Gå til innhold

Egen barnepride trenger vi det? Etiske/ideologiske sider med "Pridepress".

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (5 minutter siden):

De sang "YMCA". En sang som subtekstuelt handler om å groome guttebarn og unge menn til homofile gangbangs på YMCA.

YMCA inneholder INGEN referanser til "guttebarn". Teksten handler om "Young man" og referer EN gang ti "the boys" som i "gutta" som i "guttastemning".

Anbefaler deg å skru på radioen og høre på dagens musikk, der er det ikke noe som er subtextuelt. Hvor subtextuelt er "Superman that hoe" "Smack that bitch""can you eat my skittles" 😛 men det er vel OK så lenge det er hetrofilt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (Akkurat nå):

Nei. Det betyr at din analogi til mitt eksempel ikke var en analogi.

Det er akseptert å gå kledd som man vil under pride. Avviker man fra "normalen" betyr ikke det at man er en dårlig representant for pride. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (1 minutt siden):

Det gjorde jeg sammen med min datter som ville gå i toget. Hun holdt ut i kanskje et helt minutt før hun spurte om vi kunne gå.

Så bra! Paraden kan være slitsomt og i noen deler av den kan det være høy musikk, dansing og sånt. Derfor er det egne deler som er mer vanlig tog for barn som har lyst til å være med. Og stort sett er det jo rolig. Jeg orker heller ikke gå så langt i toget, men ser mest på. Som jeg også gjør på 17. mai :) 

Her fra Grønland i 2018.

212526.webp?imageId=212526&x=8.69&y=0.00

Ellers kan man jo gå sammen med den skumle kristengjengen ;)

ee3c9eb6e480c658d7466e09f148c1007c8a7867
WVHCZ5C4INHPPNLXBYXVT26XVU.jpg

• Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Miksing av fakta og fiksjon er generelt en uting i skolen mener jeg, kristendomsfag ved siden av naturfag er bare forvirrende, lære om religion hører hjemme i historie å samfunnsfag. Tro får en gjørra i kjerka som dem sier, jeg føler det også er viktig og gi de barna som blir forkynnet til på daglig basis en liten pause fra det i skolen, de som vil tro skal få lov til og tro.  

Jeg er enig i mye, men ambivalent.

Borggården i Oslo rådhus er utsmykket med motiver fra norrøn mytologi. Bibelen dukker opp i billedkunst og litteratur. Det bør være en del av almenutdannelsen. Når KRLE er et eget fag, vil det fortsatt bli vektlag som viktig. Det finnes mange troende i verden i dag med ulike religioner. Livssyn, etikk og moral går inn i faget uavhengig av en Gud, for de som ikke har anlegg for tro eller overtro.

Konfirmasjonsundervisningen var kjedelig og jeg ble ikke frelst av den.

Sangundervisning var på et tidspkt. på vei ut av skolen. Før pugget man salmevers og fikk både norsk, og musikk inn den veien.

Nå synes jeg at salmer kan være vakre, ofte påvirket av folkemusikk. Og de sitter godt fra barndommen. Ser man på innholdet i teksten er det forkynnelse.

https://periskop.no/fagfornyelsen-blir-sangen-borte-i-skolen/

Sitat

Sang kan også brukes til å lære annet faginnhold – noe som gjelder alle fag.

Det er også et argument for å endre læreplanen til noe som er mer i tiden, eller de fagene som har størst prestige.

Litteraturhistorie, musikkhistorie, kunsthistorie, religionshistorie. Jeg tenker at de vil drukne bak årstall, krigere og hærførere  i historiefaget og samtiden/politikk i samfunnsfag-delen.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Så bra! Paraden kan være slitsomt og i noen deler av den kan det være høy musikk, dansing og sånt. Derfor er det egne deler som er mer vanlig tog for barn som har lyst til å være med. Og stort sett er det jo rolig. Jeg orker heller ikke gå så langt i toget, men ser mest på. Som jeg også gjør på 17. mai :) 

Her fra Grønland i 2018.

212526.webp?imageId=212526&x=8.69&y=0.00

Ellers kan man jo gå sammen med den skumle kristengjengen ;)

ee3c9eb6e480c658d7466e09f148c1007c8a7867
WVHCZ5C4INHPPNLXBYXVT26XVU.jpg

Det var rolig nok, men hun orket bare mange hårete mannerygger kledd i lær-reimer og lignende før det var nok. Hun var rimelig desillusjonert da vi gikk derfra, for hennes syn på pride var noe helt annet enn dette overseksualiserte hun fikk se der.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (21 minutter siden):

Barnepridetoget fra den lokale skolen passerte meg nettopp. De sang "YMCA". En sang som subtekstuelt handler om å groome guttebarn og unge menn til homofile gangbangs på YMCA.

Hva skal man si? Jeg tror ikke det er gjort med vilje. Men ironien er helt ekstrem.

Uhm, haha? Hvor i alle dager har du dette fra? Det var en veldig snodig tolkning av den sangen. Det er ikke det den handler om, ikke en gang i nærheten.

https://americansongwriter.com/behind-the-meaning-of-the-classic-y-m-c-a-by-village-people/

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Psykake said:

Lurer på hvorfor du bruker de mest ekstreme eksemplene du finner og får det til å fremstå som at dette definerer hele pride feiringen. 

Hvorfor kle seg ut i bondage og annen kink for en parade i offentligheten hvor en vet mange barn deltar.

Endel mennesker utenom LGBT miljøet driver på med akkurat det de sammme bondage / kink aktivitetene på privaten -- uten å måtte sprade gatelangs i antrekk forbundet med sex aktiviteter. Hvorfor er dette så frigjørende for LGBT miljøet?

Og hvorfor er endel i LGBT miljøet utkledd i kink så opptatt av interaksjon med uskyldige småbarn under parader og andre aktiviteter?

Hvorfor ikke holde seg til formatet fra den første pride paraden i 1970? 

image.thumb.png.7c4a4ba043be153ad8d27aaf4c65210e.png

https://www.nationalgeographic.com/history/article/inside-the-first-pride-parade-a-raucous-protest-for-gay-liberation-lgbtq

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (22 minutter siden):

Borggården i Oslo rådhus er utsmykket med motiver fra norrøn mytologi.

Men det er jo altså norrøn mytologi, jeg tipper de har utsmykket bygninger med all mulig slags lokal mytologi omkring i verden.

Subara skrev (26 minutter siden):

Når KRLE er et eget fag, vil det fortsatt bli vektlag som viktig.

Men er det viktig ? Det er viktig at vi har den kunnskap vi trenger om religion, men det får vi altså, historie, samfunnsfag å jeg lurer på om det ikke nesten trengs et eget fag til kildekritikk, men krle ? Er poenget at kristendommen skal ha en særstilling ? Det virker sånn på meg, i så fall hører det ikke hjemme i skolen.

Black metal er kanskje Norges største kulturelle eksport, trenger barna egentlig litt sunn undervisning om frihet og toleranse ? Skrle* er det et greit fag for deg ?     

* Den store S står for Satanisme, halvparten av faget er om satanisme. 

https://www.npr.org/2018/08/17/639726472/satanic-temple-protests-ten-commandments-monument-with-goat-headed-statue

https://www.human.no/saker/sekularisme/religion-i-skolen/krle

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (58 minutter siden):

De sang "YMCA". En sang som subtekstuelt handler om å groome guttebarn og unge menn til homofile gangbangs på YMCA.

Hva skal man si? Jeg tror ikke det er gjort med vilje. Men ironien er helt ekstrem.

Seriøst ?

Y.M.C.A. was not written to be a gay song because of the simple fact I’m not gay. I wrote it about hanging out in urban neighborhoods in my youth. ‘You can hang out with all the boys’ was a term about me and my friends playing basketball at the Y. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...