Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Importere bil fra USA til Norge - Lønner det seg?


Anbefalte innlegg

Hei, har lekt med tanken å ha som "hobby" eller "side gig" å importere bil(er) fra USA til Norge for å selge for en liten gevinst.

Har brukt https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/importere/regn-ut/ til å beregne total kostnad utenom selve frakten. (Frakten kommer nok på rundt $1700.) Slik jeg ser det nå, så er gamlere amerikanske biler (typisk Corvette C5) vesentlig billigere å kjøpe i USA samt importere til Norge og få de registrert her, enn å kjøpe de brukt på finn.no. (Selv om krona er ekstremt svak i forhold til dollaren nå.)

Men så ser jeg for meg det ikke kan være så enkelt ettersom flere hadde allerede utnyttet denne formen for arbitrasje.

Jeg tenkte da å spør på Norske forum, om noen har erfaring angående dette? Er det kostnader som jeg ikke vet om som gjør at det ikke lønner seg?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville tenkt på hva ting faktisk blir solgt for. Om det er et produkt på Finn.no med mange annonser til en gitt pris er det ikke nødvendigvis slik at de blir solgt for den prisen. Så må du tenke på kostnaden ved å ha inventar som tar tid å få solgt. Bortsett fra det så vil jeg på generellt grunnlag anbefale å satse fremfor å la vær. Man lever bare en gang og om du prøver med en bil eller to så er det verste som kan skje at du taper litt penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel et litt lite marked for veteranbiler. Kundene er gamle  og det går ikke så mange av slike biler. Det er begrenset hvor mye folk trenger. Salg kan ta litt tid og er vel først og fremst aktuelt i perioden mars til september. Videre er det en betydelig sjanse for å bli lurt hvis man skal kjøpe noe usett, eller at selgeren kan jukse med bilder og dokumentasjon når han vet at bilen uansett skal langt unna og kjøper har liten sjanse til å klage på kjøpet. 

Gode kontakter kan være gull verdt som undersøker bilen for deg. De som kjøper slike biler og frakter dem over i container pleier ofte å fylle opp disse containerne med så mange biler som mulig, MC-er, bildeler, møbler osv, så mye som mulig for å dele på frakten og ha mer ting å selge. I første omgang er nok dette noe som bør gjøres på hobbybasis til man blir skikkelig god på det. Det er mange aktører og selv om man selger 20-30 biler i året er det ikke sikkert overskuddet etter disse aktivitetene er nok til å leve av.

Lenke til kommentar

Har en bekjent som har holdt på med det i liten skala, men over mange år. Reiser på ferie i USA en gang ellet to i året, og kjøper kanskje med seg en bli. Er visstnok blitt mindre lønnsomt i det siste, ikke bare pga valuta.

Bilene som er rimelige i USA har smal apell i Norge. Biler fra 70-90 tallet og modeller med smalt nedslagsfelt.  Biler som har kulturell signifikans i Norge har desto mer det i USA, og er dyre der også.

Kan være C5 er en over gjennomsnittlig bra kandidat. En gjenkjennelig bil som ikke er blitt en klassiker.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Husk at du står til ansvar for bilene du selger videre med tanke på reklamasjon. Oppstår det noe på bilen er det kort vei fra den som kjøper bilen til deg som selger - men du har langt lengre "klagevei" videre til en tilfeldig selger i USA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Skavold said:

Husk at du står til ansvar for bilene du selger videre med tanke på reklamasjon. Oppstår det noe på bilen er det kort vei fra den som kjøper bilen til deg som selger - men du har langt lengre "klagevei" videre til en tilfeldig selger i USA.

Kan jo vurdere å bruke noe sånn som nettbil og selge til forhandlere istedenfor. Spørs hvor lønnsomt det er, men da slipper man ansvaret.

Lenke til kommentar

Det kan også komme kostnader i forbindelse med å modifisere ting som lykter og speil for å passe til norske regelverk. Og mange stater der borte har ikke noen form for sikkerhetskontroll, så du risikerer å importere biler med store rustproblemer som vil bli svært kostbare å reparere for å kunne godkjennes i Norge.

Lenke til kommentar

Dette er ganske vanleg å drive med i AmCar-miljøet.

Grunnen til at det ikkje er eit etablert marked for dette er at det er relativt få interesserte og at det kan være litt utfordrande å få bilen registrert i Norge. Blant anna er det berre nokre få trafikkstasjonar som kan gi godkjenning så mange må frakte den importerte bilen ganske langt for å få framvist den på ein trafikkstasjon som kan registrere bilen.

Eg kjenner ikkje til detaljane men eg har plukka opp at det som mange slit mest med når dei importerer amerikanske muskelbilar er å få bilen registrert, og då særleg miljøkrava til partikkelutslepp kan fort bli problematisk.
Det er enklare å registrert amerikanske bilar som inntil nyleg har vært registrert og forsikra i USA, og som er heilt originale utan modifiseringar, då er det ein relativt smal sak å få bilen registrert på norske skilt. Er bilen modifisert så kan det være meir krevande å framskaffe nødvendig dokumentasjon.

I 2017 så vart importreglane endra slik at det vart litt enklare å importere bil frå USA, blant anna ved at det vart opna for at bilar med raude blinklys bak (vanleg amerikansk lysutrustning) også kunne godkjennast i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Emsal said:

Kan jo vurdere å bruke noe sånn som nettbil og selge til forhandlere istedenfor. Spørs hvor lønnsomt det er, men da slipper man ansvaret.

Har min sterke tvil på at det skulle være økonomisk interessant. Profesjonelle bruktbilaktører er gjerne ganske binære i sitt syn på amerikanske biler*. De fleste driver ikke med det i det hele tatt - mens de som gjør det ofte har godt kontaktnett for å importere biler selv.

*: Her snakker jeg om typiske "amcars", og ikke Tesla - selv om Tesla også er en kilde til et ganske binært syn. Møller Bil vil for eksempel ikke ta i Tesla med ildtang ...

Endret av Skavold
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler på det er noe å tjene på dette, bruksområdet til eldre biler blir bare mindre og mindre med årene, nå sliter man jo og finne pumper man får fylt bensin til de og siden innførelsen av e10 evt må bilene bygges om.

Med dårlig kroneverdi er det bedre å eksportere biler f.eks elbiler som vi har mye av i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, onkel_jon said:

bruksområdet til eldre biler blir bare mindre og mindre med årene, nå sliter man jo og finne pumper man får fylt bensin til de og siden innførelsen av e10 evt må bilene bygges om.

Det skal bli interessant å se utviklingen på dette de neste 20-30 årene. En del entusiaster har amcars for flere millioner og er som samlere å regne. Hva kan disse bilene være verdt når de nesten ikke kan brukes etterhvert, hvis man ikke får drivstoff til de. Sikkert litt historisk og sentimental verdi, men utover det har jeg mine tvil. Jeg har vært på noen amcar treff og det var nesten som å være på treff i pensjonistforeningen. Men mye fint å se på og mange entusiaster å diskutere bil og motor med for den som interessert.

Lenke til kommentar

Cluet er nok å ha en GOD og TRYGG samarbeidspartner i USA, som kan finne de rette bilene, sjekke tilstanden på de, og ordne forsendelse og papirarbeid. Ingenting av dette er gratis. Kjenner en som har holdt på med dette i mellom 20 og 30 år, men han er amerikaner, bosatt i Norge, og har de rette kontaktene i USA.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...