Gå til innhold

Rådyrt å hurtiglade


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Gazer75 skrev (10 minutter siden):

Akkurat fått elbil og det er jo ein jungel av apps og prisar. Blir jo heilt matt.
Her i området så har Mer prisa seg ut på all type lading ser det ut til. Eviny er best på 22kW AC og Recharge er best for <50kW.

For min del var det byte frå Golf med 2 liter diesel til ein e-Golf.
Hurtiglading til 8kr/kWh blir omtrent likt som ein dieselpris på 19kr/liter.
Då baserer eg det på 150Wh/km og 0,65l/mil forbruk som er typisk for småkøyring.

Er ein litt hard på gassen, eller har ein elbil som brukar meir, og reknar 170Wh/km så må diesel prisen opp på 21kr/liter.

Håper du kan lade hjemme. Om man er avhengig av hurtiglading er ikke elbil så veldig gunstig lenger.

Gazer75 skrev (Akkurat nå):

Burde vore ei smal sak å ha dynamiske prisar med dagens digitale løysingar. Men skikkeleg skilting så kan dette fungere fint.
Prisen varierer jo frå time til time og dag til dag. Det burde jo også vore litt rimelegare på natt.

GreenStation har dette. Men de er foreløpig ganske fersk og har vel bare tre ladestasjoner. De har også prisskilt ála bensinstasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, Hanhijnn said:

Problemet er mangelen på prisinfo. På bensinstasjoner står det STORE tavler ute ved vegen som annonserer pumpeprisen.

Det gjør det IKKE ved ladestasjoner. Det burde vært påbudt, sånn at folk lett kan se prisene, og velge det billigste alternativet. Strøm er strøm tross alt. Verdens enkleste produkt. Som strømleverandørene gjør så godt de kan med å forvanske.

 

12 minutes ago, Gazer75 said:

Akkurat fått elbil og det er jo ein jungel av apps og prisar. Blir jo heilt matt.
 

Jeg er helt uenig. Hurtiglading/lynlading er langt enklere og mer oversiktlig enn fossilt drivstoff.

Bensinprisene kan variere med +/- 30% fra en time til en annen, mellom to stasjoner i samme kjede kun en kilometer fra hverandre, osv. Det er et utall med forskjellige typer rabatter med og uten spesifikke kort. Det er mange forskjellige typer bensin (der forskjellige kjeder har sin egen bensintype)+++

Hurtiglading er lik pris innad i en kjede (mulig det er noe med nord/sør for Dovre etter prisgalloppen i sør). Prisene endrer seg omtrent aldri. Dessuten er forskjellene mellom kjedene små dersom man svært sjeldent lader, og lader man ofte så vet man hvor det er best å lade.

Det å sette opp store master med prisinformasjon dersom det skal stå 9 kr/kWh konstant i 2-3 år blir bare fordyrende ( i tillegg til at det ikke er noe pent)


 

2 minutes ago, Gazer75 said:

Burde vore ei smal sak å ha dynamiske prisar med dagens digitale løysingar. Men skikkeleg skilting så kan dette fungere fint.
Prisen varierer jo frå time til time og dag til dag. Det burde jo også vore litt rimelegare på natt.

Ikke kopier det kaoset fossil stasjonene har drevet med i alle år. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kajac said:

Håper du kan lade hjemme. Om man er avhengig av hurtiglading er ikke elbil så veldig gunstig lenger.

Ikkje endå dessverre. Dette greiene med Easee boksane laga forseinkingar for burettslaget. Dei torer ikkje satse på tilbod frå dei som brukar desse. Andre er mykje dyrare.
I mellomtida så blir det lading hjå foreldra mine 5 minutt unna ved behov og "hurtiglading" om eg skulle trenge litt kjapt. Brukar bilen såpass lite at det skal gå greit.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, WiiBoy said:

Jeg er helt uenig. Hurtiglading/lynlading er langt enklere og mer oversiktlig enn fossilt drivstoff.

For ladeselskapa så er det ein app per selskap og ulike prisar for registrerte og drop in.
Lurar på kva folk hadde sagt om ein måtte ein CK app, YX app, Esso app, Shell app osv. Og så registrere seg i appen osv for å få rimelegare pris.
Ja, det er vel noko rabatt greier på YX som Coop medlem og om du er med i CK klubben. Men ein treng ikkje fikle med app.
På mange CK stasjonar så kan ein jo faktisk berre køyre inn og fylle utan å bruke kort. Stasjonen les skiltet på bilen.
Dette er nok framtida for elbilar også. Slik som Tesla med å plugge i så startar ladinga. Er vel Mer som har dette for nokre bilmodellar no.

6 minutes ago, WiiBoy said:

Det å sette opp store master med prisinformasjon dersom det skal stå 9 kr/kWh konstant i 2-3 år blir bare fordyrende ( i tillegg til at det ikke er noe pent)

Digitale skilt har jo eksistert i mange tiår. Dei treng vel heller ikkje vere så store.
Poenget er jo at det må bli enklare for kunden å sjå prisen utan å måtte gå inn i ein app.
Det kan også presse dei til senke prisen når straumprisen går ned.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

  

23 minutes ago, Gazer75 said:

For ladeselskapa så er det ein app per selskap og ulike prisar for registrerte og drop in.
Lurar på kva folk hadde sagt om ein måtte ein CK app, YX app, Esso app, Shell app osv. Og så registrere seg i appen osv for å få rimelegare pris.

 

Alle fossilstasjonene har egne kundeklubber som  du "må" være medlem av for å få rimeligere pris. Skal har det vært i lang tid. I tillegg så kan man kombinere noen for å få dobbel rabatt. Det var også et kort som ga fast krone avslag, mens et annet som ga i %. Da lønte det seg å bruke det ene kortet dersom prisen var lavre enn X, og det andre kortet om prisen var høyere enn X. 
Det å knytte til seg kunden mot å gi rabatt er ikke noe ladeselskapene har funnet opp, eller er først ute med.

 

23 minutes ago, Gazer75 said:

På mange CK stasjonar så kan ein jo faktisk berre køyre inn og fylle utan å bruke kort. Stasjonen les skiltet på bilen.
Dette er nok framtida for elbilar også. Slik som Tesla med å plugge i så startar ladinga. Er vel Mer som har dette for nokre bilmodellar no.

 

Det er soleklart at det kan komme bedre tekniske løsninger på sikt, men det enkleste og raskeste hadde vært å åpne for roaming. Da kan du lade med hvilken som helst app hos hvilken som helts operatør. Det hadde vært relativt enkelt å vedta og implementere.

 

23 minutes ago, Gazer75 said:

Digitale skilt har jo eksistert i mange tiår. Dei treng vel heller ikkje vere så store.
Poenget er jo at det må bli enklare for kunden å sjå prisen utan å måtte gå inn i ein app.
Det kan også presse dei til senke prisen når straumprisen går ned.

Det må være enkelt å se prisen der det er relevant. Det er ikke særlig relevant når det kommer til hurtiglading ( i dag). 
Hurtiglader du en gang i måneden, så er utgjør forskjellen lite i kroner og øre, dersom du velger "feil" en gang.

Her er et eksempel på lynlading;

Circle K / Dropp inn 8,59 kr  
Mer SØR / dropp inn 8,69 kr  
Ionity / Dropp inn 8,99 kr

 

Dersom du lader 40 kWh som er +/- 50% på mange av de store bliene, så skiller det 16 kr mellom Ionity og Circle K

Endret av WiiBoy
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (37 minutter siden):

Jeg er helt uenig. Hurtiglading/lynlading er langt enklere og mer oversiktlig enn fossilt drivstoff.

Bensinprisene kan variere med +/- 30% fra en time til en annen, mellom to stasjoner i samme kjede kun en kilometer fra hverandre, osv. Det er et utall med forskjellige typer rabatter med og uten spesifikke kort. Det er mange forskjellige typer bensin (der forskjellige kjeder har sin egen bensintype)+++

Hurtiglading er lik pris innad i en kjede (mulig det er noe med nord/sør for Dovre etter prisgalloppen i sør). Prisene endrer seg omtrent aldri. Dessuten er forskjellene mellom kjedene små dersom man svært sjeldent lader, og lader man ofte så vet man hvor det er best å lade.

Det å sette opp store master med prisinformasjon dersom det skal stå 9 kr/kWh konstant i 2-3 år blir bare fordyrende ( i tillegg til at det ikke er noe pent)

Hvermansen som lader 95% hjemme har ingen oversikt over prisene som de forskjellige aktørene operer med. Det gjelder kun spesielt interesserte.

Prisene på lading gikk opp sammen med strøprisen, og BØR også gå ned sammen med strømprisen, og følge strømprisene. Selvfølgelig med nødvendig påslag for drift fortjeneste osv. Men prisene BØR ikke stå uendret i årevis. Tenker at markedet kommer til å tvinge fram en endring der.

Så JA, jeg vil ha lett synlig prisinfo på hurtiglading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Hanhijnn said:

Hvermansen som lader 95% hjemme har ingen oversikt over prisene som de forskjellige aktørene operer med. Det gjelder kun spesielt interesserte.

Prisene på lading gikk opp sammen med strøprisen, og BØR også gå ned sammen med strømprisen, og følge strømprisene. Selvfølgelig med nødvendig påslag for drift fortjeneste osv. Men prisene BØR ikke stå uendret i årevis. Tenker at markedet kommer til å tvinge fram en endring der.

Så JA, jeg vil ha lett synlig prisinfo på hurtiglading.

En stor del av prisen for et hurtigladeselskap følger ikke strømprisene, så hvorfor skal da sluttproduktet på død og liv følge strømprisene? Det er ikke sånn at leie av tomter, teknisk utstyr, lønn til ansatte,++ svinger med strømprisen.

Det ville vært katastrofalt for "Hvermansen" som lader 95% hjemme dersom marginene i ladebransjen presses til beinet. "Hvermansen" trenger mange ladepunkter (for å unngå kø), vedlikeholdte ladepunkter (slik at man vet at laderen virker der man skal stoppe) og mange ladestasjoner (slik at man har lading i nærheten til der man vil stoppe). Lader man stort sett hjemme så er ikke 50kr +/- på hurtiglading en gang i månenden av noen betydning.

Dersom prisene skulle variere fra time til time, så er jeg til dels enig i at prisinformasjon bør være synlig. Det vil dog ikke ha en stor betydning, ettersom man med elbil sjeldent kan vente i noen dager med å hurtiglade. Det er dog galskap om man ønsker seg en pristilstand som fossildrivstoff selgere har operert med. 

 Informasjon om hvor mange som er ledige slik at man ikke trenger å kjøre av veien for så å møte kø hadde vært kjekt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Inspector skrev (13 timer siden):

Synes du det er greit at ladeselskapene 10-dobler prisen på det de kjøper og det de selger ?

Ja.

Lenke til kommentar
On 5/30/2023 at 3:19 PM, WiiBoy said:

Det er soleklart at det kan komme bedre tekniske løsninger på sikt, men det enkleste og raskeste hadde vært å åpne for roaming. Da kan du lade med hvilken som helst app hos hvilken som helts operatør. Det hadde vært relativt enkelt å vedta og implementere.

Kan bli dyrt for kunden. Ser jo berre korleis EasyPark driv på. Her er det abonnement ellers betalar ein minimum 5kr per starta parkering, eller 15% av summen. Betalar ein med kort rett i automaten slepp ein det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Gazer75 skrev (2 timer siden):

Kan bli dyrt for kunden. Ser jo berre korleis EasyPark driv på. Her er det abonnement ellers betalar ein minimum 5kr per starta parkering, eller 15% av summen. Betalar ein med kort rett i automaten slepp ein det.

Hvis ladeselskapene følger EasyPark sin forretningside, vil det bli store protester pga misvisende reklame/prisinformasjon.

Useriøse EasyPark spekulerer i utydelig/tvetydig skilting for deretter å gi rundlurte bilførere parkeringsbot. Klageinstansen er betegnende nok EasyPark selv.

Lenke til kommentar
On 5/30/2023 at 3:19 PM, WiiBoy said:

Det er soleklart at det kan komme bedre tekniske løsninger på sikt, men det enkleste og raskeste hadde vært å åpne for roaming. Da kan du lade med hvilken som helst app hos hvilken som helts operatør. Det hadde vært relativt enkelt å vedta og implementere.

No er jo kort betaling eit krav på nye stasjonar og gamle må oppgraderast før 2025.


Ser at dei nye Uno-X stasjonane som har dukka opp kun tek kort med kontaktlaus metode.
Dei er vel også rimelegaste utanom Tesla per kWh for tida med 6,50kr/kWh.
Ingen andre lynladarar, utanom Tesla, som er så rimelege utan abonnement. Dei andre som har 150kW+ tek vel minst 7kr.

Ved normal lading det kun Eviny 22kW AC som er rimelegare med 6kr/kWh så langt eg har sett.
Då har eg ikkje sett på eventuelle kjøpesenter osv som kanskje har 3,6-7,4kW.



Med fallande pris på bensin og diesel i det siste så er det svært likt mellom el og diesel.
Ved 7kr/kWh og 150Wh/km så vil ein diesel med 0,6liter/mil og 17kr/liter vere rimelegare.
Det er ikkje store skilnaden vel og merke. For 2000km så vil det vere 60kr i favør dieselen.

Usikker på om dette er ein rettferdig samanlikning. Ein tilsvarande elbil som dieselbil med 0,6liter/mil vil vel kanskje bruke rundt 130-140Wh/km.
Av erfaring så låg min gamle Golf TDI 2.0 150hk på omlag 0,45-0,5liter/mil og eGolfen ser ut til å vere under 130Wh/km.
Ein mindre 1.6 liter Golf vil nok kunne kome ned mot 0,4liter/mil.

Er ein smart og nyttar opne Tesla SuC utanom dyrtida (16-20) så ligg dei fleste godt under 6kr/kWh. I oversikten til TOCN for mai så er det kun 3 stasjonar som er 6kr eller meir i tida 20-16. Gol (gamle), Lærdal og Treungen.

Ved same reknestykke som over og 6kr/kWh så må faktisk dieselen ned på 15kr/liter.

Men så kjem eventuelle bompengar og ferjebillett i tillegg, og då vil reknestykket vere eit heilt anna.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Gazer75 skrev (1 time siden):

No er jo kort betaling eit krav på nye stasjonar og gamle må oppgraderast før 2025.


Ser at dei nye Uno-X stasjonane som har dukka opp kun tek kort med kontaktlaus metode.
Dei er vel også rimelegaste utanom Tesla per kWh for tida med 6,50kr/kWh.
Ingen andre lynladarar, utanom Tesla, som er så rimelege utan abonnement. Dei andre som har 150kW+ tek vel minst 7kr.

Ved normal lading det kun Eviny 22kW AC som er rimelegare med 6kr/kWh så langt eg har sett.
Då har eg ikkje sett på eventuelle kjøpesenter osv som kanskje har 3,6-7,4kW.



Med fallande pris på bensin og diesel i det siste så er det svært likt mellom el og diesel.
Ved 7kr/kWh og 150Wh/km så vil ein diesel med 0,6liter/mil og 17kr/liter vere rimelegare.
Det er ikkje store skilnaden vel og merke. For 2000km så vil det vere 60kr i favør dieselen.

Usikker på om dette er ein rettferdig samanlikning. Ein tilsvarande elbil som dieselbil med 0,6liter/mil vil vel kanskje bruke rundt 130-140Wh/km.
Av erfaring så låg min gamle Golf TDI 2.0 150hk på omlag 0,45-0,5liter/mil og eGolfen ser ut til å vere under 130Wh/km.
Ein mindre 1.6 liter Golf vil nok kunne kome ned mot 0,4liter/mil.

Er ein smart og nyttar opne Tesla SuC utanom dyrtida (16-20) så ligg dei fleste godt under 6kr/kWh. I oversikten til TOCN for mai så er det kun 3 stasjonar som er 6kr eller meir i tida 20-16. Gol (gamle), Lærdal og Treungen.

Ved same reknestykke som over og 6kr/kWh så må faktisk dieselen ned på 15kr/liter.

Men så kjem eventuelle bompengar og ferjebillett i tillegg, og då vil reknestykket vere eit heilt anna.

 

Gode poenger som viser at det økonomiske incentivet for å kjøre el.bil er i ferd med å forsvinne.
Dette er grådighet og kynisme satt i system av ladeselskapene.

Jeg kommer til å beholde den gamle «dieselpurka» inntil den blir kondemnert…..

Lenke til kommentar
20 hours ago, Inspector said:

Gode poenger som viser at det økonomiske incentivet for å kjøre el.bil er i ferd med å forsvinne.

Nja, dei fleste vil jo kunne lade 90% av tida heime til godt under 2kr/kWh. Om ein reknar 80% heimelading til den prisen og dei siste 20% til 6kr/kWh så vil elbilen ved 12000km per år koste rundt 40-45% av ein diesel ved 17kr/liter.
Legg ein til bompengar som er 50% av normal takst for elbil så blir reknestykket stygt for dieselen.

På ein eventuell ferietur i Norge så vil jo både 50% bompengar og 50% på ferje hjelpe på.
Nokre få bomstasjonar er vel fortsatt gratis for elbil.

Det bør også vere mindre potensielle utlegg på ein elbil sidan den har mindre bevegelege delar. Ingen oljeskift osv.
Veit ikkje om det finnest nokon statistikk på kostnader knytta til service og vedlikehald på elbil vs fossil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gazer75 said:

Det bør også vere mindre potensielle utlegg på ein elbil sidan den har mindre bevegelege delar. Ingen oljeskift osv.
Veit ikkje om det finnest nokon statistikk på kostnader knytta til service og vedlikehald på elbil vs fossil.

Det er strengt tatt bare motoren som har færre bevegelige deler. Resten av bilen er ganske lik. Man har fremdeles bremser,  bremsevæske, kjølesystem, dempere, fjører, hjuloppheng, styrestag, stabiliseringsstag, traverser, ABS/ESP-styring, motorstyring, lys, vinduer, dører, dekk, felg, klimaanlegg, 12V-system med mere. Og etter det jeg har sett er ikke serviceprisene så voldsomt mye mindre, litt avhengig av type bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (5 timer siden):

Legg ein til bompengar som er 50% av normal takst for elbil så blir reknestykket stygt for dieselen.

Nye takster er vell 70%? For meg utgjør pengene nå så liten forskjell at det blir dirselbil ved neste bytte. Bedre plass i kupén, trekker mer og slipper logistikk rundt lading på tur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (13 timer siden):

Stortinget har bestemt at elbiler maksimalt skal betale 70 prosent av det bensinbiler betaler i bompenger i eksisterende bommer.

... Forøvrig samme gjeng som har innført en unik særavgift for elbiler: de skal fra 2023 betale ny avgift basert på antall kilogram bilen veier!

Rabatt-avtalen i bomring tror jeg er borte før noen rekker å stave CHAdeMO! Vinden har snudd, og vi har fått et styresett som ikke er interessert i å øke andelen elbiler. 

Nordmenn flest er mer opptatt av lommebok enn av klima, så dette er ekstremt uheldig (klimamessig). Men men, vi får vel den sammensetning av politikere som vi har stemt frem?! 😛🥺

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Zeph skrev (16 minutter siden):

Det er vektavgift på alle bilar, ikkje berre elbilar.

Avgiftssystemet for biler har variert opp gjennom årene, og det vil helt sikkert fortsette. Mener å huske det var en stor endring fra verdibasert avgiftsberegning til vekt- og ytelsesbasert avgiftsberegning fra ca 1988. Før endringen kjøpte man biler med relativt stor motor (som ikke kostet ekstra avgifter) og lite utstyr (som medførte stor verdiøkning og tilhørende avgifter. Etter endringen kjøpte man biler med liten motor, men mye utstyr (som ikke medførte avgifter (utover vektøkningen)). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...