JDL Skrevet 7. juni 2023 Del Skrevet 7. juni 2023 Bedriften mener de kan bruke helligdager som lønnspliktsdager, og at de 15 lønnspliktsdagene ikke blir forskøvet av dager der man normalt ikke skulle jobbet. Vi arbeidere mener at lovverket er klar på at en hver dag man ikke skulle ha vert på jobb automatisk forskyver lønnsplikten og at man skal ha helligdagsgodtgjørelse for disse utenom lønnspliktsdagene. Hva er riktig tolkning av lovverket? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. juni 2023 Del Skrevet 7. juni 2023 Ja du har heilt rett: https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/permittering/ Du skal ha lønn for dei komande 15 dagane der du normalt skulle være i arbeid. Dette er eit forsøk på å flytte kostnaden over på NAV/staten. Men, om arbeidsgivar ville lønne deg for arbeid i alle 15 dagane inkludert dei to helgene med helligdags- og overtidstillegg så må dei nesten få lov til å betale deg ekstra mykje. Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 8. juni 2023 Del Skrevet 8. juni 2023 (endret) https://www.simployer.no/artikler/hvilke-permitteringsregler-gjelder-na/ Simployer som er en av de store leverandørene av fagstøtte når det gjelder lønn/ansatte ser ut til å skrive at heligdager som betaler lønn skal regnes med som lønnspliktdag. (uten at de har linket til kilde/begrunnelse for dette) Edit: https://lovdata.no/nav/rundskriv/v2-37-00 Jeg ser at det er ett rundskriv som sier at Helligdager/høytidsdager telles med (også hvis de faller på lørdag og søndag), uavhengig av om vedkommende skulle arbeidet den dagen, hvis arbeidsgiver vanligvis betaler lønn for disse dagene ifølge lov eller tariffavtale. Jeg vet ikke om dette rundskrivet faktisk er å regne som gjeldene rett Endret 8. juni 2023 av HW1 mer info Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. juni 2023 Del Skrevet 9. juni 2023 Lønnspliktloven § 3 første ledd bestemmer at arbeidsgiver skal betale lønn i en arbeidsgiverperiode på 15 dager, fra og med den første arbeidsdagen permitteringen omfatter. Videre bestemmer den at "perioden løper ikke når arbeidstakeren likevel ville hatt tjenestefri eller fravær". Denne bestemmelsen kan forstås på to måter. Den ene måten er at perioden løper ikke hvis arbeidstakeren har tjenestefri/fravær uten lønn. Den andre måten er at perioden løper ikke hvis arbeidstakeren har tjenestefri/fravær, uavhengig av om tjenestefri/fravær er lønnet eller ikke. NAV (og Simployer) legger til grunn at formålet med regelen er at arbeidsgiver ikke skal betale lønn i mer enn 15 dager etter at permittering er iverksatt. Dette har god dekning i forarbeidene (Ot.prp.nr. 11 (1987-1988) s. 39), hvor departementet uttaler at formålet med lønnsplikt er å sikre arbeidstakeren "den lønn som ville ha blitt opptjent dersom permitteringen ikke hadde funnet sted", og bemerker at poenget med bestemmelsen er at den skal avskjære "muligheten til å dekke opp arbeidsgiverperioden med perioder hvor arbeidsgiveren likevel ville vært fritatt for lønnsplikt" (fordi arbeidstaker ikke har krav på lønn). Det er dårlige holdepunkter for å hevde at betalt fri skal forlenge arbeidsgiverperioden. Hensynet bak regelen er at arbeidsgiver ikke skal kunne minimere utgiftene sine ved å legge opp til at store deler av perioden dekkes av ulønnet permisjon o.l. Dette hensynet slår ikke til når det er snakk om betalte fridager. Arbeidstaker skal ha 15 dager lønn som om permittering ikke hadde funnet sted. Dette får arbeidstaker selv om noen av disse dagene er lønnede høytidsdager. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm Skrevet 9. juni 2023 Del Skrevet 9. juni 2023 @krikkert Hvor kom permittering og dets regler inn i tråden? Simployrer? Leste du forsteinnlegg? Jeg er garantert ute å kjøre når jeg legger meg ut mot deg, men likevel, TS nevnte hverken permittering eller simployer i sitt innlegg? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. juni 2023 Del Skrevet 10. juni 2023 Bugle skrev (9 timer siden): @krikkert Hvor kom permittering og dets regler inn i tråden? Simployrer? Leste du forsteinnlegg? Jeg er garantert ute å kjøre når jeg legger meg ut mot deg, men likevel, TS nevnte hverken permittering eller simployer i sitt innlegg? Lønnsplikt er et begrep som her kun gir mening i konteksten permisjon. Pluss dette, da. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. juni 2023 Del Skrevet 10. juni 2023 Bugle skrev (10 timer siden): @krikkert Hvor kom permittering og dets regler inn i tråden? Trådstarter spør om lønnspliktdager, og dette begrepet brukes kun i permitteringssammenheng. Lønnspliktloven heter formelt sett "lov om lønnsplikt under permittering (permitteringslønnsloven)". Lenke til kommentar
JDL Skrevet 14. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2023 (endret) Takker for alle svar. Jeg ble 50% permitert i begynnelsen av April, med mange kommende helligdager. Nav sier at helligdager er noe av det som kan forskyve den 15 dagers lønnsplikts perioden til bedriften. Bedriften mente at alle lønnede dager, selv helligdager kan telle med i perioden og det var dette som ble gjort når det kom til lønnen vi fikk utbetalt i Mai. Helt ulogisk selvfølgelig at Nav bare skulle referere til helligdager/ røde dager der man IKKE skulle vert lønnet, som om det finnes røde dager man ikke har krav på å få lønn for. Vi tok selvfølgelig kontakt med Nav som hadde samme tolkning av loven som vi, dermed trodde vi siste ord var sagt. Men bedriften har advokat gjennom NHO som kom med et motskriv som altså tolket ting motsatt og konkluderte med at bedriften hadde rett. Så skulle vi ha et "oppklaringsmøte". Jeg Googlet og Googlet for å finne ting å slå i bordet med og så snublet jeg over dette diskusjonsforumet. Dermed skriblet jeg ned mitt aller første innlegg som jeg i etterkant kan se ble litt rotete. Men jeg fikk de svarene jeg trengte, om ikke det akkurat var de svarene jeg ville ha. For som blant andre Krikkert grundig utreder så sier lovverket til syvende og sist at bedriften har rett. Så selv om vi hadde "selveste" Nav i ryggen så hjalp det ikke, noe som etter mitt syn er Navs regler i et nøtteskall. Men selvfølgelig positivt at bedriften har sitt på det tørre uten å ha noen "lyssky" agenda. 🙂 Endret 14. juni 2023 av JDL 1 Lenke til kommentar
Rawls Skrevet 14. juni 2023 Del Skrevet 14. juni 2023 (endret) JDL skrev (4 timer siden): Takker for alle svar. Jeg ble 50% permitert i begynnelsen av April, med mange kommende helligdager. Nav sier at helligdager er noe av det som kan forskyve den 15 dagers lønnsplikts perioden til bedriften. Bedriften mente at alle lønnede dager, selv helligdager kan telle med i perioden og det var dette som ble gjort når det kom til lønnen vi fikk utbetalt i Mai. Helt ulogisk selvfølgelig at Nav bare skulle referere til helligdager/ røde dager der man IKKE skulle vert lønnet, som om det finnes røde dager man ikke har krav på å få lønn for. Vi tok selvfølgelig kontakt med Nav som hadde samme tolkning av loven som vi, dermed trodde vi siste ord var sagt. Men bedriften har advokat gjennom NHO som kom med et motskriv som altså tolket ting motsatt og konkluderte med at bedriften hadde rett. Så skulle vi ha et "oppklaringsmøte". Jeg Googlet og Googlet for å finne ting å slå i bordet med og så snublet jeg over dette diskusjonsforumet. Dermed skriblet jeg ned mitt aller første innlegg som jeg i etterkant kan se ble litt rotete. Men jeg fikk de svarene jeg trengte, om ikke det akkurat var de svarene jeg ville ha. For som blant andre Krikkert grundig utreder så sier lovverket til syvende og sist at bedriften har rett. Så selv om vi hadde "selveste" Nav i ryggen så hjalp det ikke, noe som etter mitt syn er Navs regler i et nøtteskall. Men selvfølgelig positivt at bedriften har sitt på det tørre uten å ha noen "lyssky" agenda. 🙂 NAV tar ikke hensyn til helligdager når lønnsplikten blir beregnet i dagpengevedtak (det vil i så fall være saksbehandlingsfeil), men man teller ikke lønnsplikt i helgene (med noen få unntak). Er man 100% permittert så vil man som hovedregel ha rett til dagpenger etter 3 uker etter permitteringsdatoen (siden det er 5 arbeidsdager per uke). Er man 50% permittert så blir lønnsplikten forskyvet og man vil som hovedregel ha rett til dagpenger etter 6 uker og arbeidsgiver skal betale lønnsplikt i perioden før dette. Det kan hende at den dere pratet med på NAV har mistforstått reglene eller at det har blitt noen annen misforståelse. Edit: Ser at jeg burde utdype dette litt. På nav.no så står det at helligdager forskyver lønnsplikten hvis man ikke skulle arbeidet den dagen. Så for eksempel så hvis en butikk bestemmer at en ansatt skal jobbe fra tirsdag 2.mai til lørdag 6.mai så vil lønnsplikt forskyves den 1.mai, men den vil også løpe lørdag 6.mai. I dette tilfellet så vil det uansett løpe 5 lønnspliktsdager den uka uavhengig av hvilken dag man jobber på eller skulle hatt fri. NAV legger automatisk til grunn at man jobber fra mandag til fredag. Endret 14. juni 2023 av Rawls Lenke til kommentar
Gjest 36119...131 Skrevet 15. juni 2023 Del Skrevet 15. juni 2023 JDL skrev (På 14.6.2023 den 13.06): Takker for alle svar. Jeg ble 50% permitert i begynnelsen av April, med mange kommende helligdager. Nav sier at helligdager er noe av det som kan forskyve den 15 dagers lønnsplikts perioden til bedriften. Bedriften mente at alle lønnede dager, selv helligdager kan telle med i perioden og det var dette som ble gjort når det kom til lønnen vi fikk utbetalt i Mai. Helt ulogisk selvfølgelig at Nav bare skulle referere til helligdager/ røde dager der man IKKE skulle vert lønnet, som om det finnes røde dager man ikke har krav på å få lønn for. Vi tok selvfølgelig kontakt med Nav som hadde samme tolkning av loven som vi, dermed trodde vi siste ord var sagt. Men bedriften har advokat gjennom NHO som kom med et motskriv som altså tolket ting motsatt og konkluderte med at bedriften hadde rett. Så skulle vi ha et "oppklaringsmøte". Jeg Googlet og Googlet for å finne ting å slå i bordet med og så snublet jeg over dette diskusjonsforumet. Dermed skriblet jeg ned mitt aller første innlegg som jeg i etterkant kan se ble litt rotete. Men jeg fikk de svarene jeg trengte, om ikke det akkurat var de svarene jeg ville ha. For som blant andre Krikkert grundig utreder så sier lovverket til syvende og sist at bedriften har rett. Så selv om vi hadde "selveste" Nav i ryggen så hjalp det ikke, noe som etter mitt syn er Navs regler i et nøtteskall. Men selvfølgelig positivt at bedriften har sitt på det tørre uten å ha noen "lyssky" agenda. 🙂 Det fremkommer vel ganske tydelig at helligdager kan/skal regnes som lønnspliktdager, både på Navs nettsider og i lovteksten. Ikke? Anonymous poster hash: 36119...131 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå