Larsensmekk Skrevet 9. juni 2023 Del Skrevet 9. juni 2023 Heisann. Jeg vurderer å kjøpe en Focus st med litt motorproblemer for å prøve å lære meg litt men jeg må si jeg er litt lost her. Den har gått ca 208.000 km, og det kommer mye hvit røyk som i følge selger lukter kjølevæske. Han sier han har bytta toppakning og turbo tidligere. Mekanikeren hans mener han må bytte sylindertopp(?). Den lekker kjølevæske etter toppakningsbytte. Er det noen som har noen forslag til hva som kan være feil? Kan det være billigere/bedre bare å bytte motor? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. juni 2023 Del Skrevet 9. juni 2023 Høres ut som feil på toppakning, men mest sannsynlig er det sprekk i toppen. Å bytte bare toppen er mye billigere enn å bytte hele motoren, men det forutsetter at motoren er i god stand ellers. Den er jo kjørt langt, og kan ha slitasje andre steder, som stempelringer/sylinderforinger, ventiler, veivlager etc. Lenke til kommentar
Larsensmekk Skrevet 9. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2023 Okei, supert. Takk for svar. Vet du hva bytte av toppen ligger på ca? Sprekk i toppen har jeg skjønt også kan være et problem ja, vil det da funke å bare bytte toppen? Når du nevner stempelringer/sylinderforinger ventiler osv er dette feil som kan føre til at kjølevæsken kommer inn i motoren? Lenke til kommentar
Musefella Skrevet 9. juni 2023 Del Skrevet 9. juni 2023 Hørtes risikabelt ut, budsjetter inn at du i verste fall må bytte hele motoren. Sjelden så enkelt at det holder å kun bytte topp-pakningen, både topp og blokk kan ha skader og skjevheter. Lenke til kommentar
Larsensmekk Skrevet 9. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2023 Aahh okei. Takk for svar. Ja han sier selv at han har bytta toppakningen tidligere, men usikker når. Men virka som det var nå nylig Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. juni 2023 Del Skrevet 9. juni 2023 Larsensmekk skrev (2 timer siden): Når du nevner stempelringer/sylinderforinger ventiler osv er dette feil som kan føre til at kjølevæsken kommer inn i motoren? Nei, dette er slitasje som fører til høyt oljeforbruk. Kan også, ved høy slitasjegrad, medføre skade på katalysator, gi dårligere motoreffekt og høyere forbruk. Lenke til kommentar
Larsensmekk Skrevet 9. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2023 Slettet-fsaSP0zV skrev (21 minutter siden): Nei, dette er slitasje som fører til høyt oljeforbruk. Kan også, ved høy slitasjegrad, medføre skade på katalysator, gi dårligere motoreffekt og høyere forbruk. Okei, skjønner. Var å så på bilen idag. Var veldig veldig skitten, men klarte ikke se noe rust, eneste som var var litt skrapemerker i fanger foran høyre side i underkant, skrap i en fortauskant tenker jeg. Utenom det var bilen ganske fin både innvendig og utvendig med unntak av motor. Han sa at den ikke bruker noe olje, vi starta den og da ble de ganske mye røyk. Klarte ikke lukte så veldig mye selv. Han sa også at han har kjørt bilen ganske hardt, men mente at det burde den tåle når det er en sportsbil. Men det regner jeg nesten med når den har gått såpass langt. Er det noen som har peiling på hvor mye et motorbytte koster på slike? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 9. juni 2023 Del Skrevet 9. juni 2023 Larsensmekk skrev (1 time siden): Er det noen som har peiling på hvor mye et motorbytte koster på slike? Sjekk på finndel.no for brukt motor. Ser ut som det koster 20-25 000 for en brukt motor. Regn med litt ekstra på nye div. deler (registerreim, olje, filter osv.). Så tenker jeg at et verksted bruker minst et par dager. Og gjerne mer enn en mann til tider. Du nærmer deg fort 100 000 da. Skal du ha en ny motor betaler du sannsynligvis minst 100 000 for motoren. Arbeidet kommer i tillegg. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. juni 2023 Del Skrevet 9. juni 2023 At det er en "sportsbil" er ingen garanti for at den tåler å bli kjørt hardt. Selv ekte sportsbiler krever hyppig vedlikehold og har høy slitasje ved hard bruk. Lenke til kommentar
Larsensmekk Skrevet 9. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2023 Nedward skrev (32 minutter siden): Sjekk på finndel.no for brukt motor. Ser ut som det koster 20-25 000 for en brukt motor. Regn med litt ekstra på nye div. deler (registerreim, olje, filter osv.). Så tenker jeg at et verksted bruker minst et par dager. Og gjerne mer enn en mann til tider. Du nærmer deg fort 100 000 da. Skal du ha en ny motor betaler du sannsynligvis minst 100 000 for motoren. Arbeidet kommer i tillegg. Ojsann. Ja okei, takk for godt innspill. Med mindre jeg får bilen omtrent tror jeg ikke at jeg kjøper den nei men takk for gode svar. sedsberg skrev (8 minutter siden): At det er en "sportsbil" er ingen garanti for at den tåler å bli kjørt hardt. Selv ekte sportsbiler krever hyppig vedlikehold og har høy slitasje ved hard bruk. Ja takk, det skjønner jeg:) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. juni 2023 Del Skrevet 9. juni 2023 Larsensmekk skrev (5 timer siden): Han sa også at han har kjørt bilen ganske hardt, men mente at det burde den tåle når det er en sportsbil. Fail! Finn deg en annen bil. Med mindre du ønsker et pengesluk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå