Gå til innhold

Egen barnepride trenger vi det? Etiske/ideologiske sider med "Pridepress".

Anbefalte innlegg

Cascada81 skrev (1 time siden):

Hvilken bedriftseier er det snakk om her? Spør du generelt? Thon som arbeidsgiver og bedrifteier bestemmer selvsagt over egen eiendom, og innenfor styringsretten også hva de ansatte gjør i arbeidstiden. Hva de ansatte gjør i eget hjem eller på fritiden har vanligvis ikke arbeidsgiver noe med, men kan ikke se at det er saken her. Hvis Thon ønsker å tone ned politisk budskap utad mot publikum, er det en helt legitim avgjørelse som jeg ikke ser noe galt med.

Jeg snakker om at Thon konsernet forbyr hotellene sine å henge opp prideflagg.

Endret av RRhoads
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
RRhoads skrev (1 time siden):

Man snakker heller om hva en bedrift er interessert i å promotere, bruke markedsføringspenger på og som er i tråd med eget forretningskonsept.

Hvis en bedrift blir tatt til inntekt for en spesiell politisk sak, vil man raskt miste kunder. Spesiellt hvis den politiske saken er smal.

Å bruke ordet «forby» i denne saken er malplassert

Endret av Inspector
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Du redigerte inn ordet slik at det så ut som Nimrad hadde skrevet det. Å gjøre det er ikke god forumskikk. 

Ordet trans kan du gjerne bruke. 

Ops.

Rettelsen skulle selvfølgelig vært i mitt eget innlegg.

Merkelig at man kan endre andres innlegg forresten…..

Lenke til kommentar

Det Inspector sa, "forby" er noe malplassert her. Jeg kan nekte naboene å ha sex i min stue, men det er jo ikke slik at jeg forbyr naboene å ha sex. Det er omtrent slik ordet "forbyr" er benyttet her. "Thon dropper Pride-flagg" ville i det minste ikke vært like misvisende, men selger kanskje ikke like godt. Poenget med naboene og min stue er at jeg disponerer over egen eiendom, ikke at jeg bestemmer over naboenes samliv. Thon-ledelsen disponerer Thons eiendom på vegne av eierne, og trolig i henhold til en forretningsstrategi. Når Thon "forbyr" ansatte her, er det ikke i absolutt forstand, kun at de bruker styringsretten i sin egne private bedrift.

Endret av Cascada81
"nekter" -> "forbyr"
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (11 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BWnynw/thon-hotels-opphever-forbudet-mot-aa-heise-pride-flagget

– Skulle bare mangle

Oslos byrådsleder Raymond Johansen (Ap) reagerte med vantro på Thons Pride flagg-nekt. Han mener det minste de kan gjøre er å snu.

Det skulle bare mangle at de snur, og at Thon endelig toner riktig flagg, sier Johansen.

Det snakkes om boikott og uthenging altså, og at ordføreren mener de begår en stor feil når de ikke heiser flaggene. Er det en forventning at alle bedrifter skal ta ned sine egne eller norske flagg for å heise prideflagget? 

Når presset blir slik, så blir det også et press på barna vil jeg tro, de får jo med seg slikt. Enten er du med oss, eller så er du imot oss. 

Jeg synes det er litt guffent at det skal bli så vanskelig for en bedrift å velge å ikke pushe politiske symboler eller støtte til bevegelser, men det er dessverre ikke så veldig overraskende. Kanskje handler det om at refleksjonsnivået rundt grunner til å avstå fra å gi sin uforbeholdende støtte er så lavt at jobben med å forklare blir for stor til at noen gidder. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, Inspector said:

Ops.

Rettelsen skulle selvfølgelig vært i mitt eget innlegg.

Merkelig at man kan endre andres innlegg forresten…..

Utafor tråden, men likevel:

Det burde være umulig å forandre på andre sine innlegg. Jeg gjorde det selv en gang i distraksjon og ble riktignok "tatt" av en årvåken bidragsyter. Uansett kjedelig.

Lenke til kommentar
6 hours ago, herzeleid said:

Jeg synes det er litt guffent at det skal bli så vanskelig for en bedrift å velge å ikke pushe politiske symboler eller støtte til bevegelser, men det er dessverre ikke så veldig overraskende. Kanskje handler det om at refleksjonsnivået rundt grunner til å avstå fra å gi sin uforbeholdende støtte er så lavt at jobben med å forklare blir for stor til at noen gidder. 

På dagsrevyen i går var enkelte klar i logikken: "Den som ikke er med oss er mot oss". Hørt den før?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
lada1 skrev (3 timer siden):

På dagsrevyen i går var enkelte klar i logikken: "Den som ikke er med oss er mot oss". Hørt den før?

Har hørt den før i hat, konflikt eller krigskontekst…….

Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (14 timer siden):

Hele saken viser hvor skrudd det har blitt: Manglende flagging tolkes ikke bare som manglende støtte, noe som i seg selv ville ha vært en tolkning uten tilstrekkelig grunnlag. Hotellet, og alle andre bedrifter, må da kunne stå fritt til å støtte eller avstå fra å gi støtte ved flagging.

For tankeeksperimentets del: Bytt ut Pride-flaget med Ukrainas flagg. Mange, om ikke de fleste, mener at ukrainernes sak er nobel og fortjener oppmerksomhet. Hvis Thon ikke heiser Ukrainas nasjonalflagg på de rette dagene, er det da slik å forstå at hotellet støtter Putin og Russlands invasjon? Hvis hotelledelsen i intern e-post ber de ansatte om ikke å flagge med det ukrainske flagget, skulle man henge ut Thon, og kanskje boikotte hotellkjeden? Hvordan skulle det tatt seg ut om ansatte med ukrainsk opprinnelse, eller bare sympatiske overfor ukraineres situasjon, på eget initiativ skulle styre med flaggingen på egen arbeidsplass, eventuelt lage oppstyr og kvalme hvis de blir nektet? Eller kan det være at hotellet velger å ikke engasjere seg politisk? Må man heise flagget høyt, og ta en stilling til ethvert spørsmål som dukker opp?

Den analogien ville vært mer presis opp mot denne saken dersom Thon Hotels flagget med Ukraina-flagg fra før, men nå plutselig la ned et forbud mot dette av "hensyn til nøytralitet".

Det ville nok blitt tolket av de fleste som en ytring i seg selv, eller at de gikk tilbake fra et tidligere standpunkt hvor de støttet Ukraina.

Manglende pride-flagging tror jeg ikke tolkes som manglende støtte av mange akkurat. Det er drøssevis av bedrifter og andre hoteller som ikke flagger med pride-flagg uten at det er noe problem eller at det blir noen reaksjoner på det. Det er ikke noe pride-flagg på hotellet nede i gata her, for eksempel.

Saken her, og det mange reagerte på, er at Thon Hotels flagget fra før, for så å forby dette sammen med den nøytralitets-forklaringen de kom med.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Inspector skrev (14 timer siden):

Fordi Nimrad ukritisk og svart/hvitt hevder at man er født med en legning som ikke er mulig å påvirke.

En holdning som er preget av ekkokammerets overbevisning…..

Det finnes ikke dokumenterte tilfeller av folk som har endret legning ved å ville det. Selv "Pray away the gay" stengte dørene etter mange år da de etterhvert måtte innse at det ikke kunne påvirkes.

• Liker 1
Lenke til kommentar

hele denne materien med legning unge/barn, pride, etc. har gått for langt (og sikkert for fort frem)

i sin iver etter å fremstå som forståelsefulle og politisk korrekt, har storsamfunnet liksom kastet alle trosser og betenkeligheter overbord.

De offentlige og private pådriverne er like ille, selv om de tilsynelatende er uenige noen ganger. Til syvende og sist er det "mente bare godt" som trumfer alt.

Det er mye rart som foregår i hodet på unge mennesker (alle har vært der en gang) og sånn sett er det forunderlig at etablissementet bare dilter med.

I 2019 fikk lege Halfdan Vier Simensen en advarsel fra Helsetilsynet etter å ha operert bort brystene på to jenter under 18 år. Siden har han operert mer enn 100 transpersoner.

https://www.vg.no/nyheter/i/zEbmA5/rikshospitalet-sa-nei-privat-lege-fjernet-brystene-til-mindreaarige

Jeg lurer på hvor mange slike unge mennesker som i ettertid angrer og oppdager de tok feil mht. sin såkalte "identitet"?

En stor tragedie når det blir gjort irreversible inngrep enten det er bryster eller underliv. Det er ingen "menneskerett" å få skåret med kniv i kroppen sin for at den liksom skal passe til selvbildet. Det har levd skeive mennesker til alle tider og har altså inntil "nylig" greid seg uten denne praksisen.

men men, galskapen fortsetter nok, helt inntil evt. "om hundre år" lurer på "hva var det vi egentlig drev med den gangen"

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Mr.M skrev (6 minutter siden):

hele denne materien med legning unge/barn, pride, etc. har gått for langt (og sikkert for fort frem)

i sin iver etter å fremstå som forståelsefulle og politisk korrekt, har storsamfunnet liksom kastet alle trosser og betenkeligheter overbord.

De offentlige og private pådriverne er like ille, selv om de tilsynelatende er uenige noen ganger. Til syvende og sist er det "mente bare godt" som trumfer alt.

Det er mye rart som foregår i hodet på unge mennesker (alle har vært der en gang) og sånn sett er det forunderlig at etablissementet bare dilter med.

I 2019 fikk lege Halfdan Vier Simensen en advarsel fra Helsetilsynet etter å ha operert bort brystene på to jenter under 18 år. Siden har han operert mer enn 100 transpersoner.

https://www.vg.no/nyheter/i/zEbmA5/rikshospitalet-sa-nei-privat-lege-fjernet-brystene-til-mindreaarige

Jeg lurer på hvor mange slike unge mennesker som i ettertid angrer og oppdager de tok feil mht. sin såkalte "identitet"?

En stor tragedie når det blir gjort irreversible inngrep enten det er bryster eller underliv. Det er ingen "menneskerett" å få skåret med kniv i kroppen sin for at den liksom skal passe til selvbildet. Det har levd skeive mennesker til alle tider og har altså inntil "nylig" greid seg uten denne praksisen.

men men, galskapen fortsetter nok, helt inntil evt. "om hundre år" lurer på "hva var det vi egentlig drev med den gangen"

Akkurat som Esben Ester: https://www.helsetilsynet.no/presse/nyhetsarkiv/2023/esben-esther-pirelli-benestad-har-mistet-autorisasjonen-til-aa-praktisere-som-lege/

Derfor mistet også Benestad legeautorisasjonen….

Lenke til kommentar
herzeleid skrev (10 timer siden):

Godt innlegg. Det er slik jeg ser det også. Jeg er heller ikke så sikker på at kommandoen fra Thon ledelsen var "i år forbyr vi dere å heise flaggene", selvom media og tillitsvalgt bruker ordet "forbud".  Skal jeg fremlegge en annen teori, så kan det tenkes at det har kommet spørsmål om å heise flaggene fra hoteller, og så har ledelsen satt ned foten, og sagt nei. Da dukker også behovet for forklaring opp når media får nyss i det, og da er man satt i en situasjon hvor det er nær umulig å forklare hvorfor, uten at man er dømt til å tape. 

Når Pride nå har blitt så komplisert og tildels kontroversielt på noen områder, så bør det være mulig å respektere at en kjede velger å gå bort i fra flagging, uten at de skal bli tvunget til å besvare spørsmål som alle svar de gir sannsynligvis vil gi de mer negativ oppmerksomhet. 

Snikpellik skrev (55 minutter siden):

Den analogien ville vært mer presis opp mot denne saken dersom Thon Hotels flagget med Ukraina-flagg fra før, men nå plutselig la ned et forbud mot dette av "hensyn til nøytralitet".

Det ville nok blitt tolket av de fleste som en ytring i seg selv, eller at de gikk tilbake fra et tidligere standpunkt hvor de støttet Ukraina.

Folk flest støtter Ukraina, og folk flest støtter nok grunnpilarene i pride. Hvis vi retter litt i analogien, og sier at Ukraina begynner å bombe russiske byer massivt, vil det så være greit å kanskje gå bort ifra Ukrainske flagg fordi man er litt uenig i hvor det bærer hen, eller må man støtte Ukraina helt til Russland er forsvunnet? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Baranladion skrev (7 minutter siden):

Godt innlegg. Det er slik jeg ser det også. Jeg er heller ikke så sikker på at kommandoen fra Thon ledelsen var "i år forbyr vi dere å heise flaggene", selvom media og tillitsvalgt bruker ordet "forbud".  Skal jeg fremlegge en annen teori, så kan det tenkes at det har kommet spørsmål om å heise flaggene fra hoteller, og så har ledelsen satt ned foten, og sagt nei. Da dukker også behovet for forklaring opp når media får nyss i det, og da er man satt i en situasjon hvor det er nær umulig å forklare hvorfor, uten at man er dømt til å tape. 

Når Pride nå har blitt så komplisert og tildels kontroversielt på noen områder, så bør det være mulig å respektere at en kjede velger å gå bort i fra flagging, uten at de skal bli tvunget til å besvare spørsmål som alle svar de gir sannsynligvis vil gi de mer negativ oppmerksomhet. 

Folk flest støtter Ukraina, og folk flest støtter nok grunnpilarene i pride. Hvis vi retter litt i analogien, og sier at Ukraina begynner å bombe russiske byer massivt, vil det så være greit å kanskje gå bort ifra Ukrainske flagg fordi man er litt uenig i hvor det bærer hen, eller må man støtte Ukraina helt til Russland er forsvunnet? 

I neste runde tvinges nok Thon til å støtte «jorden er flat»,  «ja til 6-timersdagen» o.l.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (38 minutter siden):

Jeg kunne bare ønske alle tenkte sånn når vi legaliserte kjønnslemlesting på gutter her til lands, bare fordi foreldrene deres tror på guder og har religion så er dette greit, jeg kunne ønske flere av dere som reagerer på transfolk hadde reagert på legalisert kjønnslemlesting, ca 70 %  av alle menn i USA er lemlestet, rart de ikke kobler det opp mot transbevegelsen de protesterer mot å skjønner hva de er blitt utsatt for. I Norge er tallet 3 %, men det er alt for mange som helt ufrivillig er blitt utsatt for kjønnslemlesting å som for evig og alltid har mistet følsomhet i penis.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (6 minutter siden):

Jeg kunne bare ønske alle tenkte sånn når vi legaliserte kjønnslemlesting på gutter her til lands, bare fordi foreldrene deres tror på guder og har religion så er dette greit, jeg kunne ønske flere av dere som reagerer på transfolk hadde reagert på legalisert kjønnslemlesting, ca 70 %  av alle menn i USA er lemlestet, rart de ikke kobler det opp mot transbevegelsen de protesterer mot å skjønner hva de er blitt utsatt for. I Norge er tallet 3 %, men det er alt for mange som helt ufrivillig er blitt utsatt for kjønnslemlesting å som for evig og alltid har mistet følsomhet i penis.  

Du tar det for gitt at de som ikke sier noe om dette i forbindelse med trans ikke er imot det.

En ikke nødvendigvis god snarvei. Litt på linje med å si at Thon-hotellene er imot likebehandling grunnet legning, egentlig.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...