Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor lang tid tar det før man får MR-svar om det ikke er hastesak?

Gjest b60a7...6b3

Anbefalte innlegg

Gjest b60a7...6b3

Jeg har en seig kneskade etter et uhell i januar. Tok første MR i februar, og da lå MR-svaret allerede på Helse Norge dagen etter. Så at radiologen/legen hadde skrevet beskrivelsen allerede 20 minutt etter at jeg hadde tatt MR (jeg hadde MR sent på kvelden og var siste pasient). Kontroll hos ortoped fikk jeg uken etterpå, så jeg kunne altså lese MR-svaret noen dager før jeg skulle inn.

Jeg var riktignok vurdert som hastesak da tror jeg, siden det stod hastegrad: innen 1 uke på henvisningen til radiologisk avdeling.

Etter kontroll i april ble det besluttet at jeg skulle ta ny MR innen 2 måneder for å se om den ene skaden jeg har, har gått i regress. Om ikke skal noe behandling vurderes. Ortopeden sa, men kunne ikke love det, at de skulle prøve det sånn at jeg fikk MR og oppfølgingstime samme dag, men at jeg sannsynligvis ikke ville bli prioritert siden jeg bodde for nærme sykehuset. Greit nok, jeg forventa ikke akkurat å få time samme dag, men kanskje uka etterpå som sist.

Jeg tok MR denne uken, men har ikke fått oppfølgingstime før i juli!!! Oppfølgingstimen ble satt opp før jeg tok MR. Er det sånn da at de ikke kommer til å se på bildene før nærmere timen? Vil jeg måtte vente i ukesvis på beskrivelse? Radiologen som jeg var inne hos sa, at "svar blir sendt til legen min", uten at jeg skjønte om det var snakk om fastlege eller ortopeden jeg skal inn til.

Kan det være de venter med å se på bildene til rett før timen, eller vil de prøve å få ut en beskrivelse når de har fått tatt unna hastesakene? 

Sjekker HelseNorge mange ganger om dagen nå, og det har ikke kommet noe svar enda.

Ser også at henvisningen til radiologisk avdeling ligger som "under behandling" enda, som tyder på at de ikke har laget MR-beskrivelsen enda.

Takk for svar!

Anonymous poster hash: b60a7...6b3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest b60a7...6b3
RRhoads skrev (30 minutter siden):

Det tar ca ei uke til før legen får svar fra radiologen. Det er min erfaring. 

Takker for svar. Da håper jeg at det kanskje foreligger en MR-beskrivelse i neste uke.

Lenke til kommentar
Gjest b60a7...6b3 skrev (1 time siden):

Takker for svar. Da håper jeg at det kanskje foreligger en MR-beskrivelse i neste uke.

Ja, neste fredag eller mandagen etter kan du ringe legen og høre. Eventuelt få hen til å sende den over på Helsenorge.no

Lenke til kommentar
Gjest b60a7...6b3
RRhoads skrev (1 time siden):

Ja, neste fredag eller mandagen etter kan du ringe legen og høre. Eventuelt få hen til å sende den over på Helsenorge.no

Vil tro den blir synlig i Helse Norge for meg slik som sist gang uten at jeg trenger å spørre. 

Lenke til kommentar
Gjest b60a7...6b3
RRhoads skrev (På 8.6.2023 den 20.45):

Det tar ca ei uke til før legen får svar fra radiologen. Det er min erfaring. 

Ser i dag i Helse Norge at henvisningen har gått fra åpen til avsluttet, og at radiolog har vært inne i loggen min på pasientjournal. Så da er nok bildene lest og beskrevet, men de er ikke publisert enda. Så da får jeg nok forhåpentligvis svar på MR-bildene i løpet av denne uken :) Så da stemte dette ganske bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...