GÃ¥ til innhold

📢 Nytt varslingssystem i Norge.


Anbefalte innlegg

Just now, Nukleosid said:

De eneste varslene jeg har fått, har vært testene. Og jeg bor i Norges største by. Så så mange kan ikke ha blitt rammet av unøvendige varsler så veldig mange ganger.

Gamle telefoner byttes ut med tiden, og det er et lite antall som er for gamle til å kunne motta disse varslene. Så de ønsker vel ikke å bruke masse penger på en tredje løsning for varsling, for å nå de som snart bytter ut den gamle telefonen med en nyere uansett.

Det var väl inte i den del av Norge som de varslade både rätt onödigt och folk mitt i natten. 

Tror att det er fler än ett litet antal som ikke får varslingar. Tycker man kunde tänkt på det och faktiskt parallellt brukt noe annat system som sms ett tag. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fredrik2 skrev (6 minutter siden):

Det var väl inte i den del av Norge som de varslade både rätt onödigt och folk mitt i natten. 

Tror att det er fler än ett litet antal som ikke får varslingar. Tycker man kunde tänkt på det och faktiskt parallellt brukt noe annat system som sms ett tag. 

Hvis det blir et problem med at mange får unødvendige varsler, så er det så klart noe man burde se på om man kan forbedre/unngå. Det er et ganske nytt system, så erfaringer over tid til danne et grunnlag for hvilke forbedringer man bør gjøre. Forhåpentligvis blir det et så lite problem til slutt til at det alene ikke blir grunnen til at folk (prøver å) fjerne funksjonen fra sin telefon.

Det å nå flere vil nok også forbedres. Under de aller første testene, var det mange som ikke ble varslet. Det har de klart å forbedre kraftig. SMS brukes til forskjellige varslinger og meldinger allerede, men det er et såpass innarbeidet og utprøvd system at de vel ikke ser noen grunn til å teste det. Om det egner seg å bruke i en nødsituasjon, vet jeg ikke. Mulig SMS krever at det sendes ut samme antall SMS som de som skal motta de. Det vil fort føre til overbelastning av nettet (som er mer viktig og sårbart i en nødsituasjon enn ellers), mens nødvarslene vel sendes ut som en felles datastrøm til alle mobiltelefonene som kan motta den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SMS er jeg mer for. Det er noe man kan skru av lyden og/eller varslinger for. Helt greit at Staten vil sende ut varsel til dem som ikke klarer å se ut vinduet at det er ruskevær ute, men det er ikke noe jeg trenger å vite.

Jeg trenger å vite dersom landet plutselig blir innvadert av sinna dansker som vil (gjen)erobre Kristiania - ikke at det er mye vann på vestlandet. Dersom varsler som kommer inn ikke er relevante, anser jeg det som uønska spam og det vil jeg ha muligheten til å unngå.

Jeg har ikke noe imot testing av systemet som er varsla på forhånd, men jeg vil også gjerne unngå at systemet blir misbrukt - slik at tiltroen til det opprettholdes. "Ulv, ulv!" og alt det der.

Endret av Wheeljack
  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (17 timer siden):

Hvordan er det mulig å ikke ha mottatt varsel, før varsel?

Dette ble annonsert i radio- og TV-reklamer non-stop i forkant. Ulike nyhetsaktører snakker om det, alt fra NRK til VG, Aftenposten og en drøss med lokalaviser. Jeg fikk push-notifikasjoner på mobilen fra ymse nyhets-apper få minutter i forkant.

Det er veldig enkelt. Jeg kuttet ut radio da de fjernet FM-nettet (DAB gir meg bare værvarsler for steder i landet jeg ikke er i), jeg ser ikke på TV, VG driver bare med sensasjonalistisk journalistikk (konstante oppskrytte overskrifter, så den siden ligger jeg unna), og etter hva jeg kan se så burde lokalavisene gi sine skribenter et stavekurs før de prøver å presentere nyheter.

Men jeg visste faktisk ikke at de nå driver med "test" varsling 2 ganger i året nå. Må være noe nytt de har kommet med. Personlig mener jeg at hvis de ønsket å nå ut til folk, kunne de ha latt FM-nettet være i fred. "Alle" har en radio, og FM-radio var faktisk noe jeg brukte omtrent till det ikke lenger fantes kanaler å høre på.

Hva er det forresten de ønsker å oppnå med alle disse testvarslene? Jeg merket lite endring på hverdagen under hele koronaperioden, så jeg ser ikke at det skulle være noe verre å frykte nå.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, PaladinNO said:

Men jeg visste faktisk ikke at de nå driver med "test" varsling 2 ganger i året nå. Må være noe nytt de har kommet med.

klokka 12 andre onsdag i januar og juni. Slik har det vært siden midten av 80-tallet, i hvert fall. (Den gangen med tyfoner, selvsagt.)

Hvis du allerede har en smartphone er det veldig enkelt å legge inn en repeterende varsling i en kalender-app.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (8 minutter siden):

klokka 12 andre onsdag i januar og juni. Slik har det vært siden midten av 80-tallet, i hvert fall. (Den gangen med tyfoner, selvsagt.)

Det varsles fortsatt med tyfoner også. Opplegget høres enkelt ut, og en bør huske rutinen andre onsdag i januar og juni. Men går noen ganger i fella, og tenker "Å, kan det virkelig være et flyangrep??" Til tross for at internett er brukt i dagene forut.  Lyden av hi-tech-tyfoner på telefonene var helt ny i fjor. Sjukeste lyden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (4 timer siden):

Det er veldig enkelt. Jeg kuttet ut radio da de fjernet FM-nettet (DAB gir meg bare værvarsler for steder i landet jeg ikke er i), jeg ser ikke på TV, VG driver bare med sensasjonalistisk journalistikk (konstante oppskrytte overskrifter, så den siden ligger jeg unna), og etter hva jeg kan se så burde lokalavisene gi sine skribenter et stavekurs før de prøver å presentere nyheter.

Men jeg visste faktisk ikke at de nå driver med "test" varsling 2 ganger i året nå. Må være noe nytt de har kommet med. Personlig mener jeg at hvis de ønsket å nå ut til folk, kunne de ha latt FM-nettet være i fred. "Alle" har en radio, og FM-radio var faktisk noe jeg brukte omtrent till det ikke lenger fantes kanaler å høre på.

Hva er det forresten de ønsker å oppnå med alle disse testvarslene? Jeg merket lite endring på hverdagen under hele koronaperioden, så jeg ser ikke at det skulle være noe verre å frykte nå.

Skal ikke argumentere i mot deg hva gjelder kvalitet på nyhetsmedia, men ulempen med å være såpass "avkoblet", er nettopp den at myndighetene ikke har gode måter å nå deg på. 

Kanskje nettopp derfor denne telefon-løsningen er viktig å få til? Vi lever i en tid hvor folk ikke lytter til P1, og stadig fler dropper lineær-TV!

 

Hva angår SMS-varsel, så er ulempen med det at myndighetene ikke vet hvem som befinner seg innenfor et dekningsområde til en hver tid. Telenor/Telia vet det riktig nok, men ikke myndighetene. Dermed er det svært vrient å varsle alle som befinner seg i et konkret område, dersom dette skulle være nødvendig. 

(Nødvarselet fungerer litt motsatt; alle telefoner innenfor et dekningsområde vil få tilsendt varsel — helt uavhengig av telefonnummer, nasjonalitet, abonnement eller annet knask. Dog så tror jeg ikke det sendes noen kvittering tilbake. Ergo vet ikke myndigheter med sikkerhet hvem som har mottatt varsel. De vet bare at det er sendt ut.)

.. Og egentlig er jeg happy med at myndighetene ikke har live sporing på alle telefoner til enhver tid. Dersom jeg skulle bli mistenkt for alvorlig nok kriminalitet, vil politi selvfølgelig hente ut posisjonsdata fra Telia/Telenor. Men først da. Og forhåpentlig er terskelen satt fornuftig høyt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (8 timer siden):

Hva angår SMS-varsel, så er ulempen med det at myndighetene ikke vet hvem som befinner seg innenfor et dekningsområde til en hver tid. Telenor/Telia vet det riktig nok, men ikke myndighetene. Dermed er det svært vrient å varsle alle som befinner seg i et konkret område, dersom dette skulle være nødvendig.

I pandemitiden var jeg på seiltur i Danmark i et område (dagsetappe fra Roskilde) som ikke krevde karantene ved hjemkomst. Om kvelden fikk jeg en SMS fra 'helseministeren' at mitt område ville bli rød sone 24+ timer senere og at jeg måtte i karantene om jeg fortsatt var der. Snudde selvfølgelig omgående og ankom et område med fortsatt karantenefrihet før fristen.

Selv om 'helseministeren' ikke vet hvor jeg er kan han åpenbart be Telenor/Telia/ICE å sende en melding til alle norske mobiltelefoner i et gitt område - til og med i utlandet.

Lenke til kommentar
trikola skrev (2 timer siden):

Selv om 'helseministeren' ikke vet hvor jeg er kan han åpenbart be Telenor/Telia/ICE å sende en melding til alle norske mobiltelefoner i et gitt område - til og med i utlandet.

Når jeg tenker meg om, er det jo også ekstremt vanlig å motta SMS hver gang man entrer utenlandsk sone (prisinfo m.m). 

Riktignok var det litt små-bugs rundt disse meldingene, så noen ganger fikk man 2-3 velkomst-meldinger når vi landet i utlandet. Andre ganger tok det flere timer før sms plutselig tikket inn — om den i det hele tatt kom. Men stort sett fungerer det som tilsiktet.

SÃ¥ ja; en umulighet er det jo ikke.

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (2 minutter siden):

Når jeg tenker meg om, er det jo også ekstremt vanlig å motta SMS hver gang man entrer utenlandsk sone (prisinfo m.m). 

Riktignok var det litt små-bugs rundt disse meldingene, så noen ganger fikk man 2-3 velkomst-meldinger når vi landet i utlandet. Andre ganger tok det flere timer før sms plutselig tikket inn — om den i det hele tatt kom. Men stort sett fungerer det som tilsiktet.

SÃ¥ ja; en umulighet er det jo ikke.

Akkurat dette er nok ganske forskjellig og veldig enkelt vil jeg tro: du får disse meldingene fra din operatør når mobilen går over i roaming uansett hvor i dette utland du befinner deg.

Karantene-varslingen kom flere dager etter grensekryssing når jeg befant meg i et område i DK som skulle bli rød sone.

Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (22 timer siden):

SMS er jeg mer for.

Skulle det bli en nødsituasjon, så har SMS noen åpenbare svakheter.

SMS er en en-til-en kommunikasjonsform. Det vil si at for hver mottaker av en SMS, må det sendes ut en melding. Er det 1000 som skal få en melding, må meldingen sendes ut 1000 ganger.

Hvis alle telefoner i et større område med tett befolkning, for eksempel Oslo, skal få en SMS melding innenfor et veldig knapt tidsrom, vil det kunne overbelaste mobilnettet i en situasjon der stabilitet i mobilnettet er særdeles viktig. "Tyfon"-meldingen fungerer på en annen måte. Den sendes ut én gang, og snappes opp av alle kompatible telefoner i området.

Ikke alle har på lyd på meldinger, eller har lav lyd. Disse vil ikke få beskjeden før neste gang de sjekker telefonen, og da kan det være for sent.

Oslo kommune har tidligere sendt ut SMS til alle innbyggere, blant annet har de bedt oss om å spare på vannet, samt info i koronaperioden. Men dette er ikke meldinger som alle må få samtidig. De kan spres ut over en viss tid, slik at ikke mobilnettet overbelastes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...