Gå til innhold

Egen barnepride trenger vi det? Etiske/ideologiske sider med "Pridepress".

Anbefalte innlegg

fokkeslasken skrev (13 minutter siden):

Pride undervisning? Hva er det egentlig?

Det er i norsk skole nedfelt i ordinær undervisning å lære om skeives historie og rettighetskamper, og litt om hva homofili og kjønnsidentitet er. Veldig grunnleggende og slik har det vært ganske lenge. Husker vi lærte litt om dette da jeg gikk på barneskolen på 90-tallet, men det var veldig lite. Tror det var om Kim Friele. Heldigvis har dette fått større plass siden.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Snikpellik skrev (27 minutter siden):

IKKE ok med trusler mot en barneskole.
Dette eskalerer bare motsetningene, demoniseringen og frontene.

Mye mer effektivt å jobbe med demokratiske midler, humor og perspektiver…..

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (2 minutter siden):

Fasinerende at du mener det engang er nødvendig å si imot trusler uansett hvorfor de kommer.

Jeg mener ikke at det er nødvendig.

Jeg mener det er fascinerende at fokuset ditt var på innholdet i undervisningen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (37 minutter siden):

Det er i norsk skole nedfelt i ordinær undervisning å lære om skeives historie og rettighetskamper, og litt om hva homofili og kjønnsidentitet er. Veldig grunnleggende og slik har det vært ganske lenge. Husker vi lærte litt om dette da jeg gikk på barneskolen på 90-tallet, men det var veldig lite. Tror det var om Kim Friele. Heldigvis har dette fått større plass siden.

Hva betyr dette? Har det fått større plass enn det som er nedfelt i ordinær undervisning?

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (4 minutter siden):

Så trusler er kommet og mitt fokus på hvor det kan komme fra var fasinerende? Ok.

Der er vel åpenbart at truslene er en konsekvens av at elevene skal ha pride i undervisningen. Truslene kommer fra noen som er imot Pride.

Leste du artikkelen? 

Endret av Psykake
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (4 minutter siden):

Hva betyr dette? Har det fått større plass enn det som er nedfelt i ordinær undervisning?

Det har fått større plass i ordinær undervisning/læreplanen med årene. Har fremdeles inntrykk av at det er ganske lite, sammenlignet med hvor stor betydning det har for samfunnet vi lever i.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Psykake skrev (Akkurat nå):

Der er vel åpenbart at truslene er en konsekvens av at elevene skal ha pride i undervisningen. Truslene kommer fra noen som er imot Pride.

Leste du artikkelen? 

Eller det kommer fra noen som syntes de går ut over sitt mandat. Dette du fremviser her er bare den samme gamle "enten er du med oss eller så er du mot oss" tankegangen.

Ja, jeg leste "artikkelen". Den sa absolutt ingenting.

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (3 minutter siden):

Dette du fremviser her er bare den samme gamle "enten er du med oss eller så er du mot oss" 

Absolutt ikke.

Det eneste jeg gjorde var å mene det var fascinerende at fokuset ditt var på innholdet i undervisningen. 

Kan jeg ikke bare få mene det uten at du skal bli krenket og hyle om "oss mot dem". 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Har fremdeles inntrykk av at det er ganske lite, sammenlignet med hvor stor betydning det har for samfunnet vi lever i.

Skoledagen har bare mange timer, og hver eneste ting man putter inn i den vil nødvendigvis ta bort fra noe annet. Så spørsmålet er ikke hva mer vi kan lære om et tema, men mere "hva annet er dette viktigere enn?"

Noe man fikk smertelig erfare da yrkesskolene ble rasert midt på 90-tallet av nøyaktig samme tankegang.

Lenke til kommentar
Psykake skrev (Akkurat nå):

Absolutt ikke.

Det eneste jeg gjorde var å mene det var fascinerende at fokuset ditt var på innholdet i undervisningen. 

Kan jeg ikke bare få mene det uten at du skal bli krenket og hyle om "oss mot dem". 

Tullprat. Du skrev "Truslene kommer fra noen som er imot Pride." Der ga du ingen åpning for tvil. Dette er ikke noen automatisk sannhet annet enn hvis man enten akseptere alt eller ingenting. Derav kommentaren.

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (Akkurat nå):

Tullprat. Du skrev "Truslene kommer fra noen som er imot Pride." Der ga du ingen åpning for tvil. Dette er ikke noen automatisk sannhet annet enn hvis man enten akseptere alt eller ingenting. Derav kommentaren.

For å presisere. Truslene kommer fra noen som er imot at pride skal inkluderes i undervisning på barneskolen. 

Sånn. Det gjorde virkelig en stor forskjell å måtte presisere dette. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Psykake skrev (2 minutter siden):

For å presisere. Truslene kommer fra noen som er imot at pride skal inkluderes i undervisning på barneskolen. 

Sånn. Det gjorde virkelig en stor forskjell å måtte presisere dette. 

Nei, det er ingen atomatikk i det. Det stemmer kun hvis man enten aksepterer alt eller ingenting.

Men fasinerende at du ikke ser forskjellen.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (1 minutt siden):

Skoledagen har bare mange timer, og hver eneste ting man putter inn i den vil nødvendigvis ta bort fra noe annet. Så spørsmålet er ikke hva mer vi kan lære om et tema, men mere "hva annet er dette viktigere enn?"

Noe man fikk smertelig erfare da yrkesskolene ble rasert midt på 90-tallet av nøyaktig samme tankegang.

Ja, det er en kabal som skal legges og mange prioriteringer. Det å lære noe om skeive og deres historiske kamp mot undertrykkelse og hat er jo åpenbart svært viktig, som vi dessverre ser beviser på hele tiden. Som for eksempel i dag. "Homo" er også fremdeles mye brukt som skjellsord i skolen. Selv skulle jeg ønske at jeg hadde lært mer om det da jeg gikk på skolen.

Ny undersøkelse: «Homo» og «hore» oftest brukte skjellsordene i norsk skole

• Liker 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (3 minutter siden):

Nei, det er ingen atomatikk i det. Det stemmer kun hvis man enten aksepterer alt eller ingenting.

Men fasinerende at du ikke ser forskjellen.

Ok. Jeg ser poenget ditt og er helt enig.

Trusselen er mest sannsynlig fremsatt av noen som er imot pride.

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Ja, det er en kabal som skal legges og mange prioriteringer. Det å lære noe om skeive og deres historiske kamp mot undertrykkelse og hat er jo åpenbart svært viktig, som vi dessverre ser beviser på hele tiden. Som for eksempel i dag. "Homo" er også fremdeles mye brukt som skjellsord i skolen. Selv skulle jeg ønske at jeg hadde lært mer om det da jeg gikk på skolen.

Ny undersøkelse: «Homo» og «hore» oftest brukte skjellsordene i norsk skole

Som en digresjon kan nevnes at det er hva det opprinnelig betyr å vise fingeren også.

Lenke til kommentar
Psykake skrev (1 minutt siden):

Ok. Jeg ser poenget ditt og er helt enig enig.

Trusselen er mest sannsynlig fremsatt av noen som er imot pride.

Det må du jo få tro. Jeg tviler likevel. Da mest fordi slik uforbeholden nekt av andre grupperinger er uhyre sjeldent. Derimot at dette er et resultat av polariseringen rundt temaet virker betraktelig mer sannsynlig. For eksempel vet vi jo ingenting om denne skolen. Kanskje de drar det lengre enn andre skoler og har ertet på seg endel foreldre? Det virker betraktelig mer sannsynlig.

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (7 minutter siden):

Det må du jo få tro. Jeg tviler likevel. Da mest fordi slik uforbeholden nekt av andre grupperinger er uhyre sjeldent. Derimot at dette er et resultat av polariseringen rundt temaet virker betraktelig mer sannsynlig. For eksempel vet vi jo ingenting om denne skolen. Kanskje de drar det lengre enn andre skoler og har ertet på seg endel foreldre? Det virker betraktelig mer sannsynlig.

Det mest sannsynlige er nok god gammeldags homohat. 

Skal man ta PST sin trusselvurdering i betraktning er det mest sannsynlig høyreekstreme eller ekstreme islamister.

Hvis man absolutt skal se på saken med slike øyne.

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...