GÃ¥ til innhold

📢 Nytt varslingssystem i Norge.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke lest alt. Bare starten. At noen heller vil sove evig i steden for å bli vekket av varsel er merkelig. En gang i året kan jeg gjerne vekkes om det er min hviletid etter nattevakt. 

Minner om at varsel også er giftig gass, terror og annet, som har skjedd i Norge siste 20 år.

God hvile og hils Herren (for de som tror på ham). 

Ser noen nevner ikke nødvarseler som orkan og annet. Det er vel bare oppspinn? Nødvarseler er akutt liv og helse. Som når en bedrift slipper ut stor mengde giftgass og folk rundt må evakuere. Forøvrig er terror økende aktuelt i større byer. At Rasshøllandet vi har noe grense til er totalt på viddene... 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
plankeby skrev (1 time siden):

At noen heller vil sove evig i steden for å bli vekket av varsel er merkelig. En gang i året kan jeg gjerne vekkes om det er min hviletid etter nattevakt

Tror ikke dette er noe vi mister nattesøvnen av. Basert på mine erfaringer ved opphold i land som har brukt dette noen år er det ikke ofte man får varsel.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
mandodiao skrev (57 minutter siden):

Flightmode? For de som ikke kan bli forstyrret av alarmen

Jeg tenkte å ha min på flightmode pga. jobben, så håper det fungerer

Hva er viktigere enn å få beskjed om at du kan dø eller bli alvorlig skadet om du ikke foretar deg noe i en situasjon? Har du arbeidsgiver fra helvete? Noen har arbeidsgiver fra helvete, men liv og helse kan ikke arbeidsgiver overkjøre uansett.

Forøvrig har nog mange unge ikke fått med seg dette ennå.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 minutt siden):

Hva er viktigere enn å få beskjed om at du kan dø eller bli alvorlig skadet om du ikke foretar deg noe i en situasjon? Har du arbeidsgiver fra helvete? Noen har arbeidsgiver fra helvete, men liv og helse kan ikke arbeidsgiver overkjøre uansett.

Akkurat i dag vet vi jo at det ikke er snakk om liv og helse, da. 

Lenke til kommentar

Ser på digi.no at DSB har komt med litt meir opplysningar:

Sitat

– Du har kanskje vært inne i innstillinger på telefonen din og sett du kan skru av testing og nødvarsler. Det vil ikke hjelpe å skru av disse for å ikke bli varslet, forteller seniorrådgiver i DSB Henriette Magnussen til Digi.

Så då virker det som at det er kun heilt avslått telefon eller telefon i flymodus som kan hindre at du får varselet.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (22 minutter siden):

Hva er viktigere enn å få beskjed om at du kan dø eller bli alvorlig skadet om du ikke foretar deg noe i en situasjon? Har du arbeidsgiver fra helvete? Noen har arbeidsgiver fra helvete, men liv og helse kan ikke arbeidsgiver overkjøre uansett.

Forøvrig har nog mange unge ikke fått med seg dette ennå.

Akkurat nå er det en meldt test, derfor ønsker jeg å ha den flightmoden i noen minutter,i stedet for å deaktivere funksjonen og potensielt glemme av det.

For mitt arbeid er det brukere med autisme jeg ønsker å skjerme. 

Edit: dette er altså mitt initiativ, og ikke arbeidsgiver

Endret av mandodiao
  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (41 minutter siden):

Akkurat i dag vet vi jo at det ikke er snakk om liv og helse, da. 

Ja. Er uansett like grovt uforsvarlig hvis en arbeidsgiver ikke tillates at arbeid på noen måte kan forstyrres en gang i året, med viktig test av å se at HMS virker.

En slik sjef kan fengsles i ytterste konsekvens. Men, sjefen fra helvete finnes. Tviler sterkt på at det er en arbeidsgiver som har sagt at et arbeid ikke kan forstyrres i 10 sekunder. Jobber man med hjertekirurgi akkurat da så er heller ikke noen mobil i lommen på de rundt pasienten... De fleste klarer å ta løsning på det med mobilen kl 12, da man er forhåndsvarslet i ulike media over tid. Det er bra å både vite at det virker og at det virker på din mobil. Det vil jo ule ute ellers også i sentrale strøk.

At noen blir urolige eller ikke forstår er en del av øveslse det også.

Vi har det bra i Norge, men er ikke fredet og vernet mot mulig krig, terror, kjemiske ulykker osv.

Forstår ikke hvorfor noen tror dette systemet kan bli misbrukt av myndighetene til såkalte trivielle ting. Ref. andre innlegg her.

Men, noen vil holde på retten til å ikke bli forstyrret og syntes nødvarsel på mobil er krenkende og personinngripende, de vil heller dø lykkelig uvitende av giftsky, forgiftet drikkevann osv.

Er selv spent på om det virker, også når man har skrudd av nødvarsler på mobil.

Screenshot_20230614_105916_com.android.cellbroadcastreceiver_edit_123686123851436.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (PÃ¥ 2.6.2023 den 9.59):

Skru av lyden? Hah!

Varselet overstyrer telefonens innstillinger. Den vil ule og pipe - på høyeste volum.

hvordan får de til det uten "å hacke" seg inn i programvare, og kan vi være sikre på at de ikke fu***r opp innstillinger eller roter til noe som vedvarer selv etter testen?

Jeg er ganske analfabet når det gjelder smarttelefoni, aldri orket å sette meg voldsomt sterkt inn i det, men jeg liker ikke "fasongen" på dette inngrepet de gjør.

Hvem har gitt de lov og må vel også ha krevd at mobil-produsentene har gitt de tilgang til systemet da?

Trur jeg skrur av hele telefon sånn for sikkerhets skyld, så blir det ikke evt. plunder senere.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Mr.M said:

hvordan får de til det uten "å hacke" seg inn i programvare, og kan vi være sikre på at de ikke fu***r opp innstillinger eller roter til noe som vedvarer selv etter testen?

Funksjonen er bygd inn i operativsystemet til telefonen. Noen telefoner trenger oppdatering for å få denne funksjonen. Godt mulig gamle telefoner ikke støtter nødmeldinger.

Lenke til kommentar
aklla skrev (PÃ¥ 2.6.2023 den 12.05):

Når passer det deg å f.eks få varsel at det er en bombe på vei mot der du bor?

Er jo ett grusomt overgrep av staten å sende ut slike varsler om større katastrofer når det passer dårlig, ser jo den..

OBS! OBS! "det slår ned et halv dusin atomstridshoder i området du bor om 10 minutter"

jo takk for det, kjekt å vite..

Er det kommet så langt i konflikter, er det ikke noe vi kan gjøre uansett.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (5 minutter siden):

OBS! OBS! "det slår ned et halv dusin atomstridshoder i området du bor om 10 minutter"

jo takk for det, kjekt å vite..

Er det kommet så langt i konflikter, er det ikke noe vi kan gjøre uansett.

Man ser jo hvordan atomvåpen et det mest vanlige å bruke i krig.

Hvor mange atombomber har ikke gått av i kriger de siste 50 årene f.eks?

Er jo enten fred eller atombomber, finnes ingenting i mellom der..

Eller?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
aklla skrev (28 minutter siden):

Er jo enten fred eller atombomber, finnes ingenting i mellom der..

Eller?

Velkommen til 2020-tallet. Førstesiden på VG er at en har fått sjokk av en parkeringsbot.

En blogger reagerte kraftig og krevde regjeringen tar ansvar etter å ha fått en for stor softis. Media kastet seg på.

Vi er i tid der man liker drama og motpoler. Bloggere, media, influencere i salig blanding om å rope "se på meg". 

Vi har det bra, og må derfor lage drama. 

På de minuttene man har før bombene slår ned rekker man å blogge eller legge ut siste hilsen på nett. Det er svært viktig for noen. Akkurat som når jeg sitter å skriver slik fjas her nå, enn mer nyttige gjøremål. Jeg har i hvertfall ingen blogg eller influencabehov. Må være slitsomt å leve i svart hvitt der hver dag er potensielt nye krenkelser, som skal deles til verden 😊

Håper ingen går i sjokk, blir uføre eller livsvarig krenket av denne testen. Lite vikingblod å spore i dag. 

Dagens avsporing. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
aklla skrev (1 minutt siden):

Er jo enten fred eller atombomber, finnes ingenting i mellom der..

Eller?

er det snakk om en mellomting, så finner vi info her på forumet :D dukker alltid opp en tråd med relevant info om dagsaktuell hendelse. :thumbup:

om russerne skulle starte klassisk invasjon mot Norge (noe de generelt ikke er spesielt dyktige til) så vil vi få mer enn nok tid på å tenke på det.

Dermed er "overraskende atom-krig" angrep det eneste i grunn, slik jeg ser det, som en slik alarm/melding utsendelse vil fortelle meg noe jeg ikke snapper opp andre steder. Men det er info som ikke hjelper meg/oss noe særlig vil jeg tro.

Lenke til kommentar

sånn, der var min telefon slått helt av. I god tid før 12, vet aldri om de sniker inn noe litt tidlig.

Slår den på igjen ved ett-tiden, da blir det spennende å se om man evt. overøses av beskjeder om at man gikk glipp av greia, og masse formaninger å tillate funksjon i fremtiden etc. :grin2: et eller annet har de sikkert funnet på for å plage de som ikke følger "saueflokken" 

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (9 minutter siden):

sånn, der var min telefon slått helt av. I god tid før 12, vet aldri om de sniker inn noe litt tidlig.

Slår den på igjen ved ett-tiden, da blir det spennende å se om man evt. overøses av beskjeder om at man gikk glipp av greia, og masse formaninger å tillate funksjon i fremtiden etc. :grin2: et eller annet har de sikkert funnet på for å plage de som ikke følger "saueflokken" 

Giinfo her etterpå da. Jeg er nysgjerrig av meg. Om du har noen beskjed, liggende eller om det ikke finnes noe. Litt rart om det ikke finnes noe. Folk kan jo gå tom for strøm en liten tid. På den andre side så kan en melding ha, liten verdi 30 minutter for sent. F.eks. akutt forgiftet drikkevann nå. Eller hendelse lik den på Utøya, "masseskyting i området nå, søk dekning" . Osv. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...