Gå til innhold

Trail/enduro all-round sykkel (Orbea Occam H30) ?


wampster

Anbefalte innlegg

Hei.
Har i lengre tid syklet endel i skogen med "vanlig" sykkel (kun demper foran) og ser nå etter å oppgradere til en fulldempet.
Ønsket er en sykkel som er nokså lett og holdbar, samtidig som den er ok å bruke til både sti, tur, noe utfor og park
Selvfølgelig blir det da en del kompromiss, men slik får det bare være ettersom jeg kun ønsker å ha en sykkel
Har undersøkt/lest litt rundt på nettet etc og kommet over et merke/modell som heter "Orbea Occam H30".

Vekt på rundt 13kg, og virker som den har ok nok deler for en "hobbysyklist" som jeg.
Er det noen som har erfaring med den sykkelen, er det noen andre i samme segment som kan vurderes til rundt 25.000?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg har en slik en. Nå er det min første stisykkel og dermed er det begrenset hva jeg kan sammenligne med. Men jeg er nå svært fornøyd og den har også gjennomgående fått gode anmeldelser. Mest nærliggende konkurrenten, som jeg også tittet på, er Trek Fuel EX 5. Landet på Occam'en min pga. tilgjengelighet, lengre vandring bak og bedre gaffel på denne enn på Trek'en - Bomber Z2 går for å være det absolutt beste man får i sitt segment. Liker geometrien på Occam godt også, og det er virkelig en allround sykkel som trives både på sti og til lett enduro.

Skal jeg trekke frem noe negativt, så er det at bremsene er sånn akkurat minimum for hva man trenger. Shimano MT201 er en bra brems i sitt segment, men vi snakker budsjettbremser. Jeg har byttet dem ut med Magura MT5 (jeg veier 95kg og trengte uansett å bytte ut bremsene på bysykkelen). I tillegg er jeg ikke overdrevent begeistret for High Roller II dekket foran. Maxxis beskriver det slik: "A large channel between the the center knobs and side knobs provides a looser, drifty feel desired by some riders." Jeg opplever dette som at hjulet slipper litt når man kanter sykkelen i svinger, noe hvert fall ikke jeg "trakter etter" når det kommer til forhjulet 😅

Edit: Ser de har byttet ut fremdekket på nyere modeller med Dissector, så den siste der kan du overse.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...