Gå til innhold

Rådyrt å hurtiglade


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Thor. skrev (9 minutter siden):

Hvorfor er logoen på ladeplassen så viktig for deg?

Ikke viktig, men akkurat er det de med Teslalogo som både er enklest og billigst.
Så da tenkte jeg det var riktig av meg å opplyse folk om det i tråden for rådyr hurtiglading.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (På 13.7.2023 den 7.24):

Fossilbiler egner seg fortsatt best på bilferie:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/elbilferie-hjertet-i-halsen/15887479/

Tja, jeg har kjørt 1600km så langt, inklusive en tur innom søta bror, har ikke tilpasset turen etter lade infrastruktur med en eneste cm, og har ikke vært bekymret en eneste gang, og har enda ikke ventet på ladestasjon, men bilen anbefalte en gang og kjøre forbi en som var full og lade på neste stopp.

Nå kjører jeg riktig nok en Tesla, men en god del av turen kjørte vi sammen med en Niro, og de svettet heller ikke særlig mye.

Men, det er åpenbart at Norge ligger langt forran andre land på infrastruktur. Hvor stort problem dette er for folk flest kan imidlertid diskuteres. Hvor mange drar på bilferie gjennom Europa, og har derfor dette problemet? Og er problemet stort nok til å kjøre fossilt resten av tiden mellom hver slik ferietur? 

De får vurdere sine behov, for alle andre fungerer det utmerket. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 hours ago, ozone said:

Tesla driver ikke veldedighet; Alle som ikke kjører Tesla skal minnes på hver eneste gang de lader, at hvis de eide en Tesla så hadde opplevelsen (ingen app og ladestasjonsnummer-scanning) og lommeboken ( halv pris) vært bare sååå mye bedre😉

Koster tesla NOK1 pr. kwh nå? Min beste pris på hurtiglading er NOK2 på ionity. Ikke at hurtigladepriser egentlig betyr en døyt.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg lader hjemme, og på tur er det ofte lademuligheter andre steder, både på hoteller, by parkering, kjøpesentre og hytter etc... 

Om det koster 200 eller 400 å "fylle tanken" de få gangene jeg kjører på bilferie og må hurtiglade bryr meg lite. 

Det er vel nettopp denne holdningen som gjør at prisen holdes på et alt for høyt nivå. 

Du bryr deg kanskje heller ikke så mye om banken tar 300kr eller 600kr i årsgebyr for bankkortet heller, det er jo bare én gang i året?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Sjokolade1 said:

Det er vel nettopp denne holdningen som gjør at prisen holdes på et alt for høyt nivå.

Nei, grunnen til at konkurransen fungerer dårlig i hurtiglademarkedet er at det er lite gjennomsiktighet på prising (ingen skilting av pris) og høye barriærer for å gå til konkurrenter (I.e. lading fordrer medlemskap/registrering fremfor å bare ta kredittkort slik alle andre varer og tjenester betales for)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Sjokolade1 said:

Det er vel nettopp denne holdningen som gjør at prisen holdes på et alt for høyt nivå. 

Du bryr deg kanskje heller ikke så mye om banken tar 300kr eller 600kr i årsgebyr for bankkortet heller, det er jo bare én gang i året?

Hurtigladeroperatørene må jo konkurrere om de som IKKE kan lade hjemme. De som lader hjemme til daglig er uansett ikke utslagsgivende fordi de kommer så sjeldent.

Lenke til kommentar
1 minute ago, trikola said:

Hurtigladeroperatørene må jo konkurrere om de som IKKE kan lade hjemme. De som lader hjemme til daglig er uansett ikke utslagsgivende fordi de kommer så sjeldent.

Tror nok de fleste som ikke kan lade hjemme stort sett bruker offentlig AC lading. Hvis du ikke kan lade hjemme betyr det gjerne at du bor i by uten egen parkeringsplass. I byene finner du gjerne offentlige AC ladere du kan stå over natta eller lenge nok til å få ladet opp (Du får gjerne 11-22kW der, så noen timer er nok)

Men mest av alt velger nok de som ikke kan lade hjemme noe annet enn elbil. (Enten ingen bil, kortidsleiebil eller bensin/diesel)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 minutter siden):

Nei, grunnen til at konkurransen fungerer dårlig i hurtiglademarkedet er at det er lite gjennomsiktighet på prising (ingen skilting av pris) og høye barriærer for å gå til konkurrenter (I.e. lading fordrer medlemskap/registrering fremfor å bare ta kredittkort slik alle andre varer og tjenester betales for)

Veldig enig i det med synlig pris. Høye barrierer for å bytte til konkurrenten er vel indirekte det samme som det jeg skrev. Vi velger den enkleste løsningen for å slippe styr, ergo litt lat holdning.

Takk og lov for at bankkort blir pliktig nye ladere fremover.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Sjokolade1 said:

Veldig enig i det med synlig pris. Høye barrierer for å bytte til konkurrenten er vel indirekte det samme som det jeg skrev. Vi velger den enkleste løsningen for å slippe styr, ergo litt lat holdning.

Takk og lov for at bankkort blir pliktig nye ladere fremover.

Siden de fleste bare hurtiglader en håndfull ganger i året blir naturligvis forskjellen på 1 til 8 kr for hurtiglading en pølse i slaktetida. Bare det å eie en litt nyere bil koster gjerne noen hundre kroner om dagen i avskriving.

Men ja hurtiglademarkedet har vært overmodent for regulering en stund. Å få skilting og kortbetaling på plass vil normalisere prising raskt.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
19 minutes ago, sverreb said:

Tror nok de fleste som ikke kan lade hjemme stort sett bruker offentlig AC lading. Hvis du ikke kan lade hjemme betyr det gjerne at du bor i by uten egen parkeringsplass. I byene finner du gjerne offentlige AC ladere du kan stå over natta eller lenge nok til å få ladet opp (Du får gjerne 11-22kW der, så noen timer er nok)

Men mest av alt velger nok de som ikke kan lade hjemme noe annet enn elbil. (Enten ingen bil, kortidsleiebil eller bensin/diesel)

Det har du selvfølgelig helt rett i.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
trikola skrev (2 timer siden):

Som med vinmonopolet. Og staten bestemmer hvor ladestasjonene skal være og åpningstidene. 😄

Ikke noe problem hvis ladingen er til en transparent spotpris og med et edruelig påslag for investering og drift

Lenke til kommentar
sverreb skrev (41 minutter siden):

Siden de fleste bare hurtiglader en håndfull ganger i året blir naturligvis forskjellen på 1 til 8 kr for hurtiglading en pølse i slaktetida. Bare det å eie en litt nyere bil koster gjerne noen hundre kroner om dagen i avskriving.

Igjen, en skummel holdning til økonomi. Blir som å si at hvis man først sløser litt penger, så spiller det ingen rolle at man sløser litt mer.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Sjokolade1 said:

Igjen, en skummel holdning til økonomi. Blir som å si at hvis man først sløser litt penger, så spiller det ingen rolle at man sløser litt mer.

Det er vel hva begrepet 'pølse i slaktetida' referer til ja. Hvor uansvarlig det er kan man jo diskutere, neppe noe værre enn å ta en tur på kafe fremfor å spise hjemme.

Hvis du virkelig vil spare penger er jo imidlertid første punkt på programmet å bli kvitt bilen, men for de fleste er gjerne verdien større enn kostnaden. Tisvarende for hurtiglading er det gjerne ikke verdt bryet å prøve å finne ut av hvem som er billigst i dag. (Og nettopp derfor er det på sin plass å kreve at ladeoperatørene skilter prising ved ladestasjonene slik at vi gjør det lett for brukerne å faktisk ta et informert valg)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (42 minutter siden):

Det er vel hva begrepet 'pølse i slaktetida' referer til ja. Hvor uansvarlig det er kan man jo diskutere, neppe noe værre enn å ta en tur på kafe fremfor å spise hjemme.

Hvis du virkelig vil spare penger er jo imidlertid første punkt på programmet å bli kvitt bilen, men for de fleste er gjerne verdien større enn kostnaden. Tisvarende for hurtiglading er det gjerne ikke verdt bryet å prøve å finne ut av hvem som er billigst i dag. (Og nettopp derfor er det på sin plass å kreve at ladeoperatørene skilter prising ved ladestasjonene slik at vi gjør det lett for brukerne å faktisk ta et informert valg)

Da er ikke prisen på hurtiglading noe problem da, og tråden kan bare stenges.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 timer siden):

Nei, grunnen til at konkurransen fungerer dårlig i hurtiglademarkedet er at det er lite gjennomsiktighet på prising (ingen skilting av pris) og høye barriærer for å gå til konkurrenter (I.e. lading fordrer medlemskap/registrering fremfor å bare ta kredittkort slik alle andre varer og tjenester betales for)

Nei, jeg lader der det er mest prisgunstig der det er flere valg. Derfor burde det også vært bedre oversikt over priser slik at dette blir lettere for bruker å følge med på.

Poenget er like vel at det totalt sett i El-bil regnskapet bryr meg lite at hurtiglading koster X eller Y, for jeg lader så sjelden og det er uansett jevnt over billigere enn drivstoff. 

Lenke til kommentar
trikola skrev (6 timer siden):

Som med vinmonopolet. Og staten bestemmer hvor ladestasjonene skal være og åpningstidene. 😄

Eg meinte lik pris uavhenging av kva bil du har, men forskjellar mellom stasjonane er greit nok. Konkurranse er forhåpentlegvis bra for prisane.

Lenke til kommentar
ozone skrev (6 timer siden):

Og selv når de nå har sett hva det gjør for folks lyst på bilen Tesla, så har de ikke begynt å bygge lading selv en gang! Noen av dem! VW, Audi, BMW, Mercedes burde vel klare å få til noe i felleskap? Men nei.

Der tar du feil, VW/Audi, Mercedes, BMW, Ford og Hyundai har bygget ut ett ladenettverk sammen, Ionity. Historisk har Ionity vert billigere en Tesla, spesielt for de som lader mye, men dessverre er det langt ifra like godt utbygd og prisene har steget mye i det siste

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selle skrev (6 minutter siden):

Der tar du feil, VW/Audi, Mercedes, BMW, Ford og Hyundai har bygget ut ett ladenettverk sammen, Ionity. Historisk har Ionity vert billigere en Tesla, spesielt for de som lader mye, men dessverre er det langt ifra like godt utbygd og prisene har steget mye i det siste

Takk for den, det var faktisk nytt for meg!:blush: Trodde Ionity var bare en i mengden av kommersielle ladestasjoner, men kjekt å se at også andre bilmerker ser nødvendigheten og verdien i lading langs veien for å selge sine elbiler!

Lenke til kommentar
5 hours ago, sverreb said:

Min beste pris på hurtiglading er NOK2 på ionity.

Det er det vel berre dei som har kjøpt ny bil frå selskapa som er medeigar i Ionity som får. Og det varer vel berre ein periode. 1-2 år eller noko slikt?

For alle andre så er det 8kr eller rundt der, så dei vil vel ikkje ha andre kundar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...