Gå til innhold

Egen barnepride trenger vi det? Etiske/ideologiske sider med "Pridepress".


Anbefalte innlegg

Pride-motstand er et varslet tilbakeslag

Sitat

Dragartister er blitt syndebukker for kontroversielle skeive saker, men det er mulig å forstå hvorfor.

Sitat

 

Paradokset er at mens folk flest har hatt mer enn 40 år på å venne seg til homofile og deres krav, er transaktivismen ganske ny i en bred offentlighet.

Gjennomslagene i lovverket, helsevesenet og skoleverket har de siste årene kommet raskere enn mange var klar for. En selvsikker skeiv bevegelse har stemplet stort sett alle innsigelser som «transfobi» eller «hat».

At det kommer en reaksjon, er ingen bombe.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Subara skrev (37 minutter siden):

En del kristne jeg kjenner, opplever at de blir tilsidesatt i mangfoldet. Hvorfor skal bøker om antirasisme og miljøvern inn i barnehager og skoler, men ikke religiøs litteratur.

Miksing av fakta og fiksjon er generelt en uting i skolen mener jeg, kristendomsfag ved siden av naturfag er bare forvirrende, lære om religion hører hjemme i historie å samfunnsfag. Tro får en gjørra i kjerka som dem sier, jeg føler det også er viktig og gi de barna som blir forkynnet til på daglig basis en liten pause fra det i skolen, de som vil tro skal få lov til og tro.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 6/13/2023 at 4:20 PM, Psykake said:

Jeg lander på konklusjonen om at de eldre hvite mennene, som legger mye energi i å være i mot konseptet pride , er ekstremt usikre på sin egen seksualitet. Antar at flesteparten lever i skapet og vil alltid blir der,  og/eller har eksperimentert med samme kjønn og føler enorm skam pga dette. 

Derav dette enorme engasjementet og motviljen. Det bidrar til å bevare selvbedraget. De føler seg svake når de ser hvor sterke enkelte homofile er. 

Pride er ikke lengre begrenset til "homofile". Det ligner mere og mere på en sexfestival. Jeg lurer derfor på hvorfor deltakerne kledd opp i bondage og andre fetisjkostymer som deltagere i en sexfestival er så opptatt av interaksjon med uskyldige småbarn? Hvem kan svare på det?
 

 

 

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (54 minutter siden):

Politikk er i vid forstand all aktivitet som bidrar til felles handling og fordeling av verdier i grupper.

Igjen. Aktiviteten kan være politisk. Mennesker/grupper som bedriver politisk aktivisme.

Budskapet, hat/inkludering, er ikke. (Etter min mening.)

Jeg føler jeg må spesifisere dette om og om igjen til det utrettelige. Grupper og mennesker som bedriver politisk aktivisme, er selvfølgelig politikk. De kan til og med bruke hat eller inkludering i sin politikk.

Men budskapet, rasisme/pride, er ikke politikk for meg. Det er hat mot folk av en annen etnisitet. (rasisme) og aksept av lgbtq mennesker (pride) Skal dette inkluderes på stemmeseddelen, eller er det ganske greit at vi ikke kjører politikk på rasisme eller kjører politikk om vi skal godta lgbtq mennesker eller ikke? (Gjerne svare på dette spørsmålet om du fortsatt ikke tar poenget mitt)

knutinh skrev (54 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvordan man "legitimerer" apartheid ved å kalle det politikk. "legitimerer" jeg fornorskingspolitikken ført mot samene ved å kalle det "politikk"?

Glem apartheid og forskning mot samer om analogien forvirrer. Rasisme. Er det jeg vil frem til. Jeg mener apartheid og rasisme er synonymer, men om det ikke er det for deg, glemmer vi apartheid. 

Ved å kalle rasisme for politikk, legitimerer en rasisme for meg. Det å legitimere rasisme som om det har en legitim og gyldig politisk verdi, er å anerkjenne rasisme som om det har en verdi. (Gjerne se tilbake til SNL`s definisjon på politikk.)

Endret av Honkajonk
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (9 minutter siden):

Pride er ikke lengre begrenset til "homofile". Det ligner mere og mere på en sexfestival. Jeg lurer derfor på hvorfor deltakerne kledd opp i bondage og andre fetisjkostymer som deltagere i en sexfestival er så opptatt av interaksjon med uskyldige småbarn? Hvem kan svare på det?

 

Lurer på hvorfor du bruker de mest ekstreme eksemplene du finner og får det til å fremstå som at dette definerer hele pride feiringen. 

At du har et sinn som lett lar seg forføre av propaganda er vel svaret.

Endret av Psykake
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (27 minutter siden):

Pride er ikke lengre begrenset til "homofile". Det ligner mere og mere på en sexfestival. Jeg lurer derfor på hvorfor deltakerne kledd opp i bondage og andre fetisjkostymer som deltagere i en sexfestival er så opptatt av interaksjon med uskyldige småbarn? Hvem kan svare på det?
 

 

 

Pride er bevegelsen/budskapet, ikke nødvendigvis eksempler av hvordan mennesker i toget/festivalen oppfører seg.

På samme måte som rasismen er bevegelsen/budskapet, og ikke nødvendigvis eksempler på hvor snill en rasist er mot eldre mennesker, eller hvor flink en rasist er på dugnad.

Endret av Honkajonk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Honkajonk skrev (19 minutter siden):

Pride er bevegelsen/budskapet, ikke nødvendigvis eksempler av hvordan mennesker i toget/festivalen oppfører seg.

På samme måte som rasismen er bevegelsen/budskapet, og ikke nødvendigvis eksempler på hvor snill en rasist er mot eldre mennesker, eller hvor flink en rasist er på dugnad.

Når man har en jobb er man påkrevd å kle seg opp etter hensikten. Du går ikke i hullete og møkkete klær på et kontor, for eksempel. Gjør man det vil man sett negativt på. Ikke ofrdi man gjør en dårligere jobb men fordi man ikke utviser nødvendig respekt for de andre på kontoret.

Men du kan jo argumentere for at jobben vedkommende gjør er identisk selvfølgelig, uten at det vedrører saken nevneverdig. Man kan likegjerne være en elendig representant for det man driver med og man vil da møtes med negativitet.
Disse tingene kan du rett og slett ikke separere.

Hvordan disse menneskene oppfører seg i markeringen har alt å gjøre med hvordan pride blir sett på i samfunnet generelt - helt uavhengig av hva pride etter boka er ment å være, og det er ikke nødvendig at det skal engang være noen overvekt av de dårlige representantene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (1 time siden):

Pride er ikke lengre begrenset til "homofile". Det ligner mere og mere på en sexfestival. Jeg lurer derfor på hvorfor deltakerne kledd opp i bondage og andre fetisjkostymer som deltagere i en sexfestival er så opptatt av interaksjon med uskyldige småbarn? Hvem kan svare på det?

Dette synes jeg er et merkelig syn, der du definerer en hel bevegelse ut fra noen få enkelteksempler.

Oslo Pride har omkring en halv million deltakere i paraden (2019). Det er ikke en «sexfestival».

Det blir omtrent som å definere hva hele 17. mai-feiringen er, står for og betyr ut fra de som ligger og spyr på brosteinen kl. 12 ved Solli plass, eller at sju stykker i Tromsø velger å flashe litt i Borat-drakter på torget den dagen og rope at «17. mai er skadelig for barn!!!».

Kanskje du burde delta på paraden selv sammen med hundretusenvis av vanlige folk, slik at du får se hva det faktisk er for noe? :) 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (27 minutter siden):

Når man har en jobb er man påkrevd å kle seg opp etter hensikten. Du går ikke i hullete og møkkete klær på et kontor, for eksempel. Gjør man det vil man sett negativt på. Ikke ofrdi man gjør en dårligere jobb men fordi man ikke utviser nødvendig respekt for de andre på kontoret.

Men du kan jo argumentere for at jobben vedkommende gjør er identisk selvfølgelig, uten at det vedrører saken nevneverdig. Man kan likegjerne være en elendig representant for det man driver med og man vil da møtes med negativitet.
Disse tingene kan du rett og slett ikke separere.

Hvordan disse menneskene oppfører seg i markeringen har alt å gjøre med hvordan pride blir sett på i samfunnet generelt - helt uavhengig av hva pride etter boka er ment å være, og det er ikke nødvendig at det skal engang være noen overvekt av de dårlige representantene.

Men den bakovervendte logikken du benytte her kan man si at mennesker uten bunad på 17. Mai er dårlige representanter for Norge.

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Kanskje du burde delta på paraden selv sammen med hundretusenvis av alle mulige mennesker, slik at du får se hva det faktisk er for noe? :) 

Det gjorde jeg sammen med min datter som ville gå i toget. Hun holdt ut i kanskje et helt minutt før hun spurte om vi kunne gå (derfra).

Endret av fokkeslasken
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (Akkurat nå):

Det er ikke bare en mening. Jeg påpeker at logikken din ikke gir mening.

Det er ikke ulovlig å ikke gi mening.
Folk tror og mener gud eksister, selv etter å ha lest bibelen. Ingenting i kristendommen gir noen form for mening om man bruker mer enn 5 sekunder med kritisk tenking på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...