BadCat Skrevet 4. juni 2023 Del Skrevet 4. juni 2023 (endret) On 6/2/2023 at 1:21 PM, Kajac said: Norge er langt i fra perfekt, men av og til tror jeg enkelte trenger et kakk i hodet for å se hvor bra vi egentlig har det. Det er bra for den som ikke har ambisjoner og de som ikke har fått til stort. Den som ikke har stort kan heller ikke bli tatt fra noe. Endret 4. juni 2023 av BadCat 2 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 4. juni 2023 Del Skrevet 4. juni 2023 (endret) Gikk inn paa en side hvor de kunne fortelle meg, at en person, som hadde 240 000kr ( minste ufoeretrygd, circa? ) i aarsloenn, hadde 8 ganger, saa hoey loenn, som verdensgjennomsnittet. Skulle gjerne lagt inn link, paa den, men det er en donasjonside, med kalkulator. Opplever ikke det, som stuerent her. Er det noen, som kjenner til gjennomsnitten her i Norge? Endret 4. juni 2023 av Karltorbj Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 4. juni 2023 Del Skrevet 4. juni 2023 Det blir ikke riktig å påstå at en lav lønn i Norge er høyere enn snittet for verden. Utgiftene her er også høyere. 2 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 4. juni 2023 Del Skrevet 4. juni 2023 Det er uvesentlig hva andre har. Saken er at den som forsøker å få til noe straffes hardt. Den som eier noen virksomheter og har lokaler eller utstyr i forbindelse med dette får store problemer med å betale skatt på eiendelene. For hvert år må det stilles spørsmål om det gir mening å fortsette. Hvis jeg sier "Det er dårlig vær i dag." trenger jeg ikke noen til å si at det var dårligere vær i X by eller for 50 år siden. Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 4. juni 2023 Del Skrevet 4. juni 2023 (endret) Det handler ikke bare om kroner og oere. Infrastrukturen vi har her. Et roedt merke, paa den ene kranen paa blandebatteriet paa vasken og greier. De biffene, vi faar her, har en annen kvalitet, enn de kuene, (som er saa tynne, at du ser ribbeina paa dem), i Kambodia. De matbutikkene, vi har, med et saa SINNSVAKT utvalg av luksusmat. Velferden vaar. Kunne fortsatt, men gidder ikke. Selv om kronen er svak naa, saa merker du hvor rik du er, naar du, er ute aa reiser. En nordmann, med en million i loenn, 35 ganger mer enn verdens gjennomsnittet, den er raa. Endret 4. juni 2023 av Karltorbj 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 4. juni 2023 Del Skrevet 4. juni 2023 Hvorfor sammenliknet du med Kambodsja, når du kan sammenlikne med land vi liker å sammenlikne oss med? Skal vi sikte på å være nær bunnen, eller nær toppen? Norske butikker har ikke "SINNSVAKT utvalg av luksusmat". Ganske trist utvalg dominert av Reitan og NorgesGruppen. Biffene våre er pensjonerte melkekuer, og norsk kosthold er dominert av kjøttdeig. 4 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 4. juni 2023 Del Skrevet 4. juni 2023 Hvilke land liker vi aa sammenligne oss med? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 4. juni 2023 Del Skrevet 4. juni 2023 Sverige, Danmark, Finland, Sveits... Å trøste seg med at vi i det minste er bedre enn Kambodsja holder ikke. Lenke til kommentar
ili Skrevet 4. juni 2023 Del Skrevet 4. juni 2023 (endret) Jeg har alltid sagt at når du har blitt født i Norge så er det nesten som å vinne i lotto. Meeeeen min kone er fra Filippinene og det er mye av maten vi spiser som er mye lavere kvalitet enn maten som blir spist av vanlige folk der nede. Feks de mest populære gilde grillpølsene, risen i vanlige butikker, nudler osv. Det klarer hun ikke spise her. Og eg er enig med med henne. Det er jo ikke god mat. Endret 4. juni 2023 av ili 1 Lenke til kommentar
SuperKrokodille Skrevet 4. juni 2023 Del Skrevet 4. juni 2023 Det som gjør det vanskelig å "få til noe" her i landet er oljenæringen. Den har gjort at vi kan komme veldig greit unna med å være rimelig middelmådige. Og samtidig til at det er mye mindre interesse for og ressurser å sette inn mot å utvikle annen næringsvirksomhet. Ikke minst er vi i ferd med å bli en slags rentenist-stat der befolkningen bryr seg mindre og mindre om statens politikk og hva det offentlige bruker penger på, ettersom en stadig økende andel av statsutgiftene dekkes av oljepenger. 1 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 4. juni 2023 Del Skrevet 4. juni 2023 Vi er jo. helt paa spissen. Hvorfor ikke sette det paa spissen andre veien. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 4. juni 2023 Del Skrevet 4. juni 2023 Kajac skrev (7 timer siden): Faktisk har levestandarden til alle jeg kjenner ØKT de siste 10 årene. Hvis du var 25 for ti år siden og 35 nå så venter jeg at du og mange av de du kjenner har gått oppover i lønn og karriere. Spørsmålet er vel om en 25-åring i dag har mer eller mindre råd enn hva en 25-åring hadde for ti år siden? -k 1 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 4. juni 2023 Del Skrevet 4. juni 2023 (endret) Mannen med ljåen skrev (25 minutter siden): Sverige, Danmark, Finland, Sveits... Å trøste seg med at vi i det minste er bedre enn Kambodsja holder ikke. Og joess, de landene ja. Troeste seg med? I det minste???? Vi kjorer jo saann et overforbruk, at det er helt paa viddene. Det er jo. mangen av oss, som spiser seg syke. Maa vaere aerlig paa, at jeg, reagerer paa kravmentaliteten din Endret 4. juni 2023 av Karltorbj 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 4. juni 2023 Del Skrevet 4. juni 2023 Sikker på at alle nordmenn spiser seg syke, og at det skyldes overflod? Sunn mat er dyrere enn søppelmat, overvekt var et tegn på velstand før i tiden, men tyder nå på det motsatte. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 4. juni 2023 Del Skrevet 4. juni 2023 Dersom man har riktig farge er det nok ganske bra å bo i Norge. Med feil farge er det ikke så bra. 1 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 4. juni 2023 Del Skrevet 4. juni 2023 (endret) Det der er helt individuelt. Man har ikke vunnet i Lotto ved å bli født i Norge. Det er ikke gitt at man har det bra fordi man er født i Norge og livet handler uansett om å forbedre utgangspunktet. Som Jim Rohn pleide å si. "Livet er ikke ei seng, det er en stige til å klatre i." Så la oss si at folk i snitt får det greit i Norge, men de har ikke noen ambisjoner om å komme noe sted, altså å klartre i stigen. Det blir å leve fra hånd til munn på timesbasert inntekt til de ikke skal jobbe noe mer og så skal de dø. Det er mye elendighet rundt omkring i landet for den som orker å se etter. Blant annet er det over en million mennesker som sliter for å få endene til å møtes. En god del av disse har barn som blir berørt av fattigdomen. 70% av voksne er overvektige og det antas at en god del av disse får livsstilssykdommer som er vanskelig å reversere. Dette fører til en god del sykdom og død. Av det øverste på statistikken over hva som fører til død i Norge. Det er mange barn i Norge som ikke får gleden av å vokse opp i et trygt hjem. Som ikke har en mor eller far som bryr seg, eller som ikke har foreldre med ferdigheter eller ressurser til å legge til rette for et godt liv som barn, som igjen er grunnlaget for hvordan man får det som voksen. Min barndom var preget av fattigdom og utrygghet. Jeg kom meg ut av elendigheten på egen hånd. Hvis jeg har noe å takke er det at jeg er født med en god kognitiv funksjon og kreativitet, ikke at jeg er født i Norge. Endret 4. juni 2023 av BadCat Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 4. juni 2023 Del Skrevet 4. juni 2023 (endret) Mannen med ljåen skrev (30 minutter siden): Sikker på at alle nordmenn spiser seg syke, og at det skyldes overflod? Sunn mat er dyrere enn søppelmat, overvekt var et tegn på velstand før i tiden, men tyder nå på det motsatte. Jeg skrev mangen nordmenn. Poelse, ( ikke den grillpoelsa, som ble nevnt, det var vel det verste eksempelet, han kunne finne. ) Er det beste som er, Det er ingenting, som er bedre enn poelse. Der har du meg. Hvordan ligger jeg ann i helsekoeen? Jeg har ufoeretrygd og kan prioritere sunn mat, hvis jeg vil. Varm mat, hver dag ogsaa, for den saks skyld. Endret 4. juni 2023 av Karltorbj 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 4. juni 2023 Del Skrevet 4. juni 2023 (endret) Det er neppe tilfeldig at det var så mye pølsehumor på 80-, 90- og 2000-tallet. Pølse-sangen Mormor & de 8000 ungene · 1995 Det er alt for mye pølsefjas til å ta med mer enn en brøkdel. Det er nesten så jeg blir flau av å bo her. En nasjon som synger om hvor bra det er med pølser. Jeg skal være ærlig nok til å innrømme at jeg tidlig i min artiskarriære gav ut ei pølselåt. Jeg må ha blitt påvirket av Trond Viggo og Trond Kirkvåg uten å tenke over det. Jeg har egentlig ikke skjønt sammenhengen før i senere tid. Myndighetene bør snarest komme på banen og forby både pølselåter og pølsereklamer. Nordmenn er tiltaksløse folk som stapper i seg pølser. Kommende generasjon har byttet ut noen av pølsene med energidrikker som de heller i seg litervis av hver dag og voksne som heller i seg litervis med sukkerfri brus samtidig som de eser ut. 200 kr flaska er visst ungdommen villig til å betale for energidrikke, for da blir de megakule. Drikke som ikke er lov til å selge på grunn av alt for høye verdier av vitamin A som over en tids bruk kan medføre leverskade. Det er mye å ta tak i her i pølselandet. Quote 16. mai 2023 kl. 22:54 WHO advarer mot sukkerfri brus Verdens helseorganisasjon (WHO) advarer mot kunstige søtningsmiddel. I nye retningslinjer sier de at det ikke hjelper i kampen mot kiloene, men kanskje heller er skadelig. Det er nye studier som ligger til grunn for rådene fra WHO. De sier ikke bare at kunstige søtningsstoffer ikke hjelper mot overvekt på lang sikt, men også at de har en sammenheng med økt vekt. Selv om studiene de baserer seg på ikke nødvendigvis har sikre svar, advarer rapporten også om at folk som bruker kunstige søtningsmidler har økt risiko for diabetes 2, hjerte/kar-sykdom og økt dødelighet hos voksne. Endret 4. juni 2023 av BadCat Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 4. juni 2023 Del Skrevet 4. juni 2023 Karltorbj skrev (17 minutter siden): Jeg skrev mangen nordmenn. Poelse, ( ikke den grillpoelsa, som ble nevnt, det var vel det verste eksempelet, han kunne finne. ) Er det beste som er, Det er ingenting, som er bedre enn poelse. Der har du meg. Hvordan ligger jeg ann i helsekoeen? Jeg har ufoeretrygd og kan prioritere sunn mat, hvis jeg vil. Varm mat, hver dag ogsaa, for den saks skyld. Dersom du er uføretrygdet skjønner jeg veldig godt at du er fornøyd med å bo i Norge. 1 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 4. juni 2023 Del Skrevet 4. juni 2023 (endret) ITtraktor skrev (9 timer siden): Dersom du er uføretrygdet skjønner jeg veldig godt at du er fornøyd med å bo i Norge. Jeg hater aa bo i Norge. Men det gaar ikke paa, daarlig klima, matvareutvalg og jeg forventer ikke aa faa rikmannsloenn. Jeg vil proeve aa komme meg ut. I loepet, av et par aar, satser jeg paa. Endret 5. juni 2023 av Karltorbj Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå