Gå til innhold

Rådyrt å hurtiglade


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

12 minutes ago, Slettet-fsaSP0zV said:

Denne er merket med Møller, og er nesten like mye reklame som nøkkelringene man får med, så det er sikkert bare å stike innom og hente en.

Får stikke innom og høyre. Mistenker det er kun for ID serien ein får dette. Eg kjøpte ein brukt eGolf.
Forhandlaren er heller ikkje ein Møller butikk, men lokalt eigd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Gazer75 skrev (5 minutter siden):

Får stikke innom og høyre. Mistenker det er kun for ID serien ein får dette. Eg kjøpte ein brukt eGolf.
Forhandlaren er heller ikkje ein Møller butikk, men lokalt eigd.

Mener å huske at også Møller hadde avtale med elbilforeningen i starten, slik at 1 års medlemskap og ladebrikke fulgte med ny bil, men at de nå har gått bort fra dette og nå leverer bilene med sin egen ladebrikke.

Lenke til kommentar

Fikk hverken Møller-brikke eller medlemskap i Elbilforeningen når jeg kjøpte ny bil fra VW forhandler, men takket ja til WeCharge kort når jeg ble spurt. Mulig at Møller-brikken bare deles fra Møller-eide forhandlere? Den sorte brikken er ennå tilgjengelig hos Elbilforeningen ved forespørsel, men muligens mer oversiktlig å samle på operatørbrikkene istedenfor? Og så slipper man konflikt der to ladenettverk ikke kan ha samme brikkenummer på begge.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Er det behov for å samle på dei? Fungerer ikkje dei fleste på alle tilbydarane? Med ei brikke og app som backup skal du vel ha mykje uflaks for å ikkje få lada.

Det står litt om det her. Du kan ikke registrere en brikke hos alle samtidig fordi noen deler kundesystem og da må man velge hvor man skal bruke den sorte (eller eventuelt Møller) sin ladebrikke. Ladeoperatørene har gjerne i tillegg liste med godkjente brikkenumre, så nei.

https://elbil.no/lade/registrer-ladebrikken-fra-norsk-elbilforening/#eviny-bkk-og-lyse

Men jeg er ny med elbil og bestiller brikker i øst og vest slik at jeg får prøvd ut litt forskjellig.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (11 timer siden):

Noen som vet om ladeselskapene får strømstøtte når innkjøpsprisen overstiger 70 øre/kWh ?

Neppe. Strømstøtten du og jeg får, er kun for privatpersoner.

I fjor fantes det riktignok en støtteordning som bedrifter kunne søke om. Dette var en engangsutbetaling, som skulle bøte litt på problemene bedriftene stod i. Men man måtte overleve frem til desember 2022 før man fikk svar, og man var ei heller garantert å bli akseptert. Masse krav og regler 😉 Så det ville egentlig vært galskap å planlegge for å motta denne støtten. 

Kun 3200 bedrifter fikk støtte i fjor. Regjeringen mente faktisk at over 20 000 bedrifter var kvalifiserte til å søke. Men det kom altså inn kun 3200 godkjente søknader. Hvor mange søknader som ble avvist, aner jeg ikke noe om. 

Sitat

Næringsministeren sier at det totalt er 3200 bedrifter som har søkt på ordningen. Det betyr at alle som har søkt får støtte.

– Kun rundt 15 prosent av bedriftene som regjeringen mente var kvalifiserte har søkt. Har ordningen truffet godt nok?

– Ambisjonen var å hjelpe utsatte bedrifter. Og våre modeller viser at det er omlag 20.000 som er kvalifisert for den ordningen, også ser vi nå at det er 3200 som har søkt. Alle som søker får penger.

https://e24.no/boers-og-finans/i/kEM9qv/regjeringen-3200-bedrifter-faar-stroemstoette

Selve støtten de fikk, var forøvrig ei heller det samme som privatpersoner får. Bedrifter kunne få tilbake 45% av kostnader som bikket 70 øre. Vi får vel tilbake ~90%? I tillegg tok staten halve kosten for evntuelle enøktiltak:

Sitat

Bedrifter som i tillegg velger å investere i enøktiltak vil kunne få dekket inntil 45 prosent av strømprisen over 70 øre. I tillegg kan bedrifter få dekket inntil 50 prosent av investeringskostnaden av enøktiltak.

 

Hvorvidt denne støtten er planlagt videreført inn i 2023, vet jeg ikke. Jeg tviler ... Men dersom jeg tar feil, og støtten videreføres, så tipper jeg det blir søknadsfrist en gang i desember '23, og utbetaling kanskje en gang utpå nyåret? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Zeph skrev (6 timer siden):

Er det behov for å samle på dei? Fungerer ikkje dei fleste på alle tilbydarane? Med ei brikke og app som backup skal du vel ha mykje uflaks for å ikkje få lada.

Du trenger bare en (forutsatt at du har en som virker hos alle leverandørene du bruker). Enklere med brikke enn app, bare å koble til og scanne brikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
rockPaperScissors() skrev (5 timer siden):

Men jeg er ny med elbil og bestiller brikker i øst og vest slik at jeg får prøvd ut litt forskjellig.

I utgangspunktet trenger du ikke brikke, selv om det er enklere enn app kan du få gjort det samme fra appen. Brikkene kan du lage halsbånd av?

Lenke til kommentar
Ranglefanten skrev (12 minutter siden):

Jeg har ingen brikke. Er forvirret nok av alle appene. Men er det så mye lettere med brikke? Har foreløpig valgt to apper, Mer og Eviny, som dekker mitt område bra. Begge lader bilen med to trykk på appen. Tar kanskje to sekunder.

Har aldri forstått meg på dette fremsnakket om brikker selv. Joda, kjekt at samme dings kan brukes på tvers av operatører. Det blir jo nesten som et slags bankkort, som bare virker overalt. Apropos bankkort – det har jeg jo faktisk alltid med meg. Om enn ikke fysisk, så i hvertfall virtuelt på mobil og/eller klokke!

Hvis det var om å gjøre å lage det enkelt for folk, hadde vi hatt kortbetaling for lenge siden. Heldigvis kommer det etterhvert — men det måtte faktisk lovendring og tvang til, før dette kommer på plass. Uggh!

Brikken er forøvrig dårlig til å informere meg om status underveis som jeg lader. Sitter man i bilen, trenger man jo ikke det. Men noen av oss liker å strekke på beina ... Da er det greit med app og mulighet til å følge med!

Det sagt så hater jeg alle appene som logger meg ut i tide og utide. Bytter navn og infrastruktur og alt mulig annet gjør de og. Så det som fungerte i fjor sommer, finnes kanskje ikke i år?! (Ja; det er såpass ofte jeg hurtiglader 🤪😛)

Hvordan gjør man det med brikke og nye kredittkort? Det må vel registreres et sted? Kjekt å fomle med dette i femten minutter, før man omsider får startet ladingen! 😡 Akkurat samme problem som med appene. 

Nei! La meg få betale med bankkort!! Det ville tilogmed ha fungert for utenlandske turister 😵

  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 hours ago, Ranglefanten said:

Jeg har ingen brikke. Er forvirret nok av alle appene. Men er det så mye lettere med brikke? Har foreløpig valgt to apper, Mer og Eviny, som dekker mitt område bra. Begge lader bilen med to trykk på appen. Tar kanskje to sekunder.

Istedet for å avtale med ladeoperatører ville jeg opprettet avtale med en roamingoperatør. For de som ikke har slikt levert av bilprodusenten er gjerne Elli nærliggende.

Lenke til kommentar
2 hours ago, sverreb said:

Istedet for å avtale med ladeoperatører ville jeg opprettet avtale med en roamingoperatør. For de som ikke har slikt levert av bilprodusenten er gjerne Elli nærliggende.

Og betale blodpris? Nei takk!

Ein sjekk visar at om ein brukar Elli så kostar DC lading langt over 8kr/kWh i Norge.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Gazer75 said:

Og betale blodpris? Nei takk!

Ein sjekk visar at om ein brukar Elli så kostar DC lading langt over 8kr/kWh i Norge.

Om man hurtiglader så mye at det betyr noe får man jo se etter andre leverandører. Elli er av de største som er åpne for alle, men neppe den eneste. Elton er vel også en mulighet ihvertfall for brukere i norge, og har man en nyere bil, slike som faktisk er rimelig egnet for langturer, så er det en god sjangse for at billeverandøren har en bedre avtale tilgjengelig også. (Det gjelder ihvertfall for de fleste merkene på topp-ti listen)

Enkelhet slår imidlertid gjerne pris for hurtiglading for de fleste som bare bruker slikt noen få ganger i året. Da er det viktigere at man slipper å måtte dille med å sette opp en konto i en app når man står der på ladestasjonen. Så kan man jo shoppe rundt blant roamingoperatørene mens vi venter på at kortleserne endelig kommer på plass slik at vi kan få bort tredjepartene fra hele diskusjonen.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, sverreb said:

Enkelhet slår imidlertid gjerne pris for hurtiglading for de fleste som bare bruker slikt noen få ganger i året.

Og der ligg litt av problemet med pris på offentleg hurtiglading. Dei skor seg på at mange ikkje bryr seg om pris dei få gongene dei treng det.
Om ikkje folk er litt prisbevisste så kan det bli dyrt.

Lenke til kommentar

Jeg er litt overrasket over mengden hurtig/lynladere som har poppet opp overalt! Kan det være at de har forregnet seg en smule, og at det ikke ble den ladebonanzaen som de hadde sett for seg når snart "halve" folket har elbil?
For det er jo ikke slik at alle som fylte bensin/diesel nå skal lynlade i stedet...

Jeg tror de fleste klarer seg med hjemme og destinasjonslading i hovedsak. Så det kan være at ladeprisene vi nå ser på hurtig/lynlading ute på "stasjoner" er helt nødvendig for å klare å betale ned investeringskostnadene de har hatt.

Tenk hva det koster å kjøpe disse laderne, skaffe tomt, det skal graves og legges kabel og knyttes til trafostasjon, alt skal monteres/ferdigstilles med datatilknytning, og bakenforliggende datautstyr/servere for betalingsløsning, og så viser det seg at det kommer ikke så veldig mange og lader som de trodde...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går vel akkurat på sommar og andre utfartsdagar slik det er no, men så kjem det jo berre fleire og fleire elbilar.
Skal vel ikkje så langt tilbake før det var ladekø både her og der. Spesielt før pandemien.

I dag ladar jo fleire og fleire elbilar med effektar godt over 100kW og kan også køyre mykje lenger mellom kvar lading. Så behovet vil kanskje ikkje vere like stort per ny bil som kjem.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...