Gjest 788d3...dfd Skrevet 6. juni 2023 Del Skrevet 6. juni 2023 Jeg er litt usikker på om dette faller under økonomi eller juss, men til saken: Har gått til sak mot en statlig innstans om en avgjørelse vi mener er feil, denne kommer opp for retten ila sommeren. Advokatutgifter på vår side vil ligge på rundt 150k, mens staten antakelig har en kostnad på oppmot det samme. I tillegg kommer gebyrer per dag i retten osv. Vi er vanlige folk og har såklart ikke hundretusner liggende dispinibelt. Det jeg da lurer på er, dersom vi skulle tape denne saken regner jeg med vi må dekke motparts utgifter. Hvordan foregår innkreving av dette? Finnes det nedbetalingsløsninger? Tidsfrister? Eller er det kun dyre forbrukslån som gjelder? Anonymous poster hash: 788d3...dfd Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. juni 2023 Del Skrevet 6. juni 2023 Det rettslige utgangspunktet er at man får en betalingsfrist på to uker etter at avgjørelsen er rettskraftig. Etter dette tidspunktet løper det renter, og avgjørelsen kan sendes til tvangsinnkreving. Det er Statens innkrevingssentral som krever inn statens saksomkostninger, og du kan lese mer om mulighetene på nettsidene deres. Statens kostnader til rettssak (så lenge staten bruker Regjeringsadvokaten, i alle fall) er vanligvis noe lavere enn dine. Staten opererer med lavere timekostnad enn private advokatselskaper (ettersom staten ikke regner inn fortjeneste). 1 Lenke til kommentar
Gjest 4fc99...9f1 Skrevet 6. juni 2023 Del Skrevet 6. juni 2023 Gjest 788d3...dfd skrev (2 timer siden): Det jeg da lurer på er, dersom vi skulle tape denne saken regner jeg med vi må dekke motparts utgifter. En jeg kjenner godt måtte i alle fall det etter å ha saksøkt kommunen. Det føles som en tilleggsstraff når den lille mann saksøker det offentlige som har bunnløs pengepung, at man i tillegg må betale deres omkostninger. Anonymous poster hash: 4fc99...9f1 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 6. juni 2023 Del Skrevet 6. juni 2023 Gjest 788d3...dfd skrev (2 timer siden): Det jeg da lurer på er, dersom vi skulle tape denne saken regner jeg med vi må dekke motparts utgifter. Anonymous poster hash: 788d3...dfd Gjest 4fc99...9f1 skrev (22 minutter siden): En jeg kjenner godt måtte i alle fall det etter å ha saksøkt kommunen. Det føles som en tilleggsstraff når den lille mann saksøker det offentlige som har bunnløs pengepung, at man i tillegg må betale deres omkostninger. Anonymous poster hash: 4fc99...9f1 Om du som tapende part blir dømt til å betale motpartens utgifter kommer an på hvordan retten vurderer saken. Hvis ditt søksmål for eksempel blir regnes som grunnløst blir du dømt til å betale motpartens utgifter. Hvis det var et mer legitimt spørsmål som burde vurderes i retten, men du likevel taper saken, kan det hende at retten lander på at begge parter dekker sine egne kostnader. 2 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 6. juni 2023 Del Skrevet 6. juni 2023 Gjest 4fc99...9f1 skrev (1 time siden): Det føles som en tilleggsstraff når den lille mann saksøker det offentlige som har bunnløs pengepung, at man i tillegg må betale deres omkostninger. Staten er folket å folket er staten, det er klart om den lille mann er berettiget så skal han få det han har krav på, men ikke glem at det er vi skattebetalere som må betale, er han ikke berettiget så synes jeg ikke at det er rett at vi andre skal betale for det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå