Gå til innhold

Rådyrt å hurtiglade


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At NAF går ut i media er da helt naturlig. Jeg personlig gidder ikke bruke en eneste kalori på prising av hurtiglading. Jeg hurtiglader knapt et par turer i året, så jeg bryr meg svært lite om prisen.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Folk får slutte å syte og heller "lade hjemme i garasjen" som de hele tiden gnåler om at jeg kan gjøre.

Er nettopp det jeg gjør 😅 Hurtigladeprisene bryr meg ikke nevneverdig, men støtter 100 % å ettergå ladeselskapene i sømmene for å presse prisen ned.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 hours ago, Nimrad said:

Jeg hurtiglader knapt et par turer i året, så jeg bryr meg svært lite om prisen.

Og det er vel litt av problemet. Operatørane veit at veldig mange ikkje bryr seg og då kan dei ta ekstra.

Så lenge prisane er som dei er vil det sitje lenger inne for folk å byte til elbil om dei ikkje kan lade heime. Ein må sjekke pris om ein må bruke hurtig-lading ellers kan ein risikere å betale meir enn om ein køyrer diesel.

Lenke til kommentar

Installasjon, drift og vedlikehold av ladestasjoner, samt leie (og pleie?) av tomt, koster mye. Sannsynligvis mye mer enn strømprisen – selv om den også er høy. Spesielt dersom de blir avkrevd ekstra gebyr for energiledd.

Jeg orker ikke sette meg inn i vilkårene bedriftsmarkedet står ovenfor, men uansett; ren strøm-kostnad er neppe den største kostnadsbærer. 

I tillegg er det et litt dysfunksjonelt marked hva angår konkurranse. De fleste hurtiglader såpass sjeldent, at de setter seg ikke godt inn i priser. Og folk bryr seg ikke; vi lader jo såpass sjeldent, at om vi klarer å optimalisere besøket vårt til den billigste aktør vs. den dyreste aktør, utgjør ingenting på lommeboka sett over et helt kalenderår. 

Derfor er det dyrt å hurtiglade!

Besøker jeg feil stasjon ender jeg kanskje opp med å betale en hundrelapp eller to for mye. Lærer jeg til neste gang? Nope, det er nok glemt ... 

 

I fjor undersøkte jeg litt, og til min store forskrekkelse, innså jeg at Tesla sine Superchargere var billigst for meg og min bil.

PS: Jeg kjører IKKE Tesla. Neida. Men alle som vil, får jo lov til å lade hos de (med unntak av Chademo-biler. Slik ladekabel har de ikke). Så da lastet jeg ned appen, la inn kredittkortet mitt, og fikk ladet vesentlig billigere enn om jeg hadde brukt noen av de konkurrerende aktørene! Wopp wopp! Sparte jeg masse penger? Nja ... tja. Dersom hurtiglading var noe jeg gjorde jevnlig, så absolutt! Men vi snakker jo bare om én eller to ferieturer hvert år. 😉 

 ---

Det sagt; er det slik at ladeaktører sitter med millioner og milliarder i overskudd på elbil-lade-satsningen sin? I så fall er det nok på plass med et kritisk søkelys. Media må gjerne påpeke manglende konkurranse, og de må gjerne opplyse folk flest om milliardlønninger til selskap X, slik at vi kan ta et noe mer informativt valg. 

Riktignok tror jeg ikke overskuddet er stort. Dersom noen ønsker å bli rik, ville jeg ikke satset på å starte med elbillading, for å si det slik ... Og dersom det stemmer, så tror jeg ikke villigheten til å gå kraftig ned i pris er så stor! 

Lenke til kommentar

Jeg har holdt på med husbygging i en periode nå og har da bodd i en leilighet hvor jeg ikke har hatt mulighet til å lade.
Har parkert ved pendlerparkering hvor det er tilgjengelig AC lading, samt at jeg har hurtigladet når jeg har hatt behov.

AC ladingen ved pendlerparkeringen koster 5 NOK/kWh og hurtigladingen som er tilgjengelig i nærområdet koster 5,49 NOK/kWh. Dette er direkte latterlig.

Hurtigladingen forstår jeg, da det koster en del å bygge ut. Men AC ladingen på pendlerparkeringen (max 7kW) burde ikke prises til 5 NOK/kWh. Dette er et ran. De har nok en margin på godt over 4 NOK pr kWh på disse.

Det som også er idiotisk er at skiltingen på denne pendlerparkeringen tilsier at ladeplassene er reservert el-bil, men ikke el-bil under lading. Tilnærmet ingen lader der, men det står elbiler på rekke og rad. Dette er jo nettopp fordi de tar seg så grådig betalt. De har da satt opp ladere som ikke blir brukt fordi det er priset for dyrt og skiltet feil. Idiotisk.

Nærmer seg heldigvis med stormskritt at jeg endelig kan lade fra mitt eget sikringsskap igjen.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (59 minutter siden):

Hvor lang tid tar det vanligvis før hus og garasje brenner ned når man lader fra vanlig stikk? Jeg har ladet slik nå i flere år og enda har det ikke eksplodert. Veldig merkelig.

Så vidt jeg vet har det kun vært ett tilfelle av brann i forbindelse med lading fra vanlig stikkontakt i skandinavia, og det var i sverige... Det var ikke engang en "ekte" elbil, men en plugin-hybrid.

Faren ved å lade med vanlig stikkontakt er ekstremt overdrevet. Forøvrig er det svært få elbiler som i det hele tatt kan lade med 16 ampere fra vanlig stikk. Min kan f.eks. velge mellom 8, 10 og 12. Alle schuko-stikkontakter er laget for å tåle en kontinuerlig last på mye mer enn 10 A. I tillegg har "ladekladden" innebygget jordfeil-vern og kontinuerlig temperaturovervåking, så elbil-lading fra vanlig stikk er rent teknisk tryggere enn å varme opp huset med elektriske ovner. Men ikke si det høyt, da får du DSB på nakken 😅

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Selv min Mennekes-kladd, som jeg går ut i fra er en av de mest basic man får, så er det 10A sikring, jordfeilbryter type AC og DC, temperaturvern i både kladd, shuco og ladekontakt. Oppfyller vistnok også NEK 400:2018. Men den mangler alle de andre sikkerhetsmekanismene som er i fastmonterte ladebokser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Kajac skrev (9 timer siden):

Faren ved å lade med vanlig stikkontakt er ekstremt overdrevet. Forøvrig er det svært få elbiler som i det hele tatt kan lade med 16 ampere fra vanlig stikk. Min kan f.eks. velge mellom 8, 10 og 12. Alle schuko-stikkontakter er laget for å tåle en kontinuerlig last på mye mer enn 10 A.  

Den påstanden må du sannelig dokumentere før du kan oppfattes som seriøs.

Varmgang i kontakter og støpsler er en typisk brannårsak, også for andre elektriske apparater enn en billader……

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti flere svidde stikkontakter grunnet høy belastning over lengere tid. Ikke grunnet elbil da men av andre ting.

Var og borti en biltema varmeovn hvor termostaten var gåen så den sto påslått en ukes tid. Stikket og kabelen var glohet men heldigvis ikke tatt fyr.

Skal man lade elbilen på stikkontakt så pass på at den er i god stand. Ikke la den henge etter stikket heller så den står med belastning. Det gir dårligere kontakt. Mange ladere har en tung klump på kabelen sin.

Skal du bruke kabeltrommel så snurr den ut mest mulig. En oppruller spole blir som en elektrisk spole om man kjører mye strøm i den og det blir fort flammer av det.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (13 timer siden):

Alle schuko-stikkontakter er laget for å tåle en kontinuerlig last på mye mer enn 10 A.

Dette er helt feil.

Fakta er at alle schuko-stikkontakter er laget for å tåle en kortvarig last på rundt 16A. 

Med kortvarig menes en god del minutter. Kanskje en time eller to går bra. Men ikke halve døgnet, dag etter dag, år etter år.

Varmgang i slike stikk er en reell ting. Magne branner starter pga dette. Menneskeliv har gått tapt. Så Schuko har svakheter.

En fabelaktig løsning vet riktignok bilprodusenter heldigvis om; reduser strømstyrken litt. 

Derfor kommer de fleste lade-kladder prefabrikkertb til 8-10A. Noen biler lar deg lade enda saktere, til og med (men det er ingen sakelig grunn til å gå lavere enn 10A gitt et halvveis moderne ledningsnett). 

Varmgang er lett å oppdage for folk flest også: legg hånden over stikkontakt og koblingspunkt rundt om i huset. Er det varmt, få inn elektriker! Du vil ikke ha varme der! (Har selv oppdaget og fått byttet et gåent stikk. Halvveis nedsmeltet kunne elektrikeren opplyse om 🫣)

Konklusjon:

  • Schuko på 16A er noe dritt!
  • Å lade elbil er allikevel trygt, siden originalt utstyr er begrenset til ca 10A.
  • Varmtvannstanker koblet på Schuko har vært skyld i mang en brann. I dag er det forbudt å bruke Schuko for bereder som trekker over en viss effekt.
  • Husholdningsapparater med høy effekt er ofte kun i bruk få minutter av gangen. Dermed går det stort sett bra.
  • Industrien bruker helt andre stikk, som tåler langt mer uten varmgang!
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, Complexity said:

Skal du bruke kabeltrommel så snurr den ut mest mulig. En oppruller spole blir som en elektrisk spole om man kjører mye strøm i den og det blir fort flammer av det.

Da skal du ha mye reaktans for å få så mye faseforskyving mellom L og N at dette blir merkbart. (Kabler har normalt to ledere ex. jord og summen av strømmen i de er null i en normalsituasjon)

Grunnen til å kveile ut kabelen er å få bedre kjøling til luft for den oppvarmingen som uansett skjer p.g.a. resistans.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 17.4.2024 den 1:46 PM):

At NAF går ut i media er da helt naturlig. Jeg personlig gidder ikke bruke en eneste kalori på prising av hurtiglading. Jeg hurtiglader knapt et par turer i året, så jeg bryr meg svært lite om prisen.

Ifølge Elbilforeningens undersøkelser gjelder dette for rundt 95 % av alle som kjører elbil. Det gjelder i alle fall bilbruken i vår familie. Vi lynlader (lader med mer enn 50 kW) kun på langtur - og anslår at vi bruker lynladere rundt 10 ganger i året, kansje noe mer. Det er derfor uaktuelt for meg å klage på prisen på lynlading. Jeg vil mye heller ha gode marginer for operatørene av lynladere for å sikre at det bygges ut og driftes nok lynladere til at langturen går smertefritt. 

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva som er problemet. At jeg må betale det samme i drivstoffutgift per mil de få dagene i året jeg er på langtur som fossilbileiere må betale 24/7 året rundt kan jeg fint leve med.

Så er det noen som har behov for langt mer lynading enn den store hop (på 95 %) som stort sett lader hjemme. For dem fins det abonnementsordninger som senker prisen en god del i forhold til drop-in lading. 

Lenke til kommentar

Var det ikke snakk om å innføre en egen avgift på hjemmelading av elbiler? Siden staten da ikke får inn avgifter som man gjør på bensin og diesel? Det ville isåfall kunne løst problemet med stor prisforskjell på hjemmelading og på ladestasjoner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Kajac skrev (21 timer siden):

Så vidt jeg vet har det kun vært ett tilfelle av brann i forbindelse med lading fra vanlig stikkontakt i skandinavia, og det var i sverige... Det var ikke engang en "ekte" elbil, men en plugin-hybrid.

Faren ved å lade med vanlig stikkontakt er ekstremt overdrevet. Forøvrig er det svært få elbiler som i det hele tatt kan lade med 16 ampere fra vanlig stikk. Min kan f.eks. velge mellom 8, 10 og 12. Alle schuko-stikkontakter er laget for å tåle en kontinuerlig last på mye mer enn 10 A. I tillegg har "ladekladden" innebygget jordfeil-vern og kontinuerlig temperaturovervåking, så elbil-lading fra vanlig stikk er rent teknisk tryggere enn å varme opp huset med elektriske ovner. Men ikke si det høyt, da får du DSB på nakken 😅

Du bør nok lese deg opp på temaet :

https://lede.no/kunde/om-lede/nyhetsarkiv/har-avdekket-hundrevis-av-brannfeller

Lenke til kommentar

Ja, der står det svart på hvitt:

Quote
  • Antall elbileiere som lader i vanlig stikkontakt: 375

Det er 375 hus som helt 100% sikkert garantert vil komme til å brenne ned til grunnen! Helt horribelt!

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...