Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Straksbetaling bank og intern overføring på helligdager, debetrenter


Gjest b46ba...272

Anbefalte innlegg

Gjest b46ba...272

Hei,

har den siste tiden opplevd å få debtrenter hvis jeg  overfører penger internt i nettbanken eller overfører penger som har kommet via straksbetaling/vipps. 

Det viser seg at selv om bankene skriver at pengene blir overført på sekunder så er de egntlig ikke tilgjenelig. De blir først overfør samtidig som vanlige betalinger utfører på hverdager.

https://www.sor.no/felles/FAQ/hva-er-straksbetaling/

Er dette en praksis som man bare må akseptere?

Anonymous poster hash: b46ba...272

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Gjest b46ba...272 skrev (24 minutter siden):

har den siste tiden opplevd å få debtrenter hvis jeg  overfører penger internt i nettbanken eller overfører penger som har kommet via straksbetaling/vipps. 

Det viser seg at selv om bankene skriver at pengene blir overført på sekunder så er de egntlig ikke tilgjenelig. De blir først overfør samtidig som vanlige betalinger utfører på hverdager.

Beløp som straksoverføres blir synlig på mottakers konto umiddelbart, men blir ikke bokført før neste bankdag, som er første "hverdag" etter overføringsdag. I uken er dette dagen etter, i helger og høytider kan dette være flere dager. Hvis du tar pengene ut av konto før de er bokført, vil banken automatisk trekke renter.

Lenke til kommentar

BITS, som drifter straksbetalingssystemene, har vært tydelige på at kunder ikke skal oppleve å trekkes debetrenter ved bruk av beløp som oppgis som disponible for kunden: https://www.bits.no/document/bits-rundskriv-02-2018-straksbetalinger-justert-regelverk-og-om-valutering/ 

Jeg ville tatt dette til finansklagenemnda om det var min bank som gjorde det, og henvist til rundskrivet og finansavtaleloven § 4-12(det som før var finansavtaleloven § 27 som det vises til i rundskrivet). Det kan veldig godt være at BITS tar feil i sin vurdering (evt. at den er utdatert, rundskrivet er fra 2018 og bestemmelsen er endret, men jeg kan ikke umiddelbart se at det er noen substansendring relevant for dette punktet), men du har lite å tape på å klage. 

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette høres ut som Danske Banks praksis, i alle fall.

Finansavtaleloven § 4-22 første ledd regulerer bankens mulighet til å kreve overtrekksrente: 

Sitat

Har kunden i aktsom god tro belastet kontoen med et beløp som er større enn det som kan disponeres etter kontoavtalen eller etter avtalt brukskontokreditt, skal betalingstjenesteyteren ikke kreve gebyrer, renter eller andre kostnader for overtrekket av kontoen. Betalingstjenesteyteren kan sette en rimelig frist for kunden til å tilbakebetale overtrekket. Ved overtrekk som ellers skyldes bruk eller lignende disponering av betalingsmidler, kan kontoen på avtalte vilkår belastes med gebyr og rentekostnader.

Hovedregelen er altså at overtrekk som "ellers skyldes bruk eller lignende disponering av betalingsmidler" så kan kontoen belastes med gebyr og rentekostnader, når dette er en del av kontoavtalen. 

Hvis overtrekket har skjedd i aktsom god tro, kan banken ikke kreve gebyr/rente før det er gått en rimelig frist. Når det er snakk om Vipps og straksbetaling vil beløpet i praksis være på konto før en rimelig frist er gått ut. 

Finansdepartementet skriver i spesialmerknadene til bestemmelsen (Prop. 92 LS (2019-2020) s. 379-380) at nettopp det at man får lov til å disponere pengene (transaksjonen avvises ikke) i seg selv kan være et argument for at kunden har vært i aktsom god tro. 

Dette er klagemat til Finansklagenemnda. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
krikkert skrev (4 timer siden):

Dette høres ut som Danske Banks praksis, i alle fall.

Det praktiseres av Sbanken også. Jeg hadde en sak for noen år siden (lenge før DNB-oppkjøpet), hvor jeg fikk overtrekksrenter for 1 dag fordi jeg hadde tatt ut beløpet fra konto den dagen det ble disponibelt, dvs dagen før det ble bokført. Jeg bestred kravet, og etter litt frem og tilbake ble rentekravet tilbakeført. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...