Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uskiftet bo, hindre arv til barn?

Gjest 99cb4...209

Anbefalte innlegg

Gjest 99cb4...209

Når pappa døde, for 5 år siden, var det ikke mye gjeld på hverken hus eller bil. Etter dette har hun sittet i uskiftet bo. Mamma har i  ettertid kjøpt seg splitter ny bobil og splitter ny bil. Og mye annet dyrt egentlig. Og har nå i det siste samlet alle lånene i et lån, altså i huslånet sitt. Hun snakket for et halvt års tid siden om at vi skulle få farsarven vår. Vi er to søstre. Men siden da har det vært helt stille rundt dette. Men nå lurer jeg på om dette er en måte hun kan slippe billigere unna med utbetaling av farsarven vår? Hun tjener jo veldig bra i året, så jeg skjønner ikke hvorfor hun skulle tatt billånet inn i et huslån på 20 år liksom? Bare for å få sagt det, så har ikke vi sagt at vi vil ha farsarven, dette var noe hun hadde bestemt seg for selv. Noen som har noen ideer? Eller vet om det er mulig, at hun kan faktisk gjøre slik at det ikke blir noen farsarv igjen?

Anonymous poster hash: 99cb4...209

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anse det som normalt at dere ikke arver penger når den ene foreldren dør. Når mine bestefedre har dødd hsr barn fått en mindre sum, noen hundretusen, mens den gjenværende foreldren sitter med uskiftet bo.

Det hadde vært naturlig at det ble skiftet bo om han hadde funnet seg en ny partner og de ikke var gift. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hun velger selv om og hvor mye hun ønsker å dele ut i "farsarv" når hun sitter i uskiftet bo, så lenge hun behandler alle arvingene likt (arveloven § 24). Arvingene har ikke krav på noe før 1) hun gifter seg, 2) hun blir samboer, 3) formuen blir mishandlet. 

Å kjøpe bil og bobil, (selv ikke med lånefinansiering) er ikke å mishandle formuen. Å bake inn høyrentelån i lavrenteboliglån er vanligvis en finansielt fornuftig sak -- lengre løpetid, lavere terminbeløp, og lavere rente. 

Det finnes disposisjoner hun kan gjøre for å sørge for at det ikke blir noen farsarv igjen, men du har ikke nevnt noen eksempler som peker at hun vil i den retningen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Arven blir som den blir  - men det kan lønne seg å kartlegge total gjeld når den dagen kommer, før en aksepterer å motta arv. (Dvs vanlig arv.  Forskuddsarv er noe annet og sidestilt med gave).  Godtar en å motta en arv, så godtar en også gjelden som eventuelt følger med...   

Det er en fallgruve der om total gjeld er høyere enn verdi av arv.

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 99cb4...209 skrev (På 30.5.2023 den 2.15):

nå lurer jeg på om dette er en måte hun kan slippe billigere unna med utbetaling av farsarven vår?

Anonymous poster hash: 99cb4...209

Nei, den billigste måten for din mor å slippe unna utbetaling av farsarven er å ikke utbetale noe til dere så lenge hun lever.

Lenke til kommentar
On 5/30/2023 at 2:15 AM, Guest 99cb4...209 said:

Mamma har i  ettertid kjøpt seg splitter ny bobil og splitter ny bil. Og mye annet dyrt egentlig. Og har nå i det siste samlet alle lånene i et lån, altså i huslånet sitt.

Jeg kjenner jeg blir sint når jeg hører slikt. Det er så mange familier som ødelegges av smålighet i forbindelse med arveoppgjør. Hvorfor skulle ikke moren deres bruke penger og nyte den siste tiden hun har? La henne kose seg, og bruk tiden dere har med henne. Pengene som eventuelt skulle være igjen når hun dør betyr ingenting. 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...