Gå til innhold

Freia/Mondelez opprettholder sine fabrikker i Russland. Svartelistet og kastes ut fra enkelte utsalg.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
46 minutes ago, Mr.M said:

bare populistisk spill for galleriet, nå skal liksom alle overgå hverandre med å være tidlig ute.

jeg har nevnt det før, -det er en årsak til at EU (og dermed norske regjering) har unntatt mat og næringsmidler generelt, fra forbud/svarteliste. Og de har ikke forandret policy underveis på det punktet. Bl.a. har dette muligens medført at Russland f.eks. har fredet korneksport fra havner i Ukraina.

Ikke så voldsomt fredet at de ikke angriper matlagre, traktorer, minelegger jorder, og sprenger enorme vannmagasin som fører til ødeleggende flommer og tap av regulert vanntilførsel.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Mr.M said:

galskap og masse-psykose :no:

 

Eh, nei. Her er det snakk om å si i fra at dette ikke er greit, det aller enkleste for forbrukere er å si i fra med lommeboken.

Uten å kjenne deg, så vil jeg egentlig anta at du har tatt noen etiske valg selv når det kommer til enkelte produkter, uavhengig av Putins krig mot Ukraina.

Bloddiamanter fra Sierra Leone for eksempel, eller pelsprodukter av mink er ikke mye innafor

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Mr.M said:

Freia-ansatte frykter for jobbene sine

https://www.nrk.no/norge/freia-ansatte-frykter-for-jobbene-sine-1.16441262

som han sier, hvis også de butikkjedene begynner Freia-boikott, og dermed gjør varen utilgjengelig for alle, ja da går det nok ikke lang tid før stengt fabrikk.

Og i Russland bryr de seg ikke, har aldri hørt om Freia, og krigen går som normalt"

Bare å gå på NAV det. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er jo litt trasig om Freia brekker ryggen på dette her. Markedet deres er vel i hovedsak i Norge, ikke sikkert at svære Mondelez bryr seg så innmari om en fabrikk i Norge må legge ned. 

Håper boikotten kan ramme alt fra Mondelez, slik at de kanskje snur. Hvis Freia må stenge og Mondelez fortsetter som før blir jeg litt trist, faktisk. Det er mye norsk historie som ryker da. 

Endret av :utakt
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (25 minutter siden):

Det er jo litt trasig om Freia brekker ryggen på dette her. Markedet deres er vel i hovedsak i Norge, ikke sikkert at svære Mondelez bryr seg så innmari om en fabrikk i Norge må legge ned. 

Håper boikotten kan ramme alt fra Mondelez, slik at de kanskje snur. Hvis Freia må stenge og Mondelez fortsetter som før blir jeg litt trist, faktisk. Det er mye norsk historie som ryker da. 

Sitat

I Norge er Mondelēz representert med produktportefølje med velkjente varemerker som Freia Melkesjokolade, Kvikk Lunsj, Twist, Kong Haakon, Daim, V6, Stimorol, Philadelphia, Regia, O´boy, Oreo og Ritz

https://www.mynewsdesk.com/no/mondelez-norge/latest_media

Hvor er kampanjen mot Ritz kjeks og Philadelphia smøreost? 

Det blir litt for teit når mediene går i flokk og kaster seg over én ting. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg er den eneste som merket en forskjell (innbilt eller ikke) på sjokoladen etter at mondelez kjøpte opp freia ? Kanskje på tide at staten kjøper opp freia som norsk matkulturarv og vi får kvalitet tilbake i sjokkisen vår.

:utakt skrev (7 minutter siden):

Hvor er kampanjen mot Ritz kjeks og Philadelphia smøreost? 

Jeg tror nok det handler nok litt om at freia er like norsk som brunost, et lite svik der altså, vi forventer ikke stort av Ritz.  

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (30 minutter siden):

Jeg tror nok det handler nok litt om at freia er like norsk som brunost, et lite svik der altså, vi forventer ikke stort av Ritz.  

Svik? De som jobber på fabrikken på Rodeløkka kan jo ingenting for dette her. Det er absurd å single ut Freia når det er konsernet bak man vil ramme. Da får jaggu SAS og de andre som reagerer nå hive ut alt fra Mondelez. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, :utakt said:

Det er jo litt trasig om Freia brekker ryggen på dette her. Markedet deres er vel i hovedsak i Norge, ikke sikkert at svære Mondelez bryr seg så innmari om en fabrikk i Norge må legge ned. 

Håper boikotten kan ramme alt fra Mondelez, slik at de kanskje snur. Hvis Freia må stenge og Mondelez fortsetter som før blir jeg litt trist, faktisk. Det er mye norsk historie som ryker da. 

Freia blir ikke lagt ned, de blir solgt i såfall.

Hvis Mondelez må velge mellom fullstendig tap av verdi samt nedlegging versus å få penger for å selge Freia, så velger de så klart mulighet to. Ingen kapitalister vil tape mer penger enn man må.

Det er jo avhengig at man finner da en kjøper, men Freia er såpass sterkt merkevarenavn i Norge at det ikke bør være umulig.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...