Gå til innhold

Rådyrt å hurtiglade


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (11 timer siden):

Hvor mange er dette, sånn egentlig? Det er allerede lovbestemt at borettslag og sameier må legge til rette for lading.

Da gjenstår de som har ren gateparkering.

I Oslo så stemmer folk på parti(er) som tar vekk alle gateparkeringsplassene. Så dersom man ikke har parkeringsplass, så har man i realiteten ikke mulighet til å ha bil i det hele tatt. Være seg fossil eller elbil.

For kommuner der man vil at innbyggerne skal kunne ha bil, selv om de ikke har egen parkeringsplass, så er det ikke uoverkommelig å installere lading. Gi det et par år til, sånn at alle velgerne og lokalpolitikerne har elbiler selv, så går dette seg til. Hvis bare folk slutter å stemme på MDG.

 

 

 

Screenshot 2023-07-06 at 11.38.44.png

Har ikke anslag på hvor mange det gjelder, men vil tro det er en del. 

I våre største byer er det vanlig at sentrumsbeboere kjøper sone-kort for å få lov til å parkere langs kommunal gate. 

Så antallet mennesker som trenger elektrisk ladeløsning på annen måte enn via vegglader hjemme på egen tomt, vil jo være ekvivalent med antall sone-kort som selges i dag. Som jeg antar er en hel del? Eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (9 timer siden):

Mitt eget maksimale effektuttak doblet seg da jeg monterte en elbillader (3x32A) også hvis jeg koblet ut varmekabler og vv-bereder. Hvis hele nabolaget monterte elbilladere , ville trafokretsen knelet på ett eller flere steder.

Å lade bilen på en vanlig 16 A kurs er ikke anbefalt risiko for varmgang og ikke ihht NEK400

Såklart øker ditt maks-uttak når du investerer i en råflott og ekstra kraftig lader.

Forstår godt at du velger dette, da du får ladet opp langt hyppigere enn hva en alternativt svakere løsning hadde klart. Dersom du har kort parkeringstid mellom kjøreturene dine, eller ønsker å maksimere økonomien ved å lade når strømmen er aller billigst, gir det mening å ha kraftig lademulighet hjemme (dersom bilparken din også støtter dette..).

Men det er jo ikke nødvendig!

Vi kunne helt fint klart oss med ladebokser som kun trakk 8~13A. Riktignok hadde det tatt over et døgn å fullade et gjennomsnittlig batteri. Men det er jo mulig. Har kan svak nok ladekapasitet, legger man fort opp til andre vaner; f.eks. plugge i bilen hver kveld, i stedet for å kjøre den helt ned til 20% før man starter lading. 

 

Konklusjon: Skal alle lade bilen sin på 32A samtidig (natt til lørdag, pga lav pris), vil vi få et problem. Sprer vi lading ut over ~13A, og ut over hele uka, trenger vi ikke løfte en finger. Da er det kapasitet nok.

Dersom strømmen ble priset etter nettets faktiske bruk vs kapasitet, hadde vi forbrukere kunne endret vaner. Vi hadde jo da blitt oppfordret til å lade bilen når det var mest kapasitet i nettet. Men men. Hit kommer vi vel aldri. Samt at det kan være store innbyrdes forskjeller på ledig kapasitet i lokalnett i nabolaget vs kommunens og landsdelens kapasitet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Zeph skrev (7 timer siden):

Greenstation har prisar som følgjer spotpris, pluss det dei treng for å dekke sine utgifter: https://elbil.no/her-kan-du-hurtiglade-til-spotpris/

Den nye stasjonen har kanskje åpningstilbud, for på dei to andre kostar det 5-6 kr/kWh.

https://greenstation.no/priser/

Se der var det noen edruelige ja…….

Håper at disse «legger lista» for ladepris og at de grådige må følge etter.

Lenke til kommentar

Ser no at ein del har sett ned prisane.
Registrert kunde (om ikkje anna er oppgitt):
Ionity         DC 8,40kr
Kople        DC 7,29kr, AC 5,95kr
Mer           DC 7,19kr, AC 6,19kr
Eviny         DC 6,99kr + 1kr/min over 80%, AC 4,99kr
Recharge  DC 6,85kr, AC 5,87kr (Fortum app)
E.ON         DC 5,10kr (6,63kr drop in der det er råd)

Ikkje sjekka Circle K, men trur dei er rett bak Ionity.

Greenstation er ikkje så imponerande. Ser den på Straume ligg rundt 6,60-6,70.
Byrkjelo vil vere i NO3 prisområdet og bør jo vere rimelegare.

Hugs på at Uno-X tek 6,50kr på alle utanom Maritim i Oslo som er 5,50. Og det er kun kortbetaling.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Gazer75 skrev (3 timer siden):

Ser no at ein del har sett ned prisane.
Registrert kunde (om ikkje anna er oppgitt):
Ionity         DC 8,40kr
Kople        DC 7,29kr, AC 5,95kr
Mer           DC 7,19kr, AC 6,19kr
Eviny         DC 6,99kr + 1kr/min over 80%, AC 4,99kr
Recharge  DC 6,85kr, AC 5,87kr (Fortum app)
E.ON         DC 5,10kr (6,63kr drop in der det er råd)

Ikkje sjekka Circle K, men trur dei er rett bak Ionity.

Greenstation er ikkje så imponerande. Ser den på Straume ligg rundt 6,60-6,70.
Byrkjelo vil vere i NO3 prisområdet og bør jo vere rimelegare.

Hugs på at Uno-X tek 6,50kr på alle utanom Maritim i Oslo som er 5,50. Og det er kun kortbetaling.

I dag fungerer lade-selskapene omtrent som karteller hvor konkurransen kun gjelder på papiret.

Med en ladepris på 7-8 kr/kWh kan man like gjerne kjøre diesel….

Lenke til kommentar

Om prisen per kilometer er einaste grunnen til at du har elbil, så for all del kjøp diesel, men som alltid i diskusjonar som dette: det aller meste av lading føregår heime til 0-2 kr/kWh. Ingen har dieseltank heime dei kan fylle for 4 kr literen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Zeph said:

Om prisen per kilometer er einaste grunnen til at du har elbil, så for all del kjøp diesel, men som alltid i diskusjonar som dette: det aller meste av lading føregår heime til 0-2 kr/kWh. Ingen har dieseltank heime dei kan fylle for 4 kr literen.

Og alltid i diskusjoner som dette: Jamenn alle kan jo lade hjemme! Omfg2krofl!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
sedsberg skrev (5 timer siden):

Og alltid i diskusjoner som dette: Jamenn alle kan jo lade hjemme! Omfg2krofl!

Nei, alle kan ikke lade hjemme, av forskjellige årsaker.

De største halleluja-korene for et grønt skifte glemmer/har ikke forstått at nettkapasitet og produksjonskapasitet er en forutsetning og en mangelvare pr i dag.. Utenlandskabler og krigen i Ukraina har gjort vondt verre.

Stoltenbergs famøse uttalelse i nyttårstalen 2001:  «tiden for de store kraftutbyggingsprosjekter i Norge er forbi»  , lider vi under nå.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Inspector said:

Med en ladepris på 7-8 kr/kWh kan man like gjerne kjøre diesel….

Om folk er dum nok til å hurtiglade til den prisen så har eg ingen medkjensle.

For svært mange så er det rimelegare alternativ.
Tesla SuC med 129kr/mnd abonnement kostar 2,50-4,35kr. Drop in er 1,50-2,00kr meir.

Ladepris på 6,50kr og forbruk på 180Wh/km vil vere rimelegare enn ein diesel til 20kr literen og 0,6 per mil.
Men tvilar på at ein like stor og tung dieselbil som ein elbil med 180Wh forbruk klarar 0,6 liter på mila.

Eg hadde ei samanlikning av min tidlegare Golf TDI 2.0 150hk som brukte 0,45-0,50 på mila, og e-Golf'en eg har no som ligg under 130Wh/km. Ingen motorvegar som dreg opp forbruket her vest 😛
Ved 100% hurtiglading til 6,50kr/kWh, 20kr literen for diesel og 8000km i året så er e-Golf'en rundt 1400kr rimelegare i drift.
Tek ein seg ein tur så kjem eventuelle reduserte bomprisar(30-50%) og ferjeprisar(50%) på toppen.

Ein ladepris på 7,50kr/kWh vil fortsatt vere rimelegare, men då berre 200kr.
Men så ligg nok neppe dieselprisen på 20kr utover vinteren.
Har sett den rett under 20kr her i området av og til. Ofte så er den over 22kr.

Mange stader er det også saktelading som kan brukast om ein skal vere i området ei stund.
Her har det kosta 6kr hjå Eviny, men er no nede i 5kr. Fordelen her er at ein då heller ikkje betalar for parkering så lenge ein ladar. Blir nesten som gratis lading sidan ein måtte betalt 15kr/time på andre parkeringsplassar.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Nizzen said:

Elbil er for "rike" folk, så spiller ingen rolle om hurtiglading er dyr :p

 

-Unpopular oppinion 😆🫣

Elbiler er for lav/middelklassen. Hadde heller kjøpt en Urus enn en Model Y for å si det sånn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (13 timer siden):

Elbil er for "rike" folk, så spiller ingen rolle om hurtiglading er dyr :p

 

-Unpopular oppinion 😆🫣

Ikke enig. Elbiler er billigere i drift enn fossile alternativer. 

De som allerede har investert i en fossilbil ønsker gjerne ikke å bytte ut denne med ny bil før den har fått kjørt seg ned mer. Fair nok! 

Skal man derimot kjøpe sin aller første bil, ville jeg av økonomiske hensyn anbefalt elektrisk. Mye bra på bruktmarkedet nå, også!

Min upopulære kontra-mening er at kun de med god råd, kan spandere på seg bensin/diesel-bil i disse dager. Oss vanlige dødelige kan ikke råflotte oss med biler som sluker tusenlapper pr mil!

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, qualbeen said:

Ikke enig. Elbiler er billigere i drift enn fossile alternativer. 

De som allerede har investert i en fossilbil ønsker gjerne ikke å bytte ut denne med ny bil før den har fått kjørt seg ned mer. Fair nok! 

Skal man derimot kjøpe sin aller første bil, ville jeg av økonomiske hensyn anbefalt elektrisk. Mye bra på bruktmarkedet nå, også!

Min upopulære kontra-mening er at kun de med god råd, kan spandere på seg bensin/diesel-bil i disse dager. Oss vanlige dødelige kan ikke råflotte oss med biler som sluker tusenlapper pr mil!

Det er nok ikke alle gitt å kunne optimere for livsløpskostnad. Nåverdien av penger kan variere fra person til person avhengig av økonomi slik at kapitalkostnaden for å kjøpe noe som er billig senere ikke går opp.

Se forøvrig Samuel Vimes støvleteori.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (10 timer siden):

Det er nok ikke alle gitt å kunne optimere for livsløpskostnad. Nåverdien av penger kan variere fra person til person avhengig av økonomi slik at kapitalkostnaden for å kjøpe noe som er billig senere ikke går opp.

Se forøvrig Samuel Vimes støvleteori.

Forsåvidt korrekt. Men man jo ikke på død og liv kjøpe fabrikknye biler til en hver tid? 

Jeg er vokst opp i et hjem hvor samtlige bilkjøp var av typen brukt. Godt brukt. Eller; hvertfall 3+ år på kjøpstidspunkt. Så ble bilen brukt til det ikke gikk an å tyne mer ut av den (~20 år).

Klikker man seg inn på Finn, er det p.t. over 18000 elektriske bruktbiler til salgs. Fra 50k og oppover. 

Svært mange har økonomisk mulighet til å velge elektrisk. Dersom de ønsker det. Men alle kan ikke kjøre Tesla, eller enda dyrere merker, det sier seg selv. 

Svært mange som i dag tar seg råd til å kjøpe fine og dyre petroleumsbiler, har mer enn god nok økonomi til å velge en (kjøpere?) elbil.

Poenget mitt var bare at petroleum etterhvert koster såpass mye mer, at vi (litt spøkefullt?) kan si at de bilene egner seg best for de godt bemidlede..!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, qualbeen said:

Forsåvidt korrekt. Men man jo ikke på død og liv kjøpe fabrikknye biler til en hver tid?

Det ender nok ingen ting. Det er brukte elbiler ja, det er også mange brukte ICE biler. Økonomien i elbil fordrer at man kan ta en større kostnad nå for å besparelser via bruk senere. Det er dette som ikke nødvendigvis fungerer så godt for alle. Når nåverdien av penger blir stor nok blir det å spare penger nå mer verdt enn å spare penger senere.

Ta også en kikk i utvalget av billige elbiler. Også kjøpere av billige brukte biler har gjerne et ønske om å kunne ta lengre turer, da er ikke nødvendigvis en gammel leaf eller i3 så fristende.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
8 hours ago, sverreb said:

Også kjøpere av billige brukte biler har gjerne et ønske om å kunne ta lengre turer, da er ikke nødvendigvis en gammel leaf eller i3 så fristende.

Spørs kva ein definerer som langtur.
Køyrde litt over 200km kvar veg på ein tur i helga. E-Golf'en har jo ikkje all verden med rekkevidd så eg delte det i to og lada rundt 25 minutt på ein Tesla SuC. Perfekt med ein liten pause etter 90 minutt for å strekke på beina og kanskje gå på toalettet.


Har ingen problem med å opplyse om at eg ligg nær botn for årleg inntekt, og med rett prioritering så klarte eg å kjøpe ein 2020 e-Golf til 220k minus innbyte av gammal bil. Kosta då 150k totalt.
Spart opp midlar heilt sidan eg kjøpte forrige bil til eit eventuelt byte.
No skal det seiast at eg ikkje har familie, så det vil jo gjere økonomien betre sånn sett. Men utan alkoholforbruk/uteliv og ferieturar så sparar ein mykje.
Vil nok sikkert variere litt kor ein bur og kort dyrt det med bustad, men ein må jo ikkje bu i ein større by der prisane er svært høge.

Var sikkert betre brukt elbil alternativ der ute om eg hadde reist lagt for å kjøpe.
Men det er meir styr om ein må reise for å sjå bilen og så står den ikkje til forventningane.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...