Populært innlegg Skeptikus Skrevet 27. mai 2023 Populært innlegg Del Skrevet 27. mai 2023 Man må virkelig sette et stort spørsmålstegn ved hva disse sikkert overbetalte typene i Undervisningsdepartementet egentlig bedriver for tida. Først hadde man dette med den stort sett mislykkede hel-digitale eksamen forleden, så dukker det opp en oppgave i engelskeksamen der de stakkars stressede elevene blir utfordret til å analysere et "dikt" av en ukjent dikter, og som altså viser seg å være noe hjemmesnekrede greier av en gruppe "spøkefugler" der i direktoratet, og da med et fiktivt kunstnernavn. Intensjonen skulle visst bl.a. være at det dermed ikke skulle være mulig å søke på internett etter tidligere tolkninger osv., men kvaliteten på diktningen ble visst forresten av "kjennere" vurdert til å være av påfallende lav standard (men finnes det forresten noen "fasit" på hva som er god kvalitet på denslags "produkt"?, her går det vel mye på personlig synsing). Men tenk på alle de tusener av elever oppigjennom årene som kanskje har fått sin fremtid faktisk nærmest ødelagt av dette tøyset som slike norskfags-nerder i dette direktoratet har hatt "moro" av å sende ut som vanskelige/håpløse eksamensoppgaver. Det finnes vel knapt noe man som voksen har mindre bruk for og kommer borti i f.eks. arbeidslivet enn dette med å tolke dikt. Totalt unødvendig tidsbruk i skolen! Hva med f.eks. heller fokusere på å lære elevene bedre rettskrivning. Hvis man leser i f.eks. kommentarfelt i dag, så er det veldig mye dårlig norsk, ikke minst f.eks. dette med orddeling (eller rettere sagt ikke-orddeling, ref. f.eks. kroneksemplet med "syke pleiere", eller utkantbutikkens tusj-skrevne reklameplakat om "pult ost på tilbud"... Man finner "Norsk" med stor forbokstav, og man kan se "england", mye av den slags. Og hvor mange vet/lærer f.eks. at det å bli forfordelt egentlig er en ulempe? Det er nok å gripe fatt i i norskfaget, og man har sett eksempler på eksamensoppgaver i norsk også på ungdomstrinnet som faktisk virker overdrevet vanskelige og "fjerne". Mon tro, hva er vitsen med i en slik grad å bidra til å ødelegge fremtiden for mange ved at de nødvendigvis ender opp med dårlige karakterer på ofte virkelighetsfjerne og svært "rare" direktorat-bestemte oppgaver? Diktanalyse er nok helst for arbeidsskye litteratur-nerder, innfør heller mer praktiske fag snart nå, slik som i ungdomsskolen, landet skriker nemlig etter fagarbeidere. Eksperter på skolesystemet har uttalt at både lærere og hele "systemet" slik som på ungdomstrinnet tar det som en selvfølge at elevene helst skal pensles inn mot studieforberedende på videregående. En skadelig holdning. 14 1 2 Lenke til kommentar
N-4K0 Skrevet 27. mai 2023 Del Skrevet 27. mai 2023 Jeg er absolutt enig. Mer fokus på rettskriving og grammatikk og mindre fokus på (etter min mening) unødvendig tull som diktanalyse, som man høyst sannsynlig aldri vil få bruk for som voksen med mindre man har spesiell interesse av å analysere dikt. For min del var diktanalyse bare en unødvendig ting som jeg uansett ikke skjønte noe av i den alderen. 1 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 27. mai 2023 Del Skrevet 27. mai 2023 Større fokus på rettskriving blir diskriminerende overfor dyslektikere, så det går nok ikke. Lenke til kommentar
N-4K0 Skrevet 27. mai 2023 Del Skrevet 27. mai 2023 Greit nok, men en dyslektiker vil vel uansett ha mer nytte av økt fokus på rettskriving enn av diktanalyse? Uanset, skal man droppe økt fokus på rettskriving bare for å ikke "diskriminere" noen, selv om det kan være mange som ikke har dysleksi som kan ha nytte av det? Jeg syns det blir helt feil å droppe økt fokus på noe alle trenger, noen mer enn andre uavhengig av dysleksi, bare for å være inkluderende og ikke "støte" noen. Samfunnet er nødt til å være inkluderende, men man kan ikke sy puter under armene på folk bare fordi enkeltpersoner opplever noe som krenkende på en eller annen måte, som å f.eks. innføre nasjonale regler for hvor stor softisen kan være fordi en "influenser" har problemer med størrelsen på en kiosk. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm Skrevet 27. mai 2023 Del Skrevet 27. mai 2023 Hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det enkelt. Vi lever i 2022, ikke 1722. I dag kan man enkelt skille mellom de som er god teoretisk og praktisk. Sørg derav for at de forstår viktigheten av begges styrker: En praktiker kan ikke styre min økonomi og en teoretiker kan ikke bygge min bolig. Lenke til kommentar
Populært innlegg Reg2000 Skrevet 28. mai 2023 Populært innlegg Del Skrevet 28. mai 2023 Man trenger tvert imot mer diktanalyse og analyse av andre tekster. Dagens unge er langt dårligere lesere enn før, og tekst og teksforståelse er en ekstremt viktig del av det moderne samfunnet. 9 2 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 Diktanalyse er ikke nyttig å lære for ungdommer eller voksne. Tiden som går til diktanalyse burde ha gått til nyttige ting som: Grammatikk og rettskriving eller Grunnleggende om privatøkonomi; hva er kreditt, hvorfor og hvordan betale en regning, hva er pensjon og hvor lenge må man jobbe? 3 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 (endret) Diktanalyse er bare tull. Bruk heller tiden på å lese og skrive. Endret 28. mai 2023 av Svein M Lenke til kommentar
N-4K0 Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 Reg2000 skrev (25 minutter siden): tekst og teksforståelse er en ekstremt viktig del av det moderne samfunnet Absolutt, men hva med å heller lese mer bøker i skolen? Eller i hvertfall la eleven velge mellom bok eller diktanalyse. Jeg foretrekker bok 10/10 ganger foran diktanalyse, som kjeder meg til døde. 1 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 Just now, N-4K0 said: Absolutt, men hva med å heller lese mer bøker i skolen? Eller i hvertfall la eleven velge mellom bok eller diktanalyse. Jeg foretrekker bok 10/10 ganger foran diktanalyse, som kjeder meg til døde. De bør gjøre begge deler. 7 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 (endret) N-4K0 skrev (4 minutter siden): Absolutt, men hva med å heller lese mer bøker i skolen? Eller i hvertfall la eleven velge mellom bok eller diktanalyse. Jeg foretrekker bok 10/10 ganger foran diktanalyse, som kjeder meg til døde. Bokanmeldelser, tenker du? Endret 28. mai 2023 av RRhoads Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 32 minutes ago, Reg2000 said: Man trenger tvert imot mer diktanalyse og analyse av andre tekster. Dagens unge er langt dårligere lesere enn før, og tekst og teksforståelse er en ekstremt viktig del av det moderne samfunnet. Anaylse av dikt er ikke det spor viktig i noe samfunn, moderne eller ikke. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Reg2000 Skrevet 28. mai 2023 Populært innlegg Del Skrevet 28. mai 2023 2 minutes ago, Elefantmesteren said: Anaylse av dikt er ikke det spor viktig i noe samfunn, moderne eller ikke. Jo tekstanalyse er noe av det viktigste man lærer på skolen, og dikt er korte tekster som egner seg veldig godt til formålet. 12 Lenke til kommentar
Populært innlegg Snikpellik Skrevet 28. mai 2023 Populært innlegg Del Skrevet 28. mai 2023 (endret) Tekstforståelse er viktig å lære enten det er dikt, sangtekster eller andre ting man analyserer. Jeg husker jeg synes det var helt greit, men vi analyserte ikke bare dikt. Må si meg enig med @Reg2000, det burde faktisk være mer av dette i skolen. Det trenger dog ikke være mer diktanalyse, men mer tekstanalyse. Endret 28. mai 2023 av Snikpellik 11 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 Så, "det er viktig", men ingen kan si hvorfor det liksom er viktig. Da skjønner jeg at det er kjempeviktig. Vi hadde ikke klart oss uten. 1 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 5 minutes ago, Snikpellik said: dikt, sangtekster eller andre ting Bare kunstneriske verk dette. Dersom noen ønsker å kommunisere noe viktig så skrives ikke teksten på en slik måte at man må tolke den. Lenke til kommentar
Populært innlegg Snikpellik Skrevet 28. mai 2023 Populært innlegg Del Skrevet 28. mai 2023 Elefantmesteren skrev (Akkurat nå): Dersom noen ønsker å kommunisere noe viktig så skrives ikke teksten på en slik måte at man må tolke den. Dette må være, med all respekt, noe av det minst gjennomtenkte jeg har lest her inne. 11 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 3 minutes ago, Snikpellik said: Dette må være, med all respekt, noe av det minst gjennomtenkte jeg har lest her inne. Det samme kan jeg si om dette. Quote Tekstforståelse er viktig å lære enten det er dikt, sangtekster eller andre ting Hvorfor er diktforståelse viktig å lære? Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 Er for eksempel skolebøker skrevet på en slik måte at man må tolke dem? Nei, det er ingen som ville finne på noe sånt. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Snikpellik Skrevet 28. mai 2023 Populært innlegg Del Skrevet 28. mai 2023 (endret) debattklovn skrev (13 minutter siden): Det samme kan jeg si om dette. Kondolerer. Sitat Hvorfor er diktforståelse viktig å lære? Jeg skrev ikke det, jeg skrev at tekstforståelse er viktig å lære: Snikpellik skrev (26 minutter siden): Tekstforståelse er viktig å lære enten det er dikt, sangtekster eller andre ting man analyserer. Ganske morsomt at du misforstod helt, selv om det står der svart på hvitt. Kanskje du burde hatt mer tekstforståelse i skolen? Hvorfor tekstforståelse er viktig å lære synes jeg er ganske åpenbart, og eksemplene på hvorfor det er viktig er utrolig mange. Det mest åpenbare er evnen til å huske tekstens innhold. Et aktuelt eksempel kan jo være å bygge opp evne til å vurdere troverdigheten i en tekst. Ellers er det godt kjent at forståelse og arbeidsminne henger tett sammen. Endret 28. mai 2023 av Snikpellik 8 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå