frohmage Skrevet 15. juni 2023 Del Skrevet 15. juni 2023 qualbeen skrev (12 minutter siden): Telefonen er koblet opp selv om de ikke har sim-kort. Nokia T21 er visst et nettbrett. Trodde en dings mÄtte ha en IMEI for Ä kunne ringe. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. juni 2023 Del Skrevet 15. juni 2023 frohmage skrev (3 timer siden): Nokia T21 er visst et nettbrett. Trodde en dings mÄtte ha en IMEI for Ä kunne ringe. T21 finnes i LTE-modell, da har den IMEI. Lenke til kommentar
I38ZDGBR Skrevet 16. juni 2023 Del Skrevet 16. juni 2023 Ja, den har spor for SIM. Finnes 2 utgaver, en som stĂžtter LTE og uten. Min kan brukes med sim. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 19. juni 2023 Del Skrevet 19. juni 2023  Sitat 65 prosent av iOS-brukerne kjĂžrte iOS 16.2, 16.3 eller 16.4, som nĂždvarselet krever. Siste versjon, 16.5, var da ikke utgitt ennĂ„. Opp mot 35 prosent av iPhone-brukerne, hver tredje, kan dermed ikke motta nĂždvarselet. 39 prosent av Android-brukerne kjĂžrte Android 11, 12 eller 13, som nĂždvarselet krever. Opp mot 61 prosent av Android-brukerne, tre av fem, kan dermed ikke motta nĂždvarselet. Kilde: https://www.kode24.no/artikkel/hver-tredje-norske-iphone-kan-ikke-motta-nodvarsler/79578649  Dette forstĂ„r jeg meg ikke helt pĂ„. NĂždvarsel er nytt i Norge, men sĂ„ vidt jeg har forstĂ„tt er teknologene som ligger til grunn ganske gammel. Hvertfall gammel nok til at langt flere enn 30% Android-brukere har stĂžtten. Kom ikke dette samtidig som 4G ble rullet ut?  Sitat Since 2012 mobile phone OSes like Android, iOS, and Windows support EU-Alert via Cell Broadcast for public warning messages. Wikipedia  Har vĂ„re myndigheter med viten og vilje hoppet pĂ„ en litt for ny variant, som ekskluderer svĂŠrt svĂŠrt mange?!? đ€ŻHvorfor? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. juni 2023 Del Skrevet 19. juni 2023 qualbeen skrev (22 minutter siden): Har vÄre myndigheter med viten og vilje hoppet pÄ en litt for ny variant, som ekskluderer svÊrt svÊrt mange?!? de mÄ ha gjort det. har jo hÞrt at USA og Finland har hatt nÞdvarsel i Ärevis allerede, da har det nÞdvendigvis vÊrt eldre telefoner/teknologi. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 19. juni 2023 Del Skrevet 19. juni 2023 (endret) 58 minutes ago, qualbeen said: Har vÄre myndigheter med viten og vilje hoppet pÄ en litt for ny variant, som ekskluderer svÊrt svÊrt mange?!? Hvorfor? Er det overraskende? Finnes jo flere eksempler hvor staten hopper i sin teknologibegeistring pÄ lÞsninger som ikke er klare eller som andre avstÄr fra Ä velge: DAB - alle mÄtte senere oppgradere til DAB+ Stengning av FM-nettet - var vel bare mÄneder senere at det pÄ FN-nivÄ ble bestemt at FM-systemet skulle ha noen spesielle funksjoner som jeg ikke husker. Digital-TV - de fÞrste Ärene mÄtte alle har en ekstra boks i stua fordi TVene ikke var klare ennÄ. IT-nett passer vel ogsÄ inn i denne listen selv om dette er jo gammel - er vel ogsÄ heller slik at Norge er sist for Ä skifte til TN/TS 3 ulike alarmnumre: 110, 112, 113 (lÞses i stillhet i dag ved Ä samlokalisere alle 3 alarmsentraler) Kanskje jeg trengte bare en dongle til min mobil og jeg hadde fÄtt nÞdmeldingen. Endret 19. juni 2023 av trikola Lenke til kommentar
HÄvard Skrevet 27. juni 2023 Del Skrevet 27. juni 2023 Mr.M skrev (PÄ 19.6.2023 den 19.13): de mÄ ha gjort det. har jo hÞrt at USA og Finland har hatt nÞdvarsel i Ärevis allerede, da har det nÞdvendigvis vÊrt eldre telefoner/teknologi. Nedover i artikkelen stÄr det jo at det er samme teknologi som andre land, men at Apple og Google mÄ legge inn hvert enkelt land, og at det derfor krever oppdaterte telefoner. Sitat Ulikt i ulike land Hun mener altsÄ at det var Apple og Google som mÄtte Äpne opp for de norske nÞdvarslene, gjennom oppdateringer i operativsystemene iOS og Android, og at kravet derfor blir relativt ferske versjoner. Hun pÄpeker ogsÄ at enkelte Android-mobiler med eldre versjoner kan motta varslene, avhengig av produsent og modell, og med litt ulike utfall. Norge er ikke alene om Ä bruke dette nÞdvarsel-systemet. Men hvor ferske versjoner av operativsystemene som kreves i andre land, kommer dermed an pÄ nÄr landet innfÞrte nÞdvarslene, ifÞlge DSB. Utheim forteller for eksempel at Danmark, som skal ha lansert nÞdvarsler noe etter oss, derfor har enda hÞyere krav: iOS 16.4, kontra vÄr 16.2.  Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. juni 2023 Del Skrevet 28. juni 2023 HÄvard skrev (15 timer siden): Nedover i artikkelen stÄr det jo at det er samme teknologi som andre land, men at Apple og Google mÄ legge inn hvert enkelt land, og at det derfor krever oppdaterte telefoner. i sÄ fall burde Apple og Google pÄlegges via lov/forskrifter Ä implementere muligheten ogsÄ pÄ tidligere versjoner? AltsÄ hvis jeg forstÄr det/deg rett, kan f.eks. Google med en liten kode-snutt enkelt gjÞre det tilgjengelig i Android 8.9, 10, hvis de vil? 1 Lenke til kommentar
HÄvard Skrevet 28. juni 2023 Del Skrevet 28. juni 2023 Mr.M skrev (5 timer siden): i sÄ fall burde Apple og Google pÄlegges via lov/forskrifter Ä implementere muligheten ogsÄ pÄ tidligere versjoner? AltsÄ hvis jeg forstÄr det/deg rett, kan f.eks. Google med en liten kode-snutt enkelt gjÞre det tilgjengelig i Android 8.9, 10, hvis de vil? Det er slik jeg tolker artikkelen. Men hvordan oppdatere en device som er "end-of-life", og ikke fÄr oppdateringer? Skal de pÄlegges Ä stÞtte alle versjoner i all tid? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. juni 2023 Del Skrevet 28. juni 2023 HÄvard skrev (20 minutter siden): Men hvordan oppdatere en device som er "end-of-life", og ikke fÄr oppdateringer? Skal de pÄlegges Ä stÞtte alle versjoner i all tid? sÄkalt "end-of-life" burde vÊre forbudt eller skjerpet inn, da det vel i stor grad er en oppkonstruert og forskuttert "dÞd" ? (jeg hadde en blekkskiver en gang som plutselig sluttet Ä virke pga. lignende vederstyggelighet, selv om det ikke var noe galt med printeren i seg) EU kunne muligens presset aktÞrene et stykke pÄ vei? Det er et enormt slÞseri at folk tvinges til stadig mÄ ha nye telefoner. 1 Lenke til kommentar
mandodiao Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 Der tikket det inn ett varsel igjen gitt. Flomvarsel Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 mandodiao skrev (23 minutter siden): Der tikket det inn ett varsel igjen gitt. Flomvarsel Kor nyttig finn du dette varselet mÄlt opp med ditt lokale farenivÄ? Eller sagt pÄ ein anna mÄte, opplever du dette som eit nÞdvarsel eller som rein informasjon? Som eg har nemt tidlegare i trÄden sÄ er mitt stÞrste ankepunkt mot nÞdvarsling at det kan ende opp med Ä bli misbrukt til mindre viktige ting, eller til Ä varsle om farer som ikkje er relevante for akkurat der du bur eller oppheld deg. Slik bruk kan fÞre til at reelle nÞdmeldingar som flyangrep, brann, kvikkleire, og liknande kan drukne i mengden, eller enda verre ikkje kjem fram i det heile tatt fordi folk skrur av nÞdvarselfunksjonen pÄ telefonen sin. 1 1 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 Tankene mine gÄr til alle de som fÄr advarsel om flom selv om det fortsatt er en mulighet for at de ikke blir pÄvirket av dette. Lenke til kommentar
mandodiao Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 The Avatar skrev (1 time siden): Kor nyttig finn du dette varselet mÄlt opp med ditt lokale farenivÄ? Eller sagt pÄ ein anna mÄte, opplever du dette som eit nÞdvarsel eller som rein informasjon? Som eg har nemt tidlegare i trÄden sÄ er mitt stÞrste ankepunkt mot nÞdvarsling at det kan ende opp med Ä bli misbrukt til mindre viktige ting, eller til Ä varsle om farer som ikkje er relevante for akkurat der du bur eller oppheld deg. Slik bruk kan fÞre til at reelle nÞdmeldingar som flyangrep, brann, kvikkleire, og liknande kan drukne i mengden, eller enda verre ikkje kjem fram i det heile tatt fordi folk skrur av nÞdvarselfunksjonen pÄ telefonen sin. Opplever det som lite nyttig. Og som ren informasjon basert pÄ hvor jeg befinner meg. Om jeg aldri leste nyheter, kunne det kanskje vÊre nyttig for Ä oppsÞke informasjon, men ellers er bÄde jeg og alle eiendelene mine i trygghet Lenke til kommentar
MaskinfĂžrer Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 FĂ„r ikke no jeg đ Lenke til kommentar
Subara Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 Jeg har fĂ„tt 3 varsler i dag. Barn fikk alarm om «Hans» pĂ„ mobilen: â Hylte og visste ikke hvor hun skulle gjĂžre av seg Sitat Faren til to smĂ„ jenter forteller at jentene ble livredde da de fikk ulende meldinger om ekstremvĂŠret pĂ„ mobilen.  1 1 Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 Latterlig Ä bruke nÞdvarsel til dette. Lukter "vi mÄ vise at vi gjÞr noe" lang vei. 3 Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 Jeg skrudde av varsler pÄ tlf etter at jeg ogsÄ fikk tre-fire stykker om at det regner ute. Greit nok at det er et kraftig regnvÊr, men en SMS hadde holdt i massevis. Ikke et nÞdvarsel som jeg trodde var forbeholdt en krise med behov for akutt handling. 2 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 Subara skrev (1 time siden): Jeg har fĂ„tt 3 varsler i dag. Barn fikk alarm om «Hans» pĂ„ mobilen: â Hylte og visste ikke hvor hun skulle gjĂžre av seg  Kjipt! Samtidig ... Kanskje seksĂ„ringen ikke er stor nok til Ă„  ha egen mobil, dersom en melding skaper sĂ„pass til panikk?! Det er ganske mye annet rart man kan ramle over pĂ„ YouTube og nettet forĂžvrig, sĂ„ som forelder kan det vĂŠre lurt Ă„ vĂŠre littegrann obs pĂ„ farene som lurer. Og et skrikende nĂždvarsel er selvfĂžlgelig bĂ„de skremmende og irriterende for et barn â men langt fra det verste de kunne ha sett! 3 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 (endret) As seen on Facebook. Â Endret 7. august 2023 av BadCat 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ