Dubious Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden The Avatar skrev (8 minutter siden): Om du har klikka vekk pop-upen så kan du på Android gå inn på innstillingar -> nødvarsel -> tidligere nødvarsler. På iPhone går du berre inn på varslingssenteret Enormt tungvindt. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden torbjornen skrev (6 minutter siden): Eigentleg burde det ha vore mogeleg å slå av lyden på nødvarsel, men det ser ikkje ut til å vere mogeleg i Android. Det ville ha vore eit betre alternativ enn at ein må skru av heile nødvarselfunksjonen. Det alternativet er vist ikkje ønskeleg sidan ein forutsetter at: a) Alle har funksjonen aktivert b) At nødvarsel er i sin natur så viktige at dei må lesast umiddelbart Eg er likevel ikkje ueinig, særleg når vi ser på at systemet må testast to gongar i året. Det burde vært rikeleg nok at berre ein av testane var med lyd, og at den andre var ein lydlaus test berre for å sjekke at medlingane blir sendt ut og mottatt. Eg er også av den oppfattinga at det ikkje er i alle situasjonar der høg lydvarsling er nødvendig, som til dømes under bilkøyring så kan det være uheldig at mobilen i lomma startar å hyle sjølv om du har satt den i lydlaus nettopp for å ikkje bli forstyrra. Og har du telefonen kopla mot bluetooth slik at meldinga kjem opp på bilskjermen så burde det i alle fall ikkje være nødvendig med varsellyd i tillegg. Dubious skrev (2 minutter siden): Enormt tungvindt. Ikkje om du les varselet før du klikker det vekk. Du får varslet to gongar, ein gong på engelsk og ein gong på norsk. I tillegg så betyr nødvarselet at du skal søke informasjon. Så det mest korrekte svaret er at du skal slå på radioen din eller gå inn på nodvarsel.no for å sjekke kvifor flyalarmen går. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden https://itavisen.no/2022/05/18/mener-airpods-pro-odela-horselen/ Kom over en artikkel om noen som fikk varsel i AirPods med altfor høyt volum, og fikk permanent hørselsskade. Håper det er fikset. 1 1 Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Å teste systemet er helt greit når det kommer på faste dager/tider. Spesielt når det i ukesvis har vært meldt om dette på både nett, radio og TV. Jeg har vært litt vokal på er at nødvarslet ikke må misbrukes. At hele landet fikk varsel om regnvær på vestlandet for ei stund sida mener jeg er misbruk. Det bare ender med at folk finner måter å slå av varsel på, eller at det blir en "ulv, ulv" ut av det og at folk ikke tar det seriøst. 1 1 Lenke til kommentar
iMarius Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden 15 minutes ago, Wheeljack said: Jeg har vært litt vokal på er at nødvarslet ikke må misbrukes. At hele landet fikk varsel om regnvær på vestlandet for ei stund sida mener jeg er misbruk. Det bare ender med at folk finner måter å slå av varsel på, eller at det blir en "ulv, ulv" ut av det og at folk ikke tar det seriøst. Enig 100%. Nå ser vi en drening i samfunnet at både det ene og det andre tas veldig alvorlig. Blant annet har det vært debatt rundt det at Metrologisk institutt og Vy går ut og anbefaler hjemmekontor, fordi det er ekstremvær. Da er det ikke så vanskelig å tenke seg til at andre områder vil følge etter. Terskelen for hva som er en kritisk hendelse bør være veldig høy. Angrep, ekstreme naturkatastrofer og andre ting som utgjør umiddelbar fare. 3 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden 29 minutes ago, Mannen med ljåen said: Kom over en artikkel om noen som fikk varsel i AirPods med altfor høyt volum, og fikk permanent hørselsskade. Wow, dette sier mye om dine evner til å forstå innholdet i det du leser. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Sitat I søksmålets pressemelding står det at gutten så på Netflix på sin iPhone da varselet kom og ble spilt så høyt at han nå må bruke høre-apparat resten av livet. Kun høyre propp var i bruk da det skjedde. Forklar gjerne hvorfor dette ikke er relevant for norske forhold. Om det kommer varsel mens man har hodetelefon er det greit å ha avklart. 3 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Mannen med ljåen skrev (8 minutter siden): Forklar gjerne hvorfor dette ikke er relevant for norske forhold. Om det kommer varsel mens man har hodetelefon er det greit å ha avklart. N=1, men jeg hadde på hodetelefoner og hørte ganske høy musikk da varselet kom i dag. Volumet på varselet var mye lavere enn musikken jeg hørte på først (men jeg skvatt likevel, jeg hadde glemt at det var den dagen i dag). 1 Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM Skrevet 18 timer siden Forfatter Del Skrevet 18 timer siden Dubious skrev (1 time siden): Aner ikke hva det gjaldt da jeg klikket på ok for å bli kvitt lyden. Med SMS så kunne jeg lest hva det gjaldt... Jeg fikk ikke SMS varsel, kun selve varslet og dens info. Lenke til kommentar
Martemor Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Min far sa noe å reflektere over idag, da vi snakket sammen etter dagens nødvarsel-test; "Om de vet når dette skjer, kan de jo slå til på akkurat det tidspunktet, så er det ingen som aner fare"... 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Wheeljack skrev (55 minutter siden): Jeg har vært litt vokal på er at nødvarslet ikke må misbrukes. At hele landet fikk varsel om regnvær på vestlandet for ei stund sida mener jeg er misbruk. Det bare ender med at folk finner måter å slå av varsel på, eller at det blir en "ulv, ulv" ut av det og at folk ikke tar det seriøst. Sjølv er eg positivt overraska over at ein har klart å ha ein ganske restriktiv holdning til nødvarsel, eg var også veldig redd for at det skulle gå ut nødvarsel støtt og stadig på grunn av regn og vind. Etter min erfaring så har det i liten grad skjedd, og det viser også loggen av utsendte nødvarsel. Det meste som av reelle nødvarsel har dreid seg akutt rasfare, pågåande politiaksjonar, ulykker med farlig gods, osv. Nødvarselet ved uværet Hans var kanskje litt på grensa, og burde kanskje ha fokusert meir på dei konkrete farane knytt til oversvømming og ras i staden for berre uværet som sådan. Problemet ved nødvarslinga av uværet Hans var at det var tekniske problem som gjorde at det var fleire enn berre dei som skulle ha varselet som vart varsla. Slik feilvarsling bidreg til å senke tilliten ein har til at nødvarselet berre blir sendt ut når det er behov for at nettopp du gjer aktive grep for å sikre deg sjølv. På dette området så meiner eg at nødvarslinga burde ha fleire kategoriar av varsling. Frå låg prioritet som burde være ein pop-up utan lyd som berre kjem med viktig informasjon om ting som kan være farleg i ditt område, som ekstremvær. Ein middels kategori som kan middels med lyd og som bør brukast når det oppstår akutt farlege situasjonar, og til slutt ein høg prioritet som skal varslast med full lydstyrke, vibrasjon, lys og alt som går ann, og som då berre skal brukast når det er behov for at du slepp det du har i hendene for å springe i sikkerheit. Altså eit varsel som er øyremerka nært foreståande flyangrep, pågåande terroraksjonar, og liknande hendingar der du er i reell livsfare om du ikkje evakuerer omgåande. Martemor skrev (10 minutter siden): Min far sa noe å reflektere over idag, da vi snakket sammen etter dagens nødvarsel-test; "Om de vet når dette skjer, kan de jo slå til på akkurat det tidspunktet, så er det ingen som aner fare"... Det er derfor nødvarselet inneheld tekst slik at du kan lese på meldinga kva varsel som er sendt ut. Om nokon hadde gått til angrep rett etter kl 12 så ville vi fått eit eige varsel om det, då gjerne med teksta "dette er ikke en test", og kanksje også fleire gongar. Tyfonane som skal ule "viktig melding søk informasjon" med 3x3 lange tut hadde nok varsla med flyalarmlyden som er gjentakande støtvis tuting, nettopp for å vise at dette ikkje er ein test. 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden The Avatar skrev (1 time siden): I tillegg så betyr nødvarselet at du skal søke informasjon. Så det mest korrekte svaret er at du skal slå på radioen din eller gå inn på nodvarsel.no for å sjekke kvifor flyalarmen går. er det noen som gidder det når varslet kommer kl. 12 på en onsdag? derimot, hvis klokka var 17.25 eller hva som helst random, ville man nok blitt nysgjerrig. 2 Lenke til kommentar
Martemor Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden The Avatar skrev (3 minutter siden): Martemor skrev (36 minutter siden): Min far sa noe å reflektere over idag, da vi snakket sammen etter dagens nødvarsel-test; "Om de vet når dette skjer, kan de jo slå til på akkurat det tidspunktet, så er det ingen som aner fare"... Det er derfor nødvarselet inneheld tekst slik at du kan lese på meldinga kva varsel som er sendt ut. Om nokon hadde gått til angrep rett etter kl 12 så ville vi fått eit eige varsel om det, då gjerne med teksta "dette er ikke en test", og kanksje også fleire gongar. Tyfonane som skal ule "viktig melding søk informasjon" med 3x3 lange tut hadde nok varsla med flyalarmlyden som er gjentakande støtvis tuting, nettopp for å vise at dette ikkje er ein test. Hadde vi rukket det? Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden (endret) On 1/10/2024 at 1:07 PM, Dubious said: Det er et stort problem med varslene, og det er at om du klikker bort varselet for at det skal bli stille, så får du ikke lest hva det står. Så da er vi like langt. Hmm jeg kan bla tilbake til mitt varsel og lese det IMG_2542.HEIC Endret 18 timer siden av bzzlink gjorde om til jpeg 1 Lenke til kommentar
Martemor Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Det blir uansett "ulv, ulv", for alle får ikke engang det reelle varselet hvis det faktisk inntreffer. En av mine beste venninner fikk ikke varselet på forrige test, men hun sa "Jaja, da er det ikke meningen at jeg skal være en av de overlevende da" ❤️🩹 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Kan ikke skjønne at noen klager på dette. Sett av ti sekunder to ganger i året liksom 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Mr.M skrev (10 minutter siden): er det noen som gidder det når varslet kommer kl. 12 på en onsdag? derimot, hvis klokka var 17.25 eller hva som helst random, ville man nok blitt nysgjerrig. Det er derfor det står i varselet som vart sendt ut kl 12 at dette berre var ein test, og at ved ein ekte alarm så ville det også stått informasjon i nødvarselet. Dette er styrken med nødvarselet, at ein kan sende ut informasjon saman med varselet. Ein har likevel ikkje gått vekk frå systemet om at nødmeldinga betyr at du skal søke informasjon om kva som skjer. Det vil uansett være nyttig å skaffe seg meir informasjon enn det som er mogleg å få fram i ei kort nødmelding. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden 1 hour ago, Mannen med ljåen said: Forklar gjerne hvorfor dette ikke er relevant for norske forhold. Om det kommer varsel mens man har hodetelefon er det greit å ha avklart. Man skal kunne sannsynliggjøre at det var nødvarselet som forårsaket den permanente hørselsskaden og ikke lang tids bruk av AirPods. Men man kan jo satse på at Apple vil betale en viss sum for å slippe negativ omtale osv. Typisk amerikansk "I'll see you in court!"-oppførsel. Fungerer dårlig i Norge. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden bzzlink skrev (1 time siden): Hmm jeg kan bla tilbake til mitt varsel og lese det IMG_2542.HEIC 865.08 kB · 2 Nedlastninger Angivelig så fungerer det bedre på Eple-produkter. På Android så er det ikke rett fram. Nå aner jeg ikke hva de bruker i andre land, men tipper dette faller inn under VOEC-ordningen, tull som Norge skal finne på istedet for å gjøre som andre land. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå