Sindre Rudshaug Skrevet 5. juni 2023 Del Skrevet 5. juni 2023 (endret) Jeg har 60 + 80 ampere startbatterier på en Toyota Hilux som står mye stille på hytta. I vinter døde et helt nytt batteri, antagelig pga utladning. Neste vinter tenker jeg å koble solceller og regulator rett på disse to parallellkoblede batteriene og bruke de som batteribank for å holde de toppladede. Evt koble de parallellt med et 60 ampere som nå er batteribanken. Er dette en god eller dårlig ide med tanke på levetid? Takk:-) Endret 5. juni 2023 av Sindre Rudshaug Skriveleif Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 5. juni 2023 Del Skrevet 5. juni 2023 Å vedlikelade et 12V batteri parallellt med et 12V batteri som lades fra solcellepanel burde fungere, men pass på at regulatoren/laderen aldri er tilkoplet solcellepanelet uten noe batteri. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 6. juni 2023 Del Skrevet 6. juni 2023 Sindre Rudshaug skrev (11 timer siden): Jeg har 60 + 80 ampere startbatterier på en Toyota Hilux som står mye stille på hytta. I vinter døde et helt nytt batteri, antagelig pga utladning. Neste vinter tenker jeg å koble solceller og regulator rett på disse to parallellkoblede batteriene og bruke de som batteribank for å holde de toppladede. Evt koble de parallellt med et 60 ampere som nå er batteribanken. Er dette en god eller dårlig ide med tanke på levetid? Takk:-) Det er en god ide. Har selv 2stk 100ah biltemabatteri som batteribank på solcelleanlegget på hytta. Er på sitt syvende år. 1 Lenke til kommentar
Sindre Rudshaug Skrevet 6. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2023 Powertrainer skrev (2 timer siden): Det er en god ide. Har selv 2stk 100ah biltemabatteri som batteribank på solcelleanlegget på hytta. Er på sitt syvende år. Takk for svar:-) Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 8. juni 2023 Del Skrevet 8. juni 2023 Sindre Rudshaug skrev (På 6.6.2023 den 10.23): Takk for svar:-) Har også et kortslutningsvern/overbelastningsvern etter batteripakken bare sånn i tilfelle. Tror jeg kjøpte det på jula eller biltema i sin tid. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. juni 2023 Del Skrevet 8. juni 2023 Husk utlufting også. Fleste batterier har tilkobling til slange for utlufting. 1 Lenke til kommentar
Sindre Rudshaug Skrevet 8. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2023 Powertrainer skrev (2 timer siden): Har også et kortslutningsvern/overbelastningsvern etter batteripakken bare sånn i tilfelle. Tror jeg kjøpte det på jula eller biltema i sin tid. Takk! Tenker du på sikring? Det ligger i planen. En liten 30 ampere/360 watt på plussledningen. Bare overbelastning vil evt ta den. Solceller og forbruk klarer ikke gå over 30A. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. juni 2023 Del Skrevet 8. juni 2023 Den sikringen er mest for kortslutning. Skulle noe kortslutte kan en batteribank lett gi over 1000A. Mer enn nok til å starte en brann. Kalles også ofte for kabelvern, siden den skal beskytte kabelen. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 8. juni 2023 Del Skrevet 8. juni 2023 Sindre Rudshaug skrev (3 timer siden): Takk! Tenker du på sikring? Det ligger i planen. En liten 30 ampere/360 watt på plussledningen. Bare overbelastning vil evt ta den. Solceller og forbruk klarer ikke gå over 30A. Mitt var på 70A, men var mest ment som et kortslutningsvern mellom batteribank og inverter, i tilfelle feil på inverter eller kabling som kan resultere i overslag. 1 Lenke til kommentar
Sindre Rudshaug Skrevet 8. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2023 Powertrainer skrev (3 timer siden): Mitt var på 70A, men var mest ment som et kortslutningsvern mellom batteribank og inverter, i tilfelle feil på inverter eller kabling som kan resultere i overslag. Jeg skjønte ikke helt, men med sikring er jeg ok, eller trenger jeg noe annet? Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 8. juni 2023 Del Skrevet 8. juni 2023 Sindre Rudshaug skrev (2 timer siden): Jeg skjønte ikke helt, men med sikring er jeg ok, eller trenger jeg noe annet? Så lenge den er dimensjonert rett i forhold til kabeltverrsnitt og forbruk så blir det bra👍 1 Lenke til kommentar
Sindre Rudshaug Skrevet 8. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2023 Powertrainer skrev (2 minutter siden): Så lenge den er dimensjonert rett i forhold til kabeltverrsnitt og forbruk så blir det bra👍 Takk:-). Det skal den være! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå