Gå til innhold

Verdens mest solgte bilmodell!


Hanhijnn

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Hanhijnn said:

Ha ha, ja særlig... 😄 

Ja OK hvis man kun sammenligner med hydrogen så.

Husker ikke spesifikt men var vel rundt en tusenlapp for å fylle opp miraien, og da kunne man kjøre rundt 40 mil. Blir nok den dyreste turen der.

Samt at man bare har begrenset med plasser å kjøre da siden få hydrogenstasjoner.

Hyundai sine nye hydrogenkonsepter gir litt mere mening. De har jo 60kWt batteri som kan lades i tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, qualbeen said:

Hadde jeg ikke hatt lademulighet hjemme, hadde jeg aldri fornyet elbil-bruken. Jeg har nemlig prøvd ut bilhold uten fast lademulighet hjemme. Og problemet da, er jo at jeg ikke har behov for hverken mat, drikke eller dobesøk når bilen bør hurtiglades i hverdagen! I et slik scenario har man ikke kjørt langt, man er ikke sliten, og man har ikke behov for pause. Da er det en pine og en plage at bilen trenger en halvitme. Ja, typisk nok har man kjørt såpass kort at batteriet ikke har oppnådd noen god driftstemperatur en gang. Guess what: det gir enda lengre ladetid! 😡

Er jo bare å kombinere det med lørdagshandelen eller noe sånn. Finnes sikkert en ladestasjon i nærheten av dagligvaren eller kjøpesenteret.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Ha ha, ja særlig... 😄 

Ja OK hvis man kun sammenligner med hydrogen så.

Har du lite batteri blir det fort dyrere å hurtiglade enn å kjøre diesel. Prøv å kjøre en e-golf fra oslo til bodø. Du vil fort oppdage at det er dyrere enn en golf diesel. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, skaftetryne32 said:

Tiden det tar med lading av batteriet.  

 

2 hours ago, Trestein said:

Så nylig teslabjørn teste mirai

Den kjørte 1000km betydelig raskere en alt annet med unntak av bensin

Hydrogen har sine fordeler. Men i dag er det for dyrt. På langtur er vel bensin og diesel billigst. 

En moderne elbil som er egnet til langkjøring. (Det vil egentlig kun si Tesla, da ingen andre har tilfredstillende ladeløsning)
Vil bruke ca. 30 minutter ekstra pr 1000 km, sammenlignet med en ICE bil. Dersom du stiller med kateter og full kaffekopp, så klarer du kanskje å slå den med 50 min. på 1000km, men da kan du faktisk ikke stoppe og tisse.

Dette forutsetter at du kan lade der du sover. Dette krever litt planlegging. Jeg vil understreke at langtur fungerer ikke i noe annet enn Tesla, siden du er avhengig av et godt ladenettverk.

En annen ting som ødelegger litt er om du liker å kjøre veldig fort. Det blir ganske mye lading om du ligger og pusher 200 km/t. 140 går dog fint.

Kilde: Kjørt t/r Berlin uten ferger i en Model 3, og i en Mercedes W211 220 CDI.

2 hours ago, AL123 said:

Du har et par poeng her, men misser målet totalt. Siden slutten av 2000 tallet har det vært en tendens til at en modell tar hele markedet, ja. Men, og det er et par store men. For det første har suksesskriteriene kun unntaksvis vært pris og andre objektive kriterier, for det andre vinneren har stort sett vært på topp i 12 til 15 måneder før salget har stupt, og for det tredje så snakker du nå utelukkende om det mikroskopiske norske markedet, som alltid har vært annerledes, også lenge før elbilens inntog. 

Når Tesla sine modeller har holdt ut mye lengre enn bilmodeller flest de siste 15 årene, så er det fordi elbilmarkedet fremdeles er et veldig umodent og dysfunksjonellt marked ute i verden. Når vi nærmer oss 2030 vil markedet være mer modent, og da vil en bilmodell igjen ha en effektiv inntjeningstid på 2-3 år, og da må Tesla ha en helt annen utviklingstakt for i det hele tatt å overleve. Vi ser det jo allerede i dag. Selv om Teslamenigheten har en særdeles selektiv og kort hukommelse, så skal en jo ikke lengre tilbake enn til 2022 før Tesla ble slått av VAG i elbilsalg, både i Norge og Europa. Det er kun de siste 3-4 månedene at Tesla salget har vært så enormt, og da er det kun fordi de praktisk talt hag gitt bort biler. Og hvorfor har de det? Det er jo totalt meningsløst å selge flere biler når en kan tjene mye mer ved å selge flere. Grunnen er selvsagt at salget til Tesla var altfor lavt i forhold til hva produksjonen var giret for, og de måtte bli kvitt biler. Selv om de fremdeles går i pluss, så kan de ikke regne med å selge biler til den prisen i fremtiden, da vil de ikke få råd til å drive den R&D so m må til for å utvikle nye modeller.

Suksesskriteriene er forskjellige, men folk virker villige til å fire på "naboen må se at bilen er ny" kriteriet dersom bilen leverer meget godt på de andre kriteriene.

Dette gjelder da Corolla og Avensis segmentet. I tysk premium segmentet så er "hvordan andre ser på deg når du parkerer" kriteriet viktigere og kanskje altoverskyggende. Men det er ikke i det segmentet volum ligger. Mercedes og BMW leverer ikke så mye over 2 mill. biler hver seg i året.
 

Jeg spår at Tesla går forbi Mercedes i år, uten å ha lansert volum modell enda. Og de kommer til å opprettholde en driftsmargin ikke så langt unna snittet.

Endret av bzzlink
mil / km rettelse
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (49 minutter siden):

Stilig! Det er rart det fremdeles finnes folk der ute som ikke ser at elbiler er fremtiden.

Bil er ikke fremtiden, og der ligger den største løgnen vi ble solgt. For ja, elbil er bedre for lokalmiljøet om valget står imellom det å kjøpe seg en ny fossilbil eller elbil. Med ett man skroter en fossilbil for å produsere en elbil er regnestykket negativt, om forrige bil hadde noe igjen.

Videre, privatbilisme er ikke bærekraftig på noe plan og vil aldri bli det. Vi er for mange på denne kloden til å eie 2,5 tonns gjenstander vi kaster etter 8 år. Den praksisen er helt på trynet, rent miljømessig. Det man har klart med ekstrem markedsføring og cherry-picked logikk er å fyre opp en hel gjeng med miljøaktivister som ikke har peiling på hva de prater om.

Så, du og han med en passat tdi er i samme båt. Dere er begge forurensende svin, hvorpå en av dere har et noe høyere lokalt utslipp.

Derfor tror jeg det foreligger endel misoppfatninger rundt elbil. Folk vet rett og slett ikke at de er en katastrofe for naturen med bilen sin.

Jeg kjører elektrisk og har gjort det i noen år. Det gjør jeg ikke pga miljøet, hadde jeg vært miljøfokusert hadde jeg funnet noe mer bærekraftig. Derfor er jeg heller ikke så dum at jeg sier folk med fossilbil er miljøsvin, for jesus det er selvmotsigende.

 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 4
Lenke til kommentar
5 minutes ago, uname -i said:

Totalt BS. Tror du på dette selv?

Ok, skal vi kjøre om kapp til Stockholm?

Hvis man har blære av stål og like å kjøre langt, så er elbil dritt.
Den eneste som kommer i nærheten er Tesla, og den ligger ganske langt foran konkurrentene akkurat på langtur. Men fortsatt ganske dritt ift. en ICE bil

Kilde: Jeg byttet fra Panamera til Model 3.

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -i said:

Du skrev at langtur ikke fungerer med noe annet enn Tesla. Det er 100% løgn.

Jeg skrev mer utfyllende svar nå. 

Sette med ICE øyne så fungerer langtur på flere 100 mil særdeles dårlig i elbil. Minst dårlig i en Tesla

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Jeg skrev mer utfyllende svar nå. 

Sette med ICE øyne så fungerer langtur på flere 100 mil særdeles dårlig i elbil. Minst dårlig i en Tesla

Med mindre man er littegrann opptatt av komfort.  For eksempel så kan det være en fordel å å ha fungerende crusie control uten trafikkfarlig fantombremsing om man kjører "flere 100 mil".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Ok, skal vi kjøre om kapp til Stockholm?

 

I fartsgrensa eller? Bilen går dit uten ladestopp. Er det en tur så finner jeg en ladeplass ved hotellet (der var det fryktelig mange) og tar det over natten. Evt hurtiglader jeg før jeg parkerer, hvor jeg får bedre ladehastighet enn Model Y (km/min)

Noe jeg ikke forstår her? Har kjørt 120 mils reise med i4 i Norge.

 

 

image.png.e112e6c37ad9c3d04c8cc78f6cb5950d.png

Lenke til kommentar
9 minutes ago, uname -i said:

Med mindre man er littegrann opptatt av komfort.  For eksempel så kan det være en fordel å å ha fungerende crusie control uten trafikkfarlig fantombremsing om man kjører "flere 100 mil".

Det virket som @skaftetryne32 forberedte seg og kjørte langt uten stopp. Dersom turen er i Norge på landevei, så er det ikke noe forskjell på ICE og EL, men dersom man skal kjøre motorvei i utlandet, så kommer noen forskjeller frem.

Men kjekt med comfort når man bruker flere timer ekstra på turen...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, DrAlban3000 said:

I fartsgrensa eller? Bilen går dit uten ladestopp. Er det en tur så finner jeg en ladeplass ved hotellet (der var det fryktelig mange) og tar det over natten. Evt hurtiglader jeg før jeg parkerer, hvor jeg får bedre ladehastighet enn Model Y (km/min)

Noe jeg ikke forstår her? Har kjørt 120 mils reise med i4 i Norge.

 

 

image.png.e112e6c37ad9c3d04c8cc78f6cb5950d.png

Jeg pleier å ligge 10-15% over fartsgrensa når det er forsvarlig. Men er jo ikke sikkert det lønner seg. 

Ja Oslo - Stockholm vi jo kanskje ikke vise noe som helst, siden bilene går hele veien uten å lade.

Ta Kristiansand - Stockholm da

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Det virket som @skaftetryne32 forberedte seg og kjørte langt uten stopp. Dersom turen er i Norge på landevei, så er det ikke noe forskjell på ICE og EL,

Jo, det er en forskjell på å bruke 3 minutter på å få 100 mil rekkevidde og whatever som kreves på en Tesla. Det er mye feilinformasjon som kommer ut av deg nå. On a roll.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, uname -i said:

Jo, det er en forskjell på å bruke 3 minutter på å få 100 mil rekkevidde og whatever som kreves på en Tesla. Det er mye feilinformasjon som kommer ut av deg nå. On a roll.

Så Oslo - Nordkapp på norske veier, hvor mye raskere klarer du det i en bensinbil enn i en Model 3 LR tror du?

Jeg vil påstå at det ikke lar seg gjøre å kjøre noe fortere med bensinbilen, siden du må stoppe og tisse og sove osv. 

Skjønner det da slik at du mener jeg tar feil? Skulle gjerne like å se resonnementet ditt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (13 minutter siden):

Jeg pleier å ligge 10-15% over fartsgrensa når det er forsvarlig. Men er jo ikke sikkert det lønner seg. 

Ja Oslo - Stockholm vi jo kanskje ikke vise noe som helst, siden bilene går hele veien uten å lade.

Ta Kristiansand - Stockholm da

Klarer du Oslo - Stockholm 15% over fartsgrensa uten å lade?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...