Gå til innhold

Egen barnepride trenger vi det? Etiske/ideologiske sider med "Pridepress".


Anbefalte innlegg

Honkajonk skrev (2 timer siden):

Så bra. Mitt argument er ikke mer vektig enn at inkludering/hat mot mennesker født annerledes enn en selv, ikke er politikk for meg.

Det synes jeg er en pussig mening. Synes du ikke at Trump hadde et politisk-ideologisk ståsted som var ganske bedritent? Synes du ikke at Nelson Mandela hadde et politisk-ideologisk ståsted som var ganske inkluderende?

Hvorvidt noe er moralsk «bra» eller «dårlig» synes for meg irrelevant for hvorvidt noe er politikk. Hvor sprø skal ytterfløyen av Republikanerene bli før det ikke er politikk lengre, og hva er det i så fall da?

Sitat

Dette betyr ikke at det ikke finnes politiske grupper som jobber for og mot dette. Men bevegelser som pride, er kun en bevegelse for å vise aksept. Feire mangfold.

Ok, hva om noen er uenig med deg i det? Hvis noen innvender at Pride-bevegelsen synes å ha en agenda utover det å feire mangfold?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (10 timer siden):

Husk også at Pride ikke erdet samme som alle homofile mennesker.
Pride (LHBT) – Wikipedia
En del av de Pride-greine går ganske langt, uten at nødvendigvis alle homofile støtter alle aspekter ved Pride, eller at alle homofobe eldre, hvite menn har noe imot LGBT-folk. 

Mye av problemet er nok at regler og endringer presses frem uten diskusjon. Ingen skal diskutere problemstillinger og dermed blir det bare de ytterst på hver side som tør si noe. Tipper at det er få lesbiske som flagger for at de ikke lenger skal kalles kvinner...

 

20230613_235247.jpg

Lenke til kommentar
Psykake skrev (15 timer siden):

Det er jo alder, kjønn og hudfarge som er grunnlaget for konklusjonen min.

Det er det jeg i utgangspunktet forholder meg til. Det og deres sterke behov for å vise misnøye mot pride/regnbue i alle mulige kommentarfelt. 

 

"Hei alle sammen se på meg jeg er i mot pride og er dermed veldig trygg på min egen heterofile seksualitet"

Aldri før har jeg diskutert med noen som åpent innrømmer å gå på person over sak. En merkelig opplevelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (7 timer siden):

Mye av problemet er nok at regler og endringer presses frem uten diskusjon. Ingen skal diskutere problemstillinger og dermed blir det bare de ytterst på hver side som tør si noe. Tipper at det er få lesbiske som flagger for at de ikke lenger skal kalles kvinner...

 

20230613_235247.jpg

Det er jo påfallende at lesbisk gjelder "ikke-menn" mens homofil gjelder menn. Hvorfor ikke "ikke-kvinner"? Får ikke "ikke-binære" lov til å være homofile?

Det er vel likhetstankegangen som skinner igjennom vil jeg tro.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (1 time siden):

Aldri før har jeg diskutert med noen som åpent innrømmer å gå på person over sak. En merkelig opplevelse.

Hvordan skal man komme en en forklaring på en type oppførsel fra en spesifikk type mennesker uten å identifisere fellestrekkene til nevnte mennesker? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (26 minutter siden):

Som jeg spurte deg om tidligere som du hoppet over: Kommer du til å bli en ufyselig person om 14 år?

Hva har det med saken å gjøre?

Jeg tar utgangspunkt i de observasjonene jeg har gjort i sosiale medier hvor fakta er åpenbare, altså alder, kjønn og hudfarge. 

Disse kriteriene er det jeg legger til grunn for utsagnet mitt. 

Hva slags person jeg er om 14 år er irrelevant.  Jeg sier ikke at alle 50+ hvite menn er ufyselige, hvis det var poenget du skulle forsøke å lage.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Psykake skrev (12 minutter siden):

Hva har det med saken å gjøre?

Jeg tar utgangspunkt i de observasjonene jeg har gjort i sosiale medier hvor fakta er åpenbare, altså alder, kjønn og hudfarge. 

Disse kriteriene er det jeg legger til grunn for utsagnet mitt. 

Hva slags person jeg er om 14 år er irrelevant.  Jeg sier ikke at alle 50+ hvite menn er ufyselige, hvis det var poenget du skulle forsøke å lage.

 

Det er ikke hva jeg forsøker lage. Det er hva du sier, helt uavhengig av hva du egentlig mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (6 minutter siden):

Det er ikke hva jeg forsøker lage. Det er hva du sier, helt uavhengig av hva du egentlig mener.

Du forsøker å lage et poeng ved å spørre meg om jeg er en ufyselig person når jeg er 50 år. 

Hva var poenget med dette spørsmålet?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (12 minutter siden):

Du forsøker å lage et poeng ved å spørre meg om jeg er en ufyselig person når jeg er 50 år. 

Hva var poenget med dette spørsmålet?

 

Dersom du passer to av tre kriterier og det tredje inntreffer om 14 år, da må man jo få lov til å lure på om du også blir en sånn en da. Men så sier du at det ikke gjelder alle men likevel bruker du det helt uavkortet.

Men det er altså ikke veldig viktig lengre da du selv sier at det var poenget ditt å ta folk for hvem de er over hva de sier. Da er det jo lite mer å si om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (2 minutter siden):

Dersom du passer to av tre kriterier og det tredje inntreffer om 14 år, da må man jo få lov til å lure på om du også blir en sånn en da. Men så sier du at det ikke gjelder alle men likevel bruker du det helt uavkortet.

Men det er altså ikke veldig viktig lengre da du selv sier at det var poenget ditt å ta folk for hvem de er over hva de sier. Da er det jo lite mer å si om det.

Du misforstår kjernen i det jeg skriver, legger ord i munnen på meg og argumenter videre basert på meninger jeg ikke har. 

 

Oppsummert. 

Jeg spekulerer i motivet til de 50+ år gamle hvite mennene som viser et voldsomt offentlig engasjement mot pride/regnbue. Dette baserer jeg på mine egne observasjoner i sosiale medier. 

Jeg lander på konklusjonen at for denne aldersgruppen er det sannsynlig at undertrykte seksuelle følelser for samme kjønn kan være en årsak. For å styrke selvbedraget. 

 

 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Psykake skrev (27 minutter siden):

Jeg spekulerer i motivet til de 50+ år gamle hvite mennene som viser et voldsomt offentlig engasjement mot pride/regnbue. Dette baserer jeg på mine egne observasjoner i sosiale medier. 

Jeg lander på konklusjonen at for denne aldersgruppen er det sannsynlig at undertrykte seksuelle følelser for samme kjønn kan være en årsak. For å styrke selvbedraget. 

Vel, det kan nok være slik for noen. Det har vist seg gjennom denne kulturkrigen i USA at ganske oppsiktsvekkende mange av de mest vokale homofobene og transfobene som fronter LHBT grooming konspirasjonsteorien har svært grumsete historier som inneholder pedofili eller lignende saker. Flere har også blitt arrestert og fengslet for nye episoder. Dette gjelder selvsagt veldig langt fra alle, og jeg mener på ingen måte å legge alle under samme kam, bare at en oppsiktsvekkende høy andel av de mest ekstreme viser seg å selv være skyldige i det de hevder alle homofile og transpersoner "gjør".

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (19 timer siden):

Det synes jeg er en pussig mening. Synes du ikke at Trump hadde et politisk-ideologisk ståsted som var ganske bedritent? Synes du ikke at Nelson Mandela hadde et politisk-ideologisk ståsted som var ganske inkluderende?

Hvorvidt noe er moralsk «bra» eller «dårlig» synes for meg irrelevant for hvorvidt noe er politikk. Hvor sprø skal ytterfløyen av Republikanerene bli før det ikke er politikk lengre, og hva er det i så fall da?

Pussig hvordan? Om det dukker opp en politiker i Norge som ønsker å fremme rasisme. Er det riktig da, at det politiske klimaet i Norge aksepterer rasisme som en politisk gyldig side på stemmeseddelen?

Tikk av her, for å stemme på rasisme. Tikk av her for å stemme på at svarte er mindre verdt enn hvite.

Det er viktig,(for å forstå poenget mitt) å skille mellom personer/organisasjoner som gjerne kjører politikk på hat og inkludering. Det jeg prøver å formidle, er at hatet i seg selv, inkludering i seg selv, ikke er politikk, for meg.

 

knutinh skrev (19 timer siden):

Ok, hva om noen er uenig med deg i det? Hvis noen innvender at Pride-bevegelsen synes å ha en agenda utover det å feire mangfold?

Ja og hvis noen innvender at kanskje rasisme bevegelsen synes å ha en agenda utover det å fremme rasisme? Kanskje forbedre helsevesenet? Bygge infrastruktur? Få ned fattigdom?

Poenget mitt er at du kan tillegge slike bevegelse all slags motiv du vil, men selve bevegelsen, selve budskapet, er  inkludering eller hat.  

Pride pr definisjon handler om inkludering. Og inkludering er ikke politikk for meg. Det er en selvfølge.

Rasisme pr definisjon handler om hat. Og hat er ikke politikk for meg. 

Så om en er for rasisme bevegelsen, er en pr definisjon, for rasisme.

Og om en er mot pride bevegelsen, er en pr definisjon, mot inkludering av disse menneskene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Psykake skrev (3 timer siden):

Du misforstår kjernen i det jeg skriver, legger ord i munnen på meg og argumenter videre basert på meninger jeg ikke har. 

 

Oppsummert. 

Jeg spekulerer i motivet til de 50+ år gamle hvite mennene som viser et voldsomt offentlig engasjement mot pride/regnbue. Dette baserer jeg på mine egne observasjoner i sosiale medier. 

Jeg lander på konklusjonen at for denne aldersgruppen er det sannsynlig at undertrykte seksuelle følelser for samme kjønn kan være en årsak. For å styrke selvbedraget.

Så da lurer jeg på hvem det er som får slike undertrykte seksuelle følelser når de når 50. Et naturlig spørsmål er jo om det også kan gjelde deg, men du er visst ikke inkludert i gruppen selv da du etter noen år passer alle kriteriene.

Et kriterie som gjelder kjønnlig preferanse virker mer enn bare litt usannsynlig at skal endre seg når man bikker 50 eller at det skulle ha noe med hudfarge eller engang kjønn å gjøre. De hvite menn på 50+ med slike følelser hadde de før de ble så gamle også, og ikke-hvite både menn og kvinner vil også ha disse følelsene hele livet.

Det burde ikke være så vanskelig å skjønne hvorfor jeg spesifikt spør hva som skjer når man bikker 50. Jeg er klar over at du ikke har sagt noe om det, men det er jo derfor jeg spør da... At du unngår svaret som pesten sier jo egentlig nok i seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Honkajonk skrev (2 timer siden):

Og om en er mot pride bevegelsen, er en pr definisjon, mot inkludering av disse menneskene.

Ikke dersom det finnes krefter som har tatt på seg en kappe som ligner på bevegelsens kappe for å selge et annet budskap. Så kan de ri sitt eget budskap på et annet budskap. Så kan de peke på at alle som sier imot dem er imot den spiselige delen som de har stjålet fra noen andre slik at de slipper svare for sitt eget mer uspiselige budskap.

Ikke ulikt feminisme forøvrig, hvor enkelte vil ha klare ulikheter mellom menn og kvinner og svarer på kritikk av dette med å beskylde kritikere for å hate kvinner eller være imot likhet for kjønnene.

Samme greia, egentlig.

Endret av fokkeslasken
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (1 minutt siden):

Så da lurer jeg på hvem det er som får slike undertrykte seksuelle følelser når de når 50. Et naturlig spørsmål er jo om det også kan gjelde deg, men du er visst ikke inkludert i gruppen selv da du etter noen år passer alle kriteriene.

Et kriterie som gjelder kjønnlig preferanse virker mer enn bare litt usannsynlig at skal endre seg når man bikker 50 eller at det skulle ha noe med hudfarge eller engang kjønn å gjøre. De hvite menn på 50+ med slike følelser hadde de før de ble så gamle også, og ikke-hvite både menn og kvinner vil også ha disse følelsene hele livet.

Det burde ikke være så vanskelig å skjønne hvorfor jeg spesifikt spør hva som skjer når man bikker 50. Jeg er klar over at du ikke har sagt noe om det, men det er jo derfor jeg spør da... At du unngår svaret som pesten sier jo egentlig nok i seg selv.

 

Du misforstår som sagt totalt.

Det er først nylig (historisk sett) pride har blitt en "woke ting" som skaper mye engasjement i sosiale medier kommentarfelt. 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Honkajonk skrev (2 timer siden):

Pussig hvordan? Om det dukker opp en politiker i Norge som ønsker å fremme rasisme. Er det riktig da, at det politiske klimaet i Norge aksepterer rasisme som en politisk gyldig side på stemmeseddelen?

Må jeg «akseptere» Donald Trump for at det han driver med skal være definert som politikk? Kan han ikke være en dust og et rompehull og en inkompetent politiker (etter min høyst subjektive mening) men like fullt en politiker?

Ut fra definisjonen din så finnes det ikke uakseptabel politikk fordi idet den blir uakseptabel så opphører den å være politikk?

Sitat

Og om en er mot pride bevegelsen, er en pr definisjon, mot inkludering av disse menneskene.

Om en er imot staten Israel så er man per definisjon anti-semitt?

Å knytte respekten for eget menneskeverd opp mot aksept for en politikk er i seg selv en politisk handling som jeg har liten sans for. Jeg kan kritisere Israel for alle de feilene staten gjør uten at det rokker ved min respekt for folkegruppen jøder.

Å si noe annet er i praksis å si at staten Israels politikk er uangripelig pga jødenes spesielle status. Som er nesten det samme som min religionslærer proklamerte fra kateteret for mange år siden. I så fall er vel ringen sluttet og en ny sekt har overtatt stafettpinnen fra tidligere tiders religiøse sekter?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...