Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Freia/Mondelez opprettholder sine fabrikker i Russland. Svartelistet og kastes ut fra enkelte utsalg.

Anbefalte innlegg

Mannen med ljåen skrev (8 minutter siden):

Det er heller ikke nødvendig å være hundre prosent konsekvent og veldig streng.

nei akkurat, er det mange har prøvd å få frem vedr. Freia-saken. La oss gå på viktige saker som evt. påvirker krigen, og ikke billige symbol-stunt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele denne boikott-saken var lite gjennomtenkt i utgangspunktet. Etterhvert ble det jo tydelig at det var en rekke selskap og produkter som i tilfelle burde "likebehandles" med Freia, og paradoksene dukket opp når f.eks. Elkjøp fjerner Freia fra en reol, men fortsetter å selge Braun, Xiaomi smarttelefoner, Whirlpool, etc.

Dagligvare-butikkene ville støtt på samme problemstilling, da det viste seg å være drøssevis av produkter med alt fra bønner, mais, kjeks, bleier og gud-vet-hva som i så fall måtte bort. Dette kunne utviklet seg til en endeløs seanse.

Russiske fiskebåter kommer å fortsette levere/selge torsk sin hos norske fiske-mottak (selv om vi ikke har plikt å ta  imot) og Yara kjøper visst fortsatt en liten mengde ingredisenser til sin gjødselproduksjon fra Russland, etc.

EU har jo bestemt at mat/næringsmidler og endel annet, er unntatt boikott, og sånn blir det vel, all den tid Norge også er på den linjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (35 minutter siden):

Oljefondet vil ikke selge seg ut av selskaper svartelistet av Ukraina

Vet du hva de har gjort slags vurderinger? Oljefondet bruker jo aktivt stemmeretten sin hvertfall. De er jo en foregangsaktør på flere viktige saker, blant annet mot ekstreme CEO-lønninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Vet du hva de har gjort slags vurderinger? Oljefondet bruker jo aktivt stemmeretten sin hvertfall. De er jo en foregangsaktør på flere viktige saker, blant annet mot ekstreme CEO-lønninger.

De kom ikke med noen særlig innsikt i sine vurderinger. Til TV2 sier Norges Bank at de mener selskapene Oljefondet er investert i sine egne styrer er best til å vurdere dette.

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/6488332aa0e48fe56d4a7d13

Enig i at Oljefondet stort sett er en god foregangsaktør og har et ganske godt etisk rammeverk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes denne boikotten er helt malplassert. Freia har fint lite påvirkningskraft og går på en kjempesmell som ikke betyr en pøkk for eieren Mondelez. Eieren Mondelez vil bruke det som katalysator for å kutte i utgifter i Norge. Permanent. Det eneste som blir påvirket her er at andelen av norskprodusert sjokolade i vareutvalget i Norge går ned. I ytterste konsekvens kan Mondelez få økt markedsandel på sine importprodukter.

Det eneste redelige hadde vært om man gikk etter det firmaet som har tatt avgjørelsen og kan endre på den, eierselskapet. I stedet ender folk opp med å kjøpe mer Daim og Oreo. Hvorfor så fokusert på Freia og ikke et ord* om Ritz og alle de andre produktene som Mondelez sender inn til Norge?

Denne boikotten skader Freia mye, men i mye mindre grad eieren. Det er en reell risiko for at denne boikotten gjør at Mondelez kan øke marginene sine betydelig i det norske markedet og tjene mer penger på mindre innsats.

Derfor synes jeg denne boikotten er helt malplassert. Hadde man gått etter Mondelez hadde det i det minste kunne hatt en teoretisk sjanse for å ha påvirkningskraft. Men neida, man går etter Freia i stedet.

*ikke et ord er en underdrivelse, men fokus er så til de grader på et underselskap som definitivt ville ha bedt Mondelez om å trekke seg ut av Russland dersom de hadde påvirkningskraft. Det har de bare ikke.

Endret av tommyb
Typo.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
tommyb skrev (9 minutter siden):

Derfor synes jeg denne boikotten er helt malplassert. Hadde man gått etter Mondelez hadde det i det minste kunne hatt en teoretisk sjanse for å ha påvirkningskraft. Men neida, man går etter Freia i stedet.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Boikotten er rettet mot Mondelez, ikke Freia. Det er mediene som fokuserer så mye på Freia fordi det er den mest kjente og utbredte merkevaren til Mondelez i Norge. I tillegg er det følelser tilknyttet merkevaren for mange. Tilsvarende er det slik i Sverige der mye av fokuset i omtalen bare er på Marabou, men det er altså Mondelez som helhet som boikottes - uavhengig av hva deres merkevarer er.

Når SAS boikotter P&G så sier jo ingen at de "SAS boikotter Gillette". Men hadde P&G hatt en kjent og kjær norsk merkevare som for eksempel Jarlsberg ville media garantert omtalt det som "Jarlsberg-boikotten".

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Snikpellik said:

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Boikotten er rettet mot Mondelez, ikke Freia. Det er mediene som fokuserer så mye på Freia fordi det er den mest kjente og utbredte merkevaren til Mondelez i Norge.

Nei, boikotten er ikke rettet mot Mondelez. Ikke i Norge. Det er det som er realiteten. Folk hører om "Freia-boikotten". Ikke "Mondelez-boikotten". Mondelez har ikke noe merkavareoppbygging her, og produktene deres selges videre helt uavhengig av denne aksjonen. Forbrukerne kjenner Freia. Det de kan velge å la være å kjøpe er Freia-produkter. Det er Freia som i praksis blir boikotta, ikke Oreo og ikke Daim.

Det er media som sprer budskapet. Boikotten blir det folk hører, og de hører at man nå boikotter Freia. Du skulle hørt hvordan det ble framstilt på NRK mP3 i dag, man skulle tro at Freia støttet Russlands okkupasjon. Og hva med tittelen i denne tråden? "Freia/Mondelez opprettholder sine fabrikker i Russland"? Freia har produksjon i Norge, Sverige, Litauen og Estland.

Jeg har ikke noe problem med å boikotte Mondelez, og da også underselskapet Freia, men det er altså ikke det som skjer. Ikke litt engang. Det er bare Freia som er rammet.

I det øyeblikket Rema og Coop blander seg inn, kan det hende det utvikler seg til en boikott av Mondelez. Nå går det kun ut over Freia, og som jeg sier kan det til og med være i Mondelez' langsiktige økonomiske favør.

Endret av tommyb
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (3 minutter siden):

Nei, boikotten er ikke rettet mot Mondelez. Ikke i Norge. Det er det som er realiteten. Folk hører om "Freia-boikotten". Ikke "Mondelez-boikotten". Mondelez har ikke noe merkavareoppbygging her, og produktene deres selges videre helt uavhengig av denne aksjonen. Forbrukerne kjenner Freia. Det de kan velge å la være å kjøpe er Freia-produkter. Det er Freia som i praksis blir boikotta, ikke Oreo og ikke Daim.

Det er media som sprer budskapet. Boikotten blir det folk hører, og de hører at man nå boikotter Freia. Du skulle hørt hvordan det ble framstilt på NRK mP3 i dag, man skulle tro at Freia støttet Russlands okkupasjon.

Jeg har ikke noe problem med å boikotte Mondelez, og da også underselskapet Freia, men det er altså ikke det som skjer. Ikke litt engang. Det er bare Freia som er rammet.

I det øyeblikket Rema og Coop blander seg inn, kan det hende det utvikler seg til en boikott av Mondelez. Nå går det kun ut over Freia, og som jeg sier kan det til og med være i Mondelez' langsiktige økonomiske favør.

Ønsker folk og selskaper som boikotter å ramme Freia eller Mondelez?

Svaret er Mondelez. Jeg vil tippe ca. null personer vil svare at det er Freia de ønsker å ramme om de blir spurt.

Ja, det er selvsagt Freia-produkter som i praksis rammes klart mest i Norge. I Sverige er det Marabou. Men ingen har dette som mål i seg selv. Boikotten er rettet mot Mondelez og mot P&G og at de skal gjøre endringer på sin virksomhet i Russland, ikke produktene og merkevarene de fører her.

At det er nettopp Freia som rammes er både synd og bra. Synd fordi alle liker Freia og ingen vil noe vondt mot den norske fabrikken og deres ansatte. Bra fordi det er en så kjent og kjær merkevare at boikottens mål, altså å sette fokus på problemstillingen om drift i Russland får langt mer oppmerksomhet enn om det var en mer perifer norsk merkevare Mondelez eide her. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
tommyb skrev (9 minutter siden):

Nei, boikotten er ikke rettet mot Mondelez. Ikke i Norge. Det er det som er realiteten. Folk hører om "Freia-boikotten". Ikke "Mondelez-boikotten". Mondelez har ikke noe merkavareoppbygging her, og produktene deres selges videre helt uavhengig av denne aksjonen.

Nå undervurderer du intelligensen til folk synes jeg, folk er ikke så blåste at de ikke skjønner at det handler om mondelez sitt eierskap, greia er den at freia står høyt i kurs blant det norske folk og derfor reageres det ekstra sterkt på at freia sine eiere sponser folkemord, og i langt mindre grad på at ritz kjeks og philadelfia kremost sine eiere også sponser folkemord, det er helt naturlig vil jeg påstå.  

• Liker 4
Lenke til kommentar

Og folket messer "boikott Freia!" mens de bøtter nedpå med Red Bull og Monster. 😒

Edit: Kan jo legge til at Red Bull og Monster Energy fremdeles handler med... jeg mener støtter russlands invasjon og folkemord. For de som ikke er klar over det.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (11 minutter siden):

Dette minner meg om "argumentene" mot boikott av varer fra det kinesiske kommunistdiktaturet:

"Hvis jeg ikke 100% klarer å unngå alt kinesisk, inkludert hver eneste sokk og 5-kroners elektronikkomponent så kan jeg like greit bruke to årslønner på en kinesisk bil".

"Fint at dere jobber for kreftutsatte barn altså Barnekreftforeningen, men hva med spiseforstyrrelser? Hvorfor bryr dere dere ikke om det?!?!?"

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

aktivistene lanserte begrepet Kvikk-Lunsj skam som noe man liksom burde føle.

sånt blir altfor overdrevet, og får vel egentlig motsatte virkning på mange, som når man beskyldes for å indirekte støtte "menneskehandel, mafia, terrorisme, slaveri, barneprostitusjon, våpenhandel, og alt annet styggedom" hvis man kjøper en elektronisk dings eller noe fra Kina.

går bare inn ene øret og ut andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...