Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Rådyrt å hurtiglade


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Zeph skrev (43 minutter siden):

Det er vektavgift på alle bilar, ikkje berre elbilar.

Er det? 

Jeg har trodd dette var en ny avgift som kun rammet elbiler.

Dersom fossilbiler også betaler denne avgiften, er det bare å beklage fra min side. Det var jeg i så fall rett og slett ikke klar over. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
qualbeen skrev (26 minutter siden):

Dersom fossilbiler også betaler denne avgiften, er det bare å beklage fra min side. Det var jeg i så fall rett og slett ikke klar over. 

Biler med forbrenningsmotor har også denne avgiften. De har i tillegg den tidligere vektavgiften, som elbiler ikke har. Vektavgiften er altså mye lavere for elbiler enn for fossilbiler.

Kortversjon:

Engangsavgift på kjøretøy
Personbiler mv. Avgiftsgruppe a1
Alle personbiler2
Egenvekt, kr/kg
første 500 kg: 0
resten: 12,50

Personbiler mv. med forbrenningsmotor
Egenvekt, kr/kg
første 500 kg: 0
neste 700 kg: 27,92
neste 200 kg: 69,57
neste 100 kg: 217,42
resten: 252,85

For nerdene: Avgiftssatser 2023 - regjeringen.no

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
On 5/30/2023 at 2:56 PM, Gazer75 said:

Lurar på kva folk hadde sagt om ein måtte ein CK app, YX app, Esso app, Shell app osv. Og så registrere seg i appen osv for å få rimelegare pris.

Eh, man må jo det, men det er ikke nok med app, man må ha kredittkort gjennom hver kjede for å få den beste prisen på bensin og diesel.

Lurer på hva folk ville sagt om man måtte ha kredittkort gjennom recharge, kople og MER for å få den beste prisen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
58 minutes ago, bzzlink said:

Eh, man må jo det, men det er ikke nok med app, man må ha kredittkort gjennom hver kjede for å få den beste prisen på bensin og diesel.

Ser ting har endra seg litt på elbil lading. Det eg tenkte på var om ein brukte SMS eller anna måte å lade på så var prisen høgare enn om ein var registrert og brukte app. Usikker på om dette stemmer lenger.

No når dei er tvinga til å installere kortterminal blir det vel vanleg drop-in pris når ein brukar kort uansett om ein er registrert kunde eller ikkje.


Må sei eg ikkje heilt forstår korleis dei tenker... har sett mange eksempel der Eviny, Mer og Ionity har ein stasjon nær ein open Tesla superlader. Prisen hjå dei er 7,8kr/kWh eller meir på DC uansett om ein ladar med <50kW eller >150kW. Samtidig kan ein lade på Tesla ladaren til under 6kr/kWh og få opp mot 250kW. Altså drop-in pris utan abonnement.
Uno-X tek 6,5kr/kWh for 150-300kW og sidan dei er nye i år så har dei kun kortterminal. Utruleg enkelt å bruke.

Endret av Gazer75
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ser ut til at Recharge brukar drop in pris på dei få plassane der kortbetaling er råd å bruke.
Dei har så langt kort på Esso stasjonane ved Grålum, Vestby og Kobbervikdalen.
https://rechargeinfra.com/no/betalingslosninger/

Så eg hadde nok rett i at kortbetaling blir dyrare for kundane.
Veit ikkje om det er verdt omlag 15 øre/kWh. Det er differansen frå registrert i app og drop in.
Per i dag er det 7,49 <50kW og 7,99 på lynlader. Er 7,34 for <50kW i Fortum Charge & Drive appen.

Så er nok lurt å bruke Tesla sine opne stasjonar og sekundært dei få Uno-X stasjonane som er komne opp så langt.
Prisane hjå Tesla har for det meste gått ned litt også, men dyrtida er flytta til mellom kl. 18 og 22.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Gazer75 skrev (49 minutter siden):

Ser ut til at Recharge brukar drop in pris på dei få plassane der kortbetaling er råd å bruke.
Dei har så langt kort på Esso stasjonane ved Grålum, Vestby og Kobbervikdalen.
https://rechargeinfra.com/no/betalingslosninger/

Så eg hadde nok rett i at kortbetaling blir dyrare for kundane.
Veit ikkje om det er verdt omlag 15 øre/kWh. Det er differansen frå registrert i app og drop in.
Per i dag er det 7,49 <50kW og 7,99 på lynlader. Er 7,34 for <50kW i Fortum Charge & Drive appen.

Så er nok lurt å bruke Tesla sine opne stasjonar og sekundært dei få Uno-X stasjonane som er komne opp så langt.
Prisane hjå Tesla har for det meste gått ned litt også, men dyrtida er flytta til mellom kl. 18 og 22.

Litt av et forretningskonsept. Kjøp en råvare, gang med 10 og selg det videre. Her er det bare å kjøre høy sigarføring så lenge det varer. Og det kan vare lenge fordi staten ønsker å fjerne fossilbilene.

Selvfølgelig er dyrtiden flyttet til tidsrommet når de fleste har mulighet til å lade, dvs når man har kjørt en dagsetappe eller utenfor vanlig arbeidstid.

Rovdyrkapitalisme med myndighetenes velsignelse blir ofte svært kostbart for forbrukerne…..

Lenke til kommentar
1 minute ago, Inspector said:

Litt av et forretningskonsept. Kjøp en råvare, gang med 10 og selg det videre. Her er det bare å kjøre høy sigarføring så lenge det varer. Og det kan vare lenge fordi staten ønsker å fjerne fossilbilene.

Selvfølgelig er dyrtiden flyttet til tidsrommet når de fleste har mulighet til å lade, dvs når man har kjørt en dagsetappe eller utenfor vanlig arbeidstid.

Rovdyrkapitalisme med myndighetenes velsignelse blir ofte svært kostbart for forbrukerne…..

Ta med utbyggings kostnader og effektavgift at mange lader den tiden så tror ikke er så mye høy sigarføring, vil nesten si at hurtiglading er et tapsprosjekt med mindre laderne er rett ved en strekning av motorvei som har mye trafikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Inspector said:

Litt av et forretningskonsept. Kjøp en råvare, gang med 10 og selg det videre. Her er det bare å kjøre høy sigarføring så lenge det varer. Og det kan vare lenge fordi staten ønsker å fjerne fossilbilene.

Du ignorerer veldig mykje. Det å etablere lader koster penger - minimum vil eg tippe er en mill per stk i snitt. Det skal betalast tilbake. Eg vil tippe levetida på laderen er i området rundt 10 år, så det vil sei 100k i året. Om vi antar at laderen er i bruk 10% av tida (876 timer bruk i året) blir berre avskriving på det 2,- per minutt laderen er i bruk.

Så skal du ha vedlikehald. Sei tre timer per månad. Med timekost på tusenlappen blir det 36 øre per lademinutt.

Kort sagt trur eg ikkje elbillading er spesielt lukrativt, eller prega av høg sigarføring. I tillegg er det ikkje ekstremt relevant heller; eg kjenner ingen som baserer elbilbruken sin på hurtiglading.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 7/4/2023 at 9:57 AM, Gazer75 said:

Ser ut til at Recharge brukar drop in pris på dei få plassane der kortbetaling er råd å bruke.
Dei har så langt kort på Esso stasjonane ved Grålum, Vestby og Kobbervikdalen.
https://rechargeinfra.com/no/betalingslosninger/
 

Å få ned prisene betyr at man må slå ned på antikompetitive oppførsler som f.eks det å ikke gjøre prising synlig eller å opprette barriærer mot å ikke gjøre seg til medlem eller å måtte ha en konto.

Når normen blir å kunne betale enkelt hvor som helst uten noen eksisterende kundeforhold og man kan se prisen like enkelt som man i dag kan se priser på bensin og diesel, da vil ladeoperatørene måtte konkurrere på pris fremfor å få oppmerksomhet på en app. Først da vil prisene normalisere seg.

Så må du regne med at hurtiglading alltid vil være dyrt sammenlignet med hjemmelading. Betalingsviljen er høy nok (Som demonstrert av bensin og dieselpriser) og hurtiglading er bare et produkt de fleste elbileiere bruker unntaksvis.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (19 minutter siden):

Så må du regne med at hurtiglading alltid vil være dyrt sammenlignet med hjemmelading. Betalingsviljen er høy nok (Som demonstrert av bensin og dieselpriser) og hurtiglading er bare et produkt de fleste elbileiere bruker unntaksvis.

Jeg tror betalingsviljen er svært høy. Antageligvis langt høyere enn tilsvarende km-pris for bensin/diesel. 

Hvorfor? Fordi hurtiglading er en nødløsning ingen foretrekker. De aller fleste elbilister lader hjemme til langt lavere kostnader. 

Utfordringen er at dette gjør elbil-hold lite gunstig for de som mangler tilgang på  egen ladeplass. Alle som bor slik til at de ikke har egen biloppstillingsplass, for eksempel..! 

Jeg tror derfor det blir svært vrient å få alle over på elektrisk drivlinje, dersom prisene på hurtiglading holder seg. Og jeg tror prisen vil holde seg, siden dagens elbilister ikke har store problemer med prisnivået. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, qualbeen said:

Utfordringen er at dette gjør elbil-hold lite gunstig for de som mangler tilgang på  egen ladeplass. Alle som bor slik til at de ikke har egen biloppstillingsplass, for eksempel..! 

Hvor mange er dette, sånn egentlig? Det er allerede lovbestemt at borettslag og sameier må legge til rette for lading.

Da gjenstår de som har ren gateparkering.

I Oslo så stemmer folk på parti(er) som tar vekk alle gateparkeringsplassene. Så dersom man ikke har parkeringsplass, så har man i realiteten ikke mulighet til å ha bil i det hele tatt. Være seg fossil eller elbil.

For kommuner der man vil at innbyggerne skal kunne ha bil, selv om de ikke har egen parkeringsplass, så er det ikke uoverkommelig å installere lading. Gi det et par år til, sånn at alle velgerne og lokalpolitikerne har elbiler selv, så går dette seg til. Hvis bare folk slutter å stemme på MDG.

 

 

 

Screenshot 2023-07-06 at 11.38.44.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (11 timer siden):

Det blir ikke noe problem. Et par år til nå så blir jo nybilsalg av fossilbiler forbudt. Muligens med unntak av ladbare hybrider.

Nei, det blir ikke forbudt. Det er en misforståelse av vedtaket. Det er et mål om at det kun skal selges el- og hybridbiler fra 2025. Det har aldri vært snakk om et forbud, slik som enkelte andre europeiske land har vedtatt. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
bzzlink skrev (49 minutter siden):

Hvor mange er dette, sånn egentlig? Det er allerede lovbestemt at borettslag og sameier må legge til rette for lading.

 

En ting er å legge til rette for.
En helt annen ting som lovmakerne har glemt , er om det er nok nettkapasitet og strøm i området. 

Akkurat som solcelle-halleluja-koret har glemt realitetene ved å elektrifisere samfunnet.

Å bygge nett og produksjonskapasitet tar tid og koster penger…….
 

Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Det er allerede lovbestemt at borettslag og sameier må legge til rette for lading.

Og kva skjer om dei ikkje har økonomi til det?
I burettslaget her så vart det litt dyrt med 2-3 elbilar om alle skulle betale. Meiner det var ein del pensjonistar som ikkje var så gira og ville slite økonomisk om ein må auke fellesutgifter for å finansiere. Har allereie mykje lån pga oppussing av fasadar.
Uansett så vart ting utsett pga at tilbud som var henta inn brukte Easee ladeboksar.

For min del, om kvar bebuar må skaffe boks sjølv, så blir det ikkje boks sidan eg leiger og eigar bryr seg nok neppe om å sette opp boks. Ein utleigar har jo ingen plikt til det.

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Gazer75 said:

Og kva skjer om dei ikkje har økonomi til det?
I burettslaget her så vart det litt dyrt med 2-3 elbilar om alle skulle betale. Meiner det var ein del pensjonistar som ikkje var så gira og ville slite økonomisk om ein må auke fellesutgifter for å finansiere. Har allereie mykje lån pga oppussing av fasadar.
Uansett så vart ting utsett pga at tilbud som var henta inn brukte Easee ladeboksar.

For min del, om kvar bebuar må skaffe boks sjølv, så blir det ikkje boks sidan eg leiger og eigar bryr seg nok neppe om å sette opp boks. Ein utleigar har jo ingen plikt til det.

Nei man må ta tiden til hjelp. Men det når et tipping point etterhvert. Nå er det kun 25% av bilene som er elbiler, etterhvert som de fleste er det, så blir det lettere å få det igjennom i sameiet. Og det blir vanskeligere for utleieren å få leid ut hvis det ikke er lademulighet. 

Utbygging av nettet som @Inspector nevner er nok en større blokker i noen områder. Men med lastbalansering, og gjennomsnittlig kjørelengde i Norge, så er det ikke veldig mye kapasitet som trengs i det store og det hele. Jeg lader 2 biler med en helt vanlig 16A kurs, og er ikke plugget inn 2. hver natt en gang. kjører ca. 25k i året fordelt på bilene

Det er vel kun 5% netto kapasitetsøkning som trengs for å supportere en fullelektrisk personbilpark, så tror dette ordner seg

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
bzzlink skrev (29 minutter siden):

Nei man må ta tiden til hjelp. Men det når et tipping point etterhvert. Nå er det kun 25% av bilene som er elbiler, etterhvert som de fleste er det, så blir det lettere å få det igjennom i sameiet. Og det blir vanskeligere for utleieren å få leid ut hvis det ikke er lademulighet. 

Utbygging av nettet som @Inspector nevner er nok en større blokker i noen områder. Men med lastbalansering, og gjennomsnittlig kjørelengde i Norge, så er det ikke veldig mye kapasitet som trengs i det store og det hele. Jeg lader 2 biler med en helt vanlig 16A kurs, og er ikke plugget inn 2. hver natt en gang. kjører ca. 25k i året fordelt på bilene

Det er vel kun 5% netto kapasitetsøkning som trengs for å supportere en fullelektrisk personbilpark, så tror dette ordner seg

Mitt eget maksimale effektuttak doblet seg da jeg monterte en elbillader (3x32A) også hvis jeg koblet ut varmekabler og vv-bereder. Hvis hele nabolaget monterte elbilladere , ville trafokretsen knelet på ett eller flere steder.

Å lade bilen på en vanlig 16 A kurs er ikke anbefalt risiko for varmgang og ikke ihht NEK400

Lenke til kommentar
2 hours ago, Kajac said:

Nei, det blir ikke forbudt. Det er en misforståelse av vedtaket. Det er et mål om at det kun skal selges el- og hybridbiler fra 2025. Det har aldri vært snakk om et forbud, slik som enkelte andre europeiske land har vedtatt. 

Og den eneste måten å nå dette målet på er et forbud. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (19 minutter siden):

Og den eneste måten å nå dette målet på er et forbud. Enkelt og greit.

Nei, de har som mål at det ikke skal selges biler med kun forbrenningsmotor. De har aldri sagt at det ikke skal selges biler med kun forbrenningsmotor.

Det er en liten, men veldig vesentlig forskjell. Mål er noe man strekker seg etter, ikke noen fasit. Vi er vel allerede oppe i 70-80 % elbiler på nybilsalget, så om det er 10-15 % tradisjonelle biler som blir solgt i 2025 så er det like vel nært nok til at de kan klappe seg på skulderen.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (29 minutter siden):

Å lade bilen på en vanlig 16 A kurs er ikke anbefalt risiko for varmgang og ikke ihht NEK400

Dette er null problem med en Type2 ladeboks, og i praksis null problem med en vanlig stikkontakt også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...