Valemon Skrevet 9. mars 2002 Del Skrevet 9. mars 2002 Tenkte jeg bare skulle dele mine erfaringer med støydemping.. Jeg har en Athlon 1,33 kokeplate, Chieftec fulltower m/original 340W PSU, Asus GF2 64MB skjermkort, og et par IBM disker + diverse andre kort. Før bråket denne noe helt usannsynlig, og jeg bestemte meg for å få rydda opp i det. Det første jeg gjorde var å dempe kabinettet med støydempingsmatter fra Torshov Bilrekvisita, dette tok et par-tre timer og mattene kosta 220kr. Jeg lagde samtidig "runde" IDE og floppy kabler, og ryddet opp i kabinettet for å forbedre luftstrømmen. Etter isolering lot jeg det være "hull" i mattene for en 80x80mm i front, og en til bak i kabinettet. Etter dette sank faktisk temperaturen, og jeg antar det er fordi isoleringen "tvinger" lufta til å gå gjennom viftene. Dette hjalp en del på støyen, men fortsatt bråkte det. Det neste var en Tt Silent Viking CPU-kjøler fra Microplex, samt en Pabst 19db 80x80mm til PSU'en. Monterte disse, og alt ble mye stillere. Jeg syntes PSU'en bråka en del fremdeles, og satte på en rheostat og justerte den ned til bortimot lydløst. Støynivået sank en del, men nå hørte jeg også at andre komponenter bråkte en del. Skjermkort: Vifta på dette Asus kortet (7700) bråka nå mer enn begge de støyete IBM-diskene tilsammen, så jeg pelte av vifta. En gammel kjøleribbe (GlobalWIN modell jetfly) ble offer, og jeg sagde den til og limte den på der vifta på skjermkortet satt før. Dette funker fint, og er selvfølgelig helt lydløst. Harddiskene: dro på Jernia og kjøpte noen strikker ala syltestrikker og ordna så harddiskene nå henger i strikkene, og dette fjernet den siste støyen som var i min maskin... Det eneste jeg nå hører er svak susing, det skyldes kabinettviftene mine som er et eller annet jallamerke. De skal byttes ut med Pabst 12db i nær framtid.. Temperatur ved idle er nå 38 på CPU, og 34 i kabinett. Takk til alle som skriver rundt om kring her på forumet, de fleste av tipsene er hentet herfra!! Jon Lenke til kommentar
EddIe Skrevet 9. mars 2002 Del Skrevet 9. mars 2002 ka slaks kabinett har du og ka e tempratuen i rommet der dataen står?? Lenke til kommentar
Kjellis Skrevet 9. mars 2002 Del Skrevet 9. mars 2002 Bra jobba :smile: Jeg har selv sett meg møkks lei av all viftestøy, og har nettopp innstallert vannkjøling som er helt lydløst i forhold til cpu-vifte. Men det bråker fortsatt nesten like fælt :sad: Må fixe PSU og vifta på skjermkortet snarest (men tror ikke jeg tørr å ta av vifta på skjermkortet). Tips! Jeg opplevde at tempen sank mer når jeg satt de 2 kabinettviftene til å blåse ut i bakkant, enn da jeg hadde en inn foran og en ut bak! [ Denne Melding var redigert av: Kjellis på 2002-03-09 22:30 ] Lenke til kommentar
Kjellis Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 kjøpte oxo støydempende matter på Biltema 100x50cm 69,- og dette fungerte utrolig bra. Ble mye stillere. Har funnet ut at HD faktisk bråker mest Kunne nesten ikke tro det. Var overbevist om at d var strømforsyninga som bråkte, men viste seg at den var veldig støysvak (chieftec 340W). Lenke til kommentar
Hr Kotelett Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 det som bråker mest på min pc er skjermkort viften.. så det eneste jeg sliter med nå er å få til å få festet intelkjøleribben på kjernen så er jeg fornøyd.. da er den vifteløs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå