Gå til innhold

Faktura påplusset fakturagebyr

Anbefalte innlegg

Jeg mottok en faktura fra et større maskinsenter i Midt-Norge forleden, og der hadde de plusset på et adminisjrasjonsgebyr på kr 60,-.

Ikke det at jeg ikke har råd til å betale er såvidt lite beløp, men jeg har sagt til de som jobber i butikken at bare gi meg beskjed så kommer jeg innom og betaler. Det har fungert greit før, og lokalene ligger såpass sentralt at det er lett bare å stikke innom. Jeg har også gitt dem beskjed om at jeg ikke vil ha noe postsendt (altså ikke bruke snail mail), det er for at jeg kan være bortreist lengre perioder av gangen og post vil bare hope seg opp.

Så til saken:
Så vidt jeg vet er det ulovlig å plusse på fakturagebyr om skyldner ikke er blitt gitt muligheten til å gjøre opp for seg kontant. Slik var det i alle fall tidligere, gjelder dette fortsatt?

Hvis ja: man kan vel ikke omgå fakturagebyr bare ved å kalle det «administrasjonsgebyr», det har jo nøyaktig samme funksjon.

Det betyr at dette velrenommerte, landsdekkende firmaet begår lovbrudd hver gang de skriver en faktura om dette praktiseres konsekvent. Og dette er et firma som sender ut tusenvis av fakturaer i måneden. Det er ikke lite de har anledning til å tjene på denne måten - urettmessig!

Men hvor alvorlig er denne praksisen, er det noen som har noen formening om det? Er det såpass alvorlig at de kan bli straffet? Det kan vet bli store summer i løpet av et år. Eller er dette bare å anse som en bagatell?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget med fakturagebyr er å gi det i forbindelse med langvarige abonnementer. Og dette kan nok være noe å tipse Forbrukerombudet om. Ville også reagert på et gebyr fra tannlegen, på første regning.

Men det har blitt så populært nå med miljøgebyrer, at det ikke er sikkert at noen forstår denne logikken. Det er generelt slik med miljøtiltak, at økonomien blir skadelidende. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...