Gå til innhold

Rådyrt å hurtiglade


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

sedsberg skrev (10 minutter siden):

Ja, der står det svart på hvitt:

Det er 375 hus som helt 100% sikkert garantert vil komme til å brenne ned til grunnen! Helt horribelt!

375 er ingenting. Det står også at 2819! ladebokser vil brenne ned til grunnen.

image.png.7ebb950f2a1cdad3b61733d92037cdd3.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
39 minutes ago, Noxhaven said:

375 er ingenting. Det står også at 2819! ladebokser vil brenne ned til grunnen.

image.png.7ebb950f2a1cdad3b61733d92037cdd3.png

Og ikke minst:

Quote
  • Antall automatsikringer: 1823

Jeg er litt forvirra om hva de egentlig har avdekket?

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (11 timer siden):

Dette er helt feil.

Fakta er at alle schuko-stikkontakter er laget for å tåle en kortvarig last på rundt 16A. 

Med kortvarig menes en god del minutter. Kanskje en time eller to går bra. Men ikke halve døgnet, dag etter dag, år etter år.

Varmgang i slike stikk er en reell ting. Magne branner starter pga dette. Menneskeliv har gått tapt. Så Schuko har svakheter.

En fabelaktig løsning vet riktignok bilprodusenter heldigvis om; reduser strømstyrken litt. 

Derfor kommer de fleste lade-kladder prefabrikkertb til 8-10A. Noen biler lar deg lade enda saktere, til og med (men det er ingen sakelig grunn til å gå lavere enn 10A gitt et halvveis moderne ledningsnett). 

Varmgang er lett å oppdage for folk flest også: legg hånden over stikkontakt og koblingspunkt rundt om i huset. Er det varmt, få inn elektriker! Du vil ikke ha varme der! (Har selv oppdaget og fått byttet et gåent stikk. Halvveis nedsmeltet kunne elektrikeren opplyse om 🫣)

Konklusjon:

  • Schuko på 16A er noe dritt!
  • Å lade elbil er allikevel trygt, siden originalt utstyr er begrenset til ca 10A.
  • Varmtvannstanker koblet på Schuko har vært skyld i mang en brann. I dag er det forbudt å bruke Schuko for bereder som trekker over en viss effekt.
  • Husholdningsapparater med høy effekt er ofte kun i bruk få minutter av gangen. Dermed går det stort sett bra.
  • Industrien bruker helt andre stikk, som tåler langt mer uten varmgang!

Jeg skrev 10, ikke 16. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Tronhjem said:

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva som er problemet. At jeg må betale det samme i drivstoffutgift per mil de få dagene i året jeg er på langtur som fossilbileiere må betale 24/7 året rundt kan jeg fint leve med.

Så er det noen som har behov for langt mer lynading enn den store hop (på 95 %) som stort sett lader hjemme. For dem fins det abonnementsordninger som senker prisen en god del i forhold til drop-in lading.

Om ein ser totalen så er det nok mange fleire enn 5% som ikkje kan lade heime og difor ikkje har skaffa seg elbil.
Er vel kun omlag 25% av personbilparken som er elektrisk så langt.
Ein kan sikkert installere lading i burettslag osv, men for ein del så blir det svært dyrt når dei må betale anleggsbidrag på toppen. Eldre blokker har ikkje nok reserve inn til å kunne drifte lading av ein masse elbilar og det lokale nettet og trafoen er ikkje dimensjonert for det. Då trillar millionane ut i oppgraderingar.
Må hugse på at mykje av det gamle lågspent nettet i Norge er 230V IT og ikkje 400V TN.

Ikkje alle som bur sentralt til og kan velje og vrake i lading heller. Er vel berre Tesla og Ionity som har abonnement. Dei kan det vere langt til ein del plassar.

Når det er sagt så skal det vere ganske dyr lading før ein er på linje med diesel.
For min del sparar eg 25-50% på drivstoff med elbilen ved 100% hurtiglading.
Sidan eg brukar under 100kWh i snitt per månad så er abonnement ikkje verdt det hjå Tesla.
Er og mykje styr med kort kabel og ladeluke høgre bak.

Nokre samanlikningar runda til næraste 50 øre/liter:
5kr/kWh @ 250Wh/km = 19kr/liter @ 6,5L/100km
5kr/kWh @ 200Wh/km = 18kr/liter @ 5,5L/100km
5kr/kWh @ 150Wh/km = 17kr/liter @ 5L/100km

6,5kr/kWh @ 250Wh/km = 25kr/liter @ 6,5L/100km
6,5kr/kWh @ 200Wh/km = 23,5kr/liter @ 5,5L/100km
6,5kr/kWh @ 150Wh/km = 19,5kr/liter @ 5L/100km

Trur eg har vore litt snill med forbruket til fossil bilen her, men det gir no ein peikepinn.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (29 minutter siden):

Om ein ser totalen så er det nok mange fleire enn 5% som ikkje kan lade heime og difor ikkje har skaffa seg elbil.
Er vel kun omlag 25% av personbilparken som er elektrisk så langt.
Ein kan sikkert installere lading i burettslag osv, men for ein del så blir det svært dyrt når dei må betale anleggsbidrag på toppen. Eldre blokker har ikkje nok reserve inn til å kunne drifte lading av ein masse elbilar og det lokale nettet og trafoen er ikkje dimensjonert for det. Då trillar millionane ut i oppgraderingar.
Må hugse på at mykje av det gamle lågspent nettet i Norge er 230V IT og ikkje 400V TN.

Ikkje alle som bur sentralt til og kan velje og vrake i lading heller. Er vel berre Tesla og Ionity som har abonnement. Dei kan det vere langt til ein del plassar.

Når det er sagt så skal det vere ganske dyr lading før ein er på linje med diesel.
For min del sparar eg 25-50% på drivstoff med elbilen ved 100% hurtiglading.
Sidan eg brukar under 100kWh i snitt per månad så er abonnement ikkje verdt det hjå Tesla.
Er og mykje styr med kort kabel og ladeluke høgre bak.

Nokre samanlikningar runda til næraste 50 øre/liter:
5kr/kWh @ 250Wh/km = 19kr/liter @ 6,5L/100km
5kr/kWh @ 200Wh/km = 18kr/liter @ 5,5L/100km
5kr/kWh @ 150Wh/km = 17kr/liter @ 5L/100km

6,5kr/kWh @ 250Wh/km = 25kr/liter @ 6,5L/100km
6,5kr/kWh @ 200Wh/km = 23,5kr/liter @ 5,5L/100km
6,5kr/kWh @ 150Wh/km = 19,5kr/liter @ 5L/100km

Trur eg har vore litt snill med forbruket til fossil bilen her, men det gir no ein peikepinn.

Bildet er sammensatt. Min sønn bor f.eks. på Møllenberg i Trondheim. Dette er et boområde med stort sett leiegårder fra 1800-tallet/begynnelsen av 1900-tallet slik at verken veisystemet eller den elektiske infrastrukturen er beregnet på elbiler. Det bor dessuten mange uten bil i området. 

Som dette kartet viser er det satt opp en del ladestopler (type 2 kontakt) i området. De som er nærmest der han bor er de i Båhusgata. Der kan man i dag lade til 2,75 kr/kWh ifølge min ladeapp.

https://chargefinder.com/no/ladestasjoner-elbil-trondheim-trp-bahus-gate-ladestasjoner/x5gy69

Min kone og jeg bor i Osloområdet og har til nå aldri hatt problemer med å finne en ledig stolpe i gangavstand når vi besøker ham hvor bilen kan stå over natten og bli fullt oppladet til neste morgen. Vi har samme erfaring fra Kristiansand, Hamburg, Bayreuth og en del andre byer vi har besøkt med elbil. 

En fordel med borettlag/bygåtder er at det er ikke nødvendig å ha en lader til hver bil eller husstand. Undersøkelser viser at de fleste bruker bilen stort sett til noen småturer i nærområdet og kjører maks et par-tre mil om dagen til hverdags. Da trenger man ikke lade hver dag, men rundt en gang i uken. Mange trenger å lade enda sjeldnere. Kostnadene med ladeinfrastrukturen kan fodeles på flere enn for de som bor i enebolig eller på landet og må ha en ladeboks for seg selv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Heilt klart at byane treng lading langs gatene der folk med parkeringsløyve kan lade. Det vil og gjere det rimelegare for mange å byte til elbil. Eit godt alternativ til hurtiglading heilt klart.
Ville vore perfekt for min del om eg var ut ein kveld på restaurant osv å kunne lade på 7kW med min e-Golf eit par timar. Men slik det er no så må eg gå halve sentrum gjennom for å finne næraste Type 2 AC punkt. Fristar ikkje ved våte og/eller kalde vinterkveldar.

Å sette opp ei delvis løysing på f.eks. gjesteparkering i burettslag der kvar bueining også har sin eigen parkering i garasje er oppskrifta på konflikt. Kvar parkering bør kunne få minst 230V 10A eller 400V der dette er råd. Lastbalansering er jo det beste for å få ned kostnad.

Endret av Gazer75
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
sedsberg skrev (På 19.4.2024 den 11:25 AM):

Og ikke minst:

Jeg er litt forvirra om hva de egentlig har avdekket?

Du blander sammen antall kontrollpunkter, mulige feil og begynnende feil

Anbefaler deg å lese kildene med brillene på, evt en tur til optiker for å sjekke synet…..

Lenke til kommentar
3 hours ago, Inspector said:

Du blander sammen antall kontrollpunkter, mulige feil og begynnende feil

Anbefaler deg å lese kildene med brillene på, evt en tur til optiker for å sjekke synet…..

Har nettopp testa synet mitt. Så jeg ser helt tydelig at du poster irrelevante linker. At de har sjekka noe betyr ikke at det er brannfeller vet du. Det er ikke sånn det fungerer.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 19.4.2024 den 9:17 AM):

Var det ikke snakk om å innføre en egen avgift på hjemmelading av elbiler? Siden staten da ikke får inn avgifter som man gjør på bensin og diesel? Det ville isåfall kunne løst problemet med stor prisforskjell på hjemmelading og på ladestasjoner.

Det må ha vært på FB-gruppen "Vi som hater elbilen"...

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 minutter siden):
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Det må ha vært på FB-gruppen "Vi som hater elbilen"...

Nei, det var faktisk noen politikere som kom med forslaget.

Det ene må ikke utelukke det andre...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 19.4.2024 at 9:17 AM, sedsberg said:

Var det ikke snakk om å innføre en egen avgift på hjemmelading av elbiler? Siden staten da ikke får inn avgifter som man gjør på bensin og diesel? Det ville isåfall kunne løst problemet med stor prisforskjell på hjemmelading og på ladestasjoner.

De kommer nok til å sette opp årsavgiften (eller Trafikkforsikringsavgift eller hva slags navn de har funnet på) for elbiler hvert år. 
 

De må få inn pengene som pr nå legges på drivstoffet. 
Det er vel ca. 7,50kr i veibruks- og CO2-avgift pr liten bensin.

Så nå sitter de og klør seg i hodet for navngivning sånn at de kan fortsette å ta inn like mye på elbiler

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/horinger/konseptvalg-for-et-nytt-system-for-veibruksavgift-og-bompenger/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (11 timer siden):

Det må ha vært på FB-gruppen "Vi som hater elbilen"...

Du må ikke blande fordelene vi har fått med at politikere liker bil. Det samme ble gjort med dieselbiler på midten av 2000 tallet.

Bilhold vil bli dyrere og dyrere helt til vi forstår at det å eie hver vår bil er miljøpolitisk selvmord - men det er et stykke frem i tid ennå heldigvis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Du må ikke blande fordelene vi har fått med at politikere liker bil. Det samme ble gjort med dieselbiler på midten av 2000 tallet.

Bilhold vil bli dyrere og dyrere helt til vi forstår at det å eie hver vår bil er miljøpolitisk selvmord - men det er et stykke frem i tid ennå heldigvis.

Ja noen fantaserer om delingsøkonomi for biler også.
Det forutsetter bosettingsmønster, plassering av arbeidsplasser, barnehager, butikker, skoler osv som aldri vil stemme med norske forhold. Dessuten liker jeg å kjøre biltur.
Kort sagt en utopisk verden, omtrent som den kommunistiske……

Lenke til kommentar
Inspector skrev (5 minutter siden):

Ja noen fantaserer om delingsøkonomi for biler også.
Det forutsetter bosettingsmønster, plassering av arbeidsplasser, barnehager, butikker, skoler osv som aldri vil stemme med norske forhold. Dessuten liker jeg å kjøre biltur.
Kort sagt en utopisk verden, omtrent som den kommunistiske……

Jeg elsker biler, men det er ikke bærekraftig. Flyreiser er heller ikke det, men jeg flyr ofte. Å spise kjøtt ofte er heller ikke det, gjør det stort sett hver dag. Jeg trenger ikke lyve til meg selv, jeg vet jeg lever et ekstremt miljøskadelig liv. Visse folk må lyve til seg selv dog, disse anser jeg som lite opplyste.

Vi vil over tid se dette, men idag sliter mange med å se det store bildet. Vi pakker inn kjøttet i litt mindre plast, kjører biler som slipper ut brorparten av utslipp i land vi driter i etc. 

Så tilbake til tema, avgifter og prisen for dette vil øke i takt med alvoret av situasjonen vi er i. Å eie bil vil bli dyrere over tid😊

Lenke til kommentar

Veiprising vil nok komme, med full overvåkning av hvor du kjører og befinner deg med bilen til enhver tid. Det har allerede vært slike systemer i en del amerikanske biler som overvåker hvordan du kjører og sender til forsikring. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
DrAlban3000 skrev (10 timer siden):

Så tilbake til tema, avgifter og prisen for dette vil øke i takt med alvoret av situasjonen vi er i. Å eie bil vil bli dyrere over tid😊

For så vidt ok at den som forurenser mest også betaler mest.
Men idealverdenen til MDG hvor «ingen» trenger bil er bare mulig i noen få sterkt urbaniserte områder.
Nordmenn flest vil ikke bo i «fuglekassene» i Groruddalen……

Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 minutter siden):

For så vidt ok at den som forurenser mest også betaler mest.
Men idealverdenen til MDG hvor «ingen» trenger bil er bare mulig i noen få sterkt urbaniserte områder.
Nordmenn flest vil ikke bo i «fuglekassene» i Groruddalen……

Helt enig i det. Du har en tankefeil dog, du tenker "hvordan skal jeg komme meg på jobb". Skal vi fikse miljøet skal du tenke "hvordan og hvor kan jeg jobbe bærekraftig", og sistnevnte krever total og fullstendig endring av samfunnet.

Ideal verden til MDG er faktisk hyggeligere enn hva som må til for at vi snur trenden på kloden nå som den overbefolkes. Du og jeg må slutte å ta fly, altså hele flyindustrien må legge ned. Snu globaliseringen.

Dette er selvfølgelig uhørt. Her er det folk som får anfall fordi det blir litt dyrere å hurtiglade - så staten må kjøre den kokende frosk teorien.

Tenk deg om det ble bestemt at vi ikke får fly utenom viktige ærend som måtte godkjennes? Tenk deg hvordan vi hadde klikka, selv om det er det som må til?

Folk flest er stokk dumme 😊

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...