Gå til innhold

Freia/Mondelez opprettholder sine fabrikker i Russland. Svartelistet og kastes ut fra enkelte utsalg.

Anbefalte innlegg

Jeg har ennå ikke kommet  over hytteskammen, kjøttskammen, bilskammen, heterofil, hvit mann-skammen, flyskammen og varmeovn-i-stua-skammen, og nå dette... Det blir for mye å bære, for jeg har nemlig fire kvikklunch i kjøleskapet med dårlig dato.

Jeg synes man kan slappe litt av, men ta bevisste valg i butikken der du kan.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er merkelig hvordan folk plasserer seg selv i offerrollen så fort de får motargumenter. Stiller man spørsmål rundt hvorvidt det er hensiktmessig å legge alle eggene i samme kurv (olje og ikke noe annet) så er oljenæringen ute med «vi blir påført skam», de som blir foreslått å redusere kjøttmiddager til «bare» fem ganger i uka for å redusere vårt avtrykk vil hevde de blir påført «skam», de som på død og liv ville trosse corona anbefalingene for å dra på hytta mente de ble påført «skam» og sånn kan vi trekke paralleller til nissene som nå forsøker å dikte opp et narrativ om at noen forsøker å lage en kvikklunsj-skammekampanje. Det er ikke å påføre noen skam å påpeke / diskutere rundt etikk. Tåler dere ikke noen simple spørsmål og motargumenter er virkelige ikke problemet her «skam».

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (13 minutter siden):

har nemlig fire kvikklunch i kjøleskapet med dårlig dato.

send dem til Freia å si du ombestemte deg å ikke støtter boikotten, så sender de deg en hel, ny eske. :grin2:

(jeg klaget på et Tine-produkt en gang (var noe skjemt med smaken) og fikk en svær papp-tine fylt med ulike Tine varer i posten som plaster på såret. Ventet selvsagt ikke noe slikt, ville bare påpeke issuet overfor dem)

Lenke til kommentar
57 minutes ago, Snikpellik said:

Ønsker folk og selskaper som boikotter å ramme Freia eller Mondelez?

Svaret er Mondelez. Jeg vil tippe ca. null personer vil svare at det er Freia de ønsker å ramme om de blir spurt.

Ja, det er selvsagt Freia-produkter som i praksis rammes klart mest i Norge. I Sverige er det Marabou. Men ingen har dette som mål i seg selv. Boikotten er rettet mot Mondelez og mot P&G og at de skal gjøre endringer på sin virksomhet i Russland, ikke produktene og merkevarene de fører her.

At det er nettopp Freia som rammes er både synd og bra. Synd fordi alle liker Freia og ingen vil noe vondt mot den norske fabrikken og deres ansatte. Bra fordi det er en så kjent og kjær merkevare at boikottens mål, altså å sette fokus på problemstillingen om drift i Russland får langt mer oppmerksomhet enn om det var en mer perifer norsk merkevare Mondelez eide her. 

57 minutes ago, skaftetryne32 said:

Nå undervurderer du intelligensen til folk synes jeg, folk er ikke så blåste at de ikke skjønner at det handler om mondelez sitt eierskap, greia er den at freia står høyt i kurs blant det norske folk og derfor reageres det ekstra sterkt på at freia sine eiere sponser folkemord, og i langt mindre grad på at ritz kjeks og philadelfia kremost sine eiere også sponser folkemord, det er helt naturlig vil jeg påstå.  

Desto mer man har satt seg inn i det, desto mer ønsker man naturligvis å ramme Mondelez, men dere tar helt feil i hvor mye den store massen av forbrukere har satt seg inn i denne saken. Det er naturligvis framstillingen i media og sosiale medier som 100% former hvem som blir rammet, og da spiller det liten rolle om en håndfull vet mer.

Og her vises jo hele poenget mitt. Det finnes ikke noe "også" her; eieren av Ritz er den samme eieren som Freia.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er også et poeng at Mondelez har lang historie i å tilsløre sin store markedsandel bak en skog av varenavn, slik at de bare kan kutte av de nodene som får kritikk og overføre virksomheten til en annen del. De er organisert for å la de lokale ta all negativ PR og blir det ille kan de bare erstatte det med andre grener fra den internasjonale virksomheten.

Man kunne jo begynt med å korrigere media når de snakker om "Freia-boikotten". Det kan jo virke som de har en riktigere framstilling av det i Sverige.

• Liker 2
Lenke til kommentar
tommyb skrev (14 minutter siden):

eieren av Ritz er den samme eieren som Freia.

Det var akkurat det som var poenget, men ingen bryr seg nok om ritz til å boikotte ritz.

tommyb skrev (15 minutter siden):

men dere tar helt feil i hvor mye den store massen av forbrukere har satt seg inn i denne saken.

Hvordan vet du det egentlig ? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
tommyb skrev (3 minutter siden):

Muligens fordi jeg lytter når folk snakker.

Du har snakket med 5 millioner mennesker ? Eller lytter du til et fåtall med kronidioter ? 

At folk skal være så dumme som du antyder virker veldig usannsynlig på meg, dette er ikke komplisert i det hele tatt. 

Problemet til folk er at freia stor høyt i kurs i den norske folkesjela, dette er et produkt nordmenn er stolt av, de vil ikke at Norges "nasjonal sjokkis" skal besudles av barbarisk og ulovlig krigføring, de aller fleste vet at freia er eid av mondelez, men det er altså freia vi ikke vil ha involvert i krig, selv om det eneste de er skyldig i er å være eid av mondelez. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
10 minutes ago, skaftetryne32 said:

Du har snakket med 5 millioner mennesker ? Eller lytter du til et fåtall med kronidioter ? 

At folk skal være så dumme som du antyder virker veldig usannsynlig på meg, dette er ikke komplisert i det hele tatt. 

Problemet til folk er at freia stor høyt i kurs i den norske folkesjela, dette er et produkt nordmenn er stolt av, de vil ikke at Norges "nasjonal sjokkis" skal besudles av barbarisk og ulovlig krigføring, de aller fleste vet at freia er eid av mondelez, men det er altså freia vi ikke vil ha involvert i krig, selv om det eneste de er skyldig i er å være eid av mondelez. 

Det er du som antyder at folk er dumme, jeg antyder at denne ene saken (boikott-diskusjonen, ikke okkupasjonen) ikke er det viktigste de har å tenke på akkurat i dag. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

I Sverige står det i større grad bare Mondelez i overskriftene når boikotten omtales enn her. Men ofte også «Marabou-tillverkaren».

I USA som regel bare Mondelez, men noen ganger «Oreo-maker Mondelez» som Reuters hadde i sin overskrift om boikotten i går.

Media knytter det til de sterkeste merkevarene deres, som folk har hørt om. At dette gjøres i størst grad i Norge er nok fordi Freia har en helt unik posisjon i Norge og er enda mer kjært her enn Marabou er i Sverige og Oreo er i USA. Derfor er nok denne debatten mye mer preget av følelser i Norge enn i andre land, og mer preget av diskusjoner om merkevarer enn om moderselskapet som er det faktiske problemet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
14 minutes ago, skaftetryne32 said:

(...) det er altså freia vi ikke vil ha involvert i krig, selv om det eneste de er skyldig i er å være eid av mondelez. 

Det eneste de er skyldige i kan raskt ende opp med å bli akkurat det Mondelez velger å endre her. Omstrukturere bort slik at det eneste som gjenstår av Freia er produktnavnene. 

Lenke til kommentar
tommyb skrev (3 minutter siden):

Det er du som antyder at folk er dumme

tommyb skrev (53 minutter siden):

men dere tar helt feil i hvor mye den store massen av forbrukere har satt seg inn i denne saken. Det er naturligvis framstillingen i media og sosiale medier som 100% former hvem som blir rammet, og da spiller det liten rolle om en håndfull vet mer.

Men du hever deg altså over den store massen av folk som ikke er i stand til å forstå medias fremstilling ? Beklager, men jeg ser ikke hvordan dette skal være så veldig vanskelig for noen som helst, de aller fleste er helt i stand til og lese lenger enn overskriften. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

En ting jeg ikke tror er blitt nevnt her er den allerede eksisterende boikottaksjonen som er rettet mot faktiske Freia.

Dette fordi de har en kampanje sammen med en organisasjon som hjelper ensomme skeive og har pride-flagg på produktene sine. Den boikotten var nok ganske lite vellykket, da dette stort sett bare opptar de mest hatefulle.

Men litt kuriøst.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, skaftetryne32 said:

Men du hever deg altså over den store massen av folk som ikke er i stand til å forstå medias fremstilling ? Beklager, men jeg ser ikke hvordan dette skal være så veldig vanskelig for noen som helst, de aller fleste er helt i stand til og lese lenger enn overskriften. 

"Dere" er i denne sammenhengen to spesifikke mennesker som tror at folk har brukt av sin tid til å sette seg inn i saken. Hvor stor masse dere to utgjør har jeg lite kunnskap om. Men de færreste er som du og jeg og henger på diskusjon.no. Mange har andre bekymringer som tar opp deres tid, og det de får med seg av denne saken er naturligvis det som presenteres til dem i media.  

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snikpellik said:

En ting jeg ikke tror er blitt nevnt her den allerede eksisterende boikottaksjon som er rettet mot faktiske Freia.

Dette fordi de har en kampanje sammen med en organisasjon som hjelper ensomme skeive og har pride-flagg på produktene sine. Den var nok ganske lite vellykket, da dette stort sett bare opptar de mest hatefulle.

Men litt kuriøst.

Oi, den har heldigvis gått under radaren. 

Jeg tror det er greit for denne tråden at jeg trekker meg litt ut. Jeg håper at boikotten etterhvert retter seg mer mot moderselskapet Mondelez men min oppfatning ut fra det jeg hører er foreløpig er at det er større sjans for at utfallet blir at Freia blir omstrukturert enn at Mondelez blir det. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Er merkelig hvordan folk plasserer seg selv i offerrollen så fort de får motargumenter. Stiller man spørsmål rundt hvorvidt det er hensiktmessig å legge alle eggene i samme kurv (olje og ikke noe annet) så er oljenæringen ute med «vi blir påført skam», de som blir foreslått å redusere kjøttmiddager til «bare» fem ganger i uka for å redusere vårt avtrykk vil hevde de blir påført «skam», de som på død og liv ville trosse corona anbefalingene for å dra på hytta mente de ble påført «skam» og sånn kan vi trekke paralleller til nissene som nå forsøker å dikte opp et narrativ om at noen forsøker å lage en kvikklunsj-skammekampanje. Det er ikke å påføre noen skam å påpeke / diskutere rundt etikk. Tåler dere ikke noen simple spørsmål og motargumenter er virkelige ikke problemet her «skam».

Det er tabloidene som hele tiden skriver om hva vi skal skamme oss for.

Under koronaen ble jeg hjemme i stedet for å isolere meg på hytta. (Å dra dit ville vært en logisk reaksjon på pandemien, men den er i et annet fylke.) Ble smittet av et familiemedlem som var min eneste nærkontakt på den tiden.

Hvorfor er tabloidene så opptatt av å fordele skam? Jeg spiser kjøtt, og føler ikke kjøttskam. 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

btw, nå blir vel forslaget (fra Venstre) om å forby Freia-produkter i Stortings-kantina plutselig blitt mer kinkig for politikerne?

Presidentskapet, som består av en representant fra hvert av partiene, A , Sp, H, FrP, SV, skal behandle saken på torsdag.

https://www.dagbladet.no/nyheter/varsler-mote-om-freia-boikott/79536170

Med tanke på at luften tildels har gått ut av boikott-ballongen etter at dagligvare-kjedene ikke hang seg på, og dessuten utbredt oppfatning at det er EU's sanksjonsliste vi forholder oss til, så vil det vel se merkelig ut om Stortinget evt. velger noe annet?

Tror nesten jeg tør vedde ene testikkelen min på at de ikke boikotter, hva med dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...