frohmage Skrevet 15. juni 2023 Del Skrevet 15. juni 2023 qualbeen skrev (12 minutter siden): Telefonen er koblet opp selv om de ikke har sim-kort. Nokia T21 er visst et nettbrett. Trodde en dings måtte ha en IMEI for å kunne ringe. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. juni 2023 Del Skrevet 15. juni 2023 frohmage skrev (3 timer siden): Nokia T21 er visst et nettbrett. Trodde en dings måtte ha en IMEI for å kunne ringe. T21 finnes i LTE-modell, da har den IMEI. Lenke til kommentar
I38ZDGBR Skrevet 16. juni 2023 Del Skrevet 16. juni 2023 Ja, den har spor for SIM. Finnes 2 utgaver, en som støtter LTE og uten. Min kan brukes med sim. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 19. juni 2023 Del Skrevet 19. juni 2023  Sitat 65 prosent av iOS-brukerne kjørte iOS 16.2, 16.3 eller 16.4, som nødvarselet krever. Siste versjon, 16.5, var da ikke utgitt ennå. Opp mot 35 prosent av iPhone-brukerne, hver tredje, kan dermed ikke motta nødvarselet. 39 prosent av Android-brukerne kjørte Android 11, 12 eller 13, som nødvarselet krever. Opp mot 61 prosent av Android-brukerne, tre av fem, kan dermed ikke motta nødvarselet. Kilde: https://www.kode24.no/artikkel/hver-tredje-norske-iphone-kan-ikke-motta-nodvarsler/79578649  Dette forstår jeg meg ikke helt på. Nødvarsel er nytt i Norge, men så vidt jeg har forstått er teknologene som ligger til grunn ganske gammel. Hvertfall gammel nok til at langt flere enn 30% Android-brukere har støtten. Kom ikke dette samtidig som 4G ble rullet ut?  Sitat Since 2012 mobile phone OSes like Android, iOS, and Windows support EU-Alert via Cell Broadcast for public warning messages. Wikipedia  Har våre myndigheter med viten og vilje hoppet på en litt for ny variant, som ekskluderer svært svært mange?!? 🤯Hvorfor? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. juni 2023 Del Skrevet 19. juni 2023 qualbeen skrev (22 minutter siden): Har våre myndigheter med viten og vilje hoppet på en litt for ny variant, som ekskluderer svært svært mange?!? de må ha gjort det. har jo hørt at USA og Finland har hatt nødvarsel i årevis allerede, da har det nødvendigvis vært eldre telefoner/teknologi. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 19. juni 2023 Del Skrevet 19. juni 2023 (endret) 58 minutes ago, qualbeen said: Har våre myndigheter med viten og vilje hoppet på en litt for ny variant, som ekskluderer svært svært mange?!? Hvorfor? Er det overraskende? Finnes jo flere eksempler hvor staten hopper i sin teknologibegeistring på løsninger som ikke er klare eller som andre avstår fra å velge: DAB - alle måtte senere oppgradere til DAB+ Stengning av FM-nettet - var vel bare måneder senere at det på FN-nivå ble bestemt at FM-systemet skulle ha noen spesielle funksjoner som jeg ikke husker. Digital-TV - de første årene måtte alle har en ekstra boks i stua fordi TVene ikke var klare ennå. IT-nett passer vel også inn i denne listen selv om dette er jo gammel - er vel også heller slik at Norge er sist for å skifte til TN/TS 3 ulike alarmnumre: 110, 112, 113 (løses i stillhet i dag ved å samlokalisere alle 3 alarmsentraler) Kanskje jeg trengte bare en dongle til min mobil og jeg hadde fått nødmeldingen. Endret 19. juni 2023 av trikola Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 27. juni 2023 Del Skrevet 27. juni 2023 Mr.M skrev (På 19.6.2023 den 19.13): de må ha gjort det. har jo hørt at USA og Finland har hatt nødvarsel i årevis allerede, da har det nødvendigvis vært eldre telefoner/teknologi. Nedover i artikkelen står det jo at det er samme teknologi som andre land, men at Apple og Google må legge inn hvert enkelt land, og at det derfor krever oppdaterte telefoner. Sitat Ulikt i ulike land Hun mener altså at det var Apple og Google som måtte åpne opp for de norske nødvarslene, gjennom oppdateringer i operativsystemene iOS og Android, og at kravet derfor blir relativt ferske versjoner. Hun påpeker også at enkelte Android-mobiler med eldre versjoner kan motta varslene, avhengig av produsent og modell, og med litt ulike utfall. Norge er ikke alene om å bruke dette nødvarsel-systemet. Men hvor ferske versjoner av operativsystemene som kreves i andre land, kommer dermed an på når landet innførte nødvarslene, ifølge DSB. Utheim forteller for eksempel at Danmark, som skal ha lansert nødvarsler noe etter oss, derfor har enda høyere krav: iOS 16.4, kontra vår 16.2.  Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. juni 2023 Del Skrevet 28. juni 2023 Håvard skrev (15 timer siden): Nedover i artikkelen står det jo at det er samme teknologi som andre land, men at Apple og Google må legge inn hvert enkelt land, og at det derfor krever oppdaterte telefoner. i så fall burde Apple og Google pålegges via lov/forskrifter å implementere muligheten også på tidligere versjoner? Altså hvis jeg forstår det/deg rett, kan f.eks. Google med en liten kode-snutt enkelt gjøre det tilgjengelig i Android 8.9, 10, hvis de vil? 1 Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 28. juni 2023 Del Skrevet 28. juni 2023 Mr.M skrev (5 timer siden): i så fall burde Apple og Google pålegges via lov/forskrifter å implementere muligheten også på tidligere versjoner? Altså hvis jeg forstår det/deg rett, kan f.eks. Google med en liten kode-snutt enkelt gjøre det tilgjengelig i Android 8.9, 10, hvis de vil? Det er slik jeg tolker artikkelen. Men hvordan oppdatere en device som er "end-of-life", og ikke får oppdateringer? Skal de pålegges å støtte alle versjoner i all tid? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. juni 2023 Del Skrevet 28. juni 2023 Håvard skrev (20 minutter siden): Men hvordan oppdatere en device som er "end-of-life", og ikke får oppdateringer? Skal de pålegges å støtte alle versjoner i all tid? såkalt "end-of-life" burde være forbudt eller skjerpet inn, da det vel i stor grad er en oppkonstruert og forskuttert "død" ? (jeg hadde en blekkskiver en gang som plutselig sluttet å virke pga. lignende vederstyggelighet, selv om det ikke var noe galt med printeren i seg) EU kunne muligens presset aktørene et stykke på vei? Det er et enormt sløseri at folk tvinges til stadig må ha nye telefoner. 1 Lenke til kommentar
mandodiao Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 Der tikket det inn ett varsel igjen gitt. Flomvarsel Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 mandodiao skrev (23 minutter siden): Der tikket det inn ett varsel igjen gitt. Flomvarsel Kor nyttig finn du dette varselet målt opp med ditt lokale farenivå? Eller sagt på ein anna måte, opplever du dette som eit nødvarsel eller som rein informasjon? Som eg har nemt tidlegare i tråden så er mitt største ankepunkt mot nødvarsling at det kan ende opp med å bli misbrukt til mindre viktige ting, eller til å varsle om farer som ikkje er relevante for akkurat der du bur eller oppheld deg. Slik bruk kan føre til at reelle nødmeldingar som flyangrep, brann, kvikkleire, og liknande kan drukne i mengden, eller enda verre ikkje kjem fram i det heile tatt fordi folk skrur av nødvarselfunksjonen på telefonen sin. 1 1 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 Tankene mine går til alle de som får advarsel om flom selv om det fortsatt er en mulighet for at de ikke blir påvirket av dette. Lenke til kommentar
mandodiao Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 The Avatar skrev (1 time siden): Kor nyttig finn du dette varselet målt opp med ditt lokale farenivå? Eller sagt på ein anna måte, opplever du dette som eit nødvarsel eller som rein informasjon? Som eg har nemt tidlegare i tråden så er mitt største ankepunkt mot nødvarsling at det kan ende opp med å bli misbrukt til mindre viktige ting, eller til å varsle om farer som ikkje er relevante for akkurat der du bur eller oppheld deg. Slik bruk kan føre til at reelle nødmeldingar som flyangrep, brann, kvikkleire, og liknande kan drukne i mengden, eller enda verre ikkje kjem fram i det heile tatt fordi folk skrur av nødvarselfunksjonen på telefonen sin. Opplever det som lite nyttig. Og som ren informasjon basert på hvor jeg befinner meg. Om jeg aldri leste nyheter, kunne det kanskje være nyttig for å oppsøke informasjon, men ellers er både jeg og alle eiendelene mine i trygghet Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 Får ikke no jeg 😀 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 Jeg har fått 3 varsler i dag. Barn fikk alarm om «Hans» på mobilen: – Hylte og visste ikke hvor hun skulle gjøre av seg Sitat Faren til to små jenter forteller at jentene ble livredde da de fikk ulende meldinger om ekstremværet på mobilen.  1 1 Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 Latterlig å bruke nødvarsel til dette. Lukter "vi må vise at vi gjør noe" lang vei. 3 Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 Jeg skrudde av varsler på tlf etter at jeg også fikk tre-fire stykker om at det regner ute. Greit nok at det er et kraftig regnvær, men en SMS hadde holdt i massevis. Ikke et nødvarsel som jeg trodde var forbeholdt en krise med behov for akutt handling. 2 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 Subara skrev (1 time siden): Jeg har fått 3 varsler i dag. Barn fikk alarm om «Hans» på mobilen: – Hylte og visste ikke hvor hun skulle gjøre av seg  Kjipt! Samtidig ... Kanskje seksåringen ikke er stor nok til å  ha egen mobil, dersom en melding skaper såpass til panikk?! Det er ganske mye annet rart man kan ramle over på YouTube og nettet forøvrig, så som forelder kan det være lurt å være littegrann obs på farene som lurer. Og et skrikende nødvarsel er selvfølgelig både skremmende og irriterende for et barn — men langt fra det verste de kunne ha sett! 3 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 (endret) As seen on Facebook. Â Endret 7. august 2023 av BadCat 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå