Mr.M Skrevet 30. mai 2023 Del Skrevet 30. mai 2023 tenker på denne typen ovner Kunne tenkt meg noe slikt på uteplassen fremover (delvis under tak, så vil stå tørt) Er jo meldt hetebølge i år, så kommer til å sitte mye ute til langt utover kvelden. Da kunne det vært koselig å ha en slik i armlengdes avstand å kokkere med. Vurderte microbølgeovn og (har ikke det per nå) men blir jo ikke samme "kokkekunsten" og matretter liksom. det jeg i grunn lurer på, er om de er raskere å varme opp til ønsket temp. vs vanlig full-size kjøkkenkomfyr? Siden det er mindre rom (gjerne 15-20 liter) antar jeg svaret er ja. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 30. mai 2023 Del Skrevet 30. mai 2023 Hva skal du lage der? Jeg ville gått for en air-fryer som du også kan ha glede av inne om vinteren, men det avhenger litt av hva du skal bruke den til. Synes det var unødvendig da vi kjøpte air-fryer, men jeg har blitt omvendt. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 30. mai 2023 Del Skrevet 30. mai 2023 Jeg ville også gått for air fryer eller eventuelt en grill. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2023 Reg2000 skrev (34 minutter siden): Jeg ville gått for en air-fryer det har jeg ikke tenkt på. er ikke det bare til pommes-frites? har ikke satt meg inn i teknologien, men har inntrykk av jeg like gjerne kunne brukt en kraftig hårføner å blåst de ferdigstekt. Mat tilberedt slik må vel bli tørt? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2023 RRhoads skrev (31 minutter siden): Jeg ville også gått for air fryer eller eventuelt en grill. har en grill, så ser for meg en liten stekeovn blir med allsidig. f.eks. kan jeg sette inn en ildfast form å tilberede fløtegratinerte poteter, lasagne, etc. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 30. mai 2023 Del Skrevet 30. mai 2023 Mr.M skrev (17 minutter siden): har en grill, så ser for meg en liten stekeovn blir med allsidig. f.eks. kan jeg sette inn en ildfast form å tilberede fløtegratinerte poteter, lasagne, etc. Kan gå for en airfryer. Det fungerer som en supereffektiv varmluftsovn. Kan lage all slags mat i de. Blir definitivt ikke tørt. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2023 RRhoads skrev (15 minutter siden): Kan gå for en airfryer. Det fungerer som en supereffektiv varmluftsovn. Kan lage all slags mat i de. Blir definitivt ikke tørt. jeg ser på disse nå og ser et par plastskuffer man skal legge maten i. blir det ikke mer plunder og klin? Og verre å bedømme steke/koketid på forskjellige mat-typer og ingredienser? Mye snuble og feiling før man mestrer teknologien og får mat (resultat) man blir fornøyd med? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. mai 2023 Del Skrevet 30. mai 2023 (endret) Hadde i sin tid en hybelkomfyr til benk som hadde 2 plater og en stekeovn som tar f.eks en Grandiosa hvis du deler den i to og legger den så begge halvdelene passer i den rektangulære formen ovnen har For min del fungerte det fint. Har aldri brukt en airfryer, men tenker vel at det er en videreutvikling av varmluftsovn. Endret 30. mai 2023 av vidor Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 30. mai 2023 Del Skrevet 30. mai 2023 (endret) For ordens skyld, disse små ovnene har prinseppet som airfryer. Vifter som sirkulerer varmluft. Endret 30. mai 2023 av plankeby 1 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 30. mai 2023 Del Skrevet 30. mai 2023 25 minutes ago, Mr.M said: jeg ser på disse nå og ser et par plastskuffer man skal legge maten i. blir det ikke mer plunder og klin? Og verre å bedømme steke/koketid på forskjellige mat-typer og ingredienser? Mye snuble og feiling før man mestrer teknologien og får mat (resultat) man blir fornøyd med? Vel finnes airfryer som har åpning som en ovn som denne https://www.power.no/kjoekkenmaskiner/kjoekkenapparater/airfryers-og-frityrkokere/airfryers/onemoon-oa9-airfryer-ovn-10-l/p-1929777/store/1185/?gclid=CjwKCAjwvdajBhBEEiwAeMh1UyEzYu4c1Q4LpjKmsh-10XpxjAOp-bFaNxjCI46D1i9Q0QQfJG387xoCP30QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Lenke til kommentar
itgrevelin Skrevet 30. mai 2023 Del Skrevet 30. mai 2023 eg kjøpte denne: https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/kjokkenapparater/airfryer/breville-airfryer-vdf127x/377217 Og er veldig fornøyd. Akkurat lite nok de ristene til at alt går i oppvaskmaskinen, og du har noe som tar i mot fett som drypper ned. Men prisen på elkjop var helt grotesk, eg betalte 999kr for min hos bakeren og kokken, men de har den ikke inne lenger. Uansett noe eg bruker hver dag. Eg bruker også stekeovnen av og til, men til pizza, lasagne og sånt. Hamburgere, bacon, pølser, pomfri osv, går alt inn i airfryer. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2023 onkel_jon skrev (13 minutter siden): Vel finnes airfryer som har åpning som en ovn som denne https://www.power.no/kjoekkenmaskiner/kjoekkenapparater/airfryers-og-frityrkokere/airfryers/onemoon-oa9-airfryer-ovn-10-l/p-1929777/store/1185/?gclid=CjwKCAjwvdajBhBEEiwAeMh1UyEzYu4c1Q4LpjKmsh-10XpxjAOp-bFaNxjCI46D1i9Q0QQfJG387xoCP30QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds jau, likte de der med lys inne i og glassdør. er et par til og https://www.power.no/kjoekkenmaskiner/kjoekkenapparater/airfryers-og-frityrkokere/airfryers/princess-182065-aerofryer-oven/p-1121173/ https://www.power.no/kjoekkenmaskiner/kjoekkenapparater/airfryers-og-frityrkokere/airfryers/tristar-fr-6964-multi-crispy-fryer-oven/p-1121197/ litt dyrere enn stekeovn-alternativene jeg har sett på (den i første post ligger på ca. kr. 1260) men får gruble litt på det. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2023 (endret) itgrevelin skrev (4 minutter siden): Hamburgere, bacon, pølser, pomfri osv, går alt inn i airfryer. bare setter du steketid sånn på feelingen eller må du lese deg opp i manualen? eller går kanskje å vurdere ut fra hvor stekt maten ser ut, når det er ferdig? Endret 30. mai 2023 av Mr.M Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 30. mai 2023 Del Skrevet 30. mai 2023 (endret) "Steketid" og valg av temperatur er omtrent som en vanlig ovn/varmluftsovn men du sparer tid siden airfryere/mini-ovner ikke bruker tid på oppvarming (eller veldig kort oppvarmingstid for noen modeller). Eksempler: Frossen pomfri, 15-20 minutter 180C, vendes/blandes minst en gang i løpet av tiden. Halvferdige rundstykker, 10 minutter 190C, vendes en gang etter 7 minutter. Kyllingfilet, 12-14 minutter 200C, vendes etter 6-7 minutter. Endret 30. mai 2023 av bar1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2023 virker som folk generelt er veldig fornøyd med disse airfryerne sine. såpass mange mennesker (eiere) kan ikke ta feil, så mulig jeg må revurdere fordommene mine disse er også fine https://www.netonnet.no/art/hjem-fritid/kjokkenmaskin/frityrkoker/andersson-afr-3-1/1017883.11297/?gclid=EAIaIQobChMIgdP7wcCd_wIVrgCiAx2vNgABEAQYBCABEgIR_vD_BwE https://www.skousen.no/kjokkenutstyr/matlaging/airfryer-frityrkokere/airfryer/product/profi-cook-fr1200h-air-fryer-1-500w/?gclsrc=aw.ds&gclid=EAIaIQobChMIgdP7wcCd_wIVrgCiAx2vNgABEAQYBSABEgJa4vD_BwE https://www.jernia.no/kjøkken/matlaging/kjøkkenelektrisk/frityrkoker/princess-airfryer-ovn-10l-rustfritt-stål/p/12302639?channable=02fcb669640031323330323633393d&gclid=EAIaIQobChMIgdP7wcCd_wIVrgCiAx2vNgABEAQYAyABEgIk-_D_BwE kan nok hende det blir en slik i stedet for stekeovn nå kjenner jeg. 1 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 30. mai 2023 Del Skrevet 30. mai 2023 (endret) 2 hours ago, Mr.M said: det har jeg ikke tenkt på. er ikke det bare til pommes-frites? Absolutt ikke. Jeg har laget kylling, fisk, flere typer grønnsaker, bacon, varmet brød osv i airfryer. Det går veldig fort og blir veldig bra. Du må ofte vite litt om hvor lang tid du skal sette det på, men det går å prøve seg frem og. Det er bare å dra ut skuffen for å ta en titt. Et google søk gir deg steketider for det aller meste i løpet av kort tid. Det er noe begrenset plass da så du får ikke stekt en pizza der. Jeg var skeptisk i utgangspunktet, men vi bruker den mye her hjemme fordi det smaker bedre enn i vanlig ovn. Endret 30. mai 2023 av Reg2000 2 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 30. mai 2023 Del Skrevet 30. mai 2023 Mr.M skrev (43 minutter siden): bare setter du steketid sånn på feelingen eller må du lese deg opp i manualen? eller går kanskje å vurdere ut fra hvor stekt maten ser ut, når det er ferdig? Kjapt googlesøk med "type mat" og airfryer pleier jeg å bruke. 1 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 30. mai 2023 Del Skrevet 30. mai 2023 Anbefaler og den store airfryer boka hvis du trenger inspo til mat å lage. https://www.norli.no/boker/hobby-og-fritid/mat-og-drikke/kokeboker/den-store-airfryerkokeboka?gclid=CjwKCAjwvdajBhBEEiwAeMh1UwqQ5wYPWILawsQtdF80gQvXtZxFCjDOmemlQco82PgnOLTwgB4tgxoClxIQAvD_BwE Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm Skrevet 30. mai 2023 Del Skrevet 30. mai 2023 Med en kamadogrill kan du gjøre alt av matlaging bortsett fra å lage is. Bake, steke, langtidssteking og røyke (brisket, PP, ribbs, etc.). Gryteretter, fløtegratinerte poteter, kaker. Den holder på varmen i ekstremt lang tid. Det koster litt, men du har grillen lenge og ut livet om det er av bedre kvalitet. Bakteppet kanskje, er at det blir mer en hobby ettersom man må sette seg litt inn i teknikkene. Men når det først er gjort, har du gjort en god investering for resten av livet. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2023 onkel_jon skrev (1 time siden): Anbefaler og den store airfryer boka hvis du trenger inspo til mat å lage. takker for den, det jeg egentlig frykter er at jeg ikke vil greie leve opp til å nyttiggjøre meg det en Air Fryer kan by på. Har nok dessverre blitt slappere med åra i matveien. Jeg har kommet dithen at jeg har kjøpt eksotiske krydder og har store planer, men det blir stående ubrukt. Gurkemeie var vel siste glasset jeg heiv, pga. dato. Det har jeg lært av, og obs på. Sånn sett er en "primitiv" mini-ovn mer egnet, ikke noe forventningspress og fancy opplegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå