tempozzz Skrevet 3. juni 2023 Del Skrevet 3. juni 2023 Er det mulig å ta så mye som mulig av opplæringen til klasse CE og YSK på nett i disse tider? Eventuelt hvilke kjøreskoler tilbyr dette? Praktisk kjøring er greit, det må selvfølgelig tas på en skole Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 3. juni 2023 Del Skrevet 3. juni 2023 YSK kan man ikke ta på nett. Dette er regulert ganske kraftig og krever fysisk oppmøte. Teori til CE kan man fint klare å lese seg opp til selv. Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 3. juni 2023 Del Skrevet 3. juni 2023 Teoritentamen + lærebok er jo gull for å øve på teoriprøver man får hos vegvesenet. Eskove skrev (24 minutter siden): YSK kan man ikke ta på nett. Men kunne man før? Jeg vurderte å ta klasse CE av egen lomme for noen år siden, og mener jeg fant YSK som nettkurs da. Tenker IKKE på vgs-faget yrkessjåfør som privatist, men selve YSK. 15.000,- måtte man ut med for det. Bare tull? Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 3. juni 2023 Del Skrevet 3. juni 2023 (endret) Valmeth skrev (6 minutter siden): men selve YSK. 15.000,- måtte man ut med for det. Bare tull? dette er bare tull ja. det er 120 skoletimer. Med oppmøtekrav, det må føres liste over oppmøte. og fag som førstehjelp og brannslukking og lastsikring er noe som man ikke kan gjøre over nett. Jeg regner med at du ikke har en godkjent førstehjelpslærer hjemme, eller utstyr for å kjøre bruddtest på laststropper, eller utstyr for å teste at måten du sikra den 1000kg tunge betongklossen er rett Edit: Alt dette er det krav om at du fysisk er til stede for. Er du syk den dagen med førstehjelp risikerer du å ikke få godkjent kurset. Samme om du misser dagen med brannslukking. Er du ikke fysisk til stede disse dagene er kurset til 30-40tusen bortkastet Endret 3. juni 2023 av Eskove 2 Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 3. juni 2023 Del Skrevet 3. juni 2023 Kan legge til at MYE av det man lærer på YSK er det samme som man lærer på teori for CE/DE Derfor er kombinasjonskurs veldig vanlig. Du får 60-70% av teorien gjennom YSK så ikke så mange ekstra timene man trenger for å gå gjennom siste teoribiten. Total pris på CE med ADR ligger vel på rundt om 120-150k nå. Vet at enkelte plasser dekker nav opp til 200k for førerkort CE med YSK, ADR og Truckførerbevis. Skal man kjøre lastebil trenger man som regel alle delene 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. juni 2023 Del Skrevet 3. juni 2023 Hadde holdt med YSK hvert 10. år, fordi man lærer ikke noe en har bruk for. Det er oppmøteplikt, men en trenger ikke delta på aktivitetene. Jeg har kun sett på alle gangene jeg har vært på YSK. Unntatt kjøredelen, hvor en kjører en bestemt rute på egen hånd først, så får en tilbakemldinger når en kjører tur nummer 2. Jeg brukte mer drivstoff på tur nummer 2, og brukte lengre tid. Helt bortkastet læring. Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 4. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2023 Eskove skrev (22 timer siden): Kan legge til at MYE av det man lærer på YSK er det samme som man lærer på teori for CE/DE Derfor er kombinasjonskurs veldig vanlig. Du får 60-70% av teorien gjennom YSK så ikke så mange ekstra timene man trenger for å gå gjennom siste teoribiten. Total pris på CE med ADR ligger vel på rundt om 120-150k nå. Vet at enkelte plasser dekker nav opp til 200k for førerkort CE med YSK, ADR og Truckførerbevis. Skal man kjøre lastebil trenger man som regel alle delene Takk, dette med kombinasjonskurs hørtes jo greit ut. Truck (blant annet) har jeg fra før. Ser for øvrig ut som Learn trafikkskole tilbyr kjøring av teorien til YSK på nett i samarbeid med NKI nettstudier, mens praksisbiten tas på en av skolene til Learn. Ser også at Nord-Norsk trafikksenter gjør det samme, 2 uker på skolen og 2 uker hjemme på nett for YSK biten. Jo mer som kan tas på nett, jo bedre vil dette passe for meg. Dubious skrev (22 timer siden): Hadde holdt med YSK hvert 10. år, fordi man lærer ikke noe en har bruk for. Det er oppmøteplikt, men en trenger ikke delta på aktivitetene. Jeg har kun sett på alle gangene jeg har vært på YSK. Unntatt kjøredelen, hvor en kjører en bestemt rute på egen hånd først, så får en tilbakemldinger når en kjører tur nummer 2. Jeg brukte mer drivstoff på tur nummer 2, og brukte lengre tid. Helt bortkastet læring. Takk for info. Etter mange år i industri/produksjon på land og på havet, så kjenner man seg litt igjen i dette... er mye "rare" kurs man har hatt opp gjennom altså. Til og med hygienekurs har man hatt, enda man har fagbrev i yrket Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå