nebrewfoz Skrevet i gÄr, 15:13 Del Skrevet i gÄr, 15:13 13 minutes ago, Dubious said: tipper dette faller inn under VOEC-ordningen How to explain that you're ignorant without saying that you're ignorant. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet i gÄr, 15:45 Del Skrevet i gÄr, 15:45 nebrewfoz skrev (30 minutter siden): How to explain that you're ignorant without saying that you're ignorant. Hverken varslingssystemet eller VOEC fungerer. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet i gÄr, 15:46 Del Skrevet i gÄr, 15:46 Just now, Dubious said: Hverken varslingssystemet eller VOEC fungerer. Og derfor faller varslingssystemet inn under VOEC-ordningen, lissom? 2 Lenke til kommentar
HÄvard Skrevet i gÄr, 15:47 Del Skrevet i gÄr, 15:47 Dubious skrev (47 minutter siden): NÄ aner jeg ikke hva de bruker i andre land, men tipper dette faller inn under VOEC-ordningen, tull som Norge skal finne pÄ istedet for Ä gjÞre som andre land. https://en.m.wikipedia.org/wiki/EU-Alert Vi bruker den samme lÞsningen som resten av EU, vi har ikke funnet opp hjulet pÄ nytt her... 2 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet i gĂ„r, 15:53 Del Skrevet i gĂ„r, 15:53 TheDarkSycamore - SCM skrev (PĂ„ 2.6.2023 den 10.14): Jah, du har et meget godt poeng der, spesielt for de som kjĂžrer. đđđ± Nei. Det er et elendig poeng. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet i gÄr, 16:06 Del Skrevet i gÄr, 16:06 Er systemet blitt brukt pÄ ekte i Norge enda? Har bare fÄtt varsler i Asia pÄ slike systemer men skjer ikke sÄ mye her jeg bor da som trenger Þyeblikkelig varsling Lenke til kommentar
HÄvard Skrevet i gÄr, 16:09 Del Skrevet i gÄr, 16:09 (endret) Salvesen. skrev (3 minutter siden): Er systemet blitt brukt pÄ ekte i Norge enda? Har bare fÄtt varsler i Asia pÄ slike systemer men skjer ikke sÄ mye her jeg bor da som trenger Þyeblikkelig varsling Det ble hvertfall brukt under ekstremvÊret Hans, sommeren 2023(?) Endret i gÄr, 16:09 av HÄvard 2 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Salvesen. skrev (4 timer siden): Er systemet blitt brukt pÄ ekte i Norge enda?  Ja. Det har det. Men ikke nasjonalt. Derimot ble det sendt ut melding i et mindre geografisk omrÄde, pÄ grunn av noen akutte farer der. (Husker ikke hva, tipper det var noe vÊr-relatert.) Du finner sikkert mer info ved litt kreativ googling. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden HÄvard skrev (5 timer siden): https://en.m.wikipedia.org/wiki/EU-Alert Vi bruker den samme lÞsningen som resten av EU, vi har ikke funnet opp hjulet pÄ nytt her... SÄ like dÄrlig i hele Europa... Siden EU styrer denne skuta sÄ burde de fÄ inn krav om at Android skal ha like bra system som Apple... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Salvesen. skrev (6 timer siden): Er systemet blitt brukt pÄ ekte i Norge enda? Har bare fÄtt varsler i Asia pÄ slike systemer men skjer ikke sÄ mye her jeg bor da som trenger Þyeblikkelig varsling Det ser ut som at nodvarsel.no har sletta loggen over tidlegare varsel, fÞr lÄg det full liste der. Men fyrste gongen nÞdvarselet vart brukt pÄ reell hending var i set store jordraset i Vistdal der meir enn 60 personar mÄtte evakuerast, ein del av dei ved hjelp av helikopter. Men det har ogsÄ blitt brukt under vÊpna politiaksjoner, som den i Ibestad: https://www.vol.no/nyheter/i/76gQaB/naa-politiaksjon-paa-ibestad-naboer-evakuert Og pÄ togvelten pÄ Arna der eit godstog mes farleg gods velta: https://www.nrk.no/vestland/godstogulukke-ved-arna-stasjon-pa-bergensbanen-1.16818332 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Kanskje noen kan legge inn en repetisjon av denne posten ogsÄ: nebrewfoz skrev (PÄ 15.6.2024 den 19.30): Hvis du allerede har en smartphone er det veldig enkelt Ä legge inn en repeterende varsling i en kalender-app.  Lenke til kommentar
Martemor Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Om varselet kommer for sent har det jo ingen nytte. SĂ„ hvorfor lage dette varselet, i bunn og grunn? Lenke til kommentar
Martemor Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Vi er jo i stand til Ä vurdere virkeligheten rundt oss; har vi blitt, unnskyld meg, sÄ udugelige at vi ikke forstÄr selv nÄr fare er pÄ ferde? MÄ vi ha varsling pÄ DET ogsÄ nÄ? Akkurat det forstÄr jeg ikke.. Kall meg idiot. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden (endret) Martemor skrev (7 minutter siden): Vi er jo i stand til Ä vurdere virkeligheten rundt oss; har vi blitt, unnskyld meg, sÄ udugelige at vi ikke forstÄr selv nÄr fare er pÄ ferde? MÄ vi ha varsling pÄ DET ogsÄ nÄ? Akkurat det forstÄr jeg ikke.. Kall meg idiot. Klarer du Ä fÞle at en bombe er pÄ vei? Hva med en tsunami? Eller at du er i faresonen for ett enormt skred? Det er mye som kan skje uten at man er i stand til Ä umiddelbart oppfatte det.. Har du brannalarm hjemme, om sÄ, hvorfor? Endret 18 timer siden av aklla 4 Lenke til kommentar
HÄvard Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Dubious skrev (8 timer siden): SÄ like dÄrlig i hele Europa... Siden EU styrer denne skuta sÄ burde de fÄ inn krav om at Android skal ha like bra system som Apple... Det er i sÄ fall Google som mÄ gjÞre den jobben. NÞdvarsel pÄ mobil bruker jo en allerede etablert standard, Cell Brodacast. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden frohmage skrev (8 timer siden): Kanskje noen kan legge inn en repetisjon av denne posten ogsÄ: Det er helt unÞdvendig, det vil stort sett alltid vÊre nokon som tek ansvar for Ä hente opp denne trÄden kvart halvÄr. Det minner meg om at det er snart vÄr og tid for Ä bumpe den store trÄden om Ä forby russefeiringa.  Martemor skrev (7 timer siden): Om varselet kommer for sent har det jo ingen nytte. SÄ hvorfor lage dette varselet, i bunn og grunn? Du setter det repeterande varslet slik som du sjÞlv vil. Personleg sÄ satte eg det opp for mange Är sidan som ein notis i kalenderen som ligg der kl 12.00 utan lyd. Om ein har lett for Ä kippe seg nÄr nÞdvarslet kjem sÄ er det jo berre Ä sette opp push varsel kl 11.55 slik at du rekk Ä fÞrebu deg (eller sette mobilen i flymodus i nokre minutt). No har eg sÄpass god kontroll pÄ nÄr testdagane er at eg eigentleg ikkje treng ei pÄminning. Andre onsdagen i januar og andre onsdagen i juni kl 12 er ikkje sÄ vanskeleg Ä huske. Eg synes ogsÄ at media har dei siste Ära blitt flinkare til Ä informere pÄ fÞrehand. Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Wheeljack skrev (20 timer siden):  Jeg har vÊrt litt vokal pÄ er at nÞdvarslet ikke mÄ misbrukes. At hele landet fikk varsel om regnvÊr pÄ vestlandet for ei stund sida mener jeg er misbruk. Det bare ender med at folk finner mÄter Ä slÄ av varsel pÄ, eller at det blir en "ulv, ulv" ut av det og at folk ikke tar det seriÞst. Godt poeng. Det er mer enn nok av «ulv ulv» allerede i sensasjonspressen. Det gÄr vel ikke en dag uten krigstyper pÄ forsiden om katastrofer, vÊrrekorder, klimakollaps, ressursmangel og generell sutring. Dommedagsprofetene har tydeligvis fÄtt altfor mye vann pÄ mÞlla. NÄ trenger vi flere gladnyheter. Lenke til kommentar
MaskinfĂžrer Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Uderzo skrev (PĂ„ 10.1.2024 den 12.20): Ja, det var ikke spesielt godt varslet om pĂ„ forhĂ„nd synes jeg. FĂžrst etter at testen var gjort, at det sto noe om det i nettavisene. Jeg hadde ingen anelse om at en slik test skulle gjennomfĂžres i dag.  HĂžrer du ikke pĂ„ radion i bilen da ? De sa det der sĂ„nn 8 Januar Skulle varslingsanlegget testes P24/7klem đ Lenke til kommentar
Martemor Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden aklla skrev (8 timer siden): Klarer du Ä fÞle at en bombe er pÄ vei? Hva med en tsunami? Eller at du er i faresonen for ett enormt skred? Det er mye som kan skje uten at man er i stand til Ä umiddelbart oppfatte det.. Har du brannalarm hjemme, om sÄ, hvorfor? Jeg vet ikke lenger, jeg, nei.. Det er bare magefÞlelsen som sier at det ligger mer bak dette varselssystemet, og det skremmer meg. BÄde intensiteten pÄ det, og at noen faktisk ikke engang fÄr varselet i sÄ fall.. Brannalarm er vel pÄbudt det ogsÄ, sÄ ja, det har jeg. Vet ikke hvor mye den hjelper nÄr man ikke er hjemme da, men den er nÄ der. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Martemor skrev (15 minutter siden): Jeg vet ikke lenger, jeg, nei.. Det er bare magefÞlelsen som sier at det ligger mer bak dette varselssystemet, og det skremmer meg. BÄde intensiteten pÄ det, og at noen faktisk ikke engang fÄr varselet i sÄ fall.. Brannalarm er vel pÄbudt det ogsÄ, sÄ ja, det har jeg. Vet ikke hvor mye den hjelper nÄr man ikke er hjemme da, men den er nÄ der. Varsel pÄ mobil er ein stor framgang samanlikna med tyfonane som var einaste varsling fÞr det. Vi kan i teorien gÄ tilbake til Ä bruke kyrkjeklokkene men vi har ikkje lenger eit system for slik varsling, bÄde ved at det ikkje finnes varslingslister for Ä fÄ kyrkjetenaren til Ä reise til kyrkja for Ä ringe, men ogsÄ fordi det ikkje fÞreligg rutiner for kva ringinga skal bety. Eg vil nok ogsÄ gjette pÄ at 90% av befolkinga i dag uansett ikkje veit nÄr det er normalt at kyrkjeklokkene ringer og nÄr det er unormalt med kyrkjeklokker. Sivilforsvarets tyfonar kan teoretisk sett nÄ halvparten av befolkninga ved at tyfonane er plassert i tettbygde strÞk der det bur flest folk. Problemet er berre at det er ganske fÄ som faktisk hÞyrer alarmen. Dei som er innendÞrs er stort sett i bygg som er designa for Ä isolere ut stÞyen frÄ gata, og dÄ er det heller ikkje lett Ä hÞyre alarmen. SjÞlv blant dei som oppheld seg utandÞrs sÄ er det mange som gÄr med stÞydempane headset og som ikkje fÄr med seg alarmen av den grunn. Om vi samanliknar med brannalarmen i bygg sÄ er den konstruert for at alarmen skal hÞyrast i alle rom, og skal i tillegg vÊre tilpassa det som er normal aktivitet i rommet, slik at det mÄ vÊre hÞgare lyd i rom med mykje bakgrunnstÞy, og i produksjonslokaler med stÞy sÄ mÄ brannalarmen varslast med blinkande lamper. Om du ikkje er heime sÄ er kanskje ikkje brannalarmen til sÄ mykje hjelp ettersom du alt er i sikkerheit, men slik er det med alarmen for flyangrep ogsÄ, den skal varsle dei som ikkje er klar over at bombeflya er pÄ veg, det er ikkje like viktig at dei som alt sitter i bomberommet ogsÄ hÞyrer varslet. Det sagt, om det startar Ä brenne heime medan du er ute av huset sÄ gjer det i alle fall ingen skade. Og kven veit, kanskje er det ein nabo eller ein tilfeldig forbipasserande som hÞyrer brannalarmen din og fÄr redda huset ditt sjÞlv om du ikkje er heime. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ