Gå til innhold

Egen barnepride trenger vi det? Etiske/ideologiske sider med "Pridepress".


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Baranladion said:

Jeg er kanskje simpel og gammeldags, men tenker på pride som en kamp for å kunne elske "hvem man vil" og "være den man er" , og ikke en kamp for å kunne elske "det man liker å drive med på soverommet".  Nå virker det som det er en salig blanding av begge deler, og rett og slett vanskelig å egentlig forstå. 

Kampen til pride nå er for å kunne være den man ikke er. 
Kampen for å kunne høre til der man ikke hører hjemme. 
Kampen for å få rettigheter man ikke skal ha. 
Kampen for å kunne anmelde og fengsle sine meningsmotstandere. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, fivebigcities said:

Vil tro at hele poenget til at vi har denne loven (se utgangspunktet for samtalen vår) nettopp er at mange kan synes at det å se folk danse halvnakne rundt og gjøre seksuelle gester er krenkende.

Ja, men det er temmelig kommunisert at toget vil innebære at folk feirer friheten til å utrykke sin seksualitet, det er overhodet ikke det samme som at noen oppsøker noen med seksuelle gester for å krenke dem helt uten samtykke.
Du vet, det loven har som formål å forhindre.

Man kan selvsagt se for seg at noen er helt ignorante til at det vil foregå en pride-parade og da ender opp som krenket offer som bruker av offentlige rom, men det er et for konstruert scenario til at det er noe jeg gidder ta seriøst.
Det er analogt til at noen ble offer for blotting fordi de falt inn på en strippeklubb mot sin vilje.
Går man i pride-paraden får man tåle å se litt kropp.

3 minutes ago, Entern said:

Det gir en slags mening, som jeg er dypt uenig i, og som jeg mener er grunn til bekymring.

Så da forstår du hvorfor de ikke nektet folk med parafilien BDSM å delta i toget, så flott, så slipper du å lure mer på det.
At du er dypt uenig og bekymret er jo trist, håper du finner ut av det.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (Akkurat nå):

Kampen til pride nå er for å kunne være den man ikke er. 
Kampen for å kunne høre til der man ikke hører hjemme. 
Kampen for å få rettigheter man ikke skal ha. 
Kampen for å kunne anmelde og fengsle sine meningsmotstandere. 

Jepp, dessverre, kan være enig i det i hvert fall til en viss grad, og jeg er bekymret for at det bare vil bli mer og mer i denne retningen du beskriver. 
 

Synes det er fryktelig trist at disse tingene har tatt over Pride.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Atib Azzad said:

Ja, men det er temmelig kommunisert at toget vil innebære at folk feirer friheten til å utrykke sin seksualitet, det er overhodet ikke det samme som at noen oppsøker noen med seksuelle gester for å krenke dem helt uten samtykke.
Du vet, det loven har som formål å forhindre.

Man kan selvsagt se for seg at noen er helt ignorante til at det vil foregå en pride-parade og da ender opp som krenket offer som bruker av offentlige rom, men det er et for konstruert scenario til at det er noe jeg gidder ta seriøst.
Det er analogt til at noen ble offer for blotting fordi de falt inn på en strippeklubb mot sin vilje.
Går man i pride-paraden får man tåle å se litt kropp.

Det var du som spurte.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (Akkurat nå):

 

Så da forstår du hvorfor de ikke nektet folk med parafilien BDSM å delta i toget, så flott, så slipper du å lure mer på det.
At du er dypt uenig og bekymret er jo trist, håper du finner ut av det.

At jeg er dypt uenig og bekymret er ikke noe jeg må finne ut av, det er i og for seg trist men ikke av grunnen du mener.

Det er trist at mange her inkludert deg ikke forstår det urovekkende i å insistere på utagerende og ekstrem offentlig fetisj seksualitet kombinert med at man absolutt insisterer på at barn skal oppleve dette. Særlig kombinert med andre sider ved FRI som at de vil ha lavere seksuell lavalder…

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Entern said:

At jeg er dypt uenig og bekymret er ikke noe jeg må finne ut av, det er i og for seg trist men ikke av grunnen du mener.

Det er trist at mange her inkludert deg ikke forstår det urovekkende i å insistere på utagerende og ekstrem offentlig fetisj seksualitet kombinert med at man absolutt insisterer på at barn skal oppleve dette. Særlig kombinert med andre sider ved FRI som at de vil ha lavere seksuell lavalder…

https://blikk.no/foreningen-fri-inge-alexander-gjestvang/vi-jobber-ikke-for-a-senke-den-seksuelle-lavalderen/222831

Det er uverdig å hele tiden måtte gå ut og dementere påstander om at FRI går inn for å senke den seksuelle lavalderen, sier FRI-leder Inge Alexander Gjestvang.

https://www.faktisk.no/artikler/je77w/nei-fri-vil-ikke-innfore-sexaktiviteter-i-barnehagen

Foreningen FRI - Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold vil ikke innføre «sexaktiviteter» i barnehagen, slik KrF-politikeren Truls Olufsen-Mehus hevder. Han går også langt i å antyde at Ap og MDG ønsker det samme, noe partiene avviser på det sterkeste.

https://www.foreningenfri.no/om-oss/fri-mener/politiskplattform/

Barn er fullverdige individer som skal tas på alvor og møtes med respekt.
Barn har rett til særlig vern og beskyttelse på alle områder, både når det gjelder deres kroppslige og psykiske integritet og i utviklingen av sin egen identitet, sin tro og sitt livssyn og sin personlighet.
Barns oppdagelse og utvikling av sitt kjønn og sin seksualitet må møtes utviklingsstøttende og ivaretakende.
Barn skal ikke møtes med negative holdninger til skeive mennesker. 

Alle mennesker, spesielt barn, må gjennom straffelovgivningen beskyttes mot seksuelle overgrep.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (19 minutter siden):

Ja, men det er temmelig kommunisert at toget vil innebære at folk feirer friheten til å utrykke sin seksualitet, det er overhodet ikke det samme som at noen oppsøker noen med seksuelle gester for å krenke dem helt uten samtykke.
Du vet, det loven har som formål å forhindre

Hvor skal grensen gå? Bør det være fritt frem å vise frem alle former for seksualitet i det toget? Hvorfor fronter Pride paraden sin som noe som skal være for alle i alle aldre? Vi må heller ikke glemme at det er et stort og viktig fokus i barnehager og skoler hele måneden, der høydepunktet altså er disse paradene rundt omkring. Det er klart barn også har lyst til å se høydepunktet, evt så må vi begynne å si nei til de, fordi det er upassende, hvilket er litt merkelig når hele opplegget handler om toleranse og åpenhet. 

Jeg bryr meg ikke så mye om Ingrid på 75 blir krenka, ei heller Birger, 50år gammel tastaturkriger, men jeg er usikker på om barn skal bevitne dette, og ikke minst hensikten med det? 

Gamle trauste meg, vil hevde at man kan la pride kan vise mangfold og muligheten til å leve ut sin legning, og så kan fetisjer, og sex vises frem på andre passende arenaer, som feks Sexhibition. 

Kjenner jeg er i ferd med å snu, og at svar på trådens tittel nok er : Ja, vi trenger et eget barnepride. Så syns jeg det er synd. 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Honkajonk skrev (7 timer siden):

Ingenting ironisk med dette. Heldigvis lever vi i et fritt samfunn, hvor folk kan velge hvordan de vil demonstrere eller feire ulike budskap. Ser ingen problemer med dette, så lenge det ikke går ut over andre mennesker. Blir du sår i øya, kan du se vekk, eller gå en annen plass.

Men er denne åpenbare seksualiseringen noe for små barn ?

Endret av Inspector
Lenke til kommentar
1 minute ago, Baranladion said:

Hvor skal grensen gå? Bør det være fritt frem å vise frem alle former for seksualitet i det toget? Hvorfor fronter Pride paraden sin som noe som skal være for alle i alle aldre? Vi må heller ikke glemme at det er et stort og viktig fokus i barnehager og skoler hele måneden, der høydepunktet altså er disse paradene rundt omkring. Det er klart barn også har lyst til å se høydepunktet, evt så må vi begynne å si nei til de, fordi det er upassende, hvilket er litt merkelig når hele opplegget handler om toleranse og åpenhet. 

Jeg bryr meg ikke så mye om Ingrid på 75 blir krenka, ei heller Birger, 50år gammel tastaturkriger, men jeg er usikker på om barn skal bevitne dette, og ikke minst hensikten med det? 

Gamle trauste meg, vil hevde at man kan la pride kan vise mangfold og muligheten til å leve ut sin legning, og så kan fetisjer, og sex vises frem på andre passende arenaer, som feks Sexhibition. 

Jeg tror det er en feilslutning å si at barn vil seksualisere disse utrykkene for seksualitet.

Men dersom man er med et barn som finner det ubehagelig synes jeg selvsagt at man bør gå sin vei, det kan åpenbart være en overveldende opplevelse for voksne eller barn, men da får man bare merke seg det.

Det funker ikke å skulle legge føringer eller nekte folk å utrykke seg når man nettop feirer friheten til å utrykke seg.

Som en analogi er også russetoget av en eller annen grunn rettet mot barn, og man kunne jo bekymret seg for at barn måtte se slik overstadig beruselse, det er jo noe man er bekymret for i hjemmet, slik man også er bekymret for seksualisering i hjemmet, men slike parader er jo nettop for å feire en slags grenseløshet og vil naturlig nok romme ganske spreke utrykk for det. Skulle man bedt pride-parade-deltagerne å dekke seg til ville det gått i mot hele poenget.
(ikke at poenget i seg selv er nakenhet, men friheten til å utrykke seg på sine premisser)

Oslopride.no melder at deltagerne i paraden er underlagt reglene for offentlig plass, at dette innebærer alkohol eller kos, slik de har formulert det.

Det er ikke lov å ta med eller drikke alkohol i paraden. Den går i offentlig område og vi må følge reglene for det. Dere får heller kose dere når dere er inne på arenaene våre.

Hvor lett det er å håndheve, eller hvorvidt man er villig til å arrestere deltagerne når konteksten faktisk er en feiring av kjærlighet, er nok en annen sak. Men intensjonen er jo ikke å utsette barn for Birgers simulasjon av Bjørn Sverre, uten at man sikkert kan garantere fullstendig kontroll over alle de feirende individene i paraden.

Mindre barn vil kanskje ha mer utbytte av minipride, som jeg antar innebærer mer mindfullness rundt utrykk som kan virke overveldende enn voksen-paraden.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q7KnaA/rikshospitalet-om-aleksander-en-medisinsk-katastrofe

 

En grunn til at vi bør være ekstra varsomme ovenfor barn og unge, spesielt ettersom disse i en sårbar periode kan gjøre valg de kan angre bittert på. Nå ble han først mobbet og utfryst, og deretter fått konsultasjon av denne Benestad, noe som i kombinasjon har totalt forvirret et umodent sinn. Således mener jeg den beste fremtoningen mot andre legninger, kjønnsidentiteter, etc er en mer stille aksept. Altså vi trenger hverken å ytre hat mot eller hause opp dette ovenfor unge individer som heller bør få ro og mak til å finne ut av dette selv, med god veiledning fra uavhengig helsepersonell. 

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (21 minutter siden):

Jeg tror det er en feilslutning å si at barn vil seksualisere disse utrykkene for seksualitet.

Men dersom man er med et barn som finner det ubehagelig synes jeg selvsagt at man bør gå sin vei, det kan åpenbart være en overveldende opplevelse for voksne eller barn, men da får man bare merke seg det.

Det er jeg enig i, men jeg syns det er synd det må være sånn. Enda mer synd er det hvis foreldre vegrer seg for å ta med barna fordi paraden blir mer og mer "ekstrem".  

Atib Azzad skrev (21 minutter siden):

Det funker ikke å skulle legge føringer eller nekte folk å utrykke seg når man nettop feirer friheten til å utrykke seg.

Tildels. Dersom man skal ha en egen "seksjon" i paraden, er man nødt til å søke og beskrive hva slags innhold man skal ha. Det er altså føringer på det. Når det gjelder gud og hverhensen, kan de fint tre inn i paraden, og da blir det selvsagt vanskelig å legge føringer på hva folk har på seg, eller driver med. 

 

Atib Azzad skrev (21 minutter siden):

Som en analogi er også russetoget av en eller annen grunn rettet mot barn, og man kunne jo bekymret seg for at barn måtte se slik overstadig beruselse, det er jo noe man er bekymret for i hjemmet, slik man også er bekymret for seksualisering i hjemmet, men slike parader er jo nettop for å feire en slags grenseløshet og vil naturlig nok romme ganske spreke utrykk for det. Skulle man bedt pride-parade-deltagerne å dekke seg til ville det gått i mot hele poenget.

Jeg er enig, og det er nok samme problem her som det du beskriver i posten. Russen har nok heller ikke lov å drikke eller være overstadig beruset i offentligheten, men de er det okkesom, i et tog myntet på barn. Det er absolutt diskutabelt om russen egentlig bør ha en plass i landets 17.mai tog, ihvertfall slik russefeiringen har utviklet seg, til å dundre rundt med sanger om horer og kokain foran tusenvis av barn. 

Jeg har aldri vært forkjemper for at de skal dekke seg til i pride paraden, det eneste jeg ikke forstår eller skjønner meningen med, er å vise frem seksuelle handlinger i et slikt tog. Homofili er en legning, BDSM er ikke det. BDSM  seksuell fetisj (som er rimelig normal) og er samtidig en aktivitet som skaper seksuell tenning for den som utøver det. 

merk at jeg ikke sier lakk og lær er feil i paraden, men andre elementer som slave og mester, gimpsuits, gagballs osv osv. 

På festen etterpå, inne på et 18års grense området, er det selvsagt noe helt annet. 

Atib Azzad skrev (21 minutter siden):

Mindre barn vil kanskje ha mer utbytte av minipride, som jeg antar innebærer mer mindfullness rundt utrykk som kan virke overveldende enn voksen-paraden.

Ja, det er kanskje veien å gå. Jeg for min del, syns det er synd vi må dit. 

 

Endret av Baranladion
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Baranladion said:

Ja, det er kanskje veien å gå. Jeg for min del, syns det er synd vi må dit.

Hvorfor det? Er det ikke et godt kompromiss hvis den voksne paraden blir for preget av voksenhet?
Pride paraden har jo alltid invitert alle til å delta på feiringen, men feiringen er jo likevel for de som feirer friheten til å utrykke sin seksuelle identitet, at alle er invitert til å delta bør jo ikke legge premisser for hvordan feiringen skal foregå, da er man jo tilbake til at majoritetssamfunnet legger føringer på disse som feirer.

Foreningen Fri kaller seg selv en forening for kjønns- og seksualitetsmangfold, jeg tror ikke det ville blitt godt mottatt, eller vært i tråd med deres intensjoner om de nektet BDSM-folk fra å utrykke seg i paraden, det er en del solidaritet mellom de ulike gruppene som har blitt marginalisert selv om de ikke nødvendigvis er helt like.

Jeg tror verken russetoget eller pride-toget gjør noen voldsom skade på noen, det er hovedsakelig folk som har det gøy og feirer seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (4 minutter siden):

Hvorfor det? Er det ikke et godt kompromiss hvis den voksne paraden blir for preget av voksenhet?
Pride paraden har jo alltid invitert alle til å delta på feiringen, men feiringen er jo likevel for de som feirer friheten til å utrykke sin seksuelle identitet, at alle er invitert til å delta bør jo ikke legge premisser for hvordan feiringen skal foregå, da er man jo tilbake til at majoritetssamfunnet legger føringer på disse som feirer.

Fordi man kan gjøre begge deler. Man kan ha en parade som er familievennlig, samtidig som man senere på kvelden på passende områder kan vise frem den seksuelle delen. Nå er det ikke så farlig for min del, jeg ser og deltar uansett jeg, men jeg syns det er synd dersom selve høydepunktet, paraden blir noe foreldre kvier seg for å ta barna med på, dersom det blir for drøyt. Jeg mener man må få viktigheten av kampen inn med morsmelka, men ikke nødvendigvis sex-biten. Paraden etter mitt syn er noe alle bør kunne se og tenke at dette var kult, stilig og morsomt. 

Atib Azzad skrev (7 minutter siden):

Foreningen Fri kaller seg selv en forening for kjønns- og seksualitetsmangfold, jeg tror ikke det ville blitt godt mottatt, eller vært i tråd med deres intensjoner om de nektet BDSM-folk fra å utrykke seg i paraden, det er en del solidaritet mellom de ulike gruppene som har blitt marginalisert selv om de ikke nødvendigvis er helt like.

Jeg tror verken russetoget eller pride-toget gjør noen voldsom skade på noen, det er hovedsakelig folk som har det gøy og feirer seg selv.

Nei, det er en vanskelig avveining. Spørsmålet er hva som skjer dersom tåslikkerforeningen, watersports r us og buttplugged furries inc ønsker å delta i neste års parade, det blir vanskelig å nekte noen egentlig, og hvis det blir for ekstremt, så tror jeg pride paraden er mer til skade for seg selv, enn det er til å vinne kampen de kjemper. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Baranladion said:

så tror jeg pride paraden er mer til skade for seg selv, enn det er til å vinne kampen de kjemper.

Det er fair, jeg tror man skal passe seg for å konforme for mye til majoritetsbefolkningens preferanser, da det ikke handler om dem, men dette er selvsagt en vurdering som kan ha uheldig strategisk utfall på sikt, vi får se, jeg vet ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (3 minutter siden):

Det er fair, jeg tror man skal passe seg for å konforme for mye til majoritetsbefolkningens preferanser, da det ikke handler om dem, men dette er selvsagt en vurdering som kan ha uheldig strategisk utfall på sikt, vi får se, jeg vet ikke.

Det er også en viktig avveiing.. man skal ikke konforme og tilpasse seg majoritetens preferanser, men det er heller ikke særlig smart å vike altfor langt fra de, dersom man ønsker fremgang. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Honkajonk skrev (11 timer siden):

 

Hva med å la folk få feire og demonstrere fritt i et fritt samfunn?

Pride handler ikke lenger om retten til å demonstrere for sin sak, men å skulle påtvinge andre sine oppfatninger. Jeg har ingenting mot lovlige demonstrasjoner, uansett budskap, men ønsker svært sjelden å være en del av disse selv. Pride-bevegelsen ønsker ikke å gi rom for passivitet i forhold til Pride, da Bush-doktrinen skal presse alle til å flagge et standpunkt. Det, samt Pride-bevegelsens krav om innpass i lovgivning, burde være gode nok grunner til at man holder seg unna. Pride-bevegelsen støtter definitivt ikke meningsmangfold.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...