS. Grunnene til at det er slik er enkle; for det første er Android-brukere lite betalingsvillige i forhold til iOS-brukere er, for det andre er Android-apper mer utsatt for malware og piratvirksomhet (som utvikleren ikke tjener noe særlig på), og for det tredje så er det dyrere å utvikle for Android;
Ikke rart at det er 30% dyrere, når en Android-app trenger 38% mer kode for å gjøre presis det samme som tilsvarende iOS-app, (sitat fra lenken):
Looking back over its last six projects, each of which was released on the App Store and the Google Play store, Infinum found that on average, the Android versions of the apps required 38% more coding than the iOS versions.”
I lys av ovenstående blir det heller ikke rart at Google sine apper for iOS er bedre enn Google sine egne apper for eget Android.
Noen år tilbake ble det rapportert (før dette uheldige fenomenet ble så vanlig og håpløst at man ikke giddet å rapportere det mer) ørten forskjellige versjoner av Android ute på folks Android-telefoner, 1300 forskjellige telefonmerker som har bidratt til mer enn 24000 forskjellige modeller av android-telefoner med mer enn 130 forskjellige skjermstørrelser og sikkert like mange forskjellige oppløsninger (populært kalt fragmentering).Når android-utviklerne skal måtte forholde seg til dette, da skal det ikke mye fantasi til for å skjønne at dette går ut over kompatibeliteten og kvaliteten på appene til Android.
Regn med at det er mye verre idag.
Og da har jeg ennå ikke nevnt sånne "småting" som at iPhone er overlegen på batteritid og ligger nesten to år foran konkurrentene på hastighet i følge benchmarks både på singelcore og multicore, og dermed er mest
fremtidsikker.
Vi ser av lenken at f.eks nærmeste rival, Galaxy S23 ultra, blir grisebanket av en ett år eldre iPhone.

Endret av RadonReady
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RadonReady skrev (23 minutter siden):

Selvfølgelig, man trenger ikke universitetsutdannelse og doktorgrad for å drive med IT. Man trenger kun to-tre års ingeniørskole etter videregående. Jeg har sjøl ingen formell IT-utdannelse, annet enn det obligatoriske programmerings/IT-kurset som fulgte sivilingeniør-studiet på en av de naturvitenskapelig orienterte avdelingene på NTNU, men på tross av dette, så finner jeg meg av og til i en situasjon der det er jeg som lærer opp IT-konsulentene fra IT-avdelinga her på min arbeidsplass bestående av over 1000 ansatte, og ikke motsatt.

Poenget mitt over hodet ditt, tror jeg. Poenget var at de som kan tek foretrekker Android. 

RadonReady skrev (24 minutter siden):

Feil.
1. Kan du dokumentere med f.eks masseundersøkelser at iPhone betraktes som et status-symbol? Eller er dette kun noe du synes? Synsing og subjektive oppfatninger man ikke kan underbygge er ingenting verdt her inne. Her gjelder kun uavhengige beviser og dokumentasjon.

To ord, Apple Fashion. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (14 minutter siden):

To ord, Apple Fashion. 

Jeg har jobbet i utlandet og påforskjellige kontinenter og har kun sett at Apple-ting er et statussymbol i Afrika. Er det virkelig *status" i Norge? Jeg har aldri personlig hørt noen snakke om dette, verken ute i samfunnet eller innad i vennegjenger eller familie. Mitt inntrykk er at de aller fleste driter i åssen telefon de har eller hva andre har? 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (19 minutter siden):

Mitt inntrykk er at de aller fleste driter i åssen telefon de har eller hva andre har? 

Det stemmer. Med noen unntak:

1. Barn og ungdom. Der kan alt være statussymbol og personer kan bli mobbet for å ikke ha det.
2. BI-folk, Paradise-deltakere, sugar babies på aker brygge eller andre ekstremt overfladiske folk.

Jeg føler at for 99% av folk er ikke telefon noe status, men hvis det er status så er det iPhone som gjelder. Fordi Apple er gode på markedsføring og de (sammen med topp Android) koster mest.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (På 9.6.2023 den 12.45):

Saueflokker er kanskje ikke så dumme som du tror

Får håpe saueflokken har nok pels, så de fortsatt overlever å bli flådd.

Jeg bruker Samsung-telefon fordi den dekker behovene mine bedre enn iPhone, men jeg har MacBook, og skulle gjerne ønske at jeg kunne bytte til iPhone også fordi alt "bare fungerer" der. Er jeg en del av saueflokken?

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
Markiii skrev (2 timer siden):

Jeg bruker Samsung-telefon fordi den dekker behovene mine bedre enn iPhone, men jeg har MacBook, og skulle gjerne ønske at jeg kunne bytte til iPhone også fordi alt "bare fungerer" der. Er jeg en del av saueflokken?

Siden vi konsumerer alt dette skjitet så er vi noen sauer hele gjenger, samme om vi har iPhone eller Samsung, Xbox eller Playstation, Brann eller Vålerenga :p 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (20 timer siden):

Poenget mitt over hodet ditt, tror jeg. Poenget var at de som kan tek foretrekker Android. 

Som jeg beviste med statistikk i et av mine forrige innlegg, så er det slik at markedsandelen for iPhone er mye større enn for Android blant folk med høyt utdannelsesnivå.
Nå er det slik at de som jobber med medisinsk og naturvitenskapelig forskning på universiteter, forskningsinstitusjoner og i teknisk industri, og som dermed jobber med den mest avanserte teknologien, de mest avanserte maskinene og analyse/måleinstrumenter som eksisterer i dette landet, er folk med mastergrad og doktorgrad som tilsvarer fra 5 års universitets-utdannelse og oppover.
Den lange utdannelsen består av opplæring i "tek" nettopp for å kunne forstå og mestre "tek'en" som de skal jobbe med i sin videre yrkeskarriere
Men du mener altså at disse folkene ikke kan det du kaller "tek", men at det er folk med langt lavere utdannelsesnivå som kan "tek"?
La meg spørre deg: vet du i det hele tatt hva "tek" betyr?
Kanskje det heller er du som må endre hele din verdensoppfatning og slutte å preike pisspreik?

Sitat

To ord, Apple Fashion. 

Si meg hvilken del av følgende tekst som du ikke skjønte:
Kan du dokumentere med f.eks masseundersøkelser at iPhone betraktes som et status-symbol? Eller er dette kun noe du synes? Synsing og subjektive oppfatninger man ikke kan underbygge er ingenting verdt her inne. Her gjelder kun uavhengige beviser og dokumentasjon.

Forresten, Apple har ingen fashion-avdeling.
Leter du etter fashion, så må du til Samsung C&T (scroll nedover på siden).
Men jeg skjønner godt at det er lett å rote med disse, når virkelighetsoppfatningen er opp-ned.

Endret av RadonReady
Lenke til kommentar
RadonReady skrev (1 time siden):

Men du mener altså at disse folkene ikke kan det du kaller "tek", men at det er folk med langt lavere utdannelsesnivå som kan "tek"?

Jeg jobber i kultur og utdanningssektoren, og her er det en del som bruker Mac. Jeg kan love deg en ting, jeg har enda tilgode å møte en Mac bruker som har peiling på "tech", selv om de er høyt utdannet. De har virkelig ikke peil, virkelig ikke.
Jeg må hjelpe dem med absolutt alt, de skjønner ikke hvordan en Mac fungerer en gang.
De er intelligente folk som kan faget sitt, men noe teknologikompetanse har de ikke, det er ikke noe som automatisk følger med en høy utdannelse.

Det var kanskje sant, det du preker, den gangen datamaskiner ikke var tilgjengelig for hvermansen. Den gangen Apple hadde et større fokus på det profesjonelle markedet. Det var en annen brukermasse den gangen.

Valg av Mac handler i dag om preferanse og til dels status. Apple kan virkelig reklame, de er veldig gode på det, og har skapt et inntrykk av at "kreative mennesker" bruker Mac.
Mac-ene vi har på jobben er i hovedsak kjøpt inn grunnet preferanse og valg av arbeidsverktøy(typ programvare).

Jeg vil tørre å påstå at Mac er blitt allemanseie, selv om enkelte vil påstå at brukerne er mer intelligente enn andre, så finner du brukere i alle aldersgrupper og utdanningsnivå. Sosioøkonomiske forhold er kanskje det som har mest og si, i og med at innstegsmodellene (laptop) er ganske dyre(første Macbook Air M1 er kanskje et unntak, den hadde en grei pris).
Macbook Air har i mange år vært en favoritt blant studenter, grunnet at den er den "billigste" modellen og har vært lett og liten.
Og nå er den bedre enn noensinne for studenter, med den habile Apple Silicon SoC.
Og "kulhetsfaktoren" må heller ikke undervurderes som tidligere nevnt.

Jeg synes at det er noe pinlig å hevde at Mac brukere er bedre(smartere), mer unike osv. osv. enn den øvrige "bermen".
Det er en preferanse på hvilket/hvilke produkt/er man foretrekker å bruke på fritid og jobb, intet mer, intet mindre.

Jeg bruker MacOS og Windows på privaten, og på jobb, og jeg er ikke høyt utdannet, sjokk(!), jeg vet.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (13 minutter siden):

Jeg kan love deg en ting, jeg har enda tilgode å møte en Mac bruker som har peiling på "tech", selv om de er høyt utdannet. De har virkelig ikke peil, virkelig ikke.

Jeg jobber som utvikler og her har minst over halvparten en Mac, blant 100+ folk. Naturlig nok kan alle her tech. En del må ha egen maskin til prosjekt i tillegg som kan være mac, Windows eller Linux.

Jeg tipper at industrien du er i påvirker mer hvor mye noen kan om tech enn hvilken pc de har.

Det å ha mac nå er populært fordi de er best. Det er ingen windows laptoper som kommer nær for øyeblikket.

Men i perioden 2015-2020 så var inntrykket litt annerledes. Varme Intel prosessorer, elendig butterfly keyboard, lite porter etc. Alt for en for dyr penge. Når apple silicon kom så endret landskapet seg igjen.

Klart de som ikke er tekniske vet nok ikke hvorfor men de hører nok om all skryten fra både media og venner/familie som er tekniske.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (På 16.6.2023 den 15.14):

Selvfølgelig. Av de modellene du fant til de prisene som du oppga, så er iPhonen sikrere, og er kjappere, og har bedre batteritid, og har mer lagring, og har mer tilbehør og teknologi innabords, eksempelvis LiDAR.
Dermed kan vi konkludere at man fortsatt får hva man betaler for.
Poenget var?

Sitat

Enda flere modeller å velge i på Android enn iOS.

Litt rar at du skulle nevne akkurat det der, for det der mantraet om "valgfrihet" i Android er idag avleggs og utdatert.
Første gang jeg hørte det var vel for snart 15 år siden. Det er derfor morsomt å kunne ta et historisk tilbakeblikk på hvordan f.eks Android-entusiastene opp gjennom årene har måttet bevege seg fra skanse til skanse ved å stadig å måtte redefinere sin egen definisjon av begrepet "valgfrihet" i takt med at verden endret seg, for til slutt å ende opp med å påstå det stikk motsatte av hva de opprinnelig påsto. Så la oss se litt nærmere på dette morsomme og underholdende fenomenet, og især hvordan forklaringene endret seg til bortforklaringer. Vi starter med begynnelsen, rundt den tiden Android ble lansert, og da var nyhetene og bortforklaringene slik:

Nyhet: Til Android får man telefoner av mange merker og i alle prisklasser, også billige. Man kan kjøpe apper fra andre nettsteder enn kun Google Play (kjenner du deg igjen her, RRhoads ?)
Android-entusiastenes forklaring: Selvfølgelig, dette er selve definisjonen på valgfrihet, og det å ha valgfrihet og det å kunne bestemme selv er for alle. De smarte kan velge mellom mange forskjellige billige telefoner og merker, hvorav noen kanskje er merker du aldri har hørt om. De smarte laster ned apper fra forskjellige app-butikker. Kun idioter kjøper dyre telefoner av kun et eneste merke og kun idioter laster ned apper fra kun en eneste app-butikk.

Etter noe tid fikk vi neste nyhet: titusener av mennesker har fått infisert telefonen sin med trojanere ved å laste ned apper fra forskjellige app-butikker.
http://news.softpedia.com/news/Third-SMS-Trojan-Variant-Targets-Russian-Android-Users-160917.shtml
http://www.computerweekly.com/news/2240159261/New-Android-virus-hits-100K-devices-in-China

Android-entusiastenes bortforklaring: Selvfølgelig, folk som er så idiotiske at de tar risikoen ved å laste ned apper fra andre app-butikker enn kun en eneste app-butikk, Google Play, fortjener trøbbelet de får.

Etter noe tid fikk vi neste nyhet: millioner av mennesker har fått infisert telefonen sin med trojanere ved å laste ned apper fra Google Play.
https://www.digi.no/artikler/ny-skadevarebolge-pa-android-market/293151
https://www.digi.no/artikler/skadevare-la-pa-google-play-i-flere-uker/200757 http://www.pcworld.com/article/2099421/report-malwareinfected-android-apps-spike-in-the-google-play-store.html
https://www.digi.no/artikler/adware-forkledd-som-apper-herjer-fortsatt-pa-google-play/320573
Android-entusiastenes bortforklaring: Selvfølgelig, Google Play er ekvivalent med valgfrihet, men den valgfriheten får man kun hvis man er villig til å ta en viss risiko. Folk som er så idiotiske at de ikke sjekker appens bruker-rating og appens privelegier fortjener trøbbel.

Etter noe tid fikk vi neste nyhet: et ukjent antall mennesker har fått infisert android-telefonen sin med trojanere ved kun å kjøpe en fabrikkny billig telefon uten å laste ned noe som helst:
http://securityaffairs.co/wordpress/25829/malware/android-pre-installed-malware.html
http://securityaffairs.co/wordpress/23591/malware/pre-installed-malware-on-android.html https://blog.avast.com/android-devices-ship-with-pre-installed-malware
https://itavisen.no/2019/06/11/google-bekrefter-splitter-nye-android-telefoner-ble-levert-med-bakdorer/
Android-entusiastenes bortforklaring: Selvfølgelig, folk som er så idiotiske at de kjøper billige telefoner av forskjellige merker man aldri har hørt om fortjener trøbbel. Dessuten så er valgfrihet og det å kunne bestemme selv slettes ikke for alle, hvis du trodde det, men kun for noen få intelligente folk.

Etter noe tid fikk vi neste nyhet: Google samler inn posisjonsdata på tross av at brukerne har slått av funksjonen i Android. Google ser på det som et "problem" at brukerne finner instillingene som slår av posisjoneringen. For å løse "problemet" har Google gjemt vekk disse innstillingene dypt ned i menyene slik at det er umulig å finne dem.
https://itavisen.no/2021/06/01/google-pa-tiltalebenken-problem-at-brukerne-finner-personverninnstillingene/
Android-entusiastenes bortforklaring: Selvfølgelig, vi Android-brukere har ingenting å skjule, vi synes at det er greit at Google overvåker oss, for da får vi bedre reklame. Vi Android-brukere liker nemlig å få testet batteritiden til Android-telefonen vår på energi-slukende posisjonering og energi-slukende reklame. Dessuten liker vi å plundre med bortgjemte innstillinger. De som ikke liker reklame, de som ikke liker å bli overvåket, og de som  ikke liker "tek", dvs det å plundre med uforståelige menyers undermenyers undermenyer, kan pelle seg over til Apple.

Endret av RadonReady
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (3 minutter siden):

Jeg jobber som utvikler og her har minst over halvparten en Mac, blant 100+ folk. Naturlig nok kan alle her tech. En del må ha egen maskin til prosjekt i tillegg som kan være mac, Windows eller Linux.

Jeg tipper at industrien du er i påvirker mer hvor mye noen kan om tech enn hvilken pc de har.

Det å ha mac nå er populært fordi de er best. Det er ingen windows laptoper som kommer nær for øyeblikket.

Men i perioden 2015-2020 så var inntrykket litt annerledes. Varme Intel prosessorer, elendig butterfly keyboard, lite porter etc. Alt for en for dyr penge. Når apple silicon kom så endret landskapet seg igjen.

Klart de som ikke er tekniske vet nok ikke hvorfor men de hører nok om all skryten fra både media og venner/familie som er tekniske.

Vi har 40-50 utviklere, et par av dem bruker Mac, resten Linux. Øvrige IT arbeidere så er det et par til som bruker Mac, meg inkludert.
90% av alle Mac-ene våre brukes ikke av IT folk. Som du nevner så har IT folk generelt sett mer peil på tech, men ikke alltid.
Jeg vet om flere av utviklerne som ikke har peil på hw, det interesserer dem ikke spesielt mye, men de er dyktige programmerere :) 

Det kommer an på hva du mener med "best", Mac-ene er ikke best på alt, men er helt klart best på enkelte områder.

Huff ja, den siste Intel perioden var et trist kapittel.

Ja, det bare understreker poenget mitt, de bruker det fordi de blir fortalt at det er "best", ikke fordi de har noen spesiell innsikt.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (9 minutter siden):

Vi har 40-50 utviklere, et par av dem bruker Mac, resten Linux. Øvrige IT arbeidere så er det et par til som bruker Mac, meg inkludert.
90% av alle Mac-ene våre brukes ikke av IT folk. Som du nevner så har IT folk generelt sett mer peil på tech, men ikke alltid.
Jeg vet om flere av utviklerne som ikke har peil på hw, det interesserer dem ikke spesielt mye, men de er dyktige programmerere :) 

Det kommer an på hva du mener med "best", Mac-ene er ikke best på alt, men er helt klart best på enkelte områder.

Huff ja, den siste Intel perioden var et trist kapittel.

Trenger ikke å ha så veldig mye peiling på hw for å kunne "tech", men mulig vi har ulike definisjoner på hva tech er. Det er nok å vite hva som som er best og evt. hvorfor valget de tar passer de framfor å bare kjøpe fordi de gjenkjenner merket.

Jeg vil si mac er beste valget om du ikke skal game, du er avhengig av noe software som kun er tilgjengelig eller fungerer best på Windows/linux eller du bare ikke takler macOS. Ytelse, batteritid, byggekvalitet, trackpad, høyttalere, skjerm, levetid og holdbarhet i pris. Enten er de best på de enkelte områdene eller så har de totalpakken som gjør at de slår andre likevel. Kommer an på hva du sammenligner med. Dette er noe som ble satt når M1 chippen kom ut og det har bare fortsatt siden da. En M1 eller M2 MacBook Air er et vanvittig bra kjøp.

Uderzo skrev (17 minutter siden):

Ja, det bare understreker poenget mitt, de bruker det fordi de blir fortalt at det er "best", ikke fordi de har noen spesiell innsikt.

Mulig vi diskuterer forskjellige ting her og misforstår hverandre. Mitt poeng er at de fleste som kjøper Mac nå gjør et valg basert på at det er bra tech og ikke kun fordi det er Apple eller status. Bra hardware og software. Om det er de selv som kan hardware-detaljene eller om de hører på andre som kan burde ikke ha så mye å si. 

Det er litt som å kjøpe bil. Det er forskjell på å kjøpe en bil fordi merket er status, kontra det å prate med noen som virkelig kan bil og anbefaler det beste valget for de. Om det er du selv som har kunnskapen eller om det er andre er ikke det viktigste, så lenge man gjør et informert valg.

Det meste av informasjon jeg kan om hardware kommer jo uansett fra andre. Jeg kjører ikke benchmarks mellom masse ulike laptoper, jeg leser andres tester. Det er jo kun noen få utgaver jeg fysisk tester selv.

Lenke til kommentar
On 6/12/2023 at 2:14 PM, Comma Chameleon said:

Hvor gammel er du? Ikke forsøk på personangrep, jeg blir bare genuint nysgjerrig på hvem som driver på i slike fanboy-kriger som deg. Det er ganske spesielt å ha så sterke meninger om noen som bruker Apple-produkter eller Google-produkter og jeg blir like satt ut hver gang jeg møter noen som seriøst oppfører seg slik.

Man skal ha temmelig dårlig innsikt på maskinvare og økonomi før man begynner å betale mangegangen hyllepris for lagring og minne. Mye av utstyret til Apple er ræva fordi halvparten av komponentbudsjettet er satt av til overpriset minne og lagring. På den andre siden av gjerdet er slikt hyllevare og man betaler hva det faktisk koster.

image.png.d0926f0dcef45d315c931fd2d1a667de.png

Det er ikke 6k for 32GB det er 6k for å øke fra 16. I motsatt leir får man tre sett for 6k.

Når det kommer til lagring er det virkelig ille.
image.png.aca4c6e98305a26e47337aee2359a81a.png

Man skal ikke ha mye tankekraft før man skjønner at det er idioti å kjøpe lagring og minne i apples prisstige.
image.png.6c73603a2548866bb72774c3e782ade2.png

Det meste av applikasjoner kjøres sømløst i en sky nå uansett, så i praksis spiller det en liten rolle hva man bruker av systemer.

Å betale tregangen for minne og lagring vil aldri være smart.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...